Snabbkoll: Gillar du matt eller blank skärm?

Permalänk
Medlem

Le blanc, alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

Det är mycket bättre färgåtergivning och vitt är vitt och inte grumligt. Matta skärmar, är om jag överdriver som att titta genom glasögon med fettfläckar.

De flesta har aldrig sett skillnaden dock, så man tror att det liksom ska se ut så här.

Med det sagt föredrar jag personligen filter p.g.a fönster, men bilden är mycket mycket bättre utan anti-reflex, så länge du inte har reflektioner vill säga, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Matta skärmar ger grå svärta, inget som spelar mycket roll på IPS och liknande som ändå har kass svärta, men fungerar helt enkelt inte på OLED. Sen får man reflexerna från hela rummet spritt över utan istället för att kontrollera vad som syns inom synfältet.

Nämn en enda mobil idag med matt skärm för övrigt, fungerar verkligen skitdåligt i solljus till exempel

Men låt oss alla vara vänner här

Tvärt om, dagens mobiler är ju hopplösa i solljus. Reflexer som gör att man knappt kan se skärmen om man inte tokmaxar ljusstyrkan. Med en matt yta hade de funkat fantastiskt fint utomhus. Tyvärr är det ju glas och inte plast i mobilskärmar sen 10-12 år, och då får man den blanka skiten på köpet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gjorde inte LTT en video om detta för inte jättelänge sen?
Jag föredrar matt för att slippa de värsta reflektionerna, men blank ger bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tvärt om, dagens mobiler är ju hopplösa i solljus. Reflexer som gör att man knappt kan se skärmen om man inte tokmaxar ljusstyrkan. Med en matt yta hade de funkat fantastiskt fint utomhus. Tyvärr är det ju glas och inte plast i mobilskärmar sen 10-12 år, och då får man den blanka skiten på köpet.

Om du tar en blank skärm och riktar den så den speglar sig mot något svart så kan du ha väldigt låg ljusstyrka på skärmen även i fullt solljus

En matt skärm behöver alltid lysa starkare än omgivningen, och vid solljus krävs långt mer ljusstyrka än motsvarande blanka skärm vid liknande miljö

Glas går också att göra matt, men ingen vill ha det på en batteridriven enhet

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är old-school grovkornig senap, så matt. Ovanligt men bl a Dell har haft nån modell med det på senare år. Funkar väl för miljöer där max belysning behövs hela tiden.

Permalänk
Medlem

Matt. Jag tycker det är bekvämare. Dock är dagens blanka skärmar mycket bättre och mindre spegliga än de en gång var.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag ger nog blanka fan i vilket, blir helt matt av frågan.

😂 😂 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

För första gången i mitt liv röstade jag blankt!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

Det korta svaret är:
Det ser helt enkelt bättre ut med högblank, dessvärre inte speciellt praktiskt.

Det lite längre och mer komplexa svaret:
Jag personligen föredrar blanka skärmar p.g.a. den klart bättre bildkvalitén som det tillför, inte minst för färg. Däremot är det nästan bara vettigt att använda i praktiken under mer ljuskontrollerade förhållanden, eller om ljusstyrkan i fråga är såpass hög att kringliggande ljuskällor inte ger nämnvärda reflektioner.

Med det sagt är det klart effektivare att använda sig av anti-glare, svårt att sitta i mörklagda utrymmen hela tiden, speciellt om det exempelvis är en bärbar dator eller sonika.

Benq har faktiskt skrivet en liten kort och koncis (blog)artikel på ämnet:
https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/matte-v...

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Högblank, ser mycket bättre ut imo och det är inte som att en matt skärm helt trollar bort problem med ljus reflektioner. Men om man inte tänkt använda en tv som skärm har man inte mycket till val idag.. kanske även därför så många inte verkar se fördelarna?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Blank på TVn och matt på datorskärmarna. Jag vet inte riktigt om jag kan motivera mitt val, för länge sen tyckte jag att matt påverkade bildkvalitén något så det ligger kanske i.

Så det är väl kanske en vanesak

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Allt är väl bättre med en blank skärm sålänge man ser till att sitta och nörda i ett mörkt rum, vilket man bör

Permalänk
Medlem

Blank ÄR objektivt bäst i kontrollerade ljusförhållanden, medan matt är bäst i tex ljusa kontor, rum med solljus man inte kan/vill/får mörklägga. Pollen kan nog sammanfattas som "~80% trivs bäst med ljusa rum och/eller har inte möjlighet att mörklägga".

Permalänk
Medlem

Halvblank är bäst. Finns så få skärmar bara.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

"Det beror på."
Blanka skärmar med dålig eller obefintlig antireflexbehandling går alltid bort. Vad gäller blanka skärmar med god antireflexbehandling vs matta skärmar, så beror det på hur vad skärmen ska användas till och hur ljuset faller.

På laptop/mobil föredrar jag en blank skärm med god antireflexbehandling, eftersom detta gör att datorn ofta går att använda även om det är extremt ljust ute. Kan man vända/vinkla den i en riktning finns det en chans att se, medan en matt skärm kommer mättas med ljus.

Till kontorsjobb föredrar jag matt skärm. Normalt kan man inte flytta runt lika mycket men har man viss kontroll över ljuset i rummet, så den matta skärmen aldrig blir mättad. På det sättet slipper man se reflektioner som rör sig när kollegor rör sig, lampor tänds/släcks etc. Till snabba competative-spel föredrar jag matt skärm, då risken att någon reflektion stör blir mindre.
Till min stationära dator kör jag därför matt skärm.

Vad gäller TV blir det lurigare. Gillar man att mörklägga rum för att se på film föredrar jag hur en blank skärm ser ut. Men slökollar man TV i upplysta rum eller med en del dagsljus, så är en matt skärm mer förlåtande. Då jag extremt sällan mörklägger och kollar film har jag därför valt en matt TV.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
AKA AudioBamse

Haha, har aldrig tänkt på det. Visste inte ens att det fanns benämningar som "matta" och "blanka" skärmar. Har faktiskt ingen aning om vad mina skärmar är för något, men skulle tro att dem är matta då jag inte tycker att dem verkar reflektera (inte så mycket iaf).

Man lär sig alltid något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Först fattade jag inget, sen fattade jag 50% och strax därpå 100%, mycket skoj!

Hur mycket fattar du nu då?

Permalänk

En massa reflektioner, usch!

Verkligen avskyr blanka skärmar! Så fort det blir lite ljusinsläpp, nej då ser man ingenting och det blir bara en massa reflektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förstår inte heller detta. min tv är blank och så fort solen visar sig någonstans så är det i princip bara mörkläggningsgardiner som hjälper. Jag ser inga fördelar med blanka skärmar. Finns säkert någon fördel med det är som med audiofiler att man måste möblera rummet efter tv'n och inte tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Har undvikat blanka saker hela livet och kommer fortsätta om det går.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du tar en blank skärm och riktar den så den speglar sig mot något svart så kan du ha väldigt låg ljusstyrka på skärmen även i fullt solljus

Jag bor i Norrbotten, och halva året vet vi här uppe inte ens vad "solljus" betyder då man glömt vad den där gula bollen i himlen ens gör där bakom horisonten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Då matt ger objektivt sämre bildkvalitet är det blankt som gäller.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Skrattade så hårt så jag höll på trilla av stolen när jag såg nyheten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag ger nog blanka fan i vilket, blir helt matt av frågan.

Ge den här mannen en silvermedalj.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja? Det är just i dagsljus som det är tänkt att telefonen ska vara på hög eller högsta ljusstyrkan, det är därför den ens finns där, så vad är problemet? Min telefon är tämligen ljussvag o i fullt solljus så är det faktiskt enda tillfället som jag ser en fördel att köra ljust tema också för den lilla extra ljusstyrkan o då funkar det fint. Så vad är det som är hopplöst menar du, speciellt med dagens telefoner som brukar vara väldigt ljusstarka?

Permalänk
Medlem

Matt när valmöjligheten finns, och det gäller alla varianter av skärmar.

Skärmreflektioner är groteskt störande, och det är väl det enda egentligen dåliga med min oled-tv som står i ett rum med flera fönster.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Cred till denna omröstning

Jag är lite i ingenmansland men pratar vi tv så vill jag ha blank skärm men en funktionell dataskärm ska vara matt i mitt tycke.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Matt för gaming
Blank för film

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB