Skal på telefon börjar så småningom lossna

Permalänk
Medlem

Skal på telefon börjar så småningom lossna

Hej,

Mitt skal på baksidan av min Android lur har börjat lossna lite och det är väl en tidsfråga innan det lossnar helt. Så tänkte försöka gå till någon support och fixa detta, men vad gör man detta i centrala Stockholm? Är det någon slags IT support jag ska leta efter?

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du telefonens baksida eller ett skal? Ett skal är ju löst och är det slitet får du nog byta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du telefonens baksida eller ett skal? Ett skal är ju löst och är det slitet får du nog byta det.

Ber om ursäkt för min otydlighet. Det är telefonens baksida och inte ett skal.

Permalänk
Expertgissare

Billigast och snabbast "fixen" är kanske att skaffa ett skal som håller ihop telefonen.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Till att börja med, vad för telefon har du?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Billigast och snabbast "fixen" är kanske att skaffa ett skal som håller ihop telefonen.

Jag har ett skal just nu men känns som den börjar tappa mer och mer. Nuförtiden måste jag dra upp skalet innan jag trycker in laddningskabeln för att ladda den då baksidan på telefonen dragit med sig så mycket att skalet inte sitter perfekt runtomkring telefonen.

Skrivet av RVX:

Till att börja med, vad för telefon har du?

Huawei P20 Pro.

Permalänk
Medlem

Har du nån bild på det hela?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ber om ursäkt för min otydlighet. Det är telefonens baksida och inte ett skal.

Kan det vara batteriet som har börjat svälla? Det är inte bra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

@mhj
Lämnar du in den i butik så lär de vara klara redan innan du vänder ryggen till.

Men om bakstycket har börjat lossna så pass mycket redan så du kan få in typ ett gittarplektrum eller annat tunt föremål mellan, så är det inte så värst svårt att fixa det själv.
Om du vill försöka själv så har du två alternativ. Antingen så köper du bara tejpen eller så köper du ett nytt bakstycke om det också är dåligt. I länken nedan med nytt bakstycke så sitter det redan tejp på bakstycket.
Tänk dock på att skrapa bort klistret som blir kvar från gamla tejpen och kanske även torka rent med någon alkohol lösning.

Guide för att få bort bakstycket

Nytt bakstycke

Endast tejp för backstycket
Endast tejp för bakstycket

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag får flera träffar på verkstäder som kan göra det om jag söker och det verkar ta ca 5 minuter.
https://fixmyphone.se/laga-huawei-p20-pro-skarm-glas/
https://www.datorreparation.se/services/servicestallen/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förmodligen läge för ett nytt batteri samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kan det vara batteriet som har börjat svälla? Det är inte bra.

Skrivet av ELF:

@mhj
Lämnar du in den i butik så lär de vara klara redan innan du vänder ryggen till.

Men om bakstycket har börjat lossna så pass mycket redan så du kan få in typ ett gittarplektrum eller annat tunt föremål mellan, så är det inte så värst svårt att fixa det själv.
Om du vill försöka själv så har du två alternativ. Antingen så köper du bara tejpen eller så köper du ett nytt bakstycke om det också är dåligt. I länken nedan med nytt bakstycke så sitter det redan tejp på bakstycket.
Tänk dock på att skrapa bort klistret som blir kvar från gamla tejpen och kanske även torka rent med någon alkohol lösning.

Guide för att få bort bakstycket

Nytt bakstycke

Endast tejp för backstycket
Endast tejp för bakstycket

Skrivet av stelex:

Förmodligen läge för ett nytt batteri samtidigt?

Såhär ser det ut. Det kan ju vara batteriet men känns som jag borde gå till en support istället för att fixa det själv, så att de kan bekräfta om det är batteriet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mhj:

Såhär ser det ut. Det kan ju vara batteriet men känns som jag borde gå till en support istället för att fixa det själv, så att de kan bekräfta om det är batteriet.

https://i.imgur.com/s9loIIX.png

Du får besöka en verkstad så de får ta bort baksidan och kolla om den bara släppt eller om batteriet svällt så får du bestämma om du vill reparera eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Batteriet har svällt, ingen tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får besöka en verkstad så de får ta bort baksidan och kolla om den bara släppt eller om batteriet svällt så får du bestämma om du vill reparera eller inte.

Ska göra det, antar att byte av batteri kräver mer än 30 minuter för att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ska göra det, antar att byte av batteri kräver mer än 30 minuter för att fixa det?

Vad för telefon är det? Det ser dock helt klart ut som om batteriet svällt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mhj:

Tror inte det tar 30 min om man har delarna hemma för det är inte mycket mer man ska göra jämfört med att byta baksida, det borde snarare ta 10 minuter för nån som kan det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var batteriet som hade svält, tack för hjälpen!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mhj:

Det var batteriet som hade svält, tack för hjälpen!

Bra att du åkte och fick det kollat

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara vanligt problem med P20 Pro.
Har nu fått byta mitt för andra gången under de 4 år jag haft luren.
Förra gången gick det på garantin, men den här gången löste jag det själv.

Finns bra instruktiner på iFixit om någon annan behöver ge sig på samma ingrepp. Lite småpirrigt när man behöver bräcka loss det uppsvällda batteriet. Det är fäst i luren med ett dubbelhäftande tejp och sitter verkligen som fan.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Verkar vara vanligt problem med P20 Pro.
Har nu fått byta mitt för andra gången under de 4 år jag haft luren.
Förra gången gick det på garantin, men den här gången löste jag det själv.

Finns bra instruktiner på iFixit om någon annan behöver ge sig på samma ingrepp. Lite småpirrigt när man behöver bräcka loss det uppsvällda batteriet. Det är fäst i luren med ett dubbelhäftande tejp och sitter verkligen som fan.

Min P8 lite har fortfarande samma batteri sen släpp och köttar på bra. Använder den enbart för streaming osv, finns inget abonnemang i den (SIM eller E-SIM). Bästa telefon jag haft genom alla tider. Troligen så har TS låtit batteriet urladda för mycket
Bytte nyligen till S22 från S20 men det var en downgrade..

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E