AMD uppges minska produktionen av Ryzen 7000

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges minska produktionen av Ryzen 7000

Till följd av låg efterfrågan väljer AMD att sänka produktionstakten. Anledningarna tillskrivs bland annat alltför hög prissättning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte helt förvånande tyvärr. Verkar inte riktigt ha blivit den lansering som många hoppades på med temperatur och pris ex.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte överraskande. Köpkraften hos konsumenterna går ner rejält nu pga konjunktur, räntor och elpriser. Jag planerar absolut inga komponentköp inom den närmaste tiden.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Snusfri

Tyvärr en undermålig produktserie som inte tillför något nytt samt är oerhört överprisad.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag känner inte att själva CPUn är superdyr utan moderkortet (Itx) och till viss del minnet. Om de skulle vara billigare skulle jag ha köpt nu.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Ponera att dom gjorde som Intel och sålde moderkort med DDR4. Hur skulle det påverka prestandan ca?

Bonusfråga: Går det att göra så här i efterhand eller säger processorn stopp på något vis?

Går det så sätter jag en femma på att Asrock frankensteinar ett moderkort

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja det är grymt taskigt läge på många sätt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ponera att dom gjorde som Intel och sålde moderkort med DDR4. Hur skulle det påverka prestandan ca?

Bonusfråga: Går det att göra så här i efterhand eller säger processorn stopp på något vis?

Kan nog bli svårt iom minneskontrollern flyttat in i CPUn (för länge sen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Inte överraskande. Köpkraften hos konsumenterna går ner rejält nu pga konjunktur, räntor och elpriser. Jag planerar absolut inga komponentköp inom den närmaste tiden.

Skulle dock säga att det inte är det största problemet i det här fallet. AMD erbjuder helt inget som är värt att köpa, det är den största anledningen. De flesta som ville ha liknande spelprestanda har redan köpt 12900k/5800X3D tidigare under året. Zen 3 erbjuder bättre MT prestanda/krona, så inget där att hämta heller. Dom som är villiga att betala premium för MT har redan hoppat på TR Pro osv.

Sedan släpper Nvidia en av de största GPU uppgraderingarna gen on gen någonsin. Så de som faktistk hade kunnat tänka sig att lägga pengar det lilla extra AM5 erbjuder, har annat att prioritera i de flesta fall.

Skrivet av smurfb:

MC sitter i I/O chiplet hos Zen. Så de hade mycket väl kunnat släppa Zen 4 på AM4 också. Det har tom gått rykten om att Zen4 först testades på AM4 då AM5/DDR5 chiplet ej var färdiga när testningen började.

Permalänk
Medlem

De kunde ju provat att sänka priset istället. Konstig inställning att hellre sälja färre dyra produkter än fler billiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Fantastiska CPU:er som förvisso är för dyra, men inte lika mycket för dyra som moderkorten är, och i andra hand, minnena är.

Lika tråkigt är att AMDs strategi med priserna för Zen4 ger en god prognos om att de inte tänker överraska positivt med offensiv prissättning av RDNA 3, utan kommer som med RDNA 2 försöka maxa priserna även på dessa.

Permalänk
Medlem

De kan inte göra så mycket åt minnespriserna men de skulle behöva lansera en 7600 utan X och billigare moderkort. Kanske en A620. 2500kr för de billigaste B650 är mycket när du kan få billiga Intel 1700 moderkort för 1000-2000kr. Jag köpte ett H610 för 1099kr med PCIE 4.0 och klarar upp till 12400 utan problem med VRM. 12400 kan fås ibland för under hälften av vad 7600X kostar och 7600X är inte i närheten av dubbelt så snabb.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har man ingen produkt som konsumenter känner starkt för så blir det såhär.
Tyvärr är AMD's 7000 serie precis detta.

Kanske kommande 3D versioner kan locka mer.

Permalänk
Medlem

Är nog som många andra saker idag att det kostar mer än det smakar. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig nån Raptor Lake uppgradering och kör vidare med DDR4 32GB minne jag redan har men det är nog ganska så osäkert om det blir av det också. Det att AMD kräver DDR5 och överlag priserna på moderkorten är relativt dyra också avskräcker nog en hel del.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Tycker att alla bitarna är för dyra, men särskilt cpu och moderkorten.

Ram är också rätt så saftiga, men på ram finns det ju åtminstone många alternativ nu och många som resa ut för att göra plats för de nyare minnesmodulerna.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Ser framför mej Dr Lisa Su med ett "surprised pikachu"-ansikte.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett val AMD gjort att positionera sig högt i pris.
Synd att de väljer att minska produktionen istället gör att pröva att justera prisbilden annat än med lokala subventioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är ju ett val AMD gjort att positionera sig högt i pris.
Synd att de väljer att minska produktionen istället gör att pröva att justera prisbilden annat än med lokala subventioner.

De hade väl hoppats att priserna på moderkort samt DDR5 skulle ha sänkts vid det här laget.

Håller trenden i sig, så kan du ge dig fan på att vi kommer se permanentna säkningar om ca 6 månaders tid. Gäller att först sälja ut det man har till de som fortfarande faktiskt kan tänka sig att betala det högre priset.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Datavetare

Är väl egentligen inte CPU-priset som är helt galet. Personligen tycker jag moderkortet är det absolut minst spännande komponenten i hela bygget. Kör både min 3900X och 5950X med "knäckebrödsmoderkort" + massor med RAM (dock "bara" DDR4-3200 då stabilitet prioriteras, krävs ju 4 stickor för 128 GB...). Har inte märkt några problem så här långt, så tänkte inte betala åtskilliga tusentals kr bara för moderkortet (de pengar lägger jag på CPU, RAM och GPU).

Just nu gör moderkortspriserna Ryzen 7000-serien helt ointressant. För "arbete" lär 13000-serien + DDR4 moderkort bli betydligt vettigare om kravet är >=64 GB RAM, även om det är övergående då DDR5 inom något år kommer matcha DDR4 i pris.

Skrivet av SCORPIUS:

DDR4 vs DDR5 har flera dimensioner, så svaret är det trista "det beror på..."

Att RAM-hastighet diskuteras så flitigt på forum är en följd av att spelprestanda allt mer påverkas av RAM. Utanför spel är det väl komprimering som ser relevant skalning, men det mesta ser försumbar skalning m.a.p RAM-hastighet. Så jobbar man med saker som behöver större mängd RAM finns en fördel att kunna välja DDR4 om man är under någon form av budgetkrav.

Sen beror det på hur CPUn är designad. Ju mer cache en CPU har, ju mindre viktigt blir RAM-hastigheten. 5800X3D påverkas betydligt mindre av RAM-hastighet än icke-3D. 3D-versionen av 7000-serien med DDR4 stöd skulle kanske kunna vara något?

Allt går att göra med tillräckligt mycket resurser... Men praktiskt sett handlar RAM-stödet om val man gör på CPU-nivå. AMD har valt att bara lägga in DDR5 stöd i I/O-die (teoretiskt skulle det kunna göra en till I/O-die med DDR4 stöd).

Intel har DDR4 och DDR5 stöd då de valt att lägga in stödet för båda. Intel har fortfarande minneskontroller integrerad i CPU, så där vore det mer komplicerat att ändra valet i efterhand.

En riktig "frankenstein" vore att bygga en DDR5<->DDR4 brygga på moderkortet. Det skulle fungera, men nog inte gratis om man vill få någon vettig latens/prestanda ur det hela...

Skrivet av smurfb:

AMD flyttade ut minneskontroller till I/O-die med Ryzen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer vara höga priser på deras grafikkort också så det blir nog en hel del sura miner på Swec.
Prestandan kommer nog vara omkring det som nVidias kort ger och priset högst några hundra dollar under det nVidia vill ha, det blir en hel del i SEK.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Har för mig dock att det gjorts tidigare med någon form av omvandlare på moderkortet. Minns dock inte om det är något som va direkt från Intel eller på någon form av Kina moderkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det som är trevligt med AM5 är om man vill köpa byggmaskiner (för kompilering av kod) till sin arbetsplats. Vi har kört Threadripper och Intels motsvarande HEDT, men de har varit väldigt törstiga effektmässigt. Med AM5 kan vi köra Eco-mode och ändå få prestanda som är väsentligt högre än våra plattformar med ett par år på nacken och dra ner strömförbrukningen väsentligt. Om man vill ha "ecoprofil" så är 65W effektiv TDP snarare än 240+ på Intels motsvarighet guld värt. Visst kan man säkert optimera en del på Intel-sidan också, men de har inte prioriterat att dra ner effektförbrukningen och vad jag känner till räcker det inte med ett klick i Bios för att minska förbrukningen så väsentligt.

Men det här är ett rätt så nischat område så vi med dessa behov lär inte göra Lisa Su särskilt glad

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

De kunde ju provat att sänka priset istället. Konstig inställning att hellre sälja färre dyra produkter än fler billiga.

Fast är det så enkelt?

Vi vill ju ha snabbare saker. Problemet, framförallt när nu Moores "lag" verkligen är död, blir ju att det kommer med en kostnad.

PCIe5 är mer komplext jämfört med PCIe4, som i sin tur i.o.f.s. är mer komplext jämfört med PCIe3 men PCIe3 hann ju bli övermoget innan det ersattes medan PCIe4 knappt hann ut på marknaden.

DDR5 är största förändringen av RAM-standarden sedan DDR1. Detta är en välkommen förändring då DDR5 är första gången man specifikt optimerar för multicore CPUer, men det drar upp komplexitet och därmed pris!

Ny nod... Varje ny nod framåt kommer tyvärr driva upp kostnaderna, är ju så illa att vi snart inte ens kan räkna med konstant pris per transistor vid krympning, utan en ökning (när Moores "lag" gällde halverades kostnaden per transistor vid ny nod).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nästa år får kanske moderkortstillverkarna ta ett omtag med några nya enklare modeller. Exempelvis valde man att över lag bygga med överdrivet tilltagna strömkomponenter i en tid av fortsatt komponentbrist. PCIe 5.0 går också att vara utan.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att mycket upplevs dyrare pga. kronans episka krasch.

Men mycket är ju allmän inflation och tillverkarna som lyckats pressa upp normalen. Såg ett 6950XT för 10 000 kr och tänkte. Fan det är ju asbilligt. Vänta nu, 10k för ett graffe är billigt numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de dyra att producera så vill man ju inte slänga iväg dem för billigt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Nästa år får kanske moderkortstillverkarna ta ett omtag med några nya enklare modeller. Exempelvis valde man att över lag bygga med överdrivet tilltagna strömkomponenter i en tid av fortsatt komponentbrist. PCIe 5.0 går också att vara utan.

Non Extreme modellerna saknar redan PCIe 5.0 till grafikkortet så dom borde vara billigare än de är nu. sen finns det bara en 4x 5.0 till m2 slot. stämmer dock bra det du säger om bla VRM. enligt buildzoid är tom budgetmodellerna av x670 overkill för alla typer av OC på nuvarande cpu modeller.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

*kramar min nyinköpta 5800X3D*

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

*kramar min nyinköpta 5800X3D*

Ett av de bästa datorköpen jag har gjort sen ssd kom. Totalt förändrar alla spelupplevelser.

Permalänk
Medlem

Håller med, sved ordentligt i plånboken när jag köpte min R7 5800X3D men jag slapp ju byta ut moderkort och ram, det blir ju runt 10k för en schysst Ryzen 7000 serie plattform + matchande grafikkort för sådär 10-15k, det är inte billigt längre att spela på PC

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.