Permalänk
Medlem

Kör med Swedsnus express lös kit, blandar i deras Paré smak. Sjukt smidigt och påminner en del om Rapé.
Sats med 4 stockar går på 800 nånting om jag inte minns helt galet.
Innan körde jag alltid Göteborgs Rapé lös, men köpesnus blir man ju ruinerad av... 2 stockar och jag har betalat mer än mina hemmagjorda... men det händer att man lyxar till det med en dosa Rapé ibland.

Permalänk
Medlem

Det var Ettan som gällde när jag som 12-åring började snusa 1979. När jag gjorde lumpen som radarobservatör 1987 så fick vi dock inte använda löst snus och blev tvungen byta till det portionssnus som fanns då. Om jag inte minns fel var det i princip bara General och Grov som fanns i portion och General har jag aldrig gillat så det blev Grov portion. Efter lumpen blev det tillbaka till Ettan lös men när jag började köra buss 2009 så blev det mer praktiskt med portion så det har varit Grov portion sedan dess.

Provade en period Kaliber för att försöka hålla nere kostnaderna lite men fick enorma problem med slem i halsen, antar det var någon tillsats min kropp inte kom överens med, så gick tillbaka igen och problemen försvann.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det var Ettan som gällde när jag som 12-åring började snusa 1979. När jag gjorde lumpen som radarobservatör 1987 så fick vi dock inte använda löst snus och blev tvungen byta till det portionssnus som fanns då. Om jag inte minns fel var det i princip bara General och Grov som fanns i portion och General har jag aldrig gillat så det blev Grov portion. Efter lumpen blev det tillbaka till Ettan lös men när jag började köra buss 2009 så blev det mer praktiskt med portion så det har varit Grov portion sedan dess.

Provade en period Kaliber för att försöka hålla nere kostnaderna lite men fick enorma problem med slem i halsen, antar det var någon tillsats min kropp inte kom överens med, så gick tillbaka igen och problemen försvann.

Ja, Ettan blev inkörsporten här med. Nu vilar även jag tryggt i den Grova famnen. Är väl inte så grov i övrigt (förutom kring magen måhända, som doktorn tenderar att påpeka (en dryg jävel ska sägas)) - jag får väl helt sonika se det som något slags substitut för maskulinitet.

För övrigt begriper jag mig inte på budgetsnus. Skare va så skare. Annars kan man väl lika gärna vara utan. Snus är ju inte en nödvändighet givet att man inte är beroende; och det är ju inte jag (vilket jag från tid till annan håller högmässa om för min bättre hälft). Sådeså.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, Ettan blev inkörsporten här med. Nu vilar även jag tryggt i den Grova famnen. Är väl inte så grov i övrigt (förutom kring magen måhända, som doktorn tenderar att påpeka (en dryg jävel ska sägas)) - jag får väl helt sonika se det som något slags substitut för maskulinitet.

För övrigt begriper jag mig inte på budgetsnus. Skare va så skare. Annars kan man väl lika gärna vara utan. Snus är ju inte en nödvändighet givet att man inte är beroende; och det är ju inte jag (vilket jag från tid till annan håller högmässa om för min bättre hälft). Sådeså.

Ettan blev första snusen jag köpte som 13åring. Enormt nervös gick jag in i butiken, ettan var det namnet som var lättast att utala. Spydde som en kalv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAyzr:

Kapten Vit, fina grejer!

Köpte en stock kapten vit på din rekommendation. Nöjd! Har snusar rapé xr under lång tid och den här funkar ju lika bra. 100 spänn billigare per stock gör ju inte saken sämre... dock jobbigt stora dosor.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har bränt igenom det mesta genom åren.

Blir oftast Jakobssons Glögg & Kanel (Det som tidigare hette Julesnus) från första advent till några veckor efter jul.
Resten av året brukade jag växla mellan Skruf Stark, Romeo Y Julieta, Monte Cristo, Grov Vit, General Vit och Rapé Portion. Nu på senare dagar så brukar jag växla mellan One Svart och One Blå då allt snus blivit så dyrt sedan jag började runt år 2005-2006.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Lyft Cool Mint, började när det fortfarande hette Epok och bestod av vitblekt tobak. Roligt nog så började jag snusa dag ett på läkarprogrammet. Blev bjuden av en klasskamrat som precis hade slutat röka då han kom in, hade nog druckit lite väl mycket under insparken osv....

Alltför många år senare och jag har fortfarande inte lyckats sluta. Men motivationen till att göra det finns inte heller, då det numera är tobaksfritt. Även överläkaren jag rapporterar till snusar, i en bra större omfattning än mig själv 😂

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Festsnusar bara nuförtiden. Växlar mellan Rapé Lingon (godast) och Kaliber Vit (billigast)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Oden's Extreme White Dry

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Snusar inte

Permalänk
Medlem

Man har väl testat de flesta märkena och varianterna genom åren men har landat i att jag har svårt att byta ut Lundgrens Skåne och Norrlands. Tycker det är perfekta smakmässigt och deras perforerade prillor är toppen, mixar väl in en dosa ONE ibland då och då för lite omväxling.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Oftast General stark portion, men kan ibland glida iväg till t. ex. Kronan stark, Grov stark m.m.

Permalänk
Medlem

Fastnat för kapten vit x-stark, bra pris med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lundgrens Fjällen har blivit storfavoriten just nu. Varvar med lite andra Lundgrens för smakbryt.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har använt mig av Ettan lös i många år. Men drygt 2 år tillbaka så används lös General.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusG:

Har använt mig av Ettan lös i många år. Men drygt 2 år tillbaka så används lös General.

Hur mår tänderna efter många år av lös?

Permalänk
Medlem

Polarn snusar någon jävla mutant-snus som är 10 ggr starkare en vanlig snus säger han.
Men han är övertygad att han har "knäckt koden" och tar bara en snus då och då för att få ett starkt rus, men efter som det är så sällan så blir han inte "beroende".

Tvek på detta

Permalänk
Medlem

Använder LD original efter många år med Granit. Har i många år beställt via nätet men tröttnade på Granit då allt oftare så var det för torrt när jag fick hem det av någon anledning. Inga såna problem med LD. Och så är det billigare också.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kaliber Plus Vit 90% av tiden, enstaka Kaliber Vit Salmiak (god smak, men alldeles för svag) & enstaka Skruf Xtra Stark Portion

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hur mår tänderna efter många år av lös?

Portion fräter mer än lös

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hur mår tänderna efter många år av lös?

Mycket bra. Har bara haft ett hål i hela mitt liv och det var tidig tonår. Tandläkaren tycker mina tänder ser bra ut och starka. Jag besöker tandläkaren 2 ggr om året.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Använder LD original efter många år med Granit. Har i många år beställt via nätet men tröttnade på Granit då allt oftare så var det för torrt när jag fick hem det av någon anledning. Inga såna problem med LD. Och så är det billigare också.

Testat Knox blue (slim)? Tycker den är bäst av billig snus sorterna

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Avstängd

Göteborgs Rapé Lingon, Knox Blue Strong och Ettan Vit Portion

Permalänk
Medlem

Sedan ett par år tillbaka växlar jag mellan Göteborgs Rape XR stark och General XR stark, en stock åt gången

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Medlem

Gått från Göteborgs rapé---->Rapé XR ----> Kapten Vit
Dyr, billigare, billgast har varit min taktik. Kapten Vit kostar 199kr för en stock. Jag har insett att jag i stort sett skiter i min drog, bara jag får den så billigt som möjligt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hur mår tänderna efter många år av lös?

Tänderna mår utmärkt av snus, snus är basiskt. Därför är det dåligt för tandköttet. När tiden kommer kan jag ha mina fina hålfria tänder i en liten ask i bröstfickan på min skjorta, fina och utan hål

Permalänk
Medlem

Kronan portion här, tidigare general portion. Funkar ok tycker jag. När finlandsbåtarna slutade åka vid pandemin blev det för dyrt med general portion...

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Portion fräter mer än lös

Hur kommer det sig?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Snusar nog inte mer men kan inte undgå att minnas vissa goda och äckliga sorter man snusat i ungdomen/barndomen (var ju coolt att snusa som 13-14åring)

Offroad Lös Lakrits har jag smått trauma av, otroligt äckligt och sliskigt

Sen minns jag nått tips/knep, lägg en bit färskt äppelskal i en dosa Grov Lös över natten för att få till stånd lite äppelsmak i snuset.

I nått skede började alla vänner snusa enbart Odens, men vill minnas jag hoppat av snusandet redan då.