Router & uppkoppling fungerar...men inte tillsammans.

Permalänk
Medlem

Router & uppkoppling fungerar...men inte tillsammans.

Fick ett märkligt fel helt plötsligt och jag vet nog redan svaret (tyvärr), men det kan vara värt att fråga ändå.

Jag har en Asus RT-AC87U som kör AsusWRT-Merlin. Den har funkat kanon fram till nu. Tappat internet i helgen men då räckte det med en omstart av routern. Helt plötsligt försvann internetkopplingen igen och nu får jag inte tillbaka den. Kopplar jag in den bärbara direkt i fiberomvandlaren har jag kontakt med omvärlden. Routern fungerar felfritt i övrigt och jag har kontakt med alla anslutna enheter. Det verkar som att WAN-delen av routern lagt av. Är det något jag skulle kunna göra eller är det bara att springa och köpa en ny router. Kan en ominstallation av merlin (eller ASUS orginal) firmware göra någon skillnad?

Kan även förtydliga. Dioderna på routern lyser, så det ser ut som att allt fungerar.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

Vad står det under WAN-status?

Inget krångel med NTP och systemtid? Det ska väl gå att "flytta" WAN till en av LAN-portarna för felsökning, men hur man gör det har jag ingen koll på.

EDIT:

Under

WAN -> Dual WAN

verkar det gå att flytta till LAN-port:

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hittade "felet" och ber om ursäkt att jag slösat allas tid.

Jag kör PiHole på en Unraid-server. Fick larm att en av diskarna hade error så jag stängde av servern. I rutern hade jag ställt in att DNS ska vara via min PiHole, men jag hade inte lagt in någon sekundär DNS. När servern gick ner försvann DNS.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _boriz:

Hittade "felet" och ber om ursäkt att jag slösat allas tid.

Jag kör PiHole på en Unraid-server. Fick larm att en av diskarna hade error så jag stängde av servern. I rutern hade jag ställt in att DNS ska vara via min PiHole, men jag hade inte lagt in någon sekundär DNS. När servern gick ner försvann DNS.

Den har jag också gjort Drar numera alltid en "ping 1.1.1.1" för att utesluta DNS-problem om uppkopplingen går ner. Då var det ju lättlöst

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragande:

Den har jag också gjort Drar numera alltid en "ping 1.1.1.1" för att utesluta DNS-problem om uppkopplingen går ner. Då var det ju lättlöst

Men om din egna interna dns blir otillgänglig kan du inte testa det genom att pinga ett publikt ipnummer för då försöker du inte använda dns och ett publikt ip kan inte heller vara till din privata dns server.
du måste pinga din privata dnssserver eller en url i så fall om du ska få nån vettig info.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om din egna interna dns blir otillgänglig kan du inte testa det genom att pinga ett publikt ipnummer för då försöker du inte använda dns och ett publikt ip kan inte heller vara till din privata dns server.
du måste pinga din privata dnssserver eller en url i så fall om du ska få nån vettig info.

?????

Om internet inte fungerar pingar han 1.1.1.1, fungerar det att pinga men inget annat så är det antingen nått strul med DNS:en. Det är ju informationen att han kommer åt internet om han inte är beroende av DNS som är intressant, då kan han utesluta t ex att routern har en trasig WAN-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om din egna interna dns blir otillgänglig kan du inte testa det genom att pinga ett publikt ipnummer för då försöker du inte använda dns och ett publikt ip kan inte heller vara till din privata dns server.
du måste pinga din privata dnssserver eller en url i så fall om du ska få nån vettig info.

Det är ju det som är poängen som ovan säger Får man pingsvar från en publik IP-adress men inte kan komma åt webbadresser kan man ju dra slutsatsen att det troligen är DNS-problem och inte fel på uppkopplingen. Bara ett snabbt och "grovt" test.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är ju det som är poängen som ovan säger Får man pingsvar från en publik IP-adress men inte kan komma åt webbadresser kan man ju dra slutsatsen att det troligen är DNS-problem och inte fel på uppkopplingen. Bara ett snabbt och "grovt" test.

Trodde verkligen jag gjort fel i drygt 20 års tid med den metoden hehehehehe.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701