Permalänk

Uppgradera datorn, 21k.

Hej.

Är dags att uppgradera datorn, tänkte spara hårddiskarna och grafikkortet till den jag bygger.

Grafikkortet är ett Nvidia 2080.

Här är det jag har kommit fram till. Dator inet

Tror ni det är overkill med denna cpu och såhär mycket ram, vill att den ska vara framtidssäker.
Moderkortet valde jag för att jag behöver en Optisk S/PDIF utgång.
Enda jag använder datorn till är att spela och surfa. Spelar i 1440p 180hz.

Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Lite väl dyrt kanske? Vad sägs om detta?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/_q4LARXVSdU2aohKhvmZlQH3GRo/rillepille

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Om du tänker uppgradera grafikkortet någorlunda snart (t.ex. när AMD släpper 7000 serien) och satsar på high end (800-900 serie eller 80-90 serie beroende på tillverkare) så kan det väl vara rimligt med den processorn.

Annars skulle jag nog stannat på 7600X och bytt upp mig till något lämpligt i 8000-serien eller senare i CPU när du ändå ska byta grafikkortet om något år.

Permalänk

Tack för bygget.
Såg prisvärt ut, men är sugen på ett tystare chassi. Vill även ha Optisk S/PDIF på moderkortet.
Annars såg det helt okej ut, tror du den där processorn klarar sig bra i några år, eller ska man gå upp något steg till en lite dyrare?

Skrivet av SweDragon:

Om du tänker uppgradera grafikkortet någorlunda snart (t.ex. när AMD släpper 7000 serien) och satsar på high end (800-900 serie eller 80-90 serie beroende på tillverkare) så kan det väl vara rimligt med den processorn.

Annars skulle jag nog stannat på 7600X och bytt upp mig till något lämpligt i 8000-serien eller senare i CPU när du ändå ska byta grafikkortet om något år.

Okej tänkte ha detta kort i något år till. Tror du det är mer värt att bygga ett am4 system då istället, eftersom moderkortet och ram minnet är så mycket billigare?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Rillepille:

Hej.

Är dags att uppgradera datorn, tänkte spara hårddiskarna och grafikkortet till den jag bygger.

Grafikkortet är ett Nvidia 2080.

Här är det jag har kommit fram till. Dator inet
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1336683/datorbygge

Tror ni det är overkill med denna cpu och såhär mycket ram, vill att den ska vara framtidssäker.
Moderkortet valde jag för att jag behöver en Optisk S/PDIF utgång.
Enda jag använder datorn till är att spela och surfa. Spelar i 1440p 180hz.

Synpunkter?

Vad ska du använda datorn till? Du kan alltid köpa bättre processor (dock begagnad efter Ryzen 7000 slutar säljas) och mer ram i framtiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

16 kärnor och 64GB är helt onödigt för spel. Köp hellre 7700X och sen uppgradera om något år när det kommit nya. Kommer dröja väldigt länge innan spel kräver så mycket.

Om du vill ha det absolut bästa hör och nu och inte ska uppgradera processorn framöver så köp hellre 13900K då den är bättre i spel än 7950X.

32GB kommer räcka länge för spel. Knappt så spel börjat dra nytta av mer än 16 ännu.

Att försöka göra en dator framtidssäker är omöjligt. En 12100 är idag bättre i spel än en Tidig Ryzen Thrreadripper trots betydligt färre kärnor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vad ska du använda datorn till? Du kan alltid köpa bättre processor (dock begagnad efter Ryzen 7000 slutar säljas) och mer ram i framtiden.

Till 99% enbart spel. Kommer nog sitta på grejorna tills jag köper helt nytt. Förutom grafikkortet då.

Skrivet av dagas:

16 kärnor och 64GB är helt onödigt för spel. Köp hellre 7700X och sen uppgradera om något år när det kommit nya. Kommer dröja väldigt länge innan spel kräver så mycket.

Om du vill ha det absolut bästa hör och nu och inte ska uppgradera processorn framöver så köp hellre 13900K då den är bättre i spel än 7950X.

32GB kommer räcka länge för spel. Knappt så spel börjat dra nytta av mer än 16 ännu.

Att försöka göra en dator framtidssäker är omöjligt. En 12100 är idag bättre i spel än en Tidig Ryzen Thrreadripper trots betydligt färre kärnor.

Okej, då stannar jag på 32gb ram. Är ju enkelt att fixa i framtiden om jag behöver mer.
Vill ha en processor som jag inte behöver byta ut innan det är dags att köpa ett helt nytt system.
Kikar just nu på Intel eftersom du nämde 13900k, och nu lutar det åt den istället, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Till 99% enbart spel. Kommer nog sitta på grejorna tills jag köper helt nytt. Förutom grafikkortet då.

Okej, då stannar jag på 32gb ram. Är ju enkelt att fixa i framtiden om jag behöver mer.
Vill ha en processor som jag inte behöver byta ut innan det är dags att köpa ett helt nytt system.
Kikar just nu på Intel eftersom du nämde 13900k, och nu lutar det åt den istället, haha.

Enda riktiga nackdelen med 13900K är att du inte kommer kunna köpa ny processor utan att behöva byta moderkort vilket du kommer kunna köra med AMD. Men om du planerar köpa det bästa nu och inte uppgradera på många år då är 13900K ett väldigt bra val. Intel kan också dra nytta av snabbare minne än AMD då AMD klarar inte mycket mer än 6000mhz kan Intel köra över 7000mhz.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Enda riktiga nackdelen med 13900K är att du inte kommer kunna köpa ny processor utan att behöva byta moderkort vilket du kommer kunna köra med AMD. Men om du planerar köpa det bästa nu och inte uppgradera på många år då är 13900K ett väldigt bra val. Intel kan också dra nytta av snabbare minne än AMD då AMD klarar inte mycket mer än 6000mhz kan Intel köra över 7000mhz.

Okej, då låter 13900k som rätt val för mig.

Petade ihop det här paketat, ser det okej ut?

Dator Intel

Permalänk

Rätta mig om jag har fel, men kommer inte TS rätt långt med 13600k eller 13700k för spel?