GSYNC, spel hackar till så fort fpsn droppar

Permalänk
Medlem

GSYNC, spel hackar till så fort fpsn droppar

Hej!

Jag har ett störigt problem som jag skulle behöva ha hjälp med. Problemet är att så fort fpsn droppar säg mellan 5-10fps i spel som tex WoW så hackar det till väldigt tydligt på skärmen. Otroligt irriterande då det flyter så otroligt bra sålänge fpsn håller sig till vad jag satt som max fps. Jag har testat alla möjliga inställningar men det hjälper inte. Just nu kör jag det som blurbusters rekommenderar, dvs GSYNC På, VSYNC på snabb i NVCP och har satt cap på fpsn till ett par frames under skärmens max hz som är 90hz. Men har även testat att stänga av VSYNC ändra VSYNC till På istället för snabb, stänga av VSYNC i NVCP, ha VSYNC PÅ i spelen, ha VSYNC på både i spelen och NVCP Jag har även testat så GSYNC verkligen funkar. Det har heller ingenting med load på varken CPU eller GPU. Ingen OC på varken CPU eller GPU heller.

Detta problem är extra tydligt i just WoW då man flyger runt eller kör dragonriding eller liknande.

Mina spec är:

Ryzen 5 5600X
Asus Strix 3080
32gb ram 3600mhz
NVME 1gb

All hjälp uppskattas, blir tokig på detta

Mvh J

Permalänk
Sötast

Är det inte wow som alltid körs i windowed fullscreen? Dvs har du gsync inställt på windowed fullscreen? (som orsakar många eventuella problem i andra fönster...)

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du försöker med att använda RTSS för att sätta framerate cap istället för Nvidia. Det ger iaf mig märkbart jämnare frame pacing, och generellt mindre problem. (spelar dock inte WoW, så vet inte hur det är där)

Annars så jag säga prova sätt fps:en några frames ännu lägre och se om det gör någon skillnad. Det där med att man ska sätta ett "par fps" under refresh rate varierar lite grann från system till system har jag märkt.

Och så klart, kör du Windows 11 22H2 så se till att du har KB5020044 uppdateringen installerad (den kräver att man manuellt klickar install via update i nuläget). Den ska fixa just lite såna konstiga små hack då och då i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är det inte wow som alltid körs i windowed fullscreen? Dvs har du gsync inställt på windowed fullscreen? (som orsakar många eventuella problem i andra fönster...)

Hej!

Jo precis WoW kör windowed fullscreen men GSYNC funkar ändå även när man bara har satt GSYNC fullscreen i NVCP. Nvidia har en watermark som man kan använda för att se om GSYNC är aktiverat eller inte i spelen och den visas i WoW.

Skrivet av Cimlite:

Skulle rekommendera att du försöker med att använda RTSS för att sätta framerate cap istället för Nvidia. Det ger iaf mig märkbart jämnare frame pacing, och generellt mindre problem. (spelar dock inte WoW, så vet inte hur det är där)

Annars så jag säga prova sätt fps:en några frames ännu lägre och se om det gör någon skillnad. Det där med att man ska sätta ett "par fps" under refresh rate varierar lite grann från system till system har jag märkt.

Och så klart, kör du Windows 11 22H2 så se till att du har KB5020044 uppdateringen installerad (den kräver att man manuellt klickar install via update i nuläget). Den ska fixa just lite såna konstiga små hack då och då i spel.

Hej!

Jag har satt framerate cap i WoWs egna grafikinställningar, men kanske kanske kan testa RTSS istället då. Sen är det som du säger att man kan sätta fps cap ännu lägre, men vill ju inte heller spela med 10-15 lägre fps hela tiden även om det kanske skulle få "hacken" att försvinna. Så hoppas på att det finns en lösning som kan ge mig både hög fps och inga hack

Kör Windows 10 fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

. Nvidia har en watermark som man kan använda för att se om GSYNC är aktiverat eller inte i spelen och den visas i WoW.

Hur får man fram den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur får man fram den?

https://www.nvidia.com/content/Control-Panel-Help/vLatest/en-...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Är det "screen tearing" du upplever?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad har du för skärm? Är det "screen tearing" du upplever?

Hej!

Nej hack, stutter eller vad man ska kalla det. Men sålänge fpsn håller sig runt frameratecap som jag satt på 88fps så flyter det otroligt bra, men såfort fpsn sjunker 5-10fps så hackar det till väldigt märkbart.

Har denna skärmen: https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Permalänk
Medlem

Pröva Nvidias prestanda overlay (ALT + R tror jag standard genväg är), vad visar 99% FPS när det börjar hacka?
I överlag vill du att 99% fpsen ska vara så högt som möjligt, det är just när denna är låg som du upplever "stutters" istället för låg fps.

Permalänk
Medlem

Ändra Vsync från "Snabb" till "På" Vsync fungerar annorlunda med G-Sync och således ska du inte använda snabb utan basic.

Rekommenderar att följa denna guide: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Du kommer ju aldrig lösa att det "hackar" med syncinställningar om du faktiskt droppar till 5fps. Problem är ju inte att skärm och spel är ur synk, dvs tearing, utan att spelet i princip stannar upp.

Gsync (om det nu fungerar ner så långt beroende på skärm) gör ju bara att din skärm uppdateras 5ggr per sekund när du har 5fps. Men 5fps kommer alltid kännas som att kolla på en power point jämfört med 60+ fps

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Du kommer ju aldrig lösa att det "hackar" med syncinställningar om du faktiskt droppar till 5fps. Problem är ju inte att skärm och spel är ur synk, dvs tearing, utan att spelet i princip stannar upp.

Gsync (om det nu fungerar ner så långt beroende på skärm) gör ju bara att din skärm uppdateras 5ggr per sekund när du har 5fps. Men 5fps kommer alltid kännas som att kolla på en power point jämfört med 60+ fps

Nej precis, men det jag vill och försöker komma åt är att inte droppen mellan tex 88fps och 80fps ska visa genom att det hackar till på skärmen. Känns ibland som det räcker att det bara går ner ett par fps från max för att det ska märkas som ett hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Nej precis, men det jag vill och försöker komma åt är att inte droppen mellan tex 88fps och 80fps ska visa genom att det hackar till på skärmen. Känns ibland som det räcker att det bara går ner ett par fps från max för att det ska märkas som ett hack.

Då missförstod jag nog hur djupa drops en var. Jag skulle dock fortfarande gissa på att du droppar betydligt lägre än 80fps i en kort stund. Troligtvis är det en frame som tar längre tid att rendera. 88fps är ca 11ms mellan frames en och 80 fps är 12ms. Svårt att tro att du skulle märka av det. Jag har haft detta Imi vissa spel där man kan ligga stabilt på typ 8-10ms men sedan kommer en frame på typ 100ms och då blir det världens stutter.

Ladda hem rivaturner och msi afterburner och ta fram frame time. Kika på hur högt den går när du får en stutter

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Hej!

Nej hack, stutter eller vad man ska kalla det. Men sålänge fpsn håller sig runt frameratecap som jag satt på 88fps så flyter det otroligt bra, men såfort fpsn sjunker 5-10fps så hackar det till väldigt märkbart.

Har denna skärmen: https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Japp, jag förstår vad du menar. Tror också jag haft det om jag kört med "fel" inställningar.

Det som funkat för mig är att G-sync och V-sync påslaget i NVCPL. Sen stänger jag av alla FPS limiters i WoW och kör V-sync på i WoW (pga att jag kör G-sync fullscreen), det verkar räcka för mig iaf. Jag kan inte minnas att jag kört limiter i MSI AB tex då det skulle kunna bli nån konflikt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag snor tråden lite..
Varför har jag inte G-sync inställningen? Är det för att det inte är en "äkta" G-sync skärm utan endast g-sync kompatibel?
Har denna skärm: https://www.inet.se/produkt/2218993/lg-27-ultragear-27gp850-q...

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheelie:

Ursäkta om jag snor tråden lite..
Varför har jag inte G-sync inställningen? Är det för att det inte är en "äkta" G-sync skärm utan endast g-sync kompatibel?
Har denna skärm: https://www.inet.se/produkt/2218993/lg-27-ultragear-27gp850-q...
<Uppladdad bildlänk>

Om du inte har inställningen alls så är det avstängt i din skärm. Jag har en LG G-sync kompatibel skärm och i skärm UI så ligger det under menu > game adjust > adaptive-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Om du inte har inställningen alls så är det avstängt i din skärm. Jag har en LG G-sync kompatibel skärm och i skärm UI så ligger det under menu > game adjust > adaptive-sync

Ok, tack. Ändrade inställningen från off till extended så nu funkar det.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Då missförstod jag nog hur djupa drops en var. Jag skulle dock fortfarande gissa på att du droppar betydligt lägre än 80fps i en kort stund. Troligtvis är det en frame som tar längre tid att rendera. 88fps är ca 11ms mellan frames en och 80 fps är 12ms. Svårt att tro att du skulle märka av det. Jag har haft detta Imi vissa spel där man kan ligga stabilt på typ 8-10ms men sedan kommer en frame på typ 100ms och då blir det världens stutter.

Ladda hem rivaturner och msi afterburner och ta fram frame time. Kika på hur högt den går när du får en stutter

Kollade nu och det är som du säger. När det hackar till så går det upp från stabila 11-12ms till 100-120ms. Men det är alltid i samband med att jag tappar frames, räcker med 5 frames för att det ska bli ett jättehack. Det är från ingenstans också, är inte så att det alltid händer supermycket på skärmen. Fasiken blir det så för då? Hade inte detta problemet alls med mitt 1080ti. Utan det började när jag bytte till mitt 3080. Har dock bytt en massa andra saker i datorn också. Den är också helt ominstallerad

Blir galen på sånt här......

EDIT: Kom på att jag inte hade detta problemet alls i Doom Eternal. Kan det vara WoW som är problemet? Men då borde ju folk skrika högre om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Kollade nu och det är som du säger. När det hackar till så går det upp från stabila 11-12ms till 100-120ms. Men det är alltid i samband med att jag tappar frames, räcker med 5 frames för att det ska bli ett jättehack. Det är från ingenstans också, är inte så att det alltid händer supermycket på skärmen. Fasiken blir det så för då? Hade inte detta problemet alls med mitt 1080ti. Utan det började när jag bytte till mitt 3080. Har dock bytt en massa andra saker i datorn också. Den är också helt ominstallerad

Blir galen på sånt här......

EDIT: Kom på att jag inte hade detta problemet alls i Doom Eternal. Kan det vara WoW som är problemet? Men då borde ju folk skrika högre om detta.

Varför är den svårare frågan. Du kan börja med att i msi afterburner lägga till Gpu utilisation, gpu limit, CPU thread usage (dvs alla trådar) och se om du kan se att någon av dom helt plötsligt skjuter i taket bär det händer.

Det kan hända av flera anledningar. Jag fick liknande problem när jag gick från 1080p till 1440p. Att byta från ett 2070 till ett 3080 hjälpte då inte. Enda som hjälpte för mig var att byta cpu från 3700x till en 5800x. Jag lyckades aldrig riktigt hitta grundorsaken till problemet i sig.

En annan klassisk anledning till regelbundet stutter har varit att användare har använt bildspel som skrivbordsbakgrund och då har spel stannat när den bytt bild.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Varför är den svårare frågan. Du kan börja med att i msi afterburner lägga till Gpu utilisation, gpu limit, CPU thread usage (dvs alla trådar) och se om du kan se att någon av dom helt plötsligt skjuter i taket bär det händer.

Det kan hända av flera anledningar. Jag fick liknande problem när jag gick från 1080p till 1440p. Att byta från ett 2070 till ett 3080 hjälpte då inte. Enda som hjälpte för mig var att byta cpu från 3700x till en 5800x. Jag lyckades aldrig riktigt hitta grundorsaken till problemet i sig.

En annan klassisk anledning till regelbundet stutter har varit att användare har använt bildspel som skrivbordsbakgrund och då har spel stannat när den bytt bild.

Har kollat och det är inget annat som spikar samtidigt som frametimen. GPU och CPU usage är runt 50-60%. Fattar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Har kollat och det är inget annat som spikar samtidigt som frametimen. GPU och CPU usage är runt 50-60%. Fattar ingenting.

CPU usage är ganska intet sägande, särskilt i ett gammalt spel som wow. Kolla istället per thread

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

CPU usage är ganska intet sägande, särskilt i ett gammalt spel som wow. Kolla istället per thread

Samma där, inget som borde orsaka sådana spikes. Sålänge WoW klarar att hålla den fps jag satt som max eller 90hz som är max för skärmen så flyter det som vatten. Men så fort spelet tappar ett par fps så sticker framtimen upp mot 100ms och det hackar till tydligt. Sen flyter det bra sålänge det är på den lägre fps skalan eller högre. Så det är bara när jag tappar fps.

Den enda hårdvaran jag ändrat är grafikkortet och chassifläktarna. Sen har jag som sagt även installerat om datorn från scratch. Hade inte detta problemet med mitt 1080ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Doraso:

Men så fort spelet tappar ett par fps så sticker framtimen upp mot 100ms och det hackar till tydligt.

Jag tycker dock att det låter som att det är tvärt om. Någon enstaka frame tar väldigt lång tid att rendera (typ 100 ms), och därför sjukner FPS-mätaren (som kanske visar rolling average eller liknande) med några FPS.

Så länge som någon frame tar 100 ms att rendera så kommer det ju hacka till tydligt, det kan inte skärmen göra något åt.
Grunden i problemet är snarare att spelmotorn stannar upp för lång tid av någon anledning. Kan ju vara allt möjligt som t ex att den laddar in resurser eller bakgrundsprogram som spökar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tycker dock att det låter som att det är tvärt om. Någon enstaka frame tar väldigt lång tid att rendera (typ 100 ms), och därför sjukner FPS-mätaren (som kanske visar rolling average eller liknande) med några FPS.

Så länge som någon frame tar 100 ms att rendera så kommer det ju hacka till tydligt, det kan inte skärmen göra något åt.
Grunden i problemet är snarare att spelmotorn stannar upp för lång tid av någon anledning. Kan ju vara allt möjligt som t ex att den laddar in resurser eller bakgrundsprogram som spökar.

Ja jag blir helt knäckt på detta. Testade i World of tanks nu också och där sticker den inte iväg till 100+ ibland utan där är det mer att det hoppar mellan 11ms och 30-40ms oftare vilket gör att det känns som det hackar oftare. Förstör spelupplevelsen total i båda spelen. Har 750W Corsair RM750X gold PSU så tycker inte det ska vara det som är problemet heller och eftersom GPUn inte ens är i närheten av max power i WoW så kan det väl knappast vara det?

När jag startar spel osv så sticker frametime iväg till över 12.000ms men det är kanske så det funkar.

Permalänk
Medlem

Vissa kärnor går upp mot 86% max usage. Men i WoT så hoppar det som sagt mer upp och ner än en plötslig spike till 100ms som det gör i WoW

Permalänk
Master of Overkill

Sänk ingame settings.
Låter som CPU ej orkar med ibland

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sänk ingame settings.
Låter som CPU ej orkar med ibland

Menar du att en Ryzen 5600x bottleneckar ett RTX3080? För det enda jag bytt är grafikortet

Mvh D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Doraso:

Menar du att en Ryzen 5600x bottleneckar ett RTX3080? För det enda jag bytt är grafikortet

Mvh D

Ja så kan det vara pga din upplösning och in-game settings

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En AMD 5600x flaskhalsar inte ett RTX 3080 i 3440x1440.