Vad har ni för OC på era 3070's?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för OC på era 3070's?

Tjena!

Har försökt lekt runt lite med OC för att få den bästa temperaturen för prestanda på min 3070 men kan inte riktigt få till det. Jag tycker att min 3070 dual OC körs lite för varmt, oftast runt 81 grader när jag spelar spel som Warzone (Inte ens epic utan typ high/medium 1440p). Har ett Phanteks p400a så det finns bra airflow. Det handlar mest om att det blir oerhört varmt i rummet och inte att själva grafikkortet tar skada, för det bör den inte göra. Vill helst inte byta thermal paste och pads på kortet pga garantin osv

Kör just nu bara på 90% power limit och alla clock mhz på 0. Men skriv gärna om ni har någon bra OC inställning för lägre temperaturer men behålla prestandan

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag nu undervolt: 1995mhz vid 925mv, Minne +900

Time Spy gpu score på 12404 och ca 65c

Permalänk
Medlem

2070mhz, 1037mv (+115 i core clock curve)
minne +1000

Blir som varmast runt 70c med en fläkt runt 65-70%, så kortet går ner mot 2000mhz som sämst. Vill inte ha mer fläkt för då låter den för mycket.

Kör jag 100% fläktkurva så kan jag trycka 2100mhz

Permalänk
Medlem

+200MHz core låst vid 0.7v
Resulterar i ca 1485MHz

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt Gigabyte Gaming OC i stock, så ingen oc eller uv. Ligger runt 65c. Kör alla spel i ultra med 3440x1440 upplösning förutom BF 2042 där jag kör med Low/Medium settings.

Permalänk
Medlem

Känns som att mitt 3070 alltid gått lite för varmt. Är det ett vanligt fel på just Dual OC versionen? Med tanke på vad ni skriver så känns det som att min inte alls bör gå så varmt. Kör en i5 10600 med pure rock 2 som ligger runt 60-70 grader i de flesta spelen, så det är inte heller det som generera värme i burken. Knappt något damm i grafikkortet heller...Men jag ska testa lite av era OC och kolla

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Känns som att mitt 3070 alltid gått lite för varmt. Är det ett vanligt fel på just Dual OC versionen? Med tanke på vad ni skriver så känns det som att min inte alls bör gå så varmt. Kör en i5 10600 med pure rock 2 som ligger runt 60-70 grader i de flesta spelen, så det är inte heller det som generera värme i burken. Knappt något damm i grafikkortet heller...Men jag ska testa lite av era OC och kolla

Mitt är ett Vision OC med 3 fläktar. Vet inte om det är vanligt att dual OC går varmt men om du går upp i 81c som du skrev så är det väl throttle gränsen så då ligger ju ditt kort och throttlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Mitt är ett Vision OC med 3 fläktar. Vet inte om det är vanligt att dual OC går varmt men om du går upp i 81c som du skrev så är det väl throttle gränsen så då ligger ju ditt kort och throttlar.

Mitt grafikkort börjar throttla runt 70c.. Är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Tjena!

Har försökt lekt runt lite med OC för att få den bästa temperaturen för prestanda på min 3070 men kan inte riktigt få till det. Jag tycker att min 3070 dual OC körs lite för varmt, oftast runt 81 grader när jag spelar spel som Warzone (Inte ens epic utan typ high/medium 1440p). Har ett Phanteks p400a så det finns bra airflow. Det handlar mest om att det blir oerhört varmt i rummet och inte att själva grafikkortet tar skada, för det bör den inte göra. Vill helst inte byta thermal paste och pads på kortet pga garantin osv

Kör just nu bara på 90% power limit och alla clock mhz på 0. Men skriv gärna om ni har någon bra OC inställning för lägre temperaturer men behålla prestandan

Jag har samma kort, och kör på 1875 MHz vid 875 mV. Ligger då på 65-70C och 1400 rpm i ett hyfsat trångt chassi. Kör jag stock så är det nästan samma temperaturer som du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Mitt grafikkort börjar throttla runt 70c.. Är det normalt?

Missade ett frågetecken för att belysa att jag är osäker på vart throttle gränsen går. Grävde fram siffran långt inifrån mitt undermedvetna. Men 70c låter lågt för att throttla i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag har samma kort, och kör på 1875 MHz vid 875 mV. Ligger då på 65-70C och 1400 rpm i ett hyfsat trångt chassi. Kör jag stock så är det nästan samma temperaturer som du har nu.

Jäklar, okej! Då ska jag testa dina. Menar du att du har 1875 MHz i ''Memory Clock'' och 875 MHz i ''Core Clock'' (MSI afterburner)?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

3070m peakar 155w, Gpu: 2,19ghz och mem: 14 502mhz. temps runt 70c

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Jäklar, okej! Då ska jag testa dina. Menar du att du har 1875 MHz i ''Memory Clock'' och 875 MHz i ''Core Clock'' (MSI afterburner)?

Nej, jag kör 1875 i core clock med en ändrad spänningskurva där spänningen är låst till 875 mV. Det finns en grym guide här på SweClockers, sök efter "sänkt spänning på GeForce RTX 3080". Metoden är densamma för 3070, det som skiljer är klockfrekvens och spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nej, jag kör 1875 i core clock med en ändrad spänningskurva där spänningen är låst till 875 mV. Det finns en grym guide här på SweClockers, sök efter "sänkt spänning på GeForce RTX 3080". Metoden är densamma för 3070, det som skiljer är klockfrekvens och spänning.

Okej tack. Ska kolla

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Har kollat lite på guiden och lite youtube och ska testa 900 mV och 1900 Freq MHz sedan testa din. Undrar dock om du kör -200 eller -250 i core clock?

https://www.youtube.com/watch?v=3OhT_nAgJ2I&t=118s

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ligger mellan 60-64 grader nu på Warzone. Låg på ca 80 grader innan och när jag kört på enbart 90% power limit 76 ish. This changes everything dock! Vilken skillnad (give or take samma fps som innan - bra) Finns säkert andra inställningar och jag håller på och jämför lite olika Memory clock (Upp till 1000 från 800 testar jag) så får vi se vilken som e bäst, men det är bra nu om man säger så.

Detta testar jag nu:

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Ligger mellan 60-64 grader nu på Warzone. Låg på ca 80 grader innan och när jag kört på enbart 90% power limit 76 ish. This changes everything dock! Vilken skillnad (give or take samma fps som innan - bra) Finns säkert andra inställningar och jag håller på och jämför lite olika Memory clock (Upp till 1000 från 800 testar jag) så får vi se vilken som e bäst, men det är bra nu om man säger så.

Detta testar jag nu:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

När du undervoltar, tänk på att ställa kurvan när kortet är svalt för annars kommer du få en ändrad kurva hela tiden.
Jag brukar ställa fläktarna på fullt blås och kyla av kortet innan jag sätter kurvan efter benchmark.

Permalänk
Medlem

Jag kör UV 818mv och 1800mhz. Custom fläktkurva som gör datorn knäppstyst och max temp är 70c.

Detta är dock ett gigabyte eagle OC som är ett litet kort. Stock settings gör att det låter som ett jetplan.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Detta testar jag nu:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ser bra ut! Kom ihåg att det är bra att stresstesta med raytracing, så du är säker på att din undervolt är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ser bra ut! Kom ihåg att det är bra att stresstesta med raytracing, så du är säker på att din undervolt är stabil.

Okej! Vet du något schysst program för det? Vet att det finns ett par stycken men är det någon som du/ni tycker är ''bäst''?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej! Vet du något schysst program för det? Vet att det finns ett par stycken men är det någon som du/ni tycker är ''bäst''?

Står ett förslag i SweClockers guide:
För den som inte vill lägga pengar på den mjukvaran kan jag även rekommendera den kostnadsfria demoversionen av Quake II RTX som finns tillgängligt via Steam, då detta spel kommer att framkalla krascher ganska snabbt om spänningen är för låg i förhållande till klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Står ett förslag i SweClockers guide:
För den som inte vill lägga pengar på den mjukvaran kan jag även rekommendera den kostnadsfria demoversionen av Quake II RTX som finns tillgängligt via Steam, då detta spel kommer att framkalla krascher ganska snabbt om spänningen är för låg i förhållande till klockfrekvensen.

Toppen!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Detta testar jag nu:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hoppar in i tråden igen. Detta har funkat för mig nu under typ 1 månads tid förens till igår. Fick artefakter, blå skärm o när jag startade spel så restartade även datorn. Är inte så kunnig inom detta men som jag har förstått så är det antingen en unstable memory clock, eller för låg Voltage (mV) men med tanke på att jag har min på 900 så lär det vara närmare Default settings på grafikkortet än vad andra brukar köra (lägre asså - sett folk som kör 825. 850 mV). Frågan jag har är då. Ska jag öka min Memory clock från +850, eller sänka den? Är lite osäker på att experimentera själv nu efter artefakterna o blåa skärmen, men har även hört att problemen kan lösa sig av att man bara går från typ exempelvis 900 mV till 905 mV. Uppskattar er hjälp!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Hoppar in i tråden igen. Detta har funkat för mig nu under typ 1 månads tid förens till igår. Fick artefakter, blå skärm o när jag startade spel så restartade även datorn. Är inte så kunnig inom detta men som jag har förstått så är det antingen en unstable memory clock, eller för låg Voltage (mV) men med tanke på att jag har min på 900 så lär det vara närmare Default settings på grafikkortet än vad andra brukar köra (lägre asså - sett folk som kör 825. 850 mV). Frågan jag har är då. Ska jag öka min Memory clock från +850, eller sänka den? Är lite osäker på att experimentera själv nu efter artefakterna o blåa skärmen, men har även hört att problemen kan lösa sig av att man bara går från typ exempelvis 900 mV till 905 mV. Uppskattar er hjälp!

Sätt mem clock till stock (+0) och se om det löser problemet. Om det funkar kan du prova en mindre aggressiv memory overclock.

Om inte så drar du upp spänningen något som du redan nämnt.