Filter 2.0 - early access för Swec

Permalänk
Inet

Filter 2.0 - early access för Swec

Tjenixens!

För er som är inloggade med verifierade konton har kanske redan sett detta men sen igår så har ni fått early access till vårt nya filter!

Det är från grunden helt omgjort men största förändringarna är följande:

  • Ny grafisk design

  • Numera helt dynamiskt - uppdateras löpande och stänger av funktioner med 0 filtrerbara produkter

  • Helt ny och optimerad sökmotor för bättre sökresultat

  • Avancerat läge med ännu fler filter

  • Filter på fler ställen som t ex Fyndhörnan.

  • Filter även på sökresultat

Har varit ett riktigt stort projekt då vi som sagt gjort om allt från grunden då gamla var baserat på väldigt gammal kod. Nu har vi en modern platform som vi har lättare att utveckla och är snabbare på att anpassa.

Vi tar gärna all feedback ni har och även såklart buggrapportering.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Officiell jultomte

Ser riktigt bra ut. Bra jobbat!

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ser verkligen riktigt bra ut! Snabbt och responsivt, precis som det ska vara.

Permalänk
Medlem

Tycker det överlag ser bra ut, det enda negativa jag känner kring det är väl staplarna i de filter där man har ett spann, delvis tycker jag att staplarna gör så att gränssnittet känns väldigt mycket plottrigare än det gamla, sen känns det som att de egentligen inte fyller någon funktion då det kan vara stor variation som inkluderas i en stapel. Hade varit gött om man kunde stänga av staplarna och bara ha ett tjockare fält man kan dra "gränserna" vänster eller höger på.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Överlag riktigt positiv.
Ser bra ut även när man minskar webbläsarfönstret.
Det enda är väl att vid en första anblick så kändes det lite avskräckande med staplarna. Det kändes plottrigt som det nämndes tidigare innan jag vande mig. Så det kan möjligen avskräcka mindre insatta lite.
Måste ändå säga att jag gillar denna version mer.

Ser ut att funka bra på en WAP anslutning och icke smartphone vid minsta storlek

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ser verkligen riktigt bra ut! Snabbt och responsivt, precis som det ska vara.

Host, Elgiganten, host.

Inte provat ännu men enligt kommentarerna här ser det bra ut. Blir att checka till nästa köptillfälle men pga er Swexclusive BF rea så blev jag en hel del mer fattig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inet
Skrivet av icogniito:

Tycker det överlag ser bra ut, det enda negativa jag känner kring det är väl staplarna i de filter där man har ett spann, delvis tycker jag att staplarna gör så att gränssnittet känns väldigt mycket plottrigare än det gamla, sen känns det som att de egentligen inte fyller någon funktion då det kan vara stor variation som inkluderas i en stapel. Hade varit gött om man kunde stänga av staplarna och bara ha ett tjockare fält man kan dra "gränserna" vänster eller höger på.

Skrivet av ELF:

Överlag riktigt positiv.
Ser bra ut även när man minskar webbläsarfönstret.
Det enda är väl att vid en första anblick så kändes det lite avskräckande med staplarna. Det kändes plottrigt som det nämndes tidigare innan jag vande mig. Så det kan möjligen avskräcka mindre insatta lite.
Måste ändå säga att jag gillar denna version mer.

Ser ut att funka bra på en WAP anslutning och icke smartphone vid minsta storlek

Dold text

Stort tack för input, kan hålla med om att det blir lite plottrigt med många filtermöjligheter och det är därför vi valt att default dölja många val så den mer avancerade kan visa "fler filtermöjligheter".

Det vi är väldigt nöjda med att vi visar hur många produkter som har den aktuella specifikationen för att underlätta urvalet, när det är en kryssruta så är det ju lätt men när det är t.ex. ett prisspann så har vi valt att illustrera antalen med staplar.

Kanske vi skulle göra staplar större och längre eller annan typ av stapel, vi får helt enkelt klura på det inför fortsatt förbättring.

Återigen, stort tack för era synpunkter, värdefullt för oss!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Tycker det nya filtret har gjort sidan mer lättanvänd.

Dock vet jag inte om det är relaterat men tycker det har uppkommit efter denna uppdatering, varför ställer sorteringen av produkter alltid om sig till "Relevans"?
Själv gillar jag att ha det i bokstavsordning och det höll den sig till innan efter man hade valt det, men nu så nollställs den till "Relevans" varje gång man går in på sidan efter man startat webbläsaren, och ja har testat att ta bort alla gamla cookies men problemet fortgår.

Permalänk
Inet
Skrivet av loefet:

Tycker det nya filtret har gjort sidan mer lättanvänd.

Dock vet jag inte om det är relaterat men tycker det har uppkommit efter denna uppdatering, varför ställer sorteringen av produkter alltid om sig till "Relevans"?
Själv gillar jag att ha det i bokstavsordning och det höll den sig till innan efter man hade valt det, men nu så nollställs den till "Relevans" varje gång man går in på sidan efter man startat webbläsaren, och ja har testat att ta bort alla gamla cookies men problemet fortgår.

Tjenare, kul att du gillar nya filtret
Vi har kikat lite internt och det verkar inte som vi kan återskapa problemet. Kan du skicka antingen här eller via PM vilket OS och webbläsare som du använder.
Tack!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker personligen det är riktigt tråkigt med "sliders" som saknar manuella input-fält. Om jag specifikt vill ha 160 mm, så vill jag inte ha 159 mm eller 161 mm. Något som kräver mer energi att lösa med sliders än fält. Helst ska man väl ha båda så båda användargrupper kan blidkas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare, kul att du gillar nya filtret
Vi har kikat lite internt och det verkar inte som vi kan återskapa problemet. Kan du skicka antingen här eller via PM vilket OS och webbläsare som du använder.
Tack!

Använder Firefox på Windows 10.

Startade Chrome för att testa och där fungerar det som det ska.
Men kom på att Firefox hade implementerat en strikt no-track feature för ett tag sedan, så stängde av den samt ad-block, rensade cookies och testade igen, men sorteringen återgick till "relevans" ifall man startade om browsern vid varje försök.

Tack för att ni tar er tid och tittar!!

Permalänk
Inet
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker personligen det är riktigt tråkigt med "sliders" som saknar manuella input-fält. Om jag specifikt vill ha 160 mm, så vill jag inte ha 159 mm eller 161 mm. Något som kräver mer energi att lösa med sliders än fält. Helst ska man väl ha båda så båda användargrupper kan blidkas.

Du kan skriva in manuellt genom att trycka på fältet.

Vi kikar igenom hur vi kan göra detta tydligare, eventuellt att vi tweakar befintlig också.

Skrivet av loefet:

Använder Firefox på Windows 10.

Startade Chrome för att testa och där fungerar det som det ska.
Men kom på att Firefox hade implementerat en strikt no-track feature för ett tag sedan, så stängde av den samt ad-block, rensade cookies och testade igen, men sorteringen återgick till "relevans" ifall man startade om browsern vid varje försök.

Tack för att ni tar er tid och tittar!!

Tack för info, ska kika med utvecklarna om dom kan hitta lösningen.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Inet:

Du kan skriva in manuellt genom att trycka på fältet.
<Uppladdad bildlänk>
Vi kikar igenom hur vi kan göra detta tydligare, eventuellt att vi tweakar befintlig också.

😍 Mycket bra att vi som är fossiler i UX/UI sammanhang också tänks på!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med nya framsteg.

Ja önskar man kunde sortera nätagg efter vilka som stödjer ATX 3.0 och nya 16pins kabeln men det är nog ingen filter 2.0 fråga

Permalänk
Inet

Hej igen,

Nu har vi slipat till filtret lite ytterligare.
Numera kan man filtrera mer noggrant på alla våra kampanjsidor.
T.ex.
https://www.inet.se/kampanj/8150/veckans-tips?filter=%7B%22te...

Har ni annan feedback så skriv mer än gärna i tråden

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Nu har vi slipat till filtret lite ytterligare.
Numera kan man filtrera mer noggrant på alla våra kampanjsidor.
T.ex.
https://www.inet.se/kampanj/8150/veckans-tips?filter=%7B%22te...

Har ni annan feedback så skriv mer än gärna i tråden

Hej Inet!

Jag har en del feedback från ett UX-perspektiv med fokus på tillgänglighet.

  • Ni använder 11px font, vilket gör det väldigt svårt för någon med nedsatt synförmåga att läsa labels och filtertexterna. Kika på om ni öka storleken för att inkludera även dessa användare.

  • De runda knapparna för att justera filtret är inte synbart markerade när de är i fokus, de har en 1px svart ring men den gör sig inte bra i dark mode.

  • När man ska filtrera på Kylartyp i kategorin grafikkort så är kontrasten alldeles för dålig för de alternativ som har resultatet 0. I kombination med den lilla fonten så är det oerhört svårt att tyda det inaktiverade alternativet i listan.

  • Ni använder olika färg för samma funktionalitet, vilket förvirrar en aningen. Aktiv checkbox borde vara blå för att följa er design bättre.

  • På en del filter så verkar komponenten gå sönder en aningen. Fälten staplas på varandra och infoikonen halkar ned. Samtidigt ser jag andra filter där det här inte hänt. Här är ett exempel från mekaniska hårddiskar. Jämför den med den bättre strukturerade läshastighet i bilden under. Här vill jag också poängtera att det är oerhört trångt i designen rent generellt, men kanske speciellt i dessa komponenter. Jag hade gärna sett mer luft för att inte behöva hålla tungan rätt i mun när jag klickar mig fram.

  • En reflektion är också att filtret förblir öppnat (Fler filter) när jag byter kategori, t ex från grafikkort till moderkort. Här vet jag faktiskt inte om det är önskvärt, personligen hade jag föredragit om det var stängt vid byte av kategori för det är inte säkert att jag ska göra en lika detaljerad filtrering i den här kategorin samt att filterboxen ju tar upp mycket skärmutrymme och trycker ned innehållet/produkterna på sidan.

Lycka till med fortsatta utvecklingsarbetet!

/xTQ

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Inet
Skrivet av xtQ:

Hej Inet!

Jag har en del feedback från ett UX-perspektiv med fokus på tillgänglighet.

  • Ni använder 11px font, vilket gör det väldigt svårt för någon med nedsatt synförmåga att läsa labels och filtertexterna. Kika på om ni öka storleken för att inkludera även dessa användare.

  • De runda knapparna för att justera filtret är inte synbart markerade när de är i fokus, de har en 1px svart ring men den gör sig inte bra i dark mode.<Uppladdad bildlänk>

  • När man ska filtrera på Kylartyp i kategorin grafikkort så är kontrasten alldeles för dålig för de alternativ som har resultatet 0. I kombination med den lilla fonten så är det oerhört svårt att tyda det inaktiverade alternativet i listan.
    <Uppladdad bildlänk>

  • Ni använder olika färg för samma funktionalitet, vilket förvirrar en aningen. Aktiv checkbox borde vara blå för att följa er design bättre. <Uppladdad bildlänk>

  • På en del filter så verkar komponenten gå sönder en aningen. Fälten staplas på varandra och infoikonen halkar ned. Samtidigt ser jag andra filter där det här inte hänt. Här är ett exempel från mekaniska hårddiskar. Jämför den med den bättre strukturerade läshastighet i bilden under. Här vill jag också poängtera att det är oerhört trångt i designen rent generellt, men kanske speciellt i dessa komponenter. Jag hade gärna sett mer luft för att inte behöva hålla tungan rätt i mun när jag klickar mig fram.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

  • En reflektion är också att filtret förblir öppnat (Fler filter) när jag byter kategori, t ex från grafikkort till moderkort. Här vet jag faktiskt inte om det är önskvärt, personligen hade jag föredragit om det var stängt vid byte av kategori för det är inte säkert att jag ska göra en lika detaljerad filtrering i den här kategorin samt att filterboxen ju tar upp mycket skärmutrymme och trycker ned innehållet/produkterna på sidan.

Lycka till med fortsatta utvecklingsarbetet!

/xTQ

Svinbra feedback, tack!
Skickar vidare internt och återkopplar här när vi tagit action

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram