Bruna grafikkort kan titta fram i januari

Permalänk
Melding Plague

Bruna grafikkort kan titta fram i januari

Efter lyckat samarbete uppges Asus och Noctua åter samarbeta och lansera fler grafikkort ihop, den här gången med fokus på premiumkänsla och elegans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då blir det att vänta.
Älskar verkligen designen på 3070/3080 modellerna!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
99:e percentilen

Det "fula" med Noctuas färgschema är väl egentligen bara att det skär sig med i princip alla andra färger som finns, och att dessa andra färger ofta förekommer i datorer. Ett bygge med idel Noctua-fläktar och i övrigt bara gråskala blir nästan automatiskt snyggt.

För egen del bryr jag mig i vilket fall som helst inte om utseendet inuti mitt Ghost S1, och skulle inte tveka att välja Asus × Noctua nästa gång jag skaffar nytt grafikkort. Redan idag är det tre brunbeiga 92 mm-fläktar som gör att jag kan stå ut med mitt annars fullständigt värdelösa Gigabyte RTX 2060 Super.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Oroande att de ska lägga fokus på elegans…
Noctua-samarbeten borde fokusera på ljudnivå, kylning och inte mycket annat IMO. (Möjligen på brunt också *edit* och kvalitet!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Angående Noctua bruna färg så har denna blivit en symbol för bra kvalite. Så får min del så kan alla fläktar i mina datorer ha denna bruna färg om de också presterar "efter förväntan".
Rent estiskt tycker jag det är fult.

Men jag stör mig så mycket på dålig kyllösning, jag har det på laptoppen, ps5an you name it. Tillverkaren ska spara in till den förbannelse. Köper man en laptop för över 30 000kr, så lägger jag gärna till 500kr extra för att få den bästa kyllösningen. Inte att tillverkaren hittar de billigaste fläktarna som finns.

Förr i tiden vill jag minnas man i princip hade 2st val. En fläkt som var väldigt tyst, men höll ej länge(glidlagrade). Eller fläktar som låt som ett tröskverk men höll i 50år. Något däremellan var det ont om, men det har idag kommit.
Nå jag skulle ändå idag välja en fläkt som var tystare men gick sönder oftare om det fanns.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

"premiumkänsla och elegans" låter mest som marketingjargong och buzzwords. Betydre ju absolut inget. Inte minst eftersom det är rent subjektiva egenskaper....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det "fula" med Noctuas färgschema är väl egentligen bara att det skär sig med i princip alla andra färger som finns, och att dessa andra färger ofta förekommer i datorer. Ett bygge med idel Noctua-fläktar och i övrigt bara gråskala blir nästan automatiskt snyggt.

Du tycker på allvar att bajsbrunt och spybeige är snyggt? Ja, smaken är som baken...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köpa för tyst och bra kylning. Utseendet kan kvitta då mitt chassi saknar fönster.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Du tycker på allvar att bajsbrunt och spybeige är snyggt? Ja, smaken är som baken...

Man måste naturligtvis inte föredra just Noctuas färger, men de förekommer ju frekvent på allt från skor och väskor till möbler och efterrätter utan att det görs några liknelser med avföring eller maginnehåll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hmm, valde dom fel tillverkare? AMDs ref kort hade ju mått bra av en Noctua smetning

Permalänk
Medlem

"den här gången med fokus på premiumkänsla och elegans." - inte fokus på ljudnivå eller effektivitet då? Det kan man ju tycka är mer relevant.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, elegans...

Det är väl det roliga med Noctua, att de kör vidare med sina bruntoner när allt annat i industrin ska vara borstat stål, vantasvart eller kritvitt. Och om det inte ska vara det, då ska det vara läckra neontoner. Ingen har bett om RGB-belysning i chokladpuddingsbrunt eller diskvattenbeige. Totala anti-elektronikfärger. Det är väl det som är det härliga, deras unika inställning till saker och ting. Många saker är det, förutom effektivt och kul, men elegant är väl inte ett ord som jag förknippar med Noctua, direkt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man måste naturligtvis inte föredra just Noctuas färger, men de förekommer ju frekvent på allt från skor och väskor till möbler och efterrätter utan att det görs några liknelser med avföring eller maginnehåll.

Åjo, det har jag och många med mig kommenterat i årtionden.

En mycket modeintresserad kompis sa ofta ungefär "Med jämna mellanrum försöker man lansera brunt som en modefärg, men det har inte lyckats sen 70-talet." och det stämmer ju. På goda grunder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men jag då! Byggde datorn med svart noctua kylare och svarta noctua fläktar jue..

Permalänk
Medlem

Jag pryder gärna hela datorns innanmäte i Noctua-palletten.

Permalänk
Medlem

Färgen spelar ingen roll om prylarna är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det "fula" med Noctuas färgschema är väl egentligen bara att det skär sig med i princip alla andra färger som finns, och att dessa andra färger ofta förekommer i datorer. Ett bygge med idel Noctua-fläktar och i övrigt bara gråskala blir nästan automatiskt snyggt.

För egen del bryr jag mig i vilket fall som helst inte om utseendet inuti mitt Ghost S1, och skulle inte tveka att välja Asus × Noctua nästa gång jag skaffar nytt grafikkort. Redan idag är det tre brunbeiga 92 mm-fläktar som gör att jag kan stå ut med mitt annars fullständigt värdelösa Gigabyte RTX 2060 Super.

Finns många färger att kombinera med, även de förvisso inte är vanliga i datorer. Det ser jag dock mer som ett problem med datorerna (och den typiskt moderna heminredningen). Folk är i regel inkompetenta när det kommer till färg och de flesta produkter speglar denna inkompetens.

Skrivet av cyklonen:

Du tycker på allvar att bajsbrunt och spybeige är snyggt? Ja, smaken är som baken...

Alla färger kan vara snygga i rätt sammanhang.

Permalänk
Snusfri

Skulle kunna tänka mig ett Noctua 4090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Någon borde bygga Wolfenstein tema på det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Någon borde bygga Wolfenstein tema på det.

Noctua lär inte sponsra

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Åjo, det har jag och många med mig kommenterat i årtionden.

Det är förstås möjligt att det är vanligare än jag tror, men jag har aldrig själv hört ”Hur kan du gilla bajsbruna skor/skärp/bord/glass?” eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du tycker på allvar att bajsbrunt och spybeige är snyggt? Ja, smaken är som baken...

Kan inte annat göra än att hålla med.
Bajs och nikotinfärgad plast 😂 ser kanon ut 😅

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Håller på med en egen variant…

”Deshroudad” Gainward 4090 i en Streacom da6

Fixade upplösning på bilden
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elegans?

Den där bilden såg ut som en påse skridskor…

Permalänk
Medlem

Bruna grafikkort? Tur detta inte är en politisk diskussion… 😅

Permalänk
Medlem

Trevligt. Mer noctua i allt tycker jag! Hoppas bara inte prispåslaget blir för stort.

För egen del hade jag gärna haft en hel datorplats i noctuas bruna och beigea tema. Är säker på det hade kunnat bli otroligt snyggt! Ett jordnära och naturligt färgtema vilket jag tror hade fyllt ett tomrum i den annars så monotona hårdvaruvärlden.

Permalänk
Medlem

Om jag får tag i något för schysst pris så byter jag gärna ut mitt. Mvh Noctua fanboy...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Var inte Noctuas 3070/80 riktigt dåliga, med tanke på att de tar typ 5 PCI slottar?

Permalänk
Medlem

Blir alltid sugen på choklad när jag ser en Noctuafläkt

Permalänk
Medlem

Känner inte att Noctuas färger passar i många chassin direkt. Har en fläkt i mitt och det ser lite malplacerat ut mot svart bakgrund.
Men ska man köpa Noctuas fläkter pga just färgen så skulle det vara för ett retrobygge där även chassit är beiget.
Jag skulle kunna tänka mig ett sleeper bygge och gå all in Noctua.

Skrivet av Tauri85:

Blir alltid sugen på choklad när jag ser en Noctuafläkt

Trött på din gallskrikande unge? Ge den Noctuas Bruna Choklad.
Tjatig svärmor? Ge henne Noctuas Bruna Choklad så blir hon inte bara tyst, men även glad.
Hund som skäller? Ge den Noctuas Choklad för att få se hur effektiv vår Choklad verkligen är.

Ge inte hunder choklad!!!

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.