Permalänk
Medlem

Surfplatta till barnen

Hej!
Jag är på jakt efter surfplatta till barnen. Jag behöver två likadana då jag har två barn (får gärna vara olika färger men det är inte krav).
Har ingen bestämd budget men det skenar ju lite eftersom det är två.
Jag har inget emot att köpa begagnat men då gäller det ju att hitta två stycken likadana till vettigt pris.
Jag vill dock inte köpa en Ipad Air 2 från 2013 för 3kkr(verkligt exempel).

Krav:
Under 3kkr styck men gärna mycket billigare om möjligt.
Stabil mjukvara alternativt möjlig att byta till sådan.
Tillräckligt kraftfull för att barnen ska kunna titta bolibompa och spela enklare spel såsom Albert Junior.
Bluetooth
Inte känsliga för klumpiga händer
Finns att köpa skal till dem.

Plus:
USB-C då jag har sådana laddare här och där runt om i huset.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hej,

Då jag själv har en dotter på 3, vars Lenovo Tab M10 Plus platta fick smått spunk med pekskärmen där innan julen så har jag lagt ner en hel del tid på att kolla upp alla alternativ. I slutänden så landade det på Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2022) då denna har bra specifikationer vad gäller processor, grafik, lagring och kommer med 4GB RAM-minne för under 3000kr. Efter att ha kört plattan nu i en månad kan jag bara säga att den känns rapp och kvalitativ. Det finns silikon-fodral att köpa till i olika färger så man ser vems platta det är.

Jag hade lite problem med Google Family Link där i början när jag konfigurerade upp plattan. Allt fungerade men när jag satte tidsbegränsningar så räknade inte plattan tiden i apparna, men efter omstart av plattan så löste det sig och har fungerat utan störning sedan dess.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7004081

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Syrran köpte en Samsung Galaxy Tab A8 till barnen nu i mellandagarna och de har varit nöjda med den.
Det är ju en enklare modell så inte jättesnabb men fullt duglig till lättare spel, streaming, surfning etc.
Känns väldigt prisvärd nu när den finns att få tag på för ca 1400-1500kr.

32GB lagring, 3GB ram från ca 1400kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5932819

Sedan finns ju även en variant med 64GB lagring och 4GB ram för ca 2000kr så den bör väl vara lite snabbare men vet inte om det är värt det om den bara ska användas av barn till lättare spel och streaming.

64GB lagring, 4GB ram, från ca 2000kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5941090

Finns massor av fodral/skal att välja på såklart då det är en samsung.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Man kanske kunde fortsätta här.

Priserna går upp, Samsung Galaxy Tab S6 Lite kostar 4000:-
Tab A8 här över 2600:- + att jag hittar ingen info om vad det är för soc eller gpu

https://www.inet.se/produkt/1980059/lenovo-tab-m10-plus-gen-3...
Är denna någorlunda prisvärd för 3000:- soc MediaTek Helio G80 gpu ARM Mali-G52?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Man kanske kunde fortsätta här.

Priserna går upp, Samsung Galaxy Tab S6 Lite kostar 4000:-
Tab A8 här över 2600:- + att jag hittar ingen info om vad det är för soc eller gpu

https://www.inet.se/produkt/1980059/lenovo-tab-m10-plus-gen-3...
Är denna någorlunda prisvärd för 3000:- soc MediaTek Helio G80 gpu ARM Mali-G52?

Jag hade en Lenovo M10 FHD Gen2 innan Galaxy Tab S6 Lite, men den både kändes och upplevdes som sämre, samt att den utvecklade ett konstigt beteende i touch-digitizern när 3-åringen använder plattan där pekskärmen blir mer och mer okänslig tills den tillslut inte går att kontrollera och där omstart åtminstone gjorde plattan hanterbar en stund till. Nu behöver detta inte vara något vanligt på dessa Lenovo Kines-plattor, och det kan ju vara så att tredje generationen makes the charm, bara att jag inte skulle våga satsa på dem igen.

Nu köpte jag en ny skärm/digitizer så tanken är att den gamla M10 FHD Gen2 plattan kommer få bli en styrpanel för smarta hemmet i stället om bytet av panel avhjälper problemet med slöa pekskärmen dvs så det inte är något fel på moderkortet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Hej!
Jag är på jakt efter surfplatta till barnen. Jag behöver två likadana då jag har två barn (får gärna vara olika färger men det är inte krav).
Har ingen bestämd budget men det skenar ju lite eftersom det är två.
Jag har inget emot att köpa begagnat men då gäller det ju att hitta två stycken likadana till vettigt pris.
Jag vill dock inte köpa en Ipad Air 2 från 2013 för 3kkr(verkligt exempel).

Krav:
Under 3kkr styck men gärna mycket billigare om möjligt.
Stabil mjukvara alternativt möjlig att byta till sådan.
Tillräckligt kraftfull för att barnen ska kunna titta bolibompa och spela enklare spel såsom Albert Junior.
Bluetooth
Inte känsliga för klumpiga händer
Finns att köpa skal till dem.

Plus:
USB-C då jag har sådana laddare här och där runt om i huset.

Tack på förhand!

prova Android Kids Tablet Pritom K7 32gb 7-tums Ips Skärm (ljusblå). det passar dina krav

Permalänk
Medlem

Vi har bestämt att avvakta, vi ska försöka "klara oss" något år till med tanke på skärmtid osv

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en billig Lenovo till sonen för några år sedan, Tab 4 på sju-åtta tum. Den är inte snabb direkt, och är fast på Android 8, men den duger fortfarande. Han kollar på streamat material och spelar en del på den, Roblox och liknande. Den har USB C vilket är fint, även plats för simkort som jag aldrig använt. Jag kan kontrollera vad han får göra, när han för göra det och hur länge, med Google Family-appen på min telefon och jag får notifikationer om han vill installera något nytt spel eller så. Jag köpte ett skal som har suttit på sedan den var ny, med en Van Gogh-målning (solnedgång), vilket nog är bra för den har tappats rätt mycket. Skärmen har numera en spricka rätt över, och är lite småkrossad mitt på ena långsidan, men sonen verkar inte bry sig.

Idag är den förstås för gammal. Min poäng är mer att barn klarar sig rätt bra med inte så kraftiga grejer. Ipad i all ära men jag kan ju köpa typ två sådana här plattor för samma pris som att laga en trasig skärm på en Ipad.