Permalänk
Medlem

Sony Handycam

Hej.
Städa på vinden idag och hitta denna gamla relik
https://www.webhallen.com/se/product/26887-Sony-DV-Kamera-DCR...
Plugga in laddaren och lät den stå några timmar, tänkte att det är väl kört med en snart 20år gammal videokamera att starta.
Men det va inga problem, där satt ett kassettband i och körde igång detta. Döm om min förvåning när min äldsta dotters 4års dag spelades upp Har hittat 10 kassetband också så det ska bli spännande att se vad som finns på dessa. Några är fortfarande i original inplastning.
Nu ska jag bara hitta rätt kabel i nån butik så att jag kan köra det på tv´n.
Frugan undra om det är något värde i sån pass gammal videokamera förutom det sentimentala värdet.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Finns alltid ett värde i prylar som kan spela upp från gammal media.
Passa även på att kopiera ner det till lite modernare format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Frugan undra om det är något värde i sån pass gammal videokamera förutom det sentimentala värdet.

Finns inget värde i en vanlig DV-kamera, finns mängder av dessa på begagnatmarknaden men väldigt litet intresse.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Finns inget värde i en vanlig DV-kamera, finns mängder av dessa på begagnatmarknaden men väldigt litet intresse.

Okej, den ska få ligga på vinden med värdighet

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Okej, den ska få ligga på vinden med värdighet

Du kan kopiera över banden till hårddiskar eller liknande som bakuper iaf om du vill.

Jag har gjort det med mina gamla band. kul o ha. O lättare o kolla på än att spola igenom massa band.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Städa på vinden idag och hitta denna gamla relik
https://www.webhallen.com/se/product/26887-Sony-DV-Kamera-DCR...
Plugga in laddaren och lät den stå några timmar, tänkte att det är väl kört med en snart 20år gammal videokamera att starta.
Men det va inga problem, där satt ett kassettband i och körde igång detta. Döm om min förvåning när min äldsta dotters 4års dag spelades upp Har hittat 10 kassetband också så det ska bli spännande att se vad som finns på dessa. Några är fortfarande i original inplastning.
Nu ska jag bara hitta rätt kabel i nån butik så att jag kan köra det på tv´n.
Frugan undra om det är något värde i sån pass gammal videokamera förutom det sentimentala värdet.
Mvh Mange

nu när du plötsligt hittat gammla minnen och har en fungerande spelare till kasetterna börja dumpa dem som digital media du vet aldrig hur länge till den lever.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du kan kopiera över banden till hårddiskar eller liknande som bakuper iaf om du vill.

Jag har gjort det med mina gamla band. kul o ha. O lättare o kolla på än att spola igenom massa band.

Skrivet av Rouge of Darkness:

nu när du plötsligt hittat gammla minnen och har en fungerande spelare till kasetterna börja dumpa dem som digital media du vet aldrig hur länge till den lever.

Ska skicka iväg dom till en firma som gör detta.
Tack för svaren/ Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Hehe, det finns en legend som berättar om att "Night Vision"-läget under dagtid gör att man ser konturer skarpare.. bland annat allt som finns gömt under kläder blev ett jävla rabalder efter lansering.. sedan drog fabrikören tillbaka produkterna för att sedan göra en återlansering med "nyare modeller", där ett filter (som hörs likt ett "pop") aktiveras på mekanisk väg när Night Vision-läget slås på.. en händig själ kan lätt plocka bort denna ytterligare finess för att få uppleva originalspektrumspektaklet. En klenod du har!

För övrigt kan inget klå dessa kameror om man avläser dem direkt till .avi (extremt hög Mbit/s) och kryddar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

Hehe, det finns en legend som berättar om att "Night Vision"-läget under dagtid gör att man ser konturer skarpare.. bland annat allt som finns gömt under kläder blev ett jävla rabalder efter lansering.. sedan drog fabrikören tillbaka produkterna för att sedan göra en återlansering med "nyare modeller", där ett filter (som hörs likt ett "pop") aktiveras på mekanisk väg när Night Vision-läget slås på.. en händig själ kan lätt plocka bort denna ytterligare finess för att få uppleva originalspektrumspektaklet. En klenod du har!

För övrigt kan inget klå dessa kameror om man avläser dem direkt till .avi (extremt hög Mbit/s) och kryddar lite.

Jo, den har man ju hört

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ska skicka iväg dom till en firma som gör detta.
Tack för svaren/ Mange

Trevlig kamera på sin tid

Du behöver kanske inte skicka kameran till en firma för att flytta videon till en dator.
På höger sida fram ska det finnas en liten gummilucka om jag inte minns fel, under den finns anslutningar till USB, FireWire (av Sony kallat DV-utgång) och S-VHS.

Sist jag testade en gammal handycam (DCR-HC37) var det inga problem att föra över videon via USB och FireWire, till Win10 eller Debian, vill minnas att jag fick hämta en drivrutin bara för USB.

FW rekommenderas om du har något gammalt IEEE 1394 kort liggandes.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Trevlig kamera på sin tid

Du behöver kanske inte skicka kameran till en firma för att flytta videon till en dator.
På höger sida fram ska det finnas en liten gummilucka om jag inte minns fel, under den finns anslutningar till USB, FireWire (av Sony kallat DV-utgång) och S-VHS.

Sist jag testade en gammal handycam (DCR-HC37) var det inga problem att föra över videon via USB och FireWire, till Win10 eller Debian, vill minnas att jag fick hämta en drivrutin bara för USB.

FW rekommenderas om du har något gammalt IEEE 1394 kort liggandes.

Fanns Sony Picture Package (med en gammal rip av Brakenfis på TPB) för deras drivisar och programvara för överföring. Minns också att det gick med en äldre version av Sony Vegas..? Kan ha förstnämnda liggandes på någon gammal extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Trevlig kamera på sin tid

Du behöver kanske inte skicka kameran till en firma för att flytta videon till en dator.
På höger sida fram ska det finnas en liten gummilucka om jag inte minns fel, under den finns anslutningar till USB, FireWire (av Sony kallat DV-utgång) och S-VHS.

Sist jag testade en gammal handycam (DCR-HC37) var det inga problem att föra över videon via USB och FireWire, till Win10 eller Debian, vill minnas att jag fick hämta en drivrutin bara för USB.

FW rekommenderas om du har något gammalt IEEE 1394 kort liggandes.

Skrivet av Raprodent:

Fanns Sony Picture Package (med en gammal rip av Brakenfis på TPB) för deras drivisar och programvara för överföring. Minns också att det gick med en äldre version av Sony Vegas..? Kan ha förstnämnda liggandes på någon gammal extern hårddisk.

Tjena.
Har letat på nätet efter en kabel att överföra eller att titta direkt på tv´n men jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Har en kabel kvar som jag fick med videokameran " firewire " men vart ska man koppla denna? Den lilla passar i videokameran, men den andra passar inte nånstans.
Kan en sån här fungera?
https://www.amazon.se/USB-konverteringskabel-Firewire-kabel-D...
https://www.amazon.se/Regun-Kontrollkort-PCI-kontrollkort-Fir...
Tack för svaren/Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har du en bild på kabeln?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du en bild på kabeln?

https://www.amazon.se/FireWire-datakabeladapter-6-stifts-4-st...
Så här ser den ut.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det är FireWire 400, så du behöver ett kontrollerkort e dyl. En del nu äldre datorer hade det, liksom t ex mitt Audigy 2 Platinum-ljudkort.

Permalänk

Hmm, jag kommer inte ihåg att jag använde ett Audigy (eller liknande) för att föra över..

Har för mig att det var något med USB direkt, och Sony Picture Package / Sony Vegas.

Men bäst kvalitét får du nog med FireWire, helt klart.

Glöm ej att kolla "ren .AVI"-avspelning, mitt minne sa mig att dessa typ 2 gigabit/s gav löjligt bra bild, men slaktade mina små hårddiskar. Andra tider nu

Kan nog fixa "Brakenfis"-releasen om så önskas.

Permalänk

https://www.amazon.se/dp/B08339PGM8/ref=asc_df_B08339PGM8/?ta...

har för mig farsan köpte en lika dan back in the days och det gick inte koppla till usb alls vad jag kunde hitta då när vi skulle backa upp videos från den.

så var firewire elles S-video som gällde för backuperna.

vill minnas att firewire behöver aktiv omvandling för usb så går inte bara med en firewire till usb kabel.

möjligen att Thunderbolt 3/4 har bakåtkompabilitet med ieee 1394 nu mer men är osäker thunderbolt var inte aktuellt då vi behövde det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Har letat på nätet efter en kabel att överföra eller att titta direkt på tv´n men jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Har en kabel kvar som jag fick med videokameran " firewire " men vart ska man koppla denna? Den lilla passar i videokameran, men den andra passar inte nånstans.
Kan en sån här fungera?
https://www.amazon.se/USB-konverteringskabel-Firewire-kabel-D...
https://www.amazon.se/Regun-Kontrollkort-PCI-kontrollkort-Fir...
Tack för svaren/Mange

För att ansluta till TV:n behöver du en sådan här kabel:

Mindes lite fel, det är inte S-VHS utan composit-video ut:

USB är en mini USB-B och vid ett litet snabbt test var jag tvungen att ansluta den till en USB2-port, fungerade inte att använda USB3 på min dator iaf.
Videon spelas in som en fil och du kommer få klippa isär den själv där du påbörjat en ny inspelning. Du måste starta videon manuellt via kameran och inspelningen i capture-programmet.

För FireWire/DV/iLink, tjärat barn har många namn eller hur det nu heter, är kabeln och IEEE 1394a du länkade in rätt lösning.
Med FW/iLink kan du kontrollera kameran och inspelningen från capture-programmet och klippen delas upp efter hur de är inspelade.

Till sist, japp NightVision gör det möjligt att se genom kläder... testade just, behövs bara att det är en tunn vit skjorta eller blus och att kommeran är mindre än 35-40 cm från det som ska filmas.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

Hör du ett plopp när du aktiverar Night Vision?
Det är isf ljudet av det filter de fick lägga till, som jag nämnde, vars funktion är att scramblea The Nude Function™ på distans. Om du öppnar upp kameran och lokaliserar filtret genom att slå av och på Night Vision, och sedan avlägsnar det.. då snackar vi 35-40 meter