Problem med brevlådor det regnar in i!

Permalänk
Medlem

Problem med brevlådor det regnar in i!

Ja. Dagens I-landsproblem men ändock ett problem.

Har två lådor av modell:

(Liknande lådor!)

Sitter på varsin sida vägen. En för morgontidningen och den andra för posten. Regnar det eller bara är "väta" så är tidningen i lådan blöt på den delen som ligger ner i lådan. Likaså med posten i andra lådan.

Jag blir snart tossig. Locket går "omlott" med kanten så det kan ju inte komma in väta den vägen. Skruvhålen på brevlådan sitter med gummipackningar på utsidan.

Tidningslådan har en skruv som sitter mitt i lådan så trästolpen täcker det hålet från utsidan sett.

Är otroligt irriterande att hämta in tidningen och få hänga den på tork varje gång det är "väta". Det är små hål i botten på lådorna utmed kanterna i botten.

Någon med tips?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta våtrumsfog och täta rejält runt skruvhålen på baksidan. Det måste vara där det läcker in.

Komplettera också med nåt glest nät i plast som några centimeter distansmaterial i botten, så posten inte ligger direkt mot bottenytan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men hur kommer vattnet ens in ? det ser ju tätt ut och är av plast ? fattar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men hur kommer vattnet ens in ? det ser ju tätt ut och är av plast ? fattar inte

Troligtvis någon som pissar i brevlådan.... typ

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men hur kommer vattnet ens in ? det ser ju tätt ut och är av plast ? fattar inte

Fästhål på baksidan, garanterat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Brevbäraren kör med öppna kärl, sedan stoppar denne ner posten med den fuktiga änden nedåt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Blåser inte locket upp vid vissa situationer? Är det ordentligt skitväder så brukar jag se liknande lådors lock lyftas upp av vinden.

Permalänk

Hade samma problem, locket på lådan var alldeles för lätt så jag köpte en ny låda.

Permalänk
Medlem

Om locket är för lätt skulle man enkelt kunna fästa en vikt i framkanten av locket. En lagom formad sten eller en bit stål som man klistrar fast (kräver klister som fäster på sån fet plast som brevlådan är gjord av).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Om locket är för lätt skulle man enkelt kunna fästa en vikt i framkanten av locket. En lagom formad sten eller en bit stål som man klistrar fast (kräver klister som fäster på sån fet plast som brevlådan är gjord av).

Ja det är det man för göra, sätta en metallklump i locket, några centimeter in från öppningen så de går öppna utan att riva sig på metallen. Flera lantbor som gjort sådan fix på deras lådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle ta våtrumsfog och täta rejält runt skruvhålen på baksidan. Det måste vara där det läcker in.

Komplettera också med nåt glest nät i plast som några centimeter distansmaterial i botten, så posten inte ligger direkt mot bottenytan.

Funderar på gummilister utmed kanten, under locket men det ska inte behövas.

Skrivet av HazZarD:

Men hur kommer vattnet ens in ? det ser ju tätt ut och är av plast ? fattar inte

Inte jag heller.

Skrivet av cyklonen:

Fästhål på baksidan, garanterat.

Kan vara det men det är små gummipackningar där.

Skrivet av Hugashaka:

Brevbäraren kör med öppna kärl, sedan stoppar denne ner posten med den fuktiga änden nedåt?

Nej. Kommer med bil. :/

Skrivet av batxy:

Blåser inte locket upp vid vissa situationer? Är det ordentligt skitväder så brukar jag se liknande lådors lock lyftas upp av vinden.

Skrivet av D34D_L33T:

Hade samma problem, locket på lådan var alldeles för lätt så jag köpte en ny låda.

Skrivet av cyklonen:

Om locket är för lätt skulle man enkelt kunna fästa en vikt i framkanten av locket. En lagom formad sten eller en bit stål som man klistrar fast (kräver klister som fäster på sån fet plast som brevlådan är gjord av).

Skrivet av anon8870:

Ja det är det man för göra, sätta en metallklump i locket, några centimeter in från öppningen så de går öppna utan att riva sig på metallen. Flera lantbor som gjort sådan fix på deras lådor.

Glömde säga det. Silvertejpat rätt tunga stenar på insidan locket på båda lådorna. De rör sig inte hur det än blåser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Om du inte har en jämn försegling mellan lock och låda så kan du råka ut för krypfukt. Testa att sätta en fönsterlist eller liknande runt lådans öppning för att få en tajtare försegling.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade satt något galler i botten. Så att posten inte rör botten på lådan.

Permalänk
Medlem

Hur säkra en brevlåda mot väta?

Har en brevlåda inköpt på Biltema avsedd för morgonetidningen. När det regnat eller snöat så är garanterat tidningen genomblöt i den delen som legat ner i brevlådan.

Lådan i fråga:

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/entre/brevlador/brevla...

Den sitter på en fyrkantig stolpe. Fäst i två mittpunkter på lådan. Nertill med ett spikhuvud men "skjuter" ner lådan i och upptill med en skruv. Ingen väta den vägen.

Står man och tittar på lådan så på vänster sida så blåser det alltid över åkrar och vägen ner mot oss och in via vägen i skogen till höger. Bor precis mitt emellan. Det kan blåsa rejält.

Locket håller sig nere men misstänker att det i skarven mellan lock och låda baktill kommer in "väta". Inte helt hundra men misstänker. Locket på lådan går omlott med själva låda.

Blir snart tossig. Är som om jag skulle hällt ett glas vatten i lådan. Det är hål i botten så det ska sippra ut som kommer in.

Någon med tips?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag har mitt utanför mig ett stativ med ca.15 brevlådor. När det blåser står locken på de där gröna och klapprar som kastanjetter. Inte undra på att posten blir blöt. Fäst en vikt på undersidan locket, t.ex limma fast ett par plattjärn så man behöver ta i med kanske 300-400 gram att lyfta locket.
Egentligen, det bästa, skaffa en låda av plåt.

Permalänk
Medlem

Fäst vikter på locket så det stannar nere bättre och en tätningslist runtom öppningen.
Lägg hönsnät eller liknande i botten som 1-2 cm distans, även om där är dräneringshål så kan det samlas lite vatten där. Så ligger tidningen inte direkt mot bottnen.

Annars så satsa på ny låda helt enkelt. För det priset den kosta så är det tyvärr man får vad man betalar för.

Sen kan det också vara så att tidningen är blöt från brevbäraren. Hört från brevbärare att deras lådor/väskor är dåliga, speciellt med locken som ska skydda mot regn. Dom blåser upp hela tiden och det tar för mycket tid för att låsa det mellan stoppen så det blir som det blir...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tröttnade själv på den modellen för många år sedan.
Locket blåste ofta upp och stod kvar. Hålen i botten är ypperliga på att släppa in fukt också.

Jag bytte låda till en liknande denna https://www.biltema.se/fritid/tradgard/entre/brevlador/brevla...

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Fäst vikter på locket så det stannar nere bättre och en tätningslist runtom öppningen.
Lägg hönsnät eller liknande i botten som 1-2 cm distans, även om där är dräneringshål så kan det samlas lite vatten där. Så ligger tidningen inte direkt mot bottnen.

Annars så satsa på ny låda helt enkelt. För det priset den kosta så är det tyvärr man får vad man betalar för.

Sen kan det också vara så att tidningen är blöt från brevbäraren. Hört från brevbärare att deras lådor/väskor är dåliga, speciellt med locken som ska skydda mot regn. Dom blåser upp hela tiden och det tar för mycket tid för att låsa det mellan stoppen så det blir som det blir...

Tvivlar på att det körs med något annat än bil (om han inte bor centralt i stad) så att tidningen är blöt från brevbäraren/tidningsbudet har nog ganska liten risk.
Det mesta morgontidningsutdelning körs med bilar och har oftast inget med PostNord att göra (så vida man inte bor alldeles för avsides och tidningarna har lagts ut på att delas ut med posten dagtid via PostNord istället).
Jag är själv tidningsbud i Piteå med omnejd, och ser ofta just dessa lådor stå vidöppna om det blåser mycket.
Personligen har jag och sambon bytt till en Flexbox-låda, specifikt då denna typen: https://flexbox.se/products/postlada-albertina. Inte hundra procent perfekt (hård blåst med regn har en tendens att leta sig in i minsta lilla springa så vida du inte har tätningslist/silikon i varenda jädra skarv/kant/springa/hål), men överlag supernöjd med lådan
Dock en bra bit dyrare än lådan som Beginner köpte.

Skrivet av lAvliden:

Tröttnade själv på den modellen för många år sedan.
Locket blåste ofta upp och stod kvar. Hålen i botten är ypperliga på att släppa in fukt också.

Jag bytte låda till en liknande denna https://www.biltema.se/fritid/tradgard/entre/brevlador/brevla...

Själv skulle jag svära över din brevlåda då , hatar dessa lådor med en smal springa under locket (värst är dom med välvt lock med en smal springa under).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Är det hål i botten kommer vatten in den vägen, och ligger då post och tidning an direkt mot botten kommer vattnet sugas vidare upp, precis vanligt med papper.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Om inte ovan bra tips funkar så finns ju alltid denna metoden.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Beginner: Jag har sammanfogat dina trådar om postlådor då de handlar om samma sak.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Först av allt. Ursäkta! Ser nu att mina trådar är sammanförda. Tack! Hade helt glömt av den första. Kom in i går med dyngsur tidning och satte mig och skrev snudd på på en gång.

Har en exakt likadan låda till på andra sidan vägen för post. Det kommer väta i den med men inte i lika stora mängder. Satte upp den andra i våras och tänkte att jag skulle förekomma och tyckte jag var noggrann och "tänkte" men.

Såg sen att själva lådan har en böjd plastbit som går upp under locket så det ser då ut att skydda bra. Blir inte klok på var vätan kommer från. Ansamlas i pölar i botten där de små hålen inte är.

Skrivet av Heliopause:

Jag har mitt utanför mig ett stativ med ca.15 brevlådor. När det blåser står locken på de där gröna och klapprar som kastanjetter. Inte undra på att posten blir blöt. Fäst en vikt på undersidan locket, t.ex limma fast ett par plattjärn så man behöver ta i med kanske 300-400 gram att lyfta locket.
Egentligen, det bästa, skaffa en låda av plåt.

Ska testa vikt. Tack.

Skrivet av Gelantious:

Fäst vikter på locket så det stannar nere bättre och en tätningslist runtom öppningen.
Lägg hönsnät eller liknande i botten som 1-2 cm distans, även om där är dräneringshål så kan det samlas lite vatten där. Så ligger tidningen inte direkt mot bottnen.

Annars så satsa på ny låda helt enkelt. För det priset den kosta så är det tyvärr man får vad man betalar för.

Sen kan det också vara så att tidningen är blöt från brevbäraren. Hört från brevbärare att deras lådor/väskor är dåliga, speciellt med locken som ska skydda mot regn. Dom blåser upp hela tiden och det tar för mycket tid för att låsa det mellan stoppen så det blir som det blir...

Hönsnät är inte dem idé och ska testa vikt. Skulle vilja försöka få till något fyrkantigt som täcker botten. Problemet är att ibland kommer budet med paket som kan vara tunga så vad det än är mest troligt kommer "krossas".

Skrivet av lAvliden:

Tröttnade själv på den modellen för många år sedan.
Locket blåste ofta upp och stod kvar. Hålen i botten är ypperliga på att släppa in fukt också.

Jag bytte låda till en liknande denna https://www.biltema.se/fritid/tradgard/entre/brevlador/brevla...

Ska testa vikt. Misstänker att locket står emot rätt bra ändå då vinden kommer snett bakifrån. Inte rent från sidan. Vet inte om hålen i botten släpper in sådana mängder för det är pölar i botten på lådan. Har en låda till på andra sidan vägen och ja, den tar också in väta men inte alls i de här mängderna.

Ska kolla på andra lådan nästa repa in på Biltema.

Skrivet av SirSmeghead:

Tvivlar på att det körs med något annat än bil (om han inte bor centralt i stad) så att tidningen är blöt från brevbäraren/tidningsbudet har nog ganska liten risk.
Det mesta morgontidningsutdelning körs med bilar och har oftast inget med PostNord att göra (så vida man inte bor alldeles för avsides och tidningarna har lagts ut på att delas ut med posten dagtid via PostNord istället).
Jag är själv tidningsbud i Piteå med omnejd, och ser ofta just dessa lådor stå vidöppna om det blåser mycket.
Personligen har jag och sambon bytt till en Flexbox-låda, specifikt då denna typen: https://flexbox.se/products/postlada-albertina. Inte hundra procent perfekt (hård blåst med regn har en tendens att leta sig in i minsta lilla springa så vida du inte har tätningslist/silikon i varenda jädra skarv/kant/springa/hål), men överlag supernöjd med lådan
Dock en bra bit dyrare än lådan som Beginner köpte.

Själv skulle jag svära över din brevlåda då , hatar dessa lådor med en smal springa under locket (värst är dom med välvt lock med en smal springa under).

Du har rätt. Bor på landet så tidningarna körs ut med bil.

Skrivet av twit:

Är det hål i botten kommer vatten in den vägen, och ligger då post och tidning an direkt mot botten kommer vattnet sugas vidare upp, precis vanligt med papper.

Köper den teorin men här samlas det i pölar i botten. Har en låda till på andra sidan vägen för post och det samlas väta i den också men inte alls i de mängderna som den här lådan ger.

Skrivet av jawik:

Om inte ovan bra tips funkar så finns ju alltid denna metoden.

<Uppladdad bildlänk>

Inte allt för långt ifrån det nu.

Skrivet av Vzano:

@Beginner: Jag har sammanfogat dina trådar om postlådor då de handlar om samma sak.

/Vzano, Moderator

Tack och pinigt. Hade glömt av den tråden helt. :/ Sorry!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det man också skulle kunna tänka säg är väl att pga att det är plast så skiftar den form mellan sommar och vinter pga värmeskillnaden vilket gör att den inte håller sig tät baktill? Hade en sådan för ett gäng or sen tröttnade jag på blöt post och att den var så fantastiskt ful och bytte till en Brabantia B110, ~800kr då och väl värt det .

Permalänk
Medlem

Jag har exakt denna modell brevlåda från Biltema.

Jag har inte problem med väta i lådan. Som nån annan varit inne på kanske posten/tidningen redan är blöt när den stoppas i lådan? Starka vindar i kombination med regn är nog annars orsaken och då krävs nästan tätslutande gummilister för att lösa problemet.