SweClockers tittar in i Pimax Crystal

Permalänk
Melding Plague

SweClockers tittar in i Pimax Crystal

SweClockers sätter punkt för CES 2023 med Pimax nya VR-headset, som bjuder på kristallklar bild och intressanta kombinationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om priset kanske kan ses som galet är detta i alla fall ett stort steg upp i upplösning, frekvens, fov, …

Mycket kul att se, men väntar nog själv tills jag har större barn att visa detta för

Permalänk

Undrade just när Pimax skulle komma ut med något nytt. Kul!
Intressant utveckling med lite snävare fov och högre upplösning. Annars förväntar man sig extrem fov som blivit något av synonymt med pimax.

Saftig prislapp 😅

Permalänk
Medlem

Synd att de inte fokuserar på en mer fokuserad produkt. Jag vill gärna ha den upplösningen och synfältet, men denna sak ska givetvis göra "allt" och ha stöd för det ena och det andra.
Nej, Pimax håller knappt aldrig vad de lovar. Trots att de har intressanta kärnprodukter så blir det oftast dyrt skräp för allt onödigt de gör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Administrativ avgift

@Enviro Fick ni testa headseten med dom nya "apple" linserna? Dvs stjärnformade? Hur var upplevelsen?

OT: Kommer aldrig köpa ett pimax headset, dom är alpha samples iallafall 1-2år efter releasen...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Förbättringar åsido så känns det nog som att prissättningen går åt fel håll.

Nu är väl mitt VR-intresse relativt smalt men jag ser hellre att headsets blir billigare så att man inte behöver lägga ut 5000+ för ett headset (och typ det dubbla för något “bra” och som inte kräver att du säljer din själ till Facebook/Meta.

Nu är det väl ganska starkt önsketänkande men kanske om priserna eventuellt blir mer jämförbara med gamla hederliga möss+tangentbord (eller “premium”-kontrollers för konsoller), dvs runt 2000 kr för något som duger för enklare spel typ en timma lite då och då så kan jag väl överväga om det får bli ett köp.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Timmy Fox:

Förbättringar åsido så känns det nog som att prissättningen går åt fel håll.

Nu är väl mitt VR-intresse relativt smalt men jag ser hellre att headsets blir billigare så att man inte behöver lägga ut 5000+ för ett headset (och typ det dubbla för något “bra” och som inte kräver att du säljer din själ till Facebook/Meta.

Nu är det väl ganska starkt önsketänkande men kanske om priserna eventuellt blir mer jämförbara med gamla hederliga möss+tangentbord (eller “premium”-kontrollers för konsoller), dvs runt 2000 kr för något som duger för enklare spel typ en timma lite då och då så kan jag väl överväga om det får bli ett köp.

Ett headset (standalone) som du köper är i princip en smartphone i annat format, så att få ner det till 2000 kan bli riktigt svårt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så hur kändes dessa jämför med PSVR2 med OLED skärmar?

Sen behöver man väl ett RTX 4090 för att orka driva dessa i
3k x 2 @100+hz

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nautilus011:

Så hur kändes dessa jämför med PSVR2 med OLED skärmar?

Sen behöver man väl ett RTX 4090 för att orka driva dessa i
3k x 2 @100+hz

Svårt att jämföra exakt iom att det var så himla olika spel, Horizon vs en flygsimulator är ju lite olika förutsättningar, men spontant vill jag säga att Pimax Crystal kändes ännu ett snäpp skarpare.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av andra94:

@Enviro Fick ni testa headseten med dom nya "apple" linserna? Dvs stjärnformade? Hur var upplevelsen?

OT: Kommer aldrig köpa ett pimax headset, dom är alpha samples iallafall 1-2år efter releasen...

Nä det var Pimax egna Aspheric-linser. Oklart när de stjärnformade dyker upp. I 12K-versionen kanske? Vad är det för speciellt med dem egentligen?

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tittade in i vår monter, mycket trevligt att få träffa er IRL Och stort tack för reportaget! Då jag jobbar för Pimax så kan jag även rapportera att massproduktionen av de första batcherna på Pimax Crystal preorders har påbörjat och vi räknar med att skicka dessa (i tusental) strax efter kinesiska nyåret (början på februari). Här är några färska bilder från labbet:

Skrivet av Cypress_86:

Undrade just när Pimax skulle komma ut med något nytt. Kul!
Intressant utveckling med lite snävare fov och högre upplösning. Annars förväntar man sig extrem fov som blivit något av synonymt med pimax.

Saftig prislapp 😅

Vi har faktiskt en hel del prylar på gång i år, även förutom Pimax Crystal och Pimax Portal. Om allt går som det ska så släpper vi bland annat Pimax 12K nån gång under sensommaren/hösten. Ett PCVR+standalone headset som är till ytan väldigt likt Crystal inklusive alla dess funktioner men som kör med två full-size 6K paneler (6K per öga) som täcker en FOV på ca 200-210 grader horisontellt. Mer eller mindre hela mänskliga synfältet. Ca 35ppd (pixels per degree) fast över 200-210 grader till skillnad från Crystal som är 125 grader horisontellt.
Sen har vi några fler överraskningar på gång som bygger på samma plattform men blir billigare än Crystal och 12K.

Skrivet av johanandersson:

Synd att de inte fokuserar på en mer fokuserad produkt. Jag vill gärna ha den upplösningen och synfältet, men denna sak ska givetvis göra "allt" och ha stöd för det ena och det andra.
Nej, Pimax håller knappt aldrig vad de lovar. Trots att de har intressanta kärnprodukter så blir det oftast dyrt skräp för allt onödigt de gör.

Vi fokuserar mer än bara på Pimax Crystal. Kolla tex in Pimax Portal på pimax.com, en handheld gaming enhet som bygger på Snapdragon XR2 (SD865 i grunden) och som även är kompatibel med AR, VR och annat kul. Går att köra emulator spel med full hastighet upp till PS2 och Switch på den. Sitter och leker med det just nu faktiskt.

Vidare så kommer Pimax 12K bli årets höjdpunkt senare i år (läs ovan), plus annat...

Smakar det så kostar det, så ser marknaden ut idag i de flesta branscher 😉

Skrivet av andra94:

@Enviro Fick ni testa headseten med dom nya "apple" linserna? Dvs stjärnformade? Hur var upplevelsen?

OT: Kommer aldrig köpa ett pimax headset, dom är alpha samples iallafall 1-2år efter releasen...

Ingen aning vilka stjärnformade linser du menar 😀 Kan det vara hybrid linserna i Pimax 12K du menar, som bygger på Aspheric + Fresnel design för att uppnå en ultra wide FOV?
Med Crystal får man med 2 par linser, standard som är 35ppd (pixels per degree) och ett par till som är 42ppd, alltså ännu skarpare och mer pixeldensitet fast något snävare vidvinkel (ca 100 grader horisontellt). Båda paren följer alltså med när man köper Crystal och det tar några sekunder att byta ut linserna. Pimax är faktiskt först i världen med ett VR headset som har utbytbara linser.

Skrivet av Timmy Fox:

Förbättringar åsido så känns det nog som att prissättningen går åt fel håll.

Nu är väl mitt VR-intresse relativt smalt men jag ser hellre att headsets blir billigare så att man inte behöver lägga ut 5000+ för ett headset (och typ det dubbla för något “bra” och som inte kräver att du säljer din själ till Facebook/Meta.

Nu är det väl ganska starkt önsketänkande men kanske om priserna eventuellt blir mer jämförbara med gamla hederliga möss+tangentbord (eller “premium”-kontrollers för konsoller), dvs runt 2000 kr för något som duger för enklare spel typ en timma lite då och då så kan jag väl överväga om det får bli ett köp.

Tyvärr är det inte gratis att utveckla och producera high-end VR hårdvara. Varje QLED panel i Crystal kostar en bra bit över 100 dollar i inköpspris och linserna ännu dyrare då de kostat oss åtskilliga miljoner dollar att utveckla under 3 år. Jag förstår att Pimax Crystal inte är för mainstream-användaren men för high-end konsumenter så är vi trots allt betydligt billigare än Varjo Aero och erbjuder mer funktioner som ingår (inside out tracking, audio, QLED och local dimming, större FOV, modulärt system mm).

Skrivet av Nautilus011:

Så hur kändes dessa jämför med PSVR2 med OLED skärmar?

Sen behöver man väl ett RTX 4090 för att orka driva dessa i
3k x 2 @100+hz

Våra fyra datorer på CES mässan som drev alla spelen hade ett RTX 3090, två RTX 3080 och ett 3070. Du behöver absolut inte ett 4090 såvida du inte tänkt lira tex MSFS på full upplösning. Jag kör själv ett 4090 hemma med Pimax Crystal sen ett tag tillbaka och i de flesta VR spel är det rejäl overkill. Ett 3080 hade räckt gott och väl.

Skrivet av Enviro:

Nä det var Pimax egna Aspheric-linser. Oklart när de stjärnformade dyker upp. I 12K-versionen kanske? Vad är det för speciellt med dem egentligen?

Som sagt, jag känner inte till några stjärnformade linser, men jag antar att det är hybrid linserna han menar med Aspheric + Fresnel design som täcker 200-210FOV. De linserna kommer att användas med Pimax 12K som släpps senare i år.

Kom gärna med frågor ifall ni undrar över något!
Mvh
Martin

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Enviro:

Nä det var Pimax egna Aspheric-linser. Oklart när de stjärnformade dyker upp. I 12K-versionen kanske? Vad är det för speciellt med dem egentligen?

Inte Pimaxs linser utan andra på CES LYNX AR, dom som gör linserna har blivit uppköpta av Apple så antar att det är bra skit

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Vi fokuserar mer än bara på Pimax Crystal. Kolla tex in Pimax Portal på pimax.com, en handheld gaming enhet som bygger på Snapdragon XR2 (SD865 i grunden) och som även är kompatibel med AR, VR och annat kul. Går att köra emulator spel med full hastighet upp till PS2 och Switch på den. Sitter och leker med det just nu faktiskt.

Vidare så kommer Pimax 12K bli årets höjdpunkt senare i år (läs ovan), plus annat...

Smakar det så kostar det, så ser marknaden ut idag i de flesta branscher 😉

Jo, det är ju exakt min kritik. Gör några saker bra istället för att ha en extremt fragmenterad produktkatalog där knappt något faktiskt fungerar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det är ju exakt min kritik. Gör några saker bra istället för att ha en extremt fragmenterad produktkatalog där knappt något faktiskt fungerar.

Vi har en väldigt entusiastisk VD på Pimax som vägrar sluta tänka innovativt 😂 Skämt åsido, jag förstår vad du menar, men i den nya Pimax Reality generationen/serien så återanvänds mycket av samma platform i alla våra nya modeller (Snapdragon XR2, inside-out tracking, audio-lösningarna, Tobii eye tracking, själva designen mm) så egentligen utvecklas alla produkterna parallellt utan att störa varandra. Handlar egentligen om att skapa en bredare målgrupp för att växa i branschen. Alla har ju inte råd med ett headset för 1600 dollar, så därmed kommer det även billigare varianter framöver, som ändå har hög upplösning och kan räknas in i high-end träsket.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Viking

Jämfört med HTCs senaste känns denna billig trots att den kostar 25k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det är ju exakt min kritik. Gör några saker bra istället för att ha en extremt fragmenterad produktkatalog där knappt något faktiskt fungerar.

Ja, man kan ju jämföra det med Valve och Meta. Man har sett prototyper på produkterna flera år innan de verkligen släpps till slutkonsumenter. När kinesiska företag släpper en produkt så är det ofta prototyper vi pratar om.

Jag själv sitter fortfarande kvar på Valve Index som jag haft sedan 2019. Specifikationsmässigt är den lite mossig och hade hemskt gärna köpt en uppföljare men Valve är Valve. Man får vänta länge på en uppföljare och en tredje version lär aldrig komma. Det är inte omöjligt att man köper en Pimax ändå i brist på något bättre.

Permalänk
Medlem

Steam VR stöds, hur är det med OpenXR om man kör tex MSFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Förbättringar åsido så känns det nog som att prissättningen går åt fel håll.

Nu är väl mitt VR-intresse relativt smalt men jag ser hellre att headsets blir billigare så att man inte behöver lägga ut 5000+ för ett headset (och typ det dubbla för något “bra” och som inte kräver att du säljer din själ till Facebook/Meta.

Nu är det väl ganska starkt önsketänkande men kanske om priserna eventuellt blir mer jämförbara med gamla hederliga möss+tangentbord (eller “premium”-kontrollers för konsoller), dvs runt 2000 kr för något som duger för enklare spel typ en timma lite då och då så kan jag väl överväga om det får bli ett köp.

Närmast men ändå haltande jämförelsen är väl bildskärmar, det är bara det att i ett VR headset är allt extremt miniatyriserat med dyr optik och rätt mycket sensorer. Så ser inte att detta kommer att hända på lång tid då den stora massan kommer att kräva mer än vad tidiga entusiaster står ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ett headset (standalone) som du köper är i princip en smartphone i annat format, så att få ner det till 2000 kan bli riktigt svårt

Skrivet av SweViver:

Tyvärr är det inte gratis att utveckla och producera high-end VR hårdvara. Varje QLED panel i Crystal kostar en bra bit över 100 dollar i inköpspris och linserna ännu dyrare då de kostat oss åtskilliga miljoner dollar att utveckla under 3 år. Jag förstår att Pimax Crystal inte är för mainstream-användaren men för high-end konsumenter så är vi trots allt betydligt billigare än Varjo Aero och erbjuder mer funktioner som ingår (inside out tracking, audio, QLED och local dimming, större FOV, modulärt system mm).

Skrivet av aliassund:

Närmast men ändå haltande jämförelsen är väl bildskärmar, det är bara det att i ett VR headset är allt extremt miniatyriserat med dyr optik och rätt mycket sensorer. Så ser inte att detta kommer att hända på lång tid då den stora massan kommer att kräva mer än vad tidiga entusiaster står ut med.

Absolut, väntar mig inte att det kommer gå ner i pris mycket inom närtid, och jag efterfrågar ju inte heller entusiathårdvara till budgetpris precis, mer att om jag själv ska kunna rättfärdiga ett köp så ser jag gärna en ökad satsning på budgetorienterad hårdvara och instegsmodeller i lägre prisklasser då i dagsläget de “billiga” modellerna verkar ligga närmare 5–6k, och då måste man ha facebook-konto och allt det där (eller de kanske ändrade det, ingen aning—undviker i var fall helst Meta/FB).

Finns gamingskärmar för 15k+ men har man inte höga krav så finns ju även dugliga modeller för ringa tusenlappen, samt i princip lite allt däremellan. Som sagt, mest önsketänkande mer än att jag tänkte mig att det skulle vara något realistiskt.

Kanske om 10 år ifall VR blir mer mainstream så kanske det finns alternativ för mig som redan har ganska svagt spelintresse till att börja med och som egentligen inte tänkt mycket längre än att ha det till typ sociala grejer som second life eller vrchat och kanske något enklare spel här och där. Visst går det med mus och tangentbord, men det blir snabbt långtråkigt när kompisarna har body tracking och allt det som låter dem göra så mycket mer än att bara stå där ganska stelt.

Permalänk
Medlem

@landmarks och @Enviro, hur är linserna i dessa?
Jag har HTCs första VR headset samt HPs senaste. I båda fallen suger linserna ordentligt. Det är skarpt och bra bild om man bara tittar rakt fram. Men så fort man tittar utanför sweetspot så blir det suddigt. Känns som man har smutsiga / immiga glasögon eller framruta. Sjukt störande och för mig dödar det känslan. Jag vill mest ljustera placeringen av headsetet alt putsa glasögon / rutan för att se bra.
Förutom att det är förstör inlevelsen för mig, känns det ovärt att lägga en ansenlig summa pengar på ett högupplöst VRheadset, dyrt grafikkort + dator när det ändå är ett liten del av bilden man kan se skarpt och tydligt.

@SweViver, när du säger att ni spenderat "åtskilliga miljoner dollar" på att utveckla linser, hur har ni lyckats med det? Är hela synfältet skarpt? Eller är det fortfarande så att det bara är skarpt när man tittar rakt fram?
För att få ta del av det ni fått fram är det 12k med hybrid linserna som gäller?

Permalänk
Skrivet av grogt:

@landmarks och @Enviro, hur är linserna i dessa?
Jag har HTCs första VR headset samt HPs senaste. I båda fallen suger linserna ordentligt. Det är skarpt och bra bild om man bara tittar rakt fram. Men så fort man tittar utanför sweetspot så blir det suddigt. Känns som man har smutsiga / immiga glasögon eller framruta. Sjukt störande och för mig dödar det känslan. Jag vill mest ljustera placeringen av headsetet alt putsa glasögon / rutan för att se bra.
Förutom att det är förstör inlevelsen för mig, känns det ovärt att lägga en ansenlig summa pengar på ett högupplöst VRheadset, dyrt grafikkort + dator när det ändå är ett liten del av bilden man kan se skarpt och tydligt.

@SweViver, när du säger att ni spenderat "åtskilliga miljoner dollar" på att utveckla linser, hur har ni lyckats med det? Är hela synfältet skarpt? Eller är det fortfarande så att det bara är skarpt när man tittar rakt fram?
För att få ta del av det ni fått fram är det 12k med hybrid linserna som gäller?

Jag har nu haft OG vive, Samsung Odyssey+, oculus quest, oculus quest 2, valve Index och nu ett Vive Pro 2.
Alla har haft mer eller mindre för liten sweet spot enligt mig. Quest och index är bäst helt klart och vive pro 2 som verkligen är ett dyrt och mer premium headset har en förvånansvärt liten sweet spot.

Jag förstår verkligen vad du menar och kan inte annat än att hålla med. Nu är upplösningen inte längre så mycket i behov av förbättring i moderna headset (vive pro 2 har 2448x2448 per öga) . Nu behöver linserna bli mycket, mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag har nu haft OG vive, Samsung Odyssey+, oculus quest, oculus quest 2, valve Index och nu ett Vive Pro 2.
Alla har haft mer eller mindre för liten sweet spot enligt mig. Quest och index är bäst helt klart och vive pro 2 som verkligen är ett dyrt och mer premium headset har en förvånansvärt liten sweet spot.

Jag förstår verkligen vad du menar och kan inte annat än att hålla med. Nu är upplösningen inte längre så mycket i behov av förbättring i moderna headset (vive pro 2 har 2448x2448 per öga) . Nu behöver linserna bli mycket, mycket bättre!

Då ska du kolla in Pico 4.
Pannkakslinser, sweetspot problem är borta. Det är vad många framtida headsets kommer använda sig av.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av grogt:

@landmarks och @Enviro, hur är linserna i dessa?
Jag har HTCs första VR headset samt HPs senaste. I båda fallen suger linserna ordentligt. Det är skarpt och bra bild om man bara tittar rakt fram. Men så fort man tittar utanför sweetspot så blir det suddigt. Känns som man har smutsiga / immiga glasögon eller framruta. Sjukt störande och för mig dödar det känslan. Jag vill mest ljustera placeringen av headsetet alt putsa glasögon / rutan för att se bra.
Förutom att det är förstör inlevelsen för mig, känns det ovärt att lägga en ansenlig summa pengar på ett högupplöst VRheadset, dyrt grafikkort + dator när det ändå är ett liten del av bilden man kan se skarpt och tydligt.

Jag tyckte det kändes skarpt även utanför sweet spot, åtminstone betydligt skarpare än t.ex min Quest 2 som jag har hemma. Men minnet börjar helt klart bli lite grumligare nu när det hunnit gå lite över en vecka. Om det finns intresse för det kan vi definitivt kika på att försöka plocka in lite VR-headset för någon jämförelse och lite mer djupdykning

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Då ska du kolla in Pico 4.
Pannkakslinser, sweetspot problem är borta. Det är vad många framtida headsets kommer använda sig av.

Jo det verkar ju vara ett bra headset på det sättet. Dock är jag tveksam till att använda det till att köra PCVR. Jag upplevde att både Quest 1 och 2 led av synlig komprimering i bildkvalitet både med kabel och trådlöst. Här har jag mixtrat mycket med inställningar för att få bättre bildkvalite, men jag antar att det är svårt att komma upp i kvalitet av ett riktigt PCVR headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Absolut, väntar mig inte att det kommer gå ner i pris mycket inom närtid, och jag efterfrågar ju inte heller entusiathårdvara till budgetpris precis, mer att om jag själv ska kunna rättfärdiga ett köp så ser jag gärna en ökad satsning på budgetorienterad hårdvara och instegsmodeller i lägre prisklasser då i dagsläget de “billiga” modellerna verkar ligga närmare 5–6k, och då måste man ha facebook-konto och allt det där (eller de kanske ändrade det, ingen aning—undviker i var fall helst Meta/FB).

Finns gamingskärmar för 15k+ men har man inte höga krav så finns ju även dugliga modeller för ringa tusenlappen, samt i princip lite allt däremellan. Som sagt, mest önsketänkande mer än att jag tänkte mig att det skulle vara något realistiskt.

Kanske om 10 år ifall VR blir mer mainstream så kanske det finns alternativ för mig som redan har ganska svagt spelintresse till att börja med och som egentligen inte tänkt mycket längre än att ha det till typ sociala grejer som second life eller vrchat och kanske något enklare spel här och där. Visst går det med mus och tangentbord, men det blir snabbt långtråkigt när kompisarna har body tracking och allt det som låter dem göra så mycket mer än att bara stå där ganska stelt.

Jag förstår Dej fullt ut och jag tror Du är ett exempel på vad som är problemet för VR industrin, att en större publik mycket väl kan tänka sig VR men att där finns ett gap mellan kvaliten som förväntas kontra vad man är beredd att betala.

Permalänk
Medlem

påminner väldigt mycket om gamla Orqa FPV brillorna

https://shop.orqafpv.com/products/orqa-fpv-one-pilot?gclid=Cj...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jo det verkar ju vara ett bra headset på det sättet. Dock är jag tveksam till att använda det till att köra PCVR. Jag upplevde att både Quest 1 och 2 led av synlig komprimering i bildkvalitet både med kabel och trådlöst. Här har jag mixtrat mycket med inställningar för att få bättre bildkvalite, men jag antar att det är svårt att komma upp i kvalitet av ett riktigt PCVR headset.

Är det racing du kör då, eller är du bara känslig?
för jag upplever absolut inget som helst problem med komprimering och jag kör trådlöst Quest 2.
Visst är det skillnad mot DP kabel, men inte så stor skillnad att jag i icket stilla sittande spel skulle välja kabel framför trådlöst.
Kan bero på vad man kör för dator också, Quest 2 / Pico 4 är mer krävande

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det finns intresse för det kan vi definitivt kika på att försöka plocka in lite VR-headset för någon jämförelse och lite mer djupdykning

Massivt intresse här, tycker VR är det största som hänt sen vi fick drömmar. Att hamna i spelet är så enormt mycket större än att bara spela på en platt skärm som en åskådare. Hjärnan lägger på ett extra lager då den inte riktigt förstår att det man ser inte är verkligt, så adrenalinpåslag osv blir mycket större, jag spelar inte en längre en person som blir jagad, jag blir jagad.

Det blir tydligt när man ser andra som välter inredning osv när de i skräck försöker hoppa undan för fara. Idag är det ganska få förunnat att ens få testa något liknande, kanske man inte har råd med investeringen eller så måste man fokusera på en lösning som då helst ska passa så bra som möjligt. Alternativt att man inte kan sätta sig in i hur stort det är att bli huvudpersonen istället för att spela den och inte tror det är värt.

Då är oberoende tester extremt värdefullt och jag hoppas att det på sikt leder till att folk tycker VR är värt investeringen och förhoppningen är att inte VR ska dö ut som 3D-TV gjorde. Med dagens teknik skulle en 3D-TV i toppklassen göra så mycket bättre än de första försöken, nu när vi har ljusstarkare paneler med tillgång till högre upplösning.

För mig var Avatar 2 årets häftigaste upplevelse. Så jag är inte partisk i frågan direkt, men läser allt VR-relaterat ni tar upp med stort intresse. Ser fram emot allt som kommer eran väg och eftersom Pimax har folk som skriver här kanske det underlättar med ett test-exemplar?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag förstår Dej fullt ut och jag tror Du är ett exempel på vad som är problemet för VR industrin, att en större publik mycket väl kan tänka sig VR men att där finns ett gap mellan kvaliten som förväntas kontra vad man är beredd att betala.

VR ska jämföras med motsvarande köp av bildskärm/ar med samma upplösning. Ligger väl runt 20 papp eller? Det går inte att kräva orimligt låga priser ala Jula, Jysk el dyl skrot. Utvecklingen kommer dö ut.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Då ska du kolla in Pico 4.
Pannkakslinser, sweetspot problem är borta. Det är vad många framtida headsets kommer använda sig av.

Håller med. Kört vive och odyssey innan och nu Pico 4. Sweetspot är inget problem på Pico. Sen var färger kanske bäst på odyssey men mycket nöjd med det mesta på Pico.