Permalänk
Medlem

Vilken router-firmware använder du?

En nyfiken fråga.
Vilken firmware till din router använder du, stock eller tredje-part?
Vilken tredje-part och varför?

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Har kört OpenWRT och Tomato på min Archer C7 men på grund av diverse problem med vissa enheter på nätverket har det blivit stock igen sedan en tid tillbaka. Gillar verkligen OpenWRT funktionsmässigt annars och har väl egentligen skjutit upp att byta router alldeles för länge men nästa kommer jag nog att köra det på eller iallafall ha med stöd för det i åtanke vid inköp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Stock på familjeroutern och OpenWRT på test/lek routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har kört OpenWRT och Tomato på min Archer C7 men på grund av diverse problem med vissa enheter på nätverket har det blivit stock igen sedan en tid tillbaka. Gillar verkligen OpenWRT funktionsmässigt annars och har väl egentligen skjutit upp att byta router alldeles för länge men nästa kommer jag nog att köra det på eller iallafall ha med stöd för det i åtanke vid inköp.

Funderar själv på att köra med OpenWRT på min Archer AX73. Vad var det som strulade?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Vilken tredje-part och varför?

OpenWrt 22.03 på APU2 från Teklager.

Vad jag vet är OpenWrt den enda router-anpassade Linux-distributionen som kör någorlunda modern kernel och därmed kan hänga med i säkerhetsuppdateringar som görs i mainline och Linux-LTS. Dessutom är OpenWrt-kerneln inte totalt sönderhackad, vilket gör att de flesta stödda router-modellerna får ny LTS-kernel med ojämna mellanrum. Jag vet ingen OEM som lyckas med ovanstående. Linux för WiFi, annars hade jag nog kört OPNSense.

När sommarhuset får fiber i vår blir det nog en BananaPi BPI-R3 med OpenWrt master/snapshot.

Permalänk

Ren Ubuntu Server med nftables. Behöver inte oroa mig för att sluta få uppdateringar så länge hårdvaran är ens i närheten av användbar för området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Funderar själv på att köra med OpenWRT på min Archer AX73. Vad var det som strulade?

Hade främst besvär med att få mina spelkonsoler att samarbeta med den, väldigt dåligt WiFi i switch och ps3 är gammal.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Asus router o kör stock.
Har fungerat o inte strulat så finns ingen anledning o ändra något.

JA och den uppenbara med att ha senaste firmware

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Kör numera OpenWRT på alla enheter i nätverket.

- Fujitsu Futro S920 mini PC som "router"
- Asus N66U agerar switch
- UniFi AP AC Lite accesspunkt

Permalänk
Medlem

Kör med en ASUS RT-AC68U och den kör med standard firmware. Haft den (samma router) i snart 20 år. Galet.
Men den rullar fortfarande på stabilt och har kanske 2-3 dagar nedtid under denna period.

Bra spenderade 1500-2000kr eller vad den kan ha kostat då.

När jag flyttade för 1 år sedan så uppgraderade jag firmware till senaste versionen och då började den strula. Men efter en nollställning så fungerade det bra igen. Förhoppningsvis håller den stabilt i 20 år till

Edit: Jag är tydligen totalt körd när det kommer till hjärnkapacitet Men 10 år är typ 20 år.. Tiden går fort när man har roligt..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har en ubiquiti edgerouter x som huvudrouter - den kör stock vilket imo är halva poängen med dessa routrar (riktigt bra dvs). Som AP kör jag en äldre asus router (RT-AC58U v1) som är flashad med openwrt.

Openwrt var det enda custom firmwaret tillgängligt för min router, men det är mycket kompetent och hade säkert kört det ändå om andra som T.ex. Merlin också funnits.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kör med en ASUS RT-AC68U och den kör med standard firmware. Haft den (samma router) i snart 20 år. Galet.
Men den rullar fortfarande på stabilt och har kanske 2-3 dagar nedtid under denna period.

Bra spenderade 1500-2000kr eller vad den kan ha kostat då.

När jag flyttade för 1 år sedan så uppgraderade jag firmware till senaste versionen och då började den strula. Men efter en nollställning så fungerade det bra igen. Förhoppningsvis håller den stabilt i 20 år till

Den routern kom väl 2013 så inte riktigt 20 år.

Permalänk
Medlem

Finns inget annat än OpenWrt, man slipper så mycket krångel när källkoden finns upstream och man vet att den kommer att gå att kompilera ihop fungera flera år framåt i nyare versioner.

Allt annat är hack, ihoplimmade med properitära blobbar, drivrutiner, remix ihopkok från tillverkarnas properitära firmwares, de kan fallera vid nästa update. Likaså kan tillverkarna sluta stödja hårdvaran när som.

En fascinerande sidonotis är att de flesta tillverkare bygger sina hemmarouter firmwares ovanpå OpenWrt operativet. Det är helt enkelt den enda sunda källan. Till och med Broadcom prylarna som man skall undvika snor OpenWrt, och lägger sin hemliga drivrutinshög ovanpå. Men det bidrar inte till ett hälsosamt eko-system. Tillverkarna/utgivarna så som Netgear, tp-link, you name it, därefter på sitt egna webtryne. Så t.ex en Netgear router ser alltid ut som en Netgear ut mot användaren.

Permalänk
Relik 📜

Kör Merlin på en Asus RT-AC66U B1. Från början för att få lite extra funktioner - sedan har det bara... fungerat. Använder inte i WiFi i routern, så ingen poäng att uppgradera den så länge ny mjukvara släpps. Kan med andra ord bli några år till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Idag kör jag Unifi.

Tidigare var det OpenWRT men gick över till Tomato.

Denna sida fick mig att sakna experimenterandet och ser finns eldsjälar som uppdaterar FreshTomato så får leta upp en router och leka.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kör med en ASUS RT-AC68U och den kör med standard firmware. Haft den (samma router) i snart 20 år. Galet.
Men den rullar fortfarande på stabilt och har kanske 2-3 dagar nedtid under denna period.

Bra spenderade 1500-2000kr eller vad den kan ha kostat då.

När jag flyttade för 1 år sedan så uppgraderade jag firmware till senaste versionen och då började den strula. Men efter en nollställning så fungerade det bra igen. Förhoppningsvis håller den stabilt i 20 år till

Kom inte den routern runt 2013? oavsett så är det ju en lång tid som du har haft igång den och den fungerar fortfarande

Permalänk
Medlem

Stock på min EdgeRouter-X, funderat på att byta till OpenWRT men inte blivit av.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Har en Asus router som jag kör Merlin mjukvara på , av den enkla anledning att det finns fler inställningsmöjligheter med den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör opnsense på en fläktlös minipc från Aliexpress Kört pfsense förut men ville prova något nytt.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Stock.

Jag har en Netgate 3100 och den kommer med pfSense Plus förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Kör MerlinWRT på nästan samtliga routrar. Dvs jag och diverse medlemmar av familjen. Inte för att jag är lojal emot Asus, men den första riktiga routern vi hade var en Asus N66U och sedan har det varit enklast om alla haft samma gränssnitt för att kunna agera datorsupport.

Det jag saknar är stöd för WireGuard direkt i routern, det hade varit rätt smidigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Asus TUF-AX5400 + Asus RT-AC66U_B1 båda kör Merlin.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Stock på min EdgeRouter-X, funderat på att byta till OpenWRT men inte blivit av.

Provade OpenWRT på en ER-X ett tag men fick krypa tillbaka till stock eftersom nätverkskorten slutade passera trafik slumpmässigt när man stressade den för hårt. Förhoppningsvis löst vid det här laget för det är en väldigt bra kombo annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Funderar själv på att köra med OpenWRT på min Archer AX73. Vad var det som strulade?

Verkar som om inte det finns något stöd för Archer Ax73 och det chipset som den har.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Den routern kom väl 2013 så inte riktigt 20 år.

aah, trött när man skrev det Tror jag läste 2003...
Men ok, 10 år, det är väll ungefär 20 år i router-år...

Skrivet av crash:

Kom inte den routern runt 2013? oavsett så är det ju en lång tid som du har haft igång den och den fungerar fortfarande

Hehe, precis. Som jag skrev ovan så var jag nog lite trött när jag skrev det där..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag kör Asuswrt-Merlin på en asus gt-ax11000 och det fungerar bra.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

mikrotik router os på min router och sen en AP efter den.

Permalänk

Just bytt till Google Nest router & ap´s
Tröttnat på att ASUS routrar funkar asbra i ett år och sen börjar random att tappa wifi (eller enheterna tappar wifi)

Google Nest funkar klockrent hittills, inget behov av custom FW

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kör stock för tillfället...

Skrivet av Seloken:

Jag kör Asuswrt-Merlin på en asus gt-ax11000 och det fungerar bra.

Jag kanske skulle testa detta. Jag har lite dc problem ibland och det är inte bara uppkopplingen som strular, utan jag kommer inte äns åt routern när det händer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Merlin på min nuvarande AX86U. Tidigare använt tomato, ddwrt, openwrt och advancedtomato. OpenWRT är klart bäst när det funkar men har lite för mycket quirks för att vara min daily driver. Använder det på våra ubiquiti unifi APs eftersom stock firmware på dem är ännu mer quirky, men de tål knappt en omstart utan att skapa udda IFs som måste tas bort manuellt. Håller fast vid Merlin då det är enkelt nog, men mer entusiastvänligt än stock.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer