Reklamation av GPU hos Proshop

Permalänk
Medlem

Reklamation av GPU hos Proshop

Tjena.

Föll för priset på RTX 3070 Eagle OC på Proshop under Black Friday, dumt beslut.

När fläktarna drog igång på högre RPM så uppstår ett.. ljud, vet inte hur man ska beskriva det riktigt men har fångat det på video flera gånger:

https://www.youtube.com/watch?v=S99tEZgY7lo
https://www.youtube.com/watch?v=FtIP3tcnaf0

Skickade kortet på reklamation då jag tänkte att det är bäst att göra direkt istället för att vänta på att något ska bli värre.

Nu efter ca en och en halv månad svarar de att både deras egna tekniker och extern verkstad har testat kortet utan att hitta några fel, de kommer därför skicka tillbaka samma kort. Vilket är lustigt då jag inte kunnat dra upp fläktarna en enda gång utan att ljudet uppstått, då har det alltså magiskt försvunnit.

Till mina videos säger dem bara att det är coilwhine och därför inte möjligt att reklamera. Jag har då aldrig hört sådant coilwhine, som dessutom 'wobblar' som en obalanserad fläkt.

Jag har aldrig behövt handskas med en krånglig reklamation förut och vet inte riktigt vad som gäller osv...
Vad säger ni om detta? Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Det där låter ju helt hemskt. Spoltjut är ju en sak, men det är låter ju som metall mot metall. Nu vet jag inte hur Proshop har testat kortet, men det är väl inte otänkbart att de har en testbänk i vilket kortet står upprätt, så att säga. Kan du lägga din dator ner på sidan och prova för att se om ljudet uppstår då också?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det där låter ju helt hemskt. Spoltjut är ju en sak, men det är låter ju som metall mot metall. Nu vet jag inte hur Proshop har testat kortet, men det är väl inte otänkbart att de har en testbänk i vilket kortet står upprätt, så att säga. Kan du lägga din dator ner på sidan och prova för att se om ljudet uppstår då också?

Ja de skrev att de hade testat det vertikalt så skillnaden kan ju ligga där...
Jag har inte fått tillbaka kortet ännu så dessvärre kan jag inte testa det.

Tycker det är otroligt att de avfärdar det som coilwhine..

Permalänk
Medlem

Är det inte tre fläktar? Ser bara två som faktiskt snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Är det inte tre fläktar? Ser bara två som faktiskt snurrar.

Det är tre, Gigabytes egen mjukvara tillåter att starta antingen dem 2 tillsammans eller alla 3. Startade bara de 2 för att visa på att det bör vara någon av dem.

Permalänk

Ibland får jag känslan att vissa butiker bara rent generellt returnerar produkten utan att ens ha vidtagit någon åtgärd för att hävda att den är felfri. Hur sjutton ska man som konsument orka hålla på att strida och dessutom behöva betala eventuella felsökningskostnader om och om igen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ibland får jag känslan att vissa butiker bara rent generellt returnerar produkten utan att ens ha vidtagit någon åtgärd för att hävda att den är felfri. Hur sjutton ska man som konsument orka hålla på att strida och dessutom behöva betala eventuella felsökningskostnader om och om igen.

Haha ja det känns nästan så.

Första svaret var att inga fel hittats och att jag därför skulle betala frakt och felsökningsavgift för att få tillbaka kortet.
Jag svarade då att jag inte tänker ta emot samma kort och kommer definitivt inte betala någon felsökningsavgift då jag har bevis på att fläktarna ger ifrån sig missljud. Hon skulle då kolla på videodokumentationen igen och prata med någon annan.

Nästa svar påstår de att det är coilwhine och att de nu som 'goodwill' tar bort felsökningsavgiften och skickar tillbaka kortet direkt...
Konstigt att vips ta bort en felsökningsavgift om det nu ska betalas en sådan om inga fel hittas...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ibland får jag känslan att vissa butiker bara rent generellt returnerar produkten utan att ens ha vidtagit någon åtgärd för att hävda att den är felfri. Hur sjutton ska man som konsument orka hålla på att strida och dessutom behöva betala eventuella felsökningskostnader om och om igen.

Det är naturligtvis bara i en liten del av alla reklamationsärenden något sådant här händer, men ingen skriver foruminlägg när problem inte uppstår. Perspektivet blir därmed väldigt snett om man enbart baserar det på vad man läser i forum.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Det är naturligtvis bara i en liten del av alla reklamationsärenden något sådant här händer, men ingen skriver foruminlägg när problem inte uppstår. Perspektivet blir därmed väldigt snett om man enbart baserar det på vad man läser i forum.

Visst har du rätt i det du skriver. Det är ju oftast klagomålen som syns och det är dessa man reagerar på.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är naturligtvis bara i en liten del av alla reklamationsärenden något sådant här händer, men ingen skriver foruminlägg när problem inte uppstår. Perspektivet blir därmed väldigt snett om man enbart baserar det på vad man läser i forum.

Och ifall man enbart läser recensioner på sidor där skribenten har incitamentent att ge positiva recensioner blir det heller ej rättvist. Tex läste jag en person som hade jämfört Proshops recensioner på Prisjakt.

De når upp i över 4,3 av 5 i betyg totalt. Om man tar in alla recensioner...

Tittar man på endast verifierade Prisjakt-användare (ej hos egna siten eller tredjepart, plus att de ska vara verifierade) så når de knappt över 3(!).

Så det finns alltid två sidor av myntet.

Permalänk
Medlem

Verkar få tillbaka kortet typ imorgon så får väl testa med datorn lagd på golvet.. fungerar det så får jag väl köpa vertikalmount och acceptera att jag sket i det blå skåpet genom att beställa från proshop. Har varken tid eller lust att driva detta, o det är väl precis det dem räknar med när dem gör såhär och bara skickar tillbaka det utan vidare diskussion. Vem fan orkar skicka det igen och vänta en och en halv månad på att få samma svar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByRektz:

Verkar få tillbaka kortet typ imorgon så får väl testa med datorn lagd på golvet.. fungerar det så får jag väl köpa vertikalmount och acceptera att jag sket i det blå skåpet genom att beställa från proshop. Har varken tid eller lust att driva detta, o det är väl precis det dem räknar med när dem gör såhär och bara skickar tillbaka det utan vidare diskussion. Vem fan orkar skicka det igen och vänta en och en halv månad på att få samma svar…

Provat kontakta Gigabyte direkt?
Om inte annat kan du i vart fall uppmärksamma Gigabyte på hur du tycker Proshop sköter reklamationen av Gigabytes produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Provat kontakta Gigabyte direkt?
Om inte annat kan du i vart fall uppmärksamma Gigabyte på hur du tycker Proshop sköter reklamationen av Gigabytes produkt.

Jag har skapat en ticket i deras esupport, återstår att se om man får något vettigt svar där! Hittade ingen annan kontaktväg.

Permalänk
Medlem

det där låter fan inte som coilwhine, säkerligen har deras RMA avdelning haft en "öppen testbänk" då de testar mycket varor och då sitter kortet på ett annat sett från hur det gör i din dator, detta har troligtvis påverkat hur fläktarna låter.

hoppas du får det löst.

Permalänk
Medlem

Riktigt surt! Coilwhine är det då inte. Låter mer som att ena lagret i fläkten är dålig. När du får kortet kan du bromsa ena fläkten för att se vilken av dom det är och om det upphör, kan hjälpa vid rma hos gigabyte tänker jag.. på så sätt bör dom inte kunna säga coilwhine

Permalänk
Medlem

Problem med oljud från fläktarna är ett vanligt problem med Gigabytes kort av den här modellen. Hörs oftast inte när kortet testas i vanlig testbänk utan behöver sitta med fläktarna neråt för att det ska uppstå.

Har testat många av den modellen och i princip alla uppvisade problem med surrande oljud från fläktarna när de går igång, som om de skulle ta emot något. Gick inte att återskapa i en vanlig testbänk. Den kylaren var rent skräp enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hör inget konstigt. Bara vanligt fläktsus.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hör inget konstigt. Bara vanligt fläktsus.

Upplever samma sak. Hör inget onormalt alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni har för öron men jag hör tydligt det där ljudet som TS menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hör inget konstigt. Bara vanligt fläktsus.

Man får öka volymen så att man hör missljudet i videon.
Kanske kan vara svårt att höra ifall man inte hör högfrekvent ljud.

Det där låter inte kul alls. Kan säga direkt att det där inte är i närheten av coilwhine.
Det enda coilwhine jag hör ifrån mitt grafikkort, är när jag kör igång Red Dead 2 och har sidopanelen borttagen.
Upptäckte det för ett tag sedan då jag swappade lite delar i min gamla dator när jag hade den öppen och testkörde.
Uppträder likadant på mitt ASUS GTX 1080 såväl som på GIGABYTE RTX 2080. Man hör klart och tydligt att det är "ström" som låter.
Men som sagt, man hör det endast då man plockat bort sidopanelen (som är ljudisolerad).

Det ljudet du har ifrån ditt grafikkort är dock något helt annat. Låter mekaniskt på nåt vis.
Kolla med tex FanControl när du får tillbaka kortet ifall det uppträder på specifika varvtal.
Du kan ju också testa att blåsa med tryckluft kring fläktpartiet (inte fullt ös, bara försiktigt, så att det inte generar ström) och se ifall det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

kan du inte bara sätta en egen fläktkurva så metalljudet inte hörs?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Problem med oljud från fläktarna är ett vanligt problem med Gigabytes kort av den här modellen. Hörs oftast inte när kortet testas i vanlig testbänk utan behöver sitta med fläktarna neråt för att det ska uppstå.

Har testat många av den modellen och i princip alla uppvisade problem med surrande oljud från fläktarna när de går igång, som om de skulle ta emot något. Gick inte att återskapa i en vanlig testbänk. Den kylaren var rent skräp enligt mig.

Jo inser väl mer o mer att jag gjort bort mig med att köpa gigabytes budgetvariant.. varit nöjd med gigabyte produkter i övrigt och majoriteten av recensioner verkade positiva så jag satsade ändå. Nästa gång blir det inte det billigaste alternativet, det är en sak som är säker!

Verkar väl som att jag får köpa vertikalmount och köra på det om vinkeln skulle visa sig hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

kan du inte bara sätta en egen fläktkurva så metalljudet inte hörs?

Jo det lär väl fungera. Känner väl mest att jag inte vill att det ska nöta på produkten i längden då det låter som att något tar emot..

Permalänk
Skrivet av ByRektz:

Det är tre, Gigabytes egen mjukvara tillåter att starta antingen dem 2 tillsammans eller alla 3. Startade bara de 2 för att visa på att det bör vara någon av dem.

Är det bara jag eller nuddar den mittersta fläktens fläktblad metallhöljet?

Permalänk

Jag har hört från en hel del speciellt från Sweclockers det fått dålig erfarenhet från Proshop som inte godkänner reklamationer eller garanti. Det vill säga att de är mycket mer snåla än svenka återförsäljare. Är det sant?