STORA problem med lagg i Windows 10 Desktop

Permalänk
Medlem

STORA problem med lagg i Windows 10 Desktop

Googlat och sökt men får bara en massa svar som inte har med mitt problem att göra.

För två dagar sen så hände något med datorn. Vet inte alls vad jag gjorde eller hur det uppkom. Hela datorn är seg som sirap.
Startar jag om datorn så funkar allt som det ska i kanske någon minut inne i windows. Sen är det som att någon trycker på en knapp och ALLT blir segt/laggar. Det är som att hela datorn jobbar i 2-3 bilder per sekund.

Kör jag igång en video på Youtube är det samma sak. Ljud däremot fungerar utan problem.
Jag installerade några program samma kväll detta hände och de är nu avinstallerade. Har även installerat om senaste drivrutinerna till grafikkortet.

Så fort jag trycker på Stäng Av i startmenyn så försvinner det för animationen som kommer upp flyter på precis som den ska.
Har även testat att dra ut alla kablar förutom skärm och mus men det spelar ingen roll heller.

Load ligger på helt normala nivåer (0% om jag inte gör något) så det är inget som skenar där heller. Likaså snurrar alla fläktar och temps är helt normala. 150Gb ledigt på C. Hårdvarumässigt verkar inget vara fel?!

Så min teori är att något i Windows sätter stopp. Men vad? Hur i hela friden ska man kunna hitta något?

Efter lite testande så försvinner problemet om jag kör igång något annat i fullskärm, tex en videofil eller drar igång ett spel. Så fort jag stänger ner film/spel så kommer det tillbaka efter bara några sekunder.

Jag vill återigen påpeka att ALLT jag gör i Windows är segt som sirap. Det enda som INTE laggar är muspekaren. Bara att skriva detta inlägg laggar. Varje knapptryckning släpar tydligt efter. Att öppna startmenyn hackar. ALLT hackar/laggar!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Okej jag är osäker på om detta har något med saken att göra, men någon på reddit klagade på ett problem med att datorn är seg och laggar som fan. Han berättade även att lösningen var att stänga av "fast boot" i Powerplan (sök dig fram hur man hittar rätt) och sedan var problemet löst.

Läste det för typ 20min sedan, långskott men va fan värt att testa : ) Ska se om jag kan hitta tråden..

Edit: https://www.reddit.com/r/tifu/comments/10sn4cp/tifu_by_not_di... Som sagt, långskott och jag fick feeling.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Avstängd

Kontrollera vad som drar CPU?

Är det någon process som hämtar från disk?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

Så fort jag trycker på Stäng Av i startmenyn så försvinner det för animationen som kommer upp flyter på precis som den ska.

Det skulle kunna tyda på att någon enskild process är boven (trots 0% CPU). Om du inte har någon bättre felsökningsstrategi så kan du härma avstägningsförfarandet och manuellt döda en process i taget tills lagget upphör. Andra roliga effekter kan så klart uppkomma när man gör detta.

Permalänk
Medlem

testa att stäng av denna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Visade sig vara ett virus av något slag. Körde en genomsökning och fick upp flera potentiella problem. Allt satt i karantän och efter en omstart fungerar allt igen

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5