Permalänk

M.2 och Raid-kort

Har ett M.2-kort med1GB installerat i min dator för spel, Men får höra av en del andra spelare att om jag skaffar ett RAID-kort så kommer spelen att gå MYCKET snabbare, är det verkligen sant eller ?är kluven minst sagt.....

(det M.2-kortet jag använder nu är: WD SN570 BLUE 1 GB NVMe (3500MB/s) läs-hastighet och jag tycker ju att spelen jag spelar är SNABBARE nu på NVME än med SATA-600-diskarna jag hade förut.)

i de spel-klaner jag är med i, talas det OFTA om att : använder du ett RAID-kort för M.2, så kommer det att gå MYCKET snabbare....

(jag fattar inte ett endaste dugg, tyvärr.... vad är sant vad är falskt?

Permalänk
Medlem

RAID tillsammans med SSD är i 99.9999% av fallen meningslöst. I bästa fall kan du få lite högre maximala sekventiella läs-/skriv-hastigheter, men det är sällan det som är flaskhalsen. Skillnaden kan synas i tester, men du skulle knappast märka någon skillnad i praktiken.

Att det skulle gå MYCKET snabbare i några spel är rent skitsnack.

Permalänk
Medlem

Hur menar de med "spelet kommer gå mycket snabbare" med NVMe-stickor i ett RAID-kort? Be om förklaring till fenomenet enligt modellen ELI5. Om de inte kan förklara enligt modellen ELI5, så troligen förstår de sig inte på helheten heller.

För övrigt så är det till stora delar ett ganska tomt snack. Visst, laddtider må sänkas med ett ögonblick - från ett ögonblick. Men för de där tusenlapparna gör sig mer värda mot exempelvis ett nytt grafikkort. Grafikkortet är nästintill den absoluta resursen som verkar för god FPS. Med antagandet att du sitter på en relativt ny processor och åtminstone 16GB ram och Chrome är definitivt nedstängt.

Permalänk
Medlem

Hahahaha ... nä, du kommer inte märka någon skillnad alls ... Ärligt talat!

Bara vid laddning, aldrig "in game".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hahahaha ... nä, du kommer inte märka någon skillnad alls ... Ärligt talat!

Bara vid laddning, aldrig "in game".

Tveksamt om det ens kommer märkas i laddtider. Har man redan en snabb SSD så är vinsten med raid i sammanhanget rätt liten, om alls någon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tveksamt om det ens kommer märkas i laddtider. Har man redan en snabb SSD så är vinsten med raid i sammanhanget rätt liten, om alls någon.

Nä knappast märkbart om man inte sitter med tidtagaruret.

Handlar om någon enstaka sekund pci e gen3 vs gen4.
https://www.techspot.com/review/2116-storage-speed-game-loadi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var otydlig, menar att det skulle bara kunna hjälpa vid laddning, aldrig ingame (om man inte ska vara petig och nämna de fallen som där man strömmar ultraupplösta resurser, vilket är jag tror endast finns som techdemos just nu?).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?