Klass med attribut för flera menyer, eller samla funktioner med menyer i klass? C#
God kväll.
Sitter och ska göra ett eget program där man ska kunna välja eller slumpa middagar beroende på menyval. Programmet kommer ha en huvudmeny med olika kategorier att välja mellan, såsom kött, fågel, fisk, vegetariskt osv. Under varje kategori ska det finnas ytterligare menyval (med maträtter inom den kategorin). Huvudmenyn kommer jag lägga i programklassen Main.
Min fråga är hur jag bäst och snyggast ska göra här. Till saken hör att jag är väldigt ny på programmering så jag kan inte ta emot för avancerade svar Just klasser är ganska nytt för mig så jag försöker lära mig medans jag gör detta program också.
Min första tanke var att göra en klass som kan kallas så fort jag ska använda en meny, varsomhelst i programmet. Men gissar att detta blir svårt då varje meny kommer vara unik som innehålla olika antal val osv. Men det kanske funkar?
Min andra tanke som låter rimligare och enklare i mitt huvud är att ha en klass med massa funktioner, där jag har en specifik meny i varje funktion som kallas när den ska s.a.s. T ex
public class Menus
{
public void MeatMenu()
{
// Meny för kategori "Kött"
}
public void BirdMenu()
{
// Meny för kategori "Fågel"
}
public void VegMenu()
{
// Meny för kategori "Vegetariskt"
}
}
Det kanske finns bättre, snyggare och mer effektiva alternativ ändå? Eller ska jag bara lägga alla menyer i funktioner utanför program-klassen? Hur brukar man tänka när det gäller liknande innehåll i program? Vill gärna använda klasser dels pga "snyggare" och dels för att lära mig mer om det samtidigt.
Hoppas ni förstår min fråga, jag har inte börjat koda än (förutom gjort en huvudmeny i main i stort sett) utan bara planerat i pseudokod och då kom den här tanken upp, hur jag ska göra.