Jag älskar Linux därför jag blir frågandes.
Men om du vill flytta filerna från din screenshot till din ssd och inte bara ha en genväg för den kommer vara trasig (inte fungera om du använder det på en annan dator)
Skriv:
Nu startar en editor, lägg till följande:
*/5 * * * * cp -r /home/alexl/Pictures/Screenshots/ /mnt/Storage_SSD/
Så kopieras dina Screenshots till din lagringsdisk var 5e minut i bakgrunden via en schemahandläggare.
https://crontab.guru/#*/5_*_*_*_*
Finns tusen sätt att göra det på jag kom och tänka på det för jag gör tvärtom från hur du gör, dvs.
Såhär gör jag exakt, jag skapar en mapp som heter Pictures i "/mnt/Storage_SSD/"
Sedan gör jag en genväg från /mnt/Storage_SSD/Pictures till min hem mapp, så allting jag har i min hemmapp är genvägar till min lagringsdisk.
Så gör jag med allt, så alla dokument m.m lagras på en lagringsdisk (som är tillräckligt snabb, dvs inte någon slö usb 2.0 sticka typ) och sedan så allt jag gör sparas på lagringsdisken men systemet tror det är "orginal" mappen men det är bara en symlink
När jag nu skall installera om systemet. Kan jag bara skriva följande så är allting som det var innan jag installerade om, perfekt och smidigt.
for all symlinks in /mnt/usb/*; do ln -s /home/wuseman/$symlinks; done
Så är allting som det var efter installationen, det är jobbigt att göra backups! Men det vara bara en hint
Då kommer alla kort du tar hamnas automatiskt på storage_ssd disken och sparas till symlink filen som egentligen inte finns på den "original" disken men den finns på ssd disken, jag tror det är så du vill ha det men jag gissar bara rakt av nu.
Kanske blev rörigt nu, men jag gör precis tvärtom för att spara mina saker på en backup/storage disk till en symlink på "original" disken.
Såhär.
# Ta bort symlinken vi nyss skapa
unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots
# Flytta dina bilder från hem mappen till storage_ssd disken
mv /home/alexl/Pictures /mnt/Storage_SSD/
# Skapa en genväg från ssd disken till din hem mapp, alla bilder lagras nu på /mnt/storage_ssd disken och inte i /home/alexl
ln -s /mnt/Storage_SSD/Pictures /home/alexl/Pictures/
Nu sparas alla bilder du sparar i pictures inkl undermappar i /mnt/Storage_SSD/Pictures och du kan använda /home/alexl/Pictures som en vanlig mapp men krashar systemet, så har du kvar bilderna på storage_ssd te.x.
Detta var ren chansning för jag fick för mig du ville göra så iom vad du önskade göra men det kan vara helt galet fel gissat av mig. Men, en tvärtom variant och det förutsätter att storage_ssd alltig är inkopplad som en "backup" disk.
// wuseman