Ubuntu 22.04 LTS - Hur ändrar jag var skärmdumpar sparas?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 22.04 LTS - Hur ändrar jag var skärmdumpar sparas?

Jag undrar hur man på Ubuntu 22.04 LTS ändrar var skärmdumpar sparas? Jag använder det inbyggda verktyget "Take a Screenshot" som hittas genom en snabb sökning efter tryck på "superkey".

Jag vill inte installera ett externt verktyg som här för skärmdumpar:
How to change the default screenshot folder in GNOME 42?

Permalänk
Medlem

Är det inte via dconf-editor som nämns i din länk? Det är inte ett screenshot verktyg i sig, utan motsvarande regedit i windows världen, ändrar vissa gnome parametrar.

gnome tenderar vara ganska avskalat inställningsmässigt, lite av deras filosofi. Antingen så anpassar man sig till deras default värden, eller så tar man till detta verktyg för att ändra dessa värden.

Eller så byter man screenshot verktyg, eller desktop hanterare helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Är det inte via dconf-editor som nämns i din länk? Det är inte ett screenshot verktyg i sig, utan motsvarande regedit i windows världen, ändrar vissa gnome parametrar.

gnome tenderar vara ganska avskalat inställningsmässigt, lite av deras filosofi. Antingen så anpassar man sig till deras default värden, eller så tar man till detta verktyg för att ändra dessa värden.

Eller så byter man screenshot verktyg, eller desktop hanterare helt och hållet.

Har dconf ska testa noggrannare.

Permalänk
Medlem

När jag försökte följa instruktionerna i länken så hittade jag bara detta:

Permalänk
Medlem

Kan du inte klicka på det översta resultatet för att ändra värdet? Kanske en korkad fråga för det vore väl det första man försöker, men dconf-editorn är väl just till för att ändra på saker och inte bara visa vad det står på för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kan du inte klicka på det översta resultatet för att ändra värdet? Kanske en korkad fråga för det vore väl det första man försöker, men dconf-editorn är väl just till för att ändra på saker och inte bara visa vad det står på för tillfället.

Testade det och prövade att ta en skärmdump; bilden hamnade fortfarande i default-mappen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad jag vet har jag inte ”gnome-screenshot”, för att ta en skärmdump gör jag detta:

1. Trycker på ”Super”-knappen/key på tangentbordet.

2. Söker efter ”screenshot”.

3. Väljer alternativet ”Take a scree…”

4. Tar skärmbild.

5. Öppnar sparmappen med dialogrutan som dyker upp överst på skärmen.

Mer än så är det inte för mig.

EDIT: I denna länk visas hur jag gör för närvarande (Metod 1):
The Best Methods to Take Screenshot in Ubuntu 22.04

Förtydning.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Vad jag vet har jag inte ”gnome-screenshot”, för att ta en skärmdump gör jag detta:

1. Trycker på ”Super”-knappen/key på tangentbordet.

2. Söker efter ”screenshot”.

3. Väljer alternativet ”Take a scree…”

4. Tar skärmbild.

5. Öppnar sparmappen med dialogrutan som dyker upp överst på skärmen.

Mer än så är det inte för mig.

EDIT: I denna länk visas hur jag gör för närvarande (Metod 1):
The Best Methods to Take Screenshot in Ubuntu 22.04

Skulle tro det är en konfigurations fil i din ~/.config mapp..

Om du vet vilken mapp det sparas i nu så kan du bara skriva följande typ om det är i pictures dom sparas

grep -ri "/pictures" ~/.config/

Så hittar du config filen, antaligen "shutterrc" eller liknande kommer dyka upp.

Edit: Ah hittade:

https://github.com/shutter-project/shutter/blob/master/bin/sh...

vim ~/.shutter/shape.conf

Ändra vim till gedit eller nano eller vad du nu använder för editor bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Skulle tro det är en konfigurations fil i din ~/.config mapp..

Om du vet vilken mapp det sparas i nu så kan du bara skriva följande typ om det är i pictures dom sparas

grep -ri "/pictures" ~/.config/

Så hittar du config filen, antaligen "shutterrc" eller liknande kommer dyka upp.

Edit: Ah hittade:

https://github.com/shutter-project/shutter/blob/master/bin/sh...

vim ~/.shutter/shape.conf

Ändra vim till gedit eller nano eller vad du nu använder för editor bara.

Hittade bara detta i .config:

alexl@PD70PNP:~/.config$ ls -a . eog gnome-session gtk-4.0 pulse vlc .. evolution goa-1.0 ibus torbrowser VSCodium Code gedit google-chrome mimeapps.list update-notifier yelp dconf gnome-control-center .gsd-keyboard.settings-ported nautilus user-dirs.dirs enchant gnome-initial-setup-done gtk-3.0 pavucontrol.ini user-dirs.locale

".shutter" verkar inte existera för mig heller när jag försöker öppna den filen.

Resultat av "grep -ri "/pictures" ~/.config/":

alexl@PD70PNP:~$ grep -ri "/pictures" ~/.config/ /home/alexl/.config/gtk-3.0/bookmarks:file:///home/alexl/Pictures /home/alexl/.config/user-dirs.dirs:XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Pictures" /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Sessions/Session_13322499676420984: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Local Extension Settings/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/000470.ldb: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Local Extension Settings/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/000076.ldb: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/IndexedDB/chrome-extension_gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom_0.indexeddb.blob/1/09/975: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/IndexedDB/chrome-extension_cfhdojbkjhnklbpkdaibdccddilifddb_0.indexeddb.blob/1/09/907: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/shared_proto_db/000005.ldb: binary file matches

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Hittade bara detta i .config:

alexl@PD70PNP:~/.config$ ls -a . eog gnome-session gtk-4.0 pulse vlc .. evolution goa-1.0 ibus torbrowser VSCodium Code gedit google-chrome mimeapps.list update-notifier yelp dconf gnome-control-center .gsd-keyboard.settings-ported nautilus user-dirs.dirs enchant gnome-initial-setup-done gtk-3.0 pavucontrol.ini user-dirs.locale

".shutter" verkar inte existera för mig heller när jag försöker öppna den filen.

Resultat av "grep -ri "/pictures" ~/.config/":

alexl@PD70PNP:~$ grep -ri "/pictures" ~/.config/ /home/alexl/.config/gtk-3.0/bookmarks:file:///home/alexl/Pictures /home/alexl/.config/user-dirs.dirs:XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Pictures" /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_2/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_0/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.4_1/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:/pictures/ads/* /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||dailynews.lk/sites/default/files/pictures/BO-Banner-NEW.gif /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||footballtradedirectory.com/images/pictures/banner/ /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Extensions/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/1.47.2_19/assets/thirdparties/easylist/easylist.txt:||sundayobserver.lk/sites/default/files/pictures/COVID19-Flash-1_0.gif grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Sessions/Session_13322499676420984: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Local Extension Settings/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/000470.ldb: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/Local Extension Settings/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/000076.ldb: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/IndexedDB/chrome-extension_gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom_0.indexeddb.blob/1/09/975: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/IndexedDB/chrome-extension_cfhdojbkjhnklbpkdaibdccddilifddb_0.indexeddb.blob/1/09/907: binary file matches grep: /home/alexl/.config/google-chrome/Default/shared_proto_db/000005.ldb: binary file matches

Skriv ls ~/.shutter.

Finns det en fil där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Skriv ls ~/.shutter.

Finns det en fil där?

alexl@PD70PNP:~$ cd .config/ alexl@PD70PNP:~/.config$ ls ~/.shutter ls: cannot access '/home/alexl/.shutter': No such file or directory alexl@PD70PNP:~/.config$ ls /.shutter ls: cannot access '/.shutter': No such file or directory alexl@PD70PNP:~/.config$ cd alexl@PD70PNP:~$ ls ~/.shutter ls: cannot access '/home/alexl/.shutter': No such file or directory alexl@PD70PNP:~$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

alexl@PD70PNP:~$ cd .config/ alexl@PD70PNP:~/.config$ ls ~/.shutter ls: cannot access '/home/alexl/.shutter': No such file or directory alexl@PD70PNP:~/.config$ ls /.shutter ls: cannot access '/.shutter': No such file or directory alexl@PD70PNP:~/.config$ cd alexl@PD70PNP:~$ ls ~/.shutter ls: cannot access '/home/alexl/.shutter': No such file or directory alexl@PD70PNP:~$

Använder du verkligen programmet du visade på länken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Så, provade nu via qemu.

gsettings set org.gnome.gnome-screenshot auto-save-directory "file:///home/$USER/Downloads/"

Ändra downloads till vilken mapp du vill använda.

dconf-editor kan du installera om du vill ha det grafiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Så, provade nu via qemu.

gsettings set org.gnome.gnome-screenshot auto-save-directory "file:///home/$USER/Downloads/"

Ändra downloads till vilken mapp du vill använda.

dconf-editor kan du installera om du vill ha det grafiskt.

Har kollat i dconf-editor och gnome-screenshot är ej installerat. Så som jag skrev tidigare så verkar "Take a Scree.." vara samma som PrintScreen-knappen.

alexl@PD70PNP:~$ gsettings set org.gnome.gnome-screenshot auto-save-directory "file:///mnt/Storage_SSD/Screenshots/" No such schema “org.gnome.gnome-screenshot”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Har kollat i dconf-editor och gnome-screenshot är ej installerat. Så som jag skrev tidigare så verkar "Take a Scree.." vara samma som PrintScreen-knappen.

alexl@PD70PNP:~$ gsettings set org.gnome.gnome-screenshot auto-save-directory "file:///mnt/Storage_SSD/Screenshots/" No such schema “org.gnome.gnome-screenshot”

Ok, skumt alltså.

https://help.gnome.org/users/gnome-help/stable/screen-shot-re...

Då vet jag tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Har försökt att fixa en symbolisk länk som föreslaget här:
https://askubuntu.com/questions/1408611/changing-the-auto-save-directory-for-screen-shots-and-screen-cast-in-ubuntu-22-0
https://linuxhint.com/create_symbolic_link_ubuntu/

men inte fått det att fungera.

Permalänk
Avstängd

Ok, det var inte så dumt. Varför fungerade det inte?

Så gör jag många gånger eller så använder jag mig av "mount --rbind" beroende på vad jag skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ok, det var inte så dumt. Varför fungerade det inte?

Så gör jag många gånger eller så använder jag mig av "mount --rbind" beroende på vad jag skall göra.

Vet inte varför det fallerade; gjorde precis som guiden skrev och anpassade till min filsökväg:

/mnt/Storage_SSD/Screenshots

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Vet inte varför det fallerade; gjorde precis som guiden skrev och anpassade till min filsökväg:

/mnt/Storage_SSD/Screenshots

Ok, testa att gå in i /mnt/Storage_SSD/ och sedan göra genvägen, såhär alltså:

cd /mnt/Storage_SSD ln -s /home/<användare>/Pictures/Screenshots .

Förutsatt att Pictures/Screenshots är den korrekta mappen till dina screenshots (glöm inte punkten allt skall vara med som exemplet ovan)

Följande bör fungera också:

screenshotMappen="/home/<användare>/Pictures/Screenshots" ln -s ${screenshotMappen} /mnt/Storage_SSD/Screenshots

nu fick jag te.x:

ln: failed to create symbolic link '/mnt/Storage_SSD/Screenshots': No such file or directory

Linux är så fantastiskt så allt som inte fungerar blir error. Så hade jag haft samma mapp som du nu visade alltså: "/mnt/Storage_SSD" så hade den skapat en genväg men nu fanns den inte på min setup. I ditt fall om du har skrivit rätt mappar så bör det fungera annars skriv vad error meddelandet blir så kan vi se igen om det strular. Hoppas det löser sig nu.

Permalänk
Avstängd

Du förresten, om du är ny med symlinks så kan det verkligen vara lurigt. Te.x du kan inte ta bort en symlink med "mapp/" där "/" efter namnet menas att det är en mapp. Har själv gjort massa massa misstag i mina dagar så i allvälmening eftersom att typ inga skriver ut risker så gör jag det.

Skulle det bli fel så använd "rm ./symlink" med ./ (punkt följt av snedstreck) framör namnet som betyder i denna mappen fast egenligen använd inte rm utan använd unlink som är det korrekta:

unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Te.x. Du kanske visste det men jag skriver det ändå så har jag inte glömt det. Man har raderat ett par TB genom åren och sedan blivit arg på den som inte berättade för mig hur man skulle göra så satt man där och inte fick bort den där jäkla symlinken men nu vet du!

unlink!

Citat:

unlink - call the unlink function to remove the specified file

Rm kan inte göra någon skada på en trasig symlink som du kanske fick första gången, men om det är en "real" symlink så kan det orsaka skada om man följer bloggar där ute som inte berättar exakt vilka risker som finns. "Symlinks" fungerar inte som andra system (om någon annan provar kanske och är ovetandes). Det finns hardlink och soft symlinks.

Aja, huvudsaken är att använd INTE rm om du skall ta bort en genväg i linux det blir lätt farligt, use unlink!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ok, testa att gå in i /mnt/Storage_SSD/ och sedan göra genvägen, såhär alltså:

cd /mnt/Storage_SSD ln -s /home/<användare>/Pictures/Screenshots .

Förutsatt att Pictures/Screenshots är den korrekta mappen till dina screenshots (glöm inte punkten allt skall vara med som exemplet ovan)

Följande bör fungera också:

screenshotMappen="/home/<användare>/Pictures/Screenshots" ln -s ${screenshotMappen} /mnt/Storage_SSD/Screenshots

nu fick jag te.x:

ln: failed to create symbolic link '/mnt/Storage_SSD/Screenshots': No such file or directory

Linux är så fantastiskt så allt som inte fungerar blir error. Så hade jag haft samma mapp som du nu visade alltså: "/mnt/Storage_SSD" så hade den skapat en genväg men nu fanns den inte på min setup. I ditt fall om du har skrivit rätt mappar så bör det fungera annars skriv vad error meddelandet blir så kan vi se igen om det strular. Hoppas det löser sig nu.

alexl@PD70PNP:/mnt/Storage_SSD$ ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots . ln: failed to create symbolic link './Screenshots': File exists

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

alexl@PD70PNP:/mnt/Storage_SSD$ ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots . ln: failed to create symbolic link './Screenshots': File exists

Det finns redan en fil som heter Screenshots, det var på håret att jag skrev det. Det verkligen lurigt det där eller jag tyckte det förr det tog ett tag att komma in i det där med symlinks minns jag väl.

Är du säker på att den inte fungerar förresten den genvägen du gjorde?

Prova och se om den listar filer före du går vidare annars kan du stanna här (du kanske gjorde rätt ändå som du provade?)

ls /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Men gör såhär om ovan inte fungerar när du provat.

Citat:

unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots
ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Sådär, prova det. Du kan kopiera och klistra in.

Nu kan du gå in: /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Om du gör ett kommando och det inte blir någonting efter i Linux alltså raden hoppar bara till nästa rad så betyder det att det du gjorde fungerade, det tar ett tag men man kommer in i det rätt snart. Blir det fel, så skriver den ut fel meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Det finns redan en fil som heter screenshots, det var på håret att jag skrev det. Det verkligen lurigt det där.

Är du säker på att den inte fungerar förresten den genvägen du gjorde?

Prova och se om den listar filer före du går vidare annars kan du stanna här.

ls /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Men gör såhär om ovan inte fungerar:

Sådär, prova det. Du kan kopiera och klistra in.

Nu kan du gå in: /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Om du gör ett kommando och det inte blir någonting efter i Linux alltså raden hoppar bara till nästas rad så betyder det att det du gjorde fungerade, det tar ett tag men man kommer in i det rätt snart. Blir det fel, så skriver den ut fel meddelande.

Körde först unlink och testade PrintScreen igen och bilden hamnar fortfarande i default efter att kört detta:

alexl@PD70PNP:~$ ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots alexl@PD70PNP:~$ unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots unlink: cannot unlink '/mnt/Storage_SSD/Screenshots': Is a directory

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Körde först unlink och testade PrintScreen igen och bilden hamnar fortfarande i default efter att kört detta:

alexl@PD70PNP:~$ ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots alexl@PD70PNP:~$ unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots unlink: cannot unlink '/mnt/Storage_SSD/Screenshots': Is a directory

Du har redan en mapp som heter Screenshots på ssd disken:

Kopiera detta och klistra in exakt:

ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots2

Sedan efter det, skriv:

ls /mnt/Storage_SSD/Screenshots2/

Vad hände nu exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Du har redan en mapp som heter Screenshots på ssd disken:

Kopiera detta och klistra in exakt:

ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots2

Sedan efter det, skriv:

ls /mnt/Storage_SSD/Screenshots2/

Vad hände nu exakt?

alexl@PD70PNP:~$ ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots2 alexl@PD70PNP:~$ ls /mnt/Storage_SSD/Screenshots2/ 'Screenshot from 2023-03-08 19-36-23.png'

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

alexl@PD70PNP:~$ ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots2 alexl@PD70PNP:~$ ls /mnt/Storage_SSD/Screenshots2/ 'Screenshot from 2023-03-08 19-36-23.png'

Perfekt, nu fungerar det.

Har du Ubuntu så prova:

nautilus /mnt/Storage_SSD

Så ser du vad "Screenshots" är för mapp som redan fanns i filhanteraren så kan du döpa om "Screenshots2" till "Screenshots" om du vill ha det istället.

Vill du använda terminalen så kan du skriva:

file /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Så får du reda på exakt vad det är.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Linux därför jag blir frågandes.

Men om du vill flytta filerna från din screenshot till din ssd och inte bara ha en genväg för den kommer vara trasig (inte fungera om du använder det på en annan dator)

Skriv:

crontab -e

Nu startar en editor, lägg till följande:

*/5 * * * * cp -r /home/alexl/Pictures/Screenshots/ /mnt/Storage_SSD/

Så kopieras dina Screenshots till din lagringsdisk var 5e minut i bakgrunden via en schemahandläggare.

https://crontab.guru/#*/5_*_*_*_*

Finns tusen sätt att göra det på jag kom och tänka på det för jag gör tvärtom från hur du gör, dvs.

Såhär gör jag exakt, jag skapar en mapp som heter Pictures i "/mnt/Storage_SSD/"

Sedan gör jag en genväg från /mnt/Storage_SSD/Pictures till min hem mapp, så allting jag har i min hemmapp är genvägar till min lagringsdisk.

Så gör jag med allt, så alla dokument m.m lagras på en lagringsdisk (som är tillräckligt snabb, dvs inte någon slö usb 2.0 sticka typ) och sedan så allt jag gör sparas på lagringsdisken men systemet tror det är "orginal" mappen men det är bara en symlink

När jag nu skall installera om systemet. Kan jag bara skriva följande så är allting som det var innan jag installerade om, perfekt och smidigt.

for all symlinks in /mnt/usb/*; do ln -s /home/wuseman/$symlinks; done

Så är allting som det var efter installationen, det är jobbigt att göra backups! Men det vara bara en hint

Då kommer alla kort du tar hamnas automatiskt på storage_ssd disken och sparas till symlink filen som egentligen inte finns på den "original" disken men den finns på ssd disken, jag tror det är så du vill ha det men jag gissar bara rakt av nu.

Kanske blev rörigt nu, men jag gör precis tvärtom för att spara mina saker på en backup/storage disk till en symlink på "original" disken.

Såhär.

# Ta bort symlinken vi nyss skapa unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots # Flytta dina bilder från hem mappen till storage_ssd disken mv /home/alexl/Pictures /mnt/Storage_SSD/ # Skapa en genväg från ssd disken till din hem mapp, alla bilder lagras nu på /mnt/storage_ssd disken och inte i /home/alexl ln -s /mnt/Storage_SSD/Pictures /home/alexl/Pictures/

Nu sparas alla bilder du sparar i pictures inkl undermappar i /mnt/Storage_SSD/Pictures och du kan använda /home/alexl/Pictures som en vanlig mapp men krashar systemet, så har du kvar bilderna på storage_ssd te.x.

Detta var ren chansning för jag fick för mig du ville göra så iom vad du önskade göra men det kan vara helt galet fel gissat av mig. Men, en tvärtom variant och det förutsätter att storage_ssd alltig är inkopplad som en "backup" disk.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jag älskar Linux därför jag blir frågandes.

Men om du vill flytta filerna från din screenshot till din ssd och inte bara ha en genväg för den kommer vara trasig (inte fungera om du använder det på en annan dator)

Skriv:

crontab -e

Nu startar en editor, lägg till följande:

*/5 * * * * cp -r /home/alexl/Pictures/Screenshots/ /mnt/Storage_SSD/

Så kopieras dina Screenshots till din lagringsdisk var 5e minut i bakgrunden via en schemahandläggare.

https://crontab.guru/#*/5_*_*_*_*

Finns tusen sätt att göra det på jag kom och tänka på det för jag gör tvärtom från hur du gör, dvs.

Såhär gör jag exakt, jag skapar en mapp som heter Pictures i "/mnt/Storage_SSD/"

Sedan gör jag en genväg från /mnt/Storage_SSD/Pictures till min hem mapp, så allting jag har i min hemmapp är genvägar till min lagringsdisk.

Så gör jag med allt, så alla dokument m.m lagras på en lagringsdisk (som är tillräckligt snabb, dvs inte någon slö usb 2.0 sticka typ) och sedan så allt jag gör sparas på lagringsdisken men systemet tror det är "orginal" mappen men det är bara en symlink

När jag nu skall installera om systemet. Kan jag bara skriva följande så är allting som det var innan jag installerade om, perfekt och smidigt.

for all symlinks in /mnt/usb/*; do ln -s /home/wuseman/$symlinks; done

Så är allting som det var efter installationen, det är jobbigt att göra backups! Men det vara bara en hint

Då kommer alla kort du tar hamnas automatiskt på storage_ssd disken och sparas till symlink filen som egentligen inte finns på den "original" disken men den finns på ssd disken, jag tror det är så du vill ha det men jag gissar bara rakt av nu.

Kanske blev rörigt nu, men jag gör precis tvärtom för att spara mina saker på en backup/storage disk till en symlink på "original" disken.

Såhär.

# Ta bort symlinken vi nyss skapa unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots # Flytta dina bilder från hem mappen till storage_ssd disken mv /home/alexl/Pictures /mnt/Storage_SSD/ # Skapa en genväg från ssd disken till din hem mapp, alla bilder lagras nu på /mnt/storage_ssd disken och inte i /home/alexl ln -s /mnt/Storage_SSD/Pictures /home/alexl/Pictures/

Nu sparas alla bilder du sparar i pictures inkl undermappar i /mnt/Storage_SSD/Pictures och du kan använda /home/alexl/Pictures som en vanlig mapp men krashar systemet, så har du kvar bilderna på storage_ssd te.x.

Detta var ren chansning för jag fick för mig du ville göra så iom vad du önskade göra men det kan vara helt galet fel gissat av mig. Men, en tvärtom variant och det förutsätter att storage_ssd alltig är inkopplad som en "backup" disk.

// wuseman

Tack så mycket för tipsen! Har även försökt kontakta Canonical/Ubuntu och frågat om de kan göra så PrintScreen-mappen kan ställas in som valfri mapp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Tack så mycket för tipsen! Har även försökt kontakta Canonical/Ubuntu och frågat om de kan göra så PrintScreen-mappen kan ställas in som valfri mapp.

Lugnt.

Försöka, jag frågar exakt 18:21:47 åt dig nu i kanalen.

1147 pers från Ubuntu online, skulle jag inte få svar inom 3 minuter så är det en värdelös dist på support.

Allt för Apollo11, eller för våra Linux friends.

Skall fan boota igen, detta är ju konstigt. Nu skall jag hitta svaret, såhär svårt kan det ju omöjligt vara att ingen kan ens i kanalen. Vet inte ens vilket verketyg, men jag antar att det är "standard prntscreen?"

auto-save-directory är hardcoded.

Det måste ändras i källkoden och man får göra sin egen setup iso om man vill ändra det.

Så, mja du har verkligen kämpat bra jag ger mig.

Här är det omskrivet: https://github.com/CorvetteCole/screenshot-directory/blob/mai...

Men har inte gett mig ännu, men som default är det så. Men mja, det är ju inte svårt att fixa något annat men just det du vill är typ omöjligt utan att ändra i källkoden. Går ju med gnome-screenshot men det har du koll på kanske, bara binda det till prnts screen knappen.

bind '"\e[24~":"gnome-screenshot -f /mnt/Storage_SSD/Screenshots/screenshot-$RANDOM-$(date +%Y-%m-%d).png\n"'

Så kommer den ta kort varje gång du trycker på F12 te.x, det funkar tills du stänger terminalen vill du ha det alltid så får man lägga till det permanent. Så kan du lägga till en bind för te.x -a some är "area".

PRNT-SCREEN är: "S-0xDA"

Men B att dom hardcodar sånt där.

Ledsen Apollo, gjorde mitt absolut bästa!