Installera Windows, hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Installera Windows, hur gör ni?

Tja

Har pysslat med datorer sedan mitten 90-talat och är upplärd att det var viktigt att bara ha C: disken inkopplad vid installationen för att undvika konflikter.
Men hur är det idag är det fortfarande lika känsligt för fel eller är det mer förlåtande,har Windows blivit såpass smart att det kan sköta sig själv?

En bouns fråga är det mer förlåtande idag om man migrerar från AMD till Intel och tvärtom?

Huvudfrågan gäller, kopplar ni ur övriga diskar när ni installerar Windows?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jepp jag kopplar ur alla andra diskar vid installation av Windows.
Händer så gott som automatiskt numera

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Händer fortfarande med Windows 11 att den ibland väljer fel disk till bootloadern och om man sen formaterar eller kopplar bort den disken så går det inte att starta Windows längre.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Gör det numera sen min w10 installation la sig på 2 diskar...
Aldrig gjort det förr dock (win 3.11-> w7). Körde ej 8an.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade sambons dator med mina äldre delar häromveckan. Fick från z97 intel 4790k till b550 amd 3700x. Körde på med samma installation av Windows 10 och det var verkligen en dum idé. Allt från random bluescreens till att datorn verkligen vägrade köra "reboot" när jag bad den. Fastnade på svart skärm och fick tvinga avslutning genom att hålla nere knappen sen start normalt igen. Lite småjobbigt när varje drivrutin i princip behövde starta om datorn.

Aktiverade secure boot och drog in W11 istället, inte ett enda problem hittills

Ang. Diskarna så har jag för mig att det kan strula om du inte installerar Windows på index 0 av dina diskar eftersom vissa bootfiler lägger sig just på index 0 (men inte helt säker att det är just så det fungerar). Kör alltid in windows på första disken och aldrig haft problem. Kan säkert vara tur också

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Sötast

Alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ang. Diskarna så har jag för mig att det kan strula om du inte installerar Windows på index 0 av dina diskar eftersom vissa bootfiler lägger sig just på index 0

Om man bootar i Legacy mode så kan det säkert vara så, men vad jag minns så är det ett problem som är löst tack vare UEFI. Windows 10 går ju fortfarande att installera i Legacy mode, däremot är det väl ingen som läst på något de senaste tio åren som suttit och gjort det... hoppas jag?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu har jag förvisso bara en disk i speldatorn men ja, för servern eller andra datorer drar jag ur strömkabeln för alla andra diskar.

Permalänk
Medlem

Jag kopplar aldrig ur dom fysiskt, men inaktiverar respektive sata-port i bios så bara systemdisken syns för windows

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De senaste 10 åren så har jag endast haft en disk i datorn så då har problemet inte uppstått.

Permalänk
Snusfri

Yes box, går snabbt att koppla ur strömmen till 2.5" SSD och NVME numero due.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag kopplar aldrig ur dom fysiskt, men inaktiverar respektive sata-port i bios så bara systemdisken syns för windows

Smart!
Får komma ihåg det till nästa gång.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kopplat ur diskar eller ssder före installation. Har heller aldrig haft problem med detta.
Jag har nog bara haft tur skulle jag tro. För jag har ju ändå hört om hur vanligt det är att Windows slutat boota när någon bytt lagringsdisk.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Gjorde inte det på min förra dator som hade två diskar, stötte aldrig på några problem. I min nuvarande dator har jag bara en disk så där är det en icke-fråga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Jag upplever att förr så var installationen jättesmidig och Windows kass (man fick installera om ofta). Nu är Windows jättestabilt men installationen är en plåga (mycket handpåläggning för att den ska gå igenom)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon345099:

Jag upplever att förr så var installationen jättesmidig och Windows kass (man fick installera om ofta). Nu är Windows jättestabilt men installationen är en plåga (mycket handpåläggning för att den ska gå igenom)

Använd gärna AutoUnattend.xml för att göra dig av med i praktiken hela installation- och OOBE-konfigurationen. Med den kan du automatisera allt.

Permalänk
Medlem

Det händer väldigt sällan att jag kopplar ur diskarna först, innan jag installerar Windows. Senast var i förrgår och jag blev påmind varför jag ej kopplar ur diskarna först. Det resulterade i att Windows tog över hela bootloader'n från Linux.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden drar jag aldrig ur diskarna innan men det gjorde jag förr, vet inte hur det gick till men någon gång installerade jag windows och det lyckades bli D: på windows... var bara att rycka ur o installera om för så kunde jag inte ha det.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Har installerat oberäknligt många datorer. Aldrig kopplat ur något. Varför? Du får ju i installationsprocessen välja vart du vill lägga installationen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AllMessedUp:

Har installerat oberäknligt många datorer. Aldrig kopplat ur något. Varför? Du får ju i installationsprocessen välja vart du vill lägga installationen.

Installationen ja, men inte alltid boot-filer då de kan läggas på disk/sata0 medans windows kan installeras på annan disk.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Använd gärna AutoUnattend.xml för att göra dig av med i praktiken hela installation- och OOBE-konfigurationen. Med den kan du automatisera allt.

Är det något MS själva ger ut eller är det tredjeparts?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Är det något MS själva ger ut eller är det tredjeparts?

All dokumentation finns på deras hemsida. Kan dock rekommendera denna: https://www.windowsafg.com/win10x86_x64_uefi.html

Permalänk
Skrivet av tcntad:

All dokumentation finns på deras hemsida. Kan dock rekommendera denna: https://www.windowsafg.com/win10x86_x64_uefi.html

Tack men vågar man verkligen skriva in sin Windows nyckel på den sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men vågar man verkligen skriva in sin Windows nyckel på den sidan?

Den gör ingen magi, den skapar en xml-fil åt dig.
Du behöver inte skriva in din licensnyckel på sidan utan kan redigera xml-filen i ditt personliga val av texteditor

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Tack men vågar man verkligen skriva in sin Windows nyckel på den sidan?

Du behöver inte fylla i den alls, annars kan du fylla i vad som helst och sedan i *.xml-filen byta till din rätta nyckel.

Permalänk
Medlem

Windows väljer väl inte fel disk? Det är väl användaren som satt fel disk på fel port? Windows väljer alltid den disk som är port 0. Eller lägsta om man inte har någon på nollan. På moderkortet är det oftast den yttre porten närmast golvet i ett chassi som har moderkortet på väggen. Men finns så klart undantag. Man får leta helt enkelt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Windows väljer väl inte fel disk? Det är väl användaren som satt fel disk på fel port? Windows väljer alltid den disk som är port 0. Eller lägsta om man inte har någon på nollan. På moderkortet är det oftast den yttre porten närmast golvet i ett chassi som har moderkortet på väggen. Men finns så klart undantag. Man får leta helt enkelt.

Om man kör med M2 diskar (SATA eller NVMe disk) så brukar den inte vara på port 0. På mitt moderkort är M2 diskar Disk 5 och 6.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har aldrig kopplat ur några diskar och aldrig haft problem heller. Man kan ju dubbelkolla med bcdedit att bootloadern ligger på rätt disk om man är nojig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD