Bankid på Samsung Galaxy

Permalänk
Medlem

Bankid på Samsung Galaxy

Jag har ICA-banken, en Huawei surfplatta med Bank-id och en ny Samsung Galaxy.
Det måste väl gå lägga in Bank-id på den nya med hjälp av den gamla? Enligt ICA:s tips är det enkelt men dom syftar bara på telefoner.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som du tänker när jag har bytt telefon, använder då den gamla telefonen för att sätta upp nytt bankid till den nya och det har alltid fungerat utan problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har du testat? På Nordea funkar det utan problem, borde vara likadant på ICA-banken.

Permalänk
Medlem

Det är helt upp till banken att implementera det, men många banker erbjuder den funktionen. Det borde inte spela någon roll om det är en telefon eller tablet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Vi har testat flera gånger och jag återkommer så småningom och berättar om problemet/problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berlisa:

Jag har ICA-banken, en Huawei surfplatta med Bank-id och en ny Samsung Galaxy.
Det måste väl gå lägga in Bank-id på den nya med hjälp av den gamla? Enligt ICA:s tips är det enkelt men dom syftar bara på telefoner.

Kan detta vara svaret.

https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/mobilt-b...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Du gör det via internetbanken/appen på enheten som har giltigt bankid.

Svårare ska det inte vara.

Permalänk
Medlem

Vi har följt råden som finns på ICA Bankens sida, utom de två första punkterna här nedan och de tänkte jag fråga om. Men tills vidare ska jag tala om att det är på punkt 3 det skiter sig när vi ska scanna QR-koden som visas på gamla plattan, med nya plattan. Det var inga problem innan det här med koden.
Det är min särbo som har gjort de krångligaste sakerna för han är mindre handikappad än mig men vi förstår faktiskt inte hur vi ska kunna skanna koden. Han har tryckt på BankID-appen och då kan han börja skanna men får detta meddelande.

"Fel. För att använda BankID-appen måste du aktivera ett mobilt BankID.".

Finns det något annat sätt att skanna? Själv kan jag ingenting om scanning eftersom jag inte håller på med sånt här. Vi har båda varit och är datoranvändare i första hand men har blivit tvungna att skaffa mobila enheter av olika skäl.

Från ICA-banken:
1. Starta upp nya mobiltelefonen och följ instruktionerna om hur man återskapar innehållet från din gamla enhet i din nya.

2. När allt är överflyttat till nya mobiltelefonen, radera INTE innehållet i den gamla. Låt gamla mobiltelefonen fortsätta vara uppkopplad.

3. Surfa till icabanken.se/bankid på din nya mobiltelefon. Starta ansökan av Mobilt BankID och logga in med hjälp av Mobilt BankID på din gamla mobiltelefon. Följ instruktionerna för att skaffa ett nytt Mobilt BankID.

4. När du laddat ned ett nytt Mobilt
BankID på din nya mobiltelefon och aktiverat det kan du radera innehållet på gamla mobiltelefonen och fabriksåterställa den.

Sen har jag läst om andras problem med QR-koden men inte testat något annat än.

Ska vi hämta en särskild app för att skanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berlisa:

Ska vi hämta en särskild app för att skanna?

Nej, ni ska skanna med BankID-appen.

Känner inte igen felet ni får, men ni skulle kunna testa att gå till inställningar i BankID-appen och klicka på "Aktivera nytt BankID" längst ner. Det brukar dock gå lika bra att bara klicka på "Skanna QR-kod"-knappen på huvudskärmen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, ni ska skanna med BankID-appen.

Känner inte igen felet ni får, men ni skulle kunna testa att gå till inställningar i BankID-appen och klicka på "Aktivera nytt BankID" längst ner. Det brukar dock gå lika bra att bara klicka på "Skanna QR-kod"-knappen på huvudskärmen.

Tack, det blir test igen imorgon men vi har funderat och vet att ett problem är att vi har bara 10 sekunder (!) på oss när vi ska skanna QR-koden och vi är alltså väldigt fumliga. Jag hade svårt att uppfatta vad som hände men kanske hann min särbo inte fast jag tyckte det såg ut så.

Permalänk
Medlem

Har för mig att iallafall hos Swedbank så måste man aktivera "utökat" mobilt bankid för att kunna göra såna ändringar när man loggar in med bankid, och den ändringen var jag tvungen att göra genom att logga in med bankdosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har för mig att iallafall hos Swedbank så måste man aktivera "utökat" mobilt bankid för att kunna göra såna ändringar när man loggar in med bankid, och den ändringen var jag tvungen att göra genom att logga in med bankdosa.

Jag har inte läst om något sådant i ICA Bankens instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berlisa:

Tack, det blir test igen imorgon men vi har funderat och vet att ett problem är att vi har bara 10 sekunder (!) på oss när vi ska skanna QR-koden och vi är alltså väldigt fumliga. Jag hade svårt att uppfatta vad som hände men kanske hann min särbo inte fast jag tyckte det såg ut så.

QR-koden växlar med några sekunders mellanrum men ni behöver inte stressa. Varje ny QR-kod funkar lika bra. Anledningen till att den växlar är för att det ska vara svårt för bedragare att hinna skicka sina offer en giltig QR-kod.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vi går bet men nu ska jag fråga om den första punkten. Har det här någon betydelse för fortsättningen? Är det då det blir kontakt mellan plattorna? För vi har alltså uppenbarligen ingen kontakt.

"Starta upp nya mobiltelefonen och följ instruktionerna om hur man återskapar innehållet från din gamla enhet i din nya."

Jag förde över mina få viktiga dokument på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berlisa:

Vi går bet men nu ska jag fråga om den första punkten. Har det här någon betydelse för fortsättningen? Är det då det blir kontakt mellan plattorna? För vi har alltså uppenbarligen ingen kontakt.

"Starta upp nya mobiltelefonen och följ instruktionerna om hur man återskapar innehållet från din gamla enhet i din nya."

Jag förde över mina få viktiga dokument på annat sätt.

Va? Hur du väljer att göra med din telefon är inte viktigt, du behöver inte flytta med något givetvis och kan börja på ny kula.

Du installera bankid-appen på nya telefonen.

Startar internetbanken från gamla, loggar in med bankid där och väljer att förnya/lägga till nytt bankid, välj att det ska vara till en ny enhet och följer instruktionerna.

Du kommer sedan få instruktioner om hur det går till med att lägga till och skanna på nya enheten.

Har inte ICA-Banken men principen är samma hos alla banker.

Banken som har support, så ring de om ni stöter på förhinder. Är nog få här som har ICA Banken.

Permalänk
Medlem

Man startar bara ett nytt Bank-ID på en annan enhet. Svårare än så är det inte. Du kan ha 3 stycken totalt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon