Vill bli systemutvecklare och går i Komvux - osäkert tillvägagångssätt?

Permalänk
Medlem

Vill bli systemutvecklare och går i Komvux - osäkert tillvägagångssätt?

Hej sweclockers,

Jag studerar just nu på Komvux för att bli systemutvecklare, men jag känner mig osäker på om jag har valt rätt väg för att uppnå det som krävs. Trots att jag får bra betyg, är jag rädd att jag inte lär mig tillräckligt mycket och jag börjar känna mig orolig för min framtida karriär.

Därför vänder jag mig nu till er för att höra om det finns någon som kan ge mig tips på hur jag kan gå tillväga för att bli en systemutvecklare.

Just nu läser jag distans kurser och är färdig med:

• Programmering 1

• Webbutveckling 1

• Datorteknik 1a

Planerade kurser än sålänge:

• Programmering 2

• Datorteknik 1b

• Dator och nätverksteknik

Dessvärre har allt innehåll från kurserna varit mellan 5-10 år gammalt samt att jag har läst att dessa kurser inte ger samma möjligheter som en yrkeshögskola. Jag läser även grundläggande behörighetskurser på min lokala vuxenutbildning såsom Svenska, Matematik osv.

Mina frågor:

1. Borde jag ha valt en yrkeshögskola istället för Komvux?

2. Är det någon som har gått samma väg som jag och kan ge mig råd på hur jag kan ta till mig kunskap på ett bättre sätt?

3. Eftersom jag är redan är igång med Komvux tror jag det blir svårt att byta utbildning med tanke på CSN veckor, kan man lyckas ändå denna vägen?

Jag är öppen för alla förslag och tips, oavsett om det handlar om att läsa böcker, val av kurser, träna på praktiska projekt eller något annat. Jag vill verkligen bli duktig inom IT och jag är tacksam för all hjälp jag kan få även om det innebär en annan väg än systemutvecklare.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

har du högskolebehörighet eller hur kommer det sig att du valde komvux?

Det finns många vägar att bli utvecklare, men du blir inte tillräckligt duktig genom komvuxkurserna.

Jag skulle rekommendera att söka högskoleingenjör (IT) / Datavetenskap!

Kör hårt du har uppenbarligen intresset!

Permalänk
Medlem

Oavsett akademisk inriktning så tycker jag att man borde ha ett projekt vid sidan om man kan. Det är där man verkligen lär sig och utmanas på en nivå som är rimlig för en.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av smoother:

Jag läser även grundläggande behörighetskurser på min lokala vuxenutbildning såsom Svenska, Matematik osv.

Mina frågor:

1. Borde jag ha valt en yrkeshögskola istället för Komvux?

2. Är det någon som har gått samma väg som jag och kan ge mig råd på hur jag kan ta till mig kunskap på ett bättre sätt?

3. Eftersom jag är redan är igång med Komvux tror jag det blir svårt att byta utbildning med tanke på CSN veckor, kan man lyckas ändå denna vägen?

Du kan inte läsa YH utan grundläggande behörighet/något som motsvarar en gymnasieexamen. Frågan i nummer ett känns därför överflödig. Läs det som motiverar dig medan du läser klart gymnasiet.

YH räknas som eftergymnasial utbildning och har därför en annan pott av veckor än Komvux.

Du är 20+ eftersom du läser Komvux, vad har du gjort tidigare? Något som kan hjälpa dig att få in foten någonstans?

Permalänk
Medlem

Bra att du satsar! Du kommer att klara det!

Svarar ganska rakt, tänker att ärlighet hjälper dig mest!

Fråga:
1. Ja definitivt, verkligen!
3. Det är väl bara att hoppa av? Eller läs klart nuvarande kurser om det krävs av någon anledning men starta inga fler. Det är väl ingen bra idé att slösa tid och pengar på något som är värt typ 0.

Kurserna på komvux är väl på gymnasienivå? Dvs liknande som folk som går på gymnasiet läser? Ingen får jobb som systemutvecklare efter gymnasiet, om man inte är någon typ av extraordinär talang men då är det knappast gymnasiekurserna som bidragit.

Sannolikheten att du får jobb baserat på de kurserna är väldigt liten. Helt ärligt om jag intervjuade någon som gått de kurserna istället i din situation hade det nog faktiskt varit en nackdel jämfört med om du bara var självlärd. Alla jag känner som gått såna kurser på vanliga gymnasiet brukar mest skämta om hur utdaterade och dåliga de var. Jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda på komvux. Så nu måste jag som arbetsgivare förutom övrigt du behöver lära dig som junior dessutom se till att du lär dig av med dåliga vanor och teknik du lärt dig på komvux.

Som jag ser det har du tre alternativ, i ordning av vad jag personligen tycker är bäst. Men jag vet inte din situation och det finns många avvägningar mellan alt 1 och 2, båda är bra!

1. Du läser upp det du behöver för universitetet. Antingen genom komvux eller ett tekniskt basår. Sen läser du någon av följande utbildningar:
- Högskoleingenjör datateknik
- Kandidat Datateknik
- Systemvetare
Med den här vägen får du en bra grund att stå på och dina chanser till jobb är typ 100%. Alla jag pluggade med fick jobb utan problem och vissa var inte direkt superbra utvecklare.

2. Du läser en yrkeshögskola (efter att ev läst upp behörigt som behövs). Någon typ av utvecklare eller liknande. Finns många bra trådar kring vilka skolor som är bra. Föredra något brett typ systemtvecklare eller fullstack till något smalare typ javascriptutvecklare. Det är ger också stora chanser till jobb om du satsar.

Du skulle definitiv klara alt 1 eller 2. Gäller bara att ha något litet driv.

Alternativ 3 är att du fortsätter på komvux och försöker bli självlärd. Räkna kallt med att komvuxkurserna är värda typ 0 men kanske kan ge dig ett papper som kanske funkar på någon HR-person. Jag vet inte. Med detta alternativ kommer du behöva jobba stenhårt för att lära dig själv. En bra start är att genomföra hela Odin Project (https://www.theodinproject.com/paths Fullstack Javascript) och eller Fullstack Open (https://fullstackopen.com/en/) du kan också googla det finns många sidor om detta som är bra:
https://www.reddit.com/r/learnprogramming/comments/gsansp/my_...
https://github.com/ossu/computer-science
https://teachyourselfcs.com/

Jag säger inte att alternativ 3 inte går men det gäller att du verkligen ligger i och betraktar det som ett heltids+ jobb! Jag vet inte om jag själv hade klarat det, det är tufft när man inte har några deadlines.

Sen för att nyansera det hela, det är klart att det finns en chans att komma in någonstans med lite tur även med bara komvux kurserna men sannolikheten är markant lägre och så det jag skriver är utifrån vad som är mest sannolikt och långsiktigt ger bäst grund att stå på.

Det är också utifrån att du vill bli systemutvecklare. Om du vill jobba med IT (som är en rätt annan sak mot utveckling) har jag inte så stor aning om vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

har du högskolebehörighet eller hur kommer det sig att du valde komvux?

Det finns många vägar att bli utvecklare, men du blir inte tillräckligt duktig genom komvuxkurserna.

Jag skulle rekommendera att söka högskoleingenjör (IT) / Datavetenskap!

Kör hårt du har uppenbarligen intresset!

Tack så mycket för ditt svar! Jag vill förtydliga att jag endast har genomfört grundskolan och läser nu upp min behörighet för att kunna gå på högskola direkt efter att jag har avslutat gymnasieexamen.

Jag förstår nu att jag behöver läsa upp Matematik 3c, Fysik 2 och Kemi 1 för att uppfylla behörighetskraven för högskolan. Min fråga handlade främst om huruvida dessa kurser tillsammans med de distanskurser jag redan har läst, kommer att vara tillräckliga för mina framtida högskolestudier inom systemutveckling.

Jag undrade om någon kunde ge mig råd om vilka kurser som kan vara ytterligare relevanta för att stärka mina förutsättningar inom detta område.

Tack igen för ditt svar och jag ser fram emot att höra andras synpunkter och tips även!

Skrivet av bannani:

Oavsett akademisk inriktning så tycker jag att man borde ha ett projekt vid sidan om man kan. Det är där man verkligen lär sig och utmanas på en nivå som är rimlig för en.

Tack för svar, jag har ett projekt vid sidan av som jag började med idag. Så jag ska absolut ta till mig av den erfarenheten!

Skrivet av Petterk:

Du kan inte läsa YH utan grundläggande behörighet/något som motsvarar en gymnasieexamen. Frågan i nummer ett känns därför överflödig. Läs det som motiverar dig medan du läser klart gymnasiet.

YH räknas som eftergymnasial utbildning och har därför en annan pott av veckor än Komvux.

Du är 20+ eftersom du läser Komvux, vad har du gjort tidigare? Något som kan hjälpa dig att få in foten någonstans?

Tack för ditt svar! Jag förstår nu att jag har missförstått situationen lite.

Mitt mål är att fortsätta direkt till högskolan efter gymnasiet, så jag behöver helt enkelt bestämma om jag vill välja en specifik utbildningsinriktning på högskolan eller om jag vill satsa på en YH-utbildning och vad jag behöver för förberedande kurser till dessa som jag kan läsa redan nu.
Jag gick aldrig klart gymnasiet som ung.
Min tidigare arbetslivserfarenhet inkluderar telefonförsäljning när jag var yngre och senare som elevassistent. Efter det försökte jag med en yrkesutbildning inom CNC, men insåg att det inte riktigt var min grej även om jag klarade av utbildningen. Det var då jag förstod att jag verkligen ville jobba med programmering/IT, men jag har inte något som kan hjälpa mig att komma in på den karriärvägen utöver mina nuvarande studier.

Skrivet av MrBizter:

Bra att du satsar! Du kommer att klara det!

Svarar ganska rakt, tänker att ärlighet hjälper dig mest!

Fråga:
1. Ja definitivt, verkligen!
3. Det är väl bara att hoppa av? Eller läs klart nuvarande kurser om det krävs av någon anledning men starta inga fler. Det är väl ingen bra idé att slösa tid och pengar på något som är värt typ 0.

Kurserna på komvux är väl på gymnasienivå? Dvs liknande som folk som går på gymnasiet läser? Ingen får jobb som systemutvecklare efter gymnasiet, om man inte är någon typ av extraordinär talang men då är det knappast gymnasiekurserna som bidragit.

Sannolikheten att du får jobb baserat på de kurserna är väldigt liten. Helt ärligt om jag intervjuade någon som gått de kurserna istället i din situation hade det nog faktiskt varit en nackdel jämfört med om du bara var självlärd. Alla jag känner som gått såna kurser på vanliga gymnasiet brukar mest skämta om hur utdaterade och dåliga de var. Jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda på komvux. Så nu måste jag som arbetsgivare förutom övrigt du behöver lära dig som junior dessutom se till att du lär dig av med dåliga vanor och teknik du lärt dig på komvux.

Som jag ser det har du tre alternativ, i ordning av vad jag personligen tycker är bäst. Men jag vet inte din situation och det finns många avvägningar mellan alt 1 och 2, båda är bra!

1. Du läser upp det du behöver för universitetet. Antingen genom komvux eller ett tekniskt basår. Sen läser du någon av följande utbildningar:
- Högskoleingenjör datateknik
- Kandidat Datateknik
- Systemvetare
Med den här vägen får du en bra grund att stå på och dina chanser till jobb är typ 100%. Alla jag pluggade med fick jobb utan problem och vissa var inte direkt superbra utvecklare.

2. Du läser en yrkeshögskola (efter att ev läst upp behörigt som behövs). Någon typ av utvecklare eller liknande. Finns många bra trådar kring vilka skolor som är bra. Föredra något brett typ systemtvecklare eller fullstack till något smalare typ javascriptutvecklare. Det är ger också stora chanser till jobb om du satsar.

Du skulle definitiv klara alt 1 eller 2. Gäller bara att ha något litet driv.

Alternativ 3 är att du fortsätter på komvux och försöker bli självlärd. Räkna kallt med att komvuxkurserna är värda typ 0 men kanske kan ge dig ett papper som kanske funkar på någon HR-person. Jag vet inte. Med detta alternativ kommer du behöva jobba stenhårt för att lära dig själv. En bra start är att genomföra hela Odin Project (https://www.theodinproject.com/paths Fullstack Javascript) och eller Fullstack Open (https://fullstackopen.com/en/) du kan också googla det finns många sidor om detta som är bra:

Jag säger inte att alternativ 3 inte går men det gäller att du verkligen ligger i och betraktar det som ett heltids+ jobb! Jag vet inte om jag själv hade klarat det, det är tufft när man inte har några deadlines.

Sen för att nyansera det hela, det är klart att det finns en chans att komma in någonstans med lite tur även med bara komvux kurserna men sannolikheten är markant lägre och så det jag skriver är utifrån vad som är mest sannolikt och långsiktigt ger bäst grund att stå på.

Det är också utifrån att du vill bli systemutvecklare. Om du vill jobba med IT (som är en rätt annan sak mot utveckling) har jag inte så stor aning om vad som gäller.

Tack, det hjälper mycket att få höra det. Ärlighet tar mig längst, då jag är medveten om att jag kommer att stöta på den "bittra" sanningen ute på fältet ändå, så det är lika bra att få det framför sig direkt.

För det första vill jag be om ursäkt för att jag har varit så otydlig och fåordig med vad mitt mål är. För det andra vill jag nämna att jag har tänkt att läsa upp de grundläggande kurserna, såsom svenska, matematik, engelska, samhällskunskap, historia, fysik, kemi, med mera, för att sedan ansöka till högskola. Så alternativ 1 är egentligen det jag har tänkt mig, och jag har bara varit osäker på om jag gör/tänker rätt.

Jag vill absolut bli självgående och självlärd på ett vis, men jag siktar inte mot stjärnorna här. Jag vill vara konkret och realistisk med vad jag kan och klarar av.

Efter att ha läst era svar och sökt på vad tekniskt basår innebär, så ska jag kontakta min SYV och se om de kurser som behövs till högskoleingenjör/datateknik finns tillgängliga i min kommun eller om det finns möjlighet för tekniskt basår.

Jag behöver alltså ta reda på vilket val som blir bäst: grundläggande behörighet via komvux eller tekniskt basår inför högskoleingenjör.

Skrivet av MrBizter:

En bra start är att genomföra hela Odin Project (https://www.theodinproject.com/paths Fullstack Javascript) och eller Fullstack Open (https://fullstackopen.com/en/) du kan också googla det finns många sidor om detta som är bra:

Jag ska självklart sätta igång med Odin Project och Fullstack Open samt läsa igenom de andra nu direkt! Tack ännu en gång för detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smoother:

Tack för ditt svar! Jag förstår nu att jag har missförstått situationen lite.

Mitt mål är att fortsätta direkt till högskolan efter gymnasiet, så jag behöver helt enkelt bestämma om jag vill välja en specifik utbildningsinriktning på högskolan eller om jag vill satsa på en YH-utbildning och vad jag behöver för förberedande kurser till dessa som jag kan läsa redan nu.
Jag gick aldrig klart gymnasiet som ung.
Min tidigare arbetslivserfarenhet inkluderar telefonförsäljning när jag var yngre och senare som elevassistent. Efter det försökte jag med en yrkesutbildning inom CNC, men insåg att det inte riktigt var min grej även om jag klarade av utbildningen. Det var då jag förstod att jag verkligen ville jobba med programmering/IT, men jag har inte något som kan hjälpa mig att komma in på den karriärvägen utöver mina nuvarande studier.

Grundläggande behörighet kommer du behöva för att läsa vidare, vare sig det handlar om yrkeshögskola, eller kortare eller längre program på högskola/universitet. Även för fristående kurser på högskola/universitet behöver du behörighet.

Mitt tips är att jobba med helpdesk under studierna, då får du jobba med människor och i en riktig it-miljö. Det är inte alltid så utvecklande när det gäller it då det kan vara ganska rutinartat och allt svårare tas vidare högre upp, men hos många bolag kan du ta dig vidare till andra tjänster och kan få kontakter i branscher. Jobbat med människor ser jag att du gjort tidigare.

Skrivet av smoother:

Efter att ha läst era svar och sökt på vad tekniskt basår innebär, så ska jag kontakta min SYV och se om de kurser som behövs till högskoleingenjör/datateknik finns tillgängliga i min kommun eller om det finns möjlighet för tekniskt basår.

Jag behöver alltså ta reda på vilket val som blir bäst: grundläggande behörighet via komvux eller tekniskt basår inför högskoleingenjör.

Det är inte antingen eller – du måste ha grundläggande för att läsa basår. Tekniskt basår kan vara bra för att du får förtur till intagning, men är i regel tufft jämfört mot att läsa samma ämnen på Komvux och är alltså för att läsa matte, kemi och fysik på kort tid.

Din kommun erbjuder säkert alla gymnasiekurser, det är bara att du får läsa många på distans nu för tiden.

Vill du läsa om programmering finns böcker om programmering, du behöver inte förbereda den delen för att klara en it-utbildning på YH eller universitetsnivå. På Komvux läs de kurser du behöver för behörighet och i övrigt det som motiverar dig då du säkert behöver poängen för en examen.

Finns gott om folk som inte har någon högre utbildning, självklart behöver man få in foten någonstans men det är relativt juniora tjänster en examen ger dig chansen på om vi bara ska gå på utbildning.

Det finns utbildningar så korta som ett år på högskolor och universitet, du som får bestämma hur många år du vill studera.

Permalänk
Avstängd

Tekniskt basår är bra men du behöver grundläggande behörighet ändå. Och det är absolut inte enkelt. Jag började tekniskt basår två gånger på Chalmers och hoppade av, första gången för att jag inte alls var beredd på hur svårt det var och hur mycket tid man behövde lägga, andra gången gick det väl inte direkt superbra heller men anledningen till att jag hoppade av var mer att jag inte trivdes så bra, var kanske inte så sugen på att plugga egentligen och framför allt att jag fick ett jobb som betalade ok. Några år senare körde jag på systemvetenskap istället, det hade inte lika höga krav på matte, fysik och så och det passade nog mig bättre än ingenjör ändå.

Permalänk
Medlem

Mitt tips kanske låter lite slafsigt, men faktum är att Komvux bara är ett språngbräde för att ta sig vidare till högre studier. Därav bör du sikta på att läsa upp dom behörigheter som krävs för datatekniska program (Matematik 3c & Engelska 6 oftast) och bara köra på med kurser utöver det som är lätta och låter dig uppnå en gymnasieexamen.

Kurser på Komvux med inriktning mot datateknik håller varierande kvalité, men ingen av dom kan substituera ett fritidsintresse inom området. Dvs, börja hobbykoda och kör onlinekurser/tutorials och lägg inte för mycket vikt på Komvux (förutom matematiken och Svenska/Engelska).

Satsa sedan på att träna inför HP i stället så att du har en väg in på det programmet som du är intresserad av, att komma in på BII poolen kan vara tufft.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 9070 XT @-70mV,2650MHz Fast VRAM Timings

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tekniskt basår är bra men du behöver grundläggande behörighet ändå. Och det är absolut inte enkelt. Jag började tekniskt basår två gånger på Chalmers och hoppade av, första gången för att jag inte alls var beredd på hur svårt det var och hur mycket tid man behövde lägga, andra gången gick det väl inte direkt superbra heller men anledningen till att jag hoppade av var mer att jag inte trivdes så bra, var kanske inte så sugen på att plugga egentligen och framför allt att jag fick ett jobb som betalade ok. Några år senare körde jag på systemvetenskap istället, det hade inte lika höga krav på matte, fysik och så och det passade nog mig bättre än ingenjör ändå.

Nej nu tänkte du nog fel, särskild behörighet

Finns program på två år inom informatik finns annat på ett år även på högskola/universitet så alternativet behöver heller inte vara YH, så man behöver inte tänka att man ska gå 3 eller 5 år om det inte råkar vara något med just de programmen som lockar.

Men ja det finns olika behörighetskrav allt från grundläggande behörighet till att behöva all matte och vetenskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej nu tänkte du nog fel, särskild behörighet

Enligt Chalmers: ​
Förkunskapskrav: grundläggande behörighet
Du behöver också: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Engelska 6

Lite mer än bara grundläggande behörighet kanske, men inte höga krav, vilket väl är poängen med ett basår. Chalmers basår ger också förtur till deras ingenjörsprogram så det är en del som går basår fast de egentligen har behörighet för att läsa en civilingenjör, men kanske inte betygen att komma in på den de vill eller så.

Citat:

Finns program på två år inom informatik finns annat på ett år även på högskola/universitet så alternativet behöver heller inte vara YH, så man behöver inte tänka att man ska gå 3 eller 5 år om det inte råkar vara något med just de programmen som lockar.

Jo det finns många vägar, och efter några års erfarenhet så är nog de flesta löneskillnader borta också. Men det är klart att det är lättare att få bättre betalt från början med en högre utbildning. Min upplevelse är också att YH och liknande inte riktigt ger lika mycket kunskaper på en del områden, alla kanske inte behövs beroende på vad för jobb man siktar på, och många kan man ju komma ikapp själv, men det krävs kanske lite mer av en utöver utbildningen jämfört med universitetet, å andra sidan borde utbildningen också vara lättare förstås.

På mitt jobb exempelvis har de anställt några dataingenjörer som är nästan nyexade och utan relevant erfarenhet som har visat sig inte var så bra kanske (några bra också förstås), medan för att de skulle anställa en YH-utvecklare så hade den behövt visa upp ett stort intresse för utveckling och gärna branschen, och/eller relevant erfarenhet, och/eller något riktigt häftigt hobbyprojekt, och sannolikt behövt vara rätt imponerande på intervjun liksom. Och då lär ändå ingenjören få rätt mycket högre lön om de anställs. För mig gör det ingen skillnad, en del levererar bra andra mindre bra, men de flesta drar ju sin vikt hyfsat ändå och det är det viktiga. Samtidigt kan det förstås kännas orättvist att någon tjänar mycket bättre och samtidigt levererar sämre eller likvärdigt, bara för att de är mer utbildade, men så är det ju med högre utbildning liksom.

Citat:

Men ja det finns olika behörighetskrav allt från grundläggande behörighet till att behöva all matte och vetenskap.

Matte 2a låter inte så värst svår baserad på namnet, men jag har ingen aning. Vi hade helt andra kurser när jag gick i gymnasiet. Då har jag för mig att jag läste Matte A, B, C och D men basåret krävde bara A och B, och Engelska A (som ingick i alla gymnasieprogram, jag hade B och jag har för mig C också). Däremot saknade jag Matte E och F för att läsa civilingenjör, och en del annat, bland annat fysik. Jag gick samhäll då natur inte fanns på skolan jag ville gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt Chalmers: ​
Förkunskapskrav: grundläggande behörighet
Du behöver också: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Engelska 6

Lite mer än bara grundläggande behörighet kanske, men inte höga krav, vilket väl är poängen med ett basår.

Poängen med tekniskt basår är att komplettera för att få särskild behörighet som matchar programmet du tänkt söka till, men det kräver mer än grundläggande som du noterade.

Permalänk
Medlem

Var har du fått ifrån att du behöver Matematik 3c? 2c räcker för exempelvis Informatik med inriktning systemutveckling.

Jag har förresten samma bakgrund som du. Var riktigt skoltrött (säger inte att du var det, men jag var!) så blev aldrig klar med grundskolan. Gick sedan vuxenutbildningen i två år innan jag kunde söka till universitetet. Det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var har du fått ifrån att du behöver Matematik 3c? 2c räcker för exempelvis Informatik med inriktning systemutveckling.

Informatikprogram kan väl räknas som systemutveckling i det lättaste laget. Visst det ingår lite UX, databaser och webbprogrammering men alla kandidatprogram med inrikting datateknik och med huvudfokus systemutveckling kräver Matematik 3c/b.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 9070 XT @-70mV,2650MHz Fast VRAM Timings

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exydia:

Informatikprogram kan väl räknas som systemutveckling i det lättaste laget. Visst det ingår lite UX, databaser och webbprogrammering men alla kandidatprogram med inrikting datateknik och med huvudfokus systemutveckling kräver Matematik 3c/b.

Tja, Systemvetenskap (som jag gick) är inte en "programmeringsutbildning" så mycket, men jag skulle ändå säga att det är en "utvecklarutbildning" i rätt stor mån. Fokus ligger förstås mer på en lite högre nivå (inte högre som i svårare eller mer komplicerad utan bara rent arkitektmässigt alltså), men det är ju bra grejer för en utvecklare också. Dataingenjörer behöver lära sig mer modellering, arkitektur, användbarhet och liknande utanför sin utbildning medan en systemvetare behöver lära sig mer programmering.

En rätt stor andel av de jag pluggade med har ju landat i en roll som utvecklare, även om många också gått mer mot BI, projektledning, produktägarskap, som scrum masters och liknande. Av mina utvecklarkollegor på mitt jobb är nog 70% dataingenjörer men övriga är ju mestadels just systemvetare med några datavetare för vissa specifika saker. Som jag ser det kompletterar vi varandra rätt bra. Sen har jag dock läst lite extra programmeringskurser när jag läste programmet, sommarkurser och kvällskurser bland annat, och jag gillade ju programmeringen så jag fick ju ofta roller under utbildningen som var mer tekniknära, medan andra studenter kanske var mer fokuserade på projektuppföljning eller modellering exempelvis. Men det var ju rätt vanligt på utbildningen att man körde extrakurser på det sättet.

Jag är kanske inte den bästa programmeraren i mitt team exempelvis, men absolut inte sämst heller utan jag klarar mig bra, och jag brukar ju vara väldigt bra på att exempelvis förklara saker, varför vi har fattat vissa beslut i teamet, hur saker fungerar, både för andra team men också för olika stakeholders, kunder, säljare, chefer, arkitekter, tech writers och så. Jag är också bättre än de flesta av mina kollegor på att argumentera med ledning och andra varför deras beslut inte är produktiva för oss, varför vi ska följa en viss process, varför vi ska göra olika arkitekturella val och så vidare. Sen har jag förstås bra koll på usability exempelvis, kan argumentera med vårt UX-team, som verkar fastna i sin egen bubbla ganska ofta, varför deras förslag kanske inte är de bästa av olika anledningar, eller förklara för teamet varför deras förslag faktiskt är bra. Av en utvecklares jobb, enligt min erfarenhet i alla fall, så är det inte så att man sitter och knackar kod hela dagarna utan mer än hälften av tiden går ju åt till helt andra saker, och då är det inte fel att ha en teammedlem som är "expert" på en del av de sakerna liksom, precis som det är bra att ha någon som är "expert" på frontend, någon som förstår testprocessen och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Systemutveckling är mer än bara knacka kod.
Nu har jag ingen egen större erfarenhet men när jag snackat med vänner som är anställda som just befattningen systemutvecklare så är det en minoritet av tiden som går till att faktiskt koda. Resten av tiden brukar vara design, implementering, arkitekturbeslut eller kundmöten som ska koka ner i ett gäng krav som ska omsättas (Något som just systemvetare brukar bara rätt flitiga på)...

Skiljer självklart, men systemutveckling är (i min mening) inte programmering. Är du anställd som programmerare så ska du enbart programmera, men förväntas du ansvara för utvecklingen av ett system eller delsystem så är kodningen bara näst sista steget av en 5-6-stegsprocess.

Annars håller jag med, men det hindrar inte systemvetare från att utan problem få jobb som utvecklare. Det gäller att ha ett intresse och vilja att lära sig framför allt även om det kanske inte är första valet om man vill bli just programmerare som spontant just nu verkar ha tveksamma framtidsutsikter (Där systemutvecklare ses som mer värdefullt just pga insikten om att det finns mer saker än bara knacka kod)

Edit*
Dvs;

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Har du gått utbildningen? Att säga att det är i "lättaste laget" är oavsett det en överdrift. När jag gick hade jag redan konsultat i 10 år (som självlärd) och även om det till viss del blev vad man gjorde det till så var det allt annat än lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, Systemvetenskap (som jag gick) är inte en "programmeringsutbildning" så mycket, men jag skulle ändå säga att det är en "utvecklarutbildning" i rätt stor mån. Fokus ligger förstås mer på en lite högre nivå (inte högre som i svårare eller mer komplicerad utan bara rent arkitektmässigt alltså), men det är ju bra grejer för en utvecklare också. Dataingenjörer behöver lära sig mer modellering, arkitektur, användbarhet och liknande utanför sin utbildning medan en systemvetare behöver lära sig mer programmering.

En rätt stor andel av de jag pluggade med har ju landat i en roll som utvecklare, även om många också gått mer mot BI, projektledning, produktägarskap, som scrum masters och liknande. Av mina utvecklarkollegor på mitt jobb är nog 70% dataingenjörer men övriga är ju mestadels just systemvetare med några datavetare för vissa specifika saker. Som jag ser det kompletterar vi varandra rätt bra. Sen har jag dock läst lite extra programmeringskurser när jag läste programmet, sommarkurser och kvällskurser bland annat, och jag gillade ju programmeringen så jag fick ju ofta roller under utbildningen som var mer tekniknära, medan andra studenter kanske var mer fokuserade på projektuppföljning eller modellering exempelvis. Men det var ju rätt vanligt på utbildningen att man körde extrakurser på det sättet.

Jag är kanske inte den bästa programmeraren i mitt team exempelvis, men absolut inte sämst heller utan jag klarar mig bra, och jag brukar ju vara väldigt bra på att exempelvis förklara saker, varför vi har fattat vissa beslut i teamet, hur saker fungerar, både för andra team men också för olika stakeholders, kunder, säljare, chefer, arkitekter, tech writers och så. Jag är också bättre än de flesta av mina kollegor på att argumentera med ledning och andra varför deras beslut inte är produktiva för oss, varför vi ska följa en viss process, varför vi ska göra olika arkitekturella val och så vidare. Sen har jag förstås bra koll på usability exempelvis, kan argumentera med vårt UX-team, som verkar fastna i sin egen bubbla ganska ofta, varför deras förslag kanske inte är de bästa av olika anledningar, eller förklara för teamet varför deras förslag faktiskt är bra. Av en utvecklares jobb, enligt min erfarenhet i alla fall, så är det inte så att man sitter och knackar kod hela dagarna utan mer än hälften av tiden går ju åt till helt andra saker, och då är det inte fel att ha en teammedlem som är "expert" på en del av de sakerna liksom, precis som det är bra att ha någon som är "expert" på frontend, någon som förstår testprocessen och så.

Skrivet av SuperSverker:

Nu har jag ingen egen större erfarenhet men när jag snackat med vänner som är anställda som just befattningen systemutvecklare så är det en minoritet av tiden som går till att faktiskt koda. Resten av tiden brukar vara design, implementering, arkitekturbeslut eller kundmöten som ska koka ner i ett gäng krav som ska omsättas (Något som just systemvetare brukar bara rätt flitiga på)...

Skiljer självklart, men systemutveckling är (i min mening) inte programmering. Är du anställd som programmerare så ska du enbart programmera, men förväntas du ansvara för utvecklingen av ett system eller delsystem så är kodningen bara näst sista steget av en 5-6-stegsprocess.

Annars håller jag med, men det hindrar inte systemvetare från att utan problem få jobb som utvecklare. Det gäller att ha ett intresse och vilja att lära sig framför allt även om det kanske inte är första valet om man vill bli just programmerare som spontant just nu verkar ha tveksamma framtidsutsikter (Där systemutvecklare ses som mer värdefullt just pga insikten om att det finns mer saker än bara knacka kod)

Edit*
Dvs;
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Curik:

Har du gått utbildningen? Att säga att det är i "lättaste laget" är oavsett det en överdrift. När jag gick hade jag redan konsultat i 10 år (som självlärd) och även om det till viss del blev vad man gjorde det till så var det allt annat än lätt.

Nu får jag nog ta och klargöra mig, när jag skrev 'lättaste laget' så syftade jag inte på något vis att sådana program tar fram sämre programmerare. Vad jag syftade på var att informatik oftast innehåller mycket mer än ren programmering, precis som @snajk & @SuperSverker skrev.

I slutändan handlar det om vad TS vill inrikta sig på, där tycker jag att ditt venndiagram @SuperSverker demonstrerar detta mycket bra (jag lutar ganska starkt åt den högra sidan i det diagrammet t.ex.).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Dvs;
<Uppladdad bildlänk>

Precis. Kundkontakt och att granska och förstå krav borde jag nog haft med i mitt inlägg också.

Diagrammet stämmer rätt bra. Det är något av en fördom att programmerare, eller IT-kunniga i allmänhet, är socialt missanpassade, folkskygga eller liknande, men det ligger förstås lite sanning i det. Jag har kollegor som får kraftig ångest av att behöva presentera en powerpoint med en slide om sprintmål eller liknande, men jag har riktigt nördiga ingenjörskollegor som är väldigt utåtriktade och sociala också.

Permalänk

Komvux. Vi är mellan åren 1995 och börjar närma oss år 2000.
Ja Komvux kan vara bra om man vill jobba med datorer, det finns PHP utbildningar och lite html. Viss nätverkskurser har Komvux också och är man redan duktig på området så kan en sådan utbildning vara bra.

Efter runt år 2000. Så är Komvux mer bara något man går för att antagligen fixa ens icke fullständiga gymnasiebetyg. Det var även förr (säkert också idag) något folk gick för att höja betyg i kurser. Skulle man bli läkare etc, så krävdes det typ högsta betyg i allt. Och då läste folk om kurser som de bara hade näst högsta betyg i.

Det finns utbildningar på gymnasienivå som inte är kassa, undersköterska, elektriker och lite mer. Men IT, så är det på tok för låg nivå för något idag. Steget att endast läsa en YH-utbildning är gigantisk. Och för att läsa dessa YH-utbildningar så krävs typ endast godkänt gymnasiebetyg.

Så lämna Komvux så fort som möjligt och börja YH eller för den delen högskola.

*edit*
Inte för att vara taskig eller något. Om någon skulle söka jobb på ett företag där jag jobbar och den säger den har läst väldigt mycket IT på Komvux, så är det en person som jag inte skulle kalla på en intervju.
Detta av flera anledningar som att vederbörande gjorde ett konstigt val att endast läsa IT på den allra enklaste nivån som få personer efter avklarad gymnasieexamen väljer att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Kundkontakt och att granska och förstå krav borde jag nog haft med i mitt inlägg också.

Diagrammet stämmer rätt bra. Det är något av en fördom att programmerare, eller IT-kunniga i allmänhet, är socialt missanpassade, folkskygga eller liknande, men det ligger förstås lite sanning i det. Jag har kollegor som får kraftig ångest av att behöva presentera en powerpoint med en slide om sprintmål eller liknande, men jag har riktigt nördiga ingenjörskollegor som är väldigt utåtriktade och sociala också.

Ja, det var ett tafatt försök att beskriva en poäng genom att spela på förutfattade meningar och fördomar från 90-talet
Men för att spela lite på det så kan jag nog säga att det finns trots allt en viss sanning i det, i alla fall om jag utgår från de studenter jag mött under mina tre år... (I slutändan är det ju intresse - Har man inget intresse för kundmöten eller presentationer så blir man programmerare enbart för då slippar man sånt tjafs)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nu får jag nog ta och klargöra mig, när jag skrev 'lättaste laget' så syftade jag inte på något vis att sådana program tar fram sämre programmerare. Vad jag syftade på var att informatik oftast innehåller mycket mer än ren programmering, precis som @snajk & @SuperSverker skrev.

I slutändan handlar det om vad TS vill inrikta sig på, där tycker jag att ditt venndiagram @SuperSverker demonstrerar detta mycket bra (jag lutar ganska starkt åt den högra sidan i det diagrammet t.ex.).

Det har inte bara med vad TS vill inrikta sig på att göra; jag hade gärna läst något ännu mer programmeringsinriktat men hade inte förkunskapskraven (Matematiken 3c eller ekv. på den tiden) samt var redigt trött på att plugga gymnasiekurser. Programmet jag länkade till var då en räddning för mig då jag slapp läsa ännu mer på vuxenutbildningen.

Alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Dvs;
<Uppladdad bildlänk>

Är väl i princip ingen som är antälld som programmerare, programmering är en sak som utvecklare gör. Och är du inte väldigt grön och eller klart under snittet i kompetens så syslar en utvecklare med mer än att bara skriva kod.