Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Plus! För att bestrida fakturor på ett bra sätt bör du betala den först. Sjukt nog. Det är ju inte kul om du förlorar tvisten och behöver betala ev juridiska kostnader i tvistemålet plus hamna hos kronkalle för att fakturan förfallit.

Nej, man ska inte betala fakturor man avser bestrida, såvida det inte är till någon statlig myndighet (exempelvis: Skatteverket kräver dig på pengar - betala och begär omprövning).
Självklart kan ärendet tas till domstol då fakturan är tvistig. Det skulle i det här fallet bli frågan om ett småmål där kostnaderna är begränsade.
Tvistiga fordringar ska inte skickas till Kronofogden. Om det ändå skickas in en ansökan om betalningsföreläggande bestrider man på nytt och påtalar för Kronofogden att det är felaktigt inskickat. Se till att spara mail- och brevkorrespondens.
Skulle det mot förmodan dras inför tinget och han förlorar gäller det att betala på en gång. Domen kan användas som urkund (exekutionstitel) för indrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Tjena! Skulle du kunna vara go och definiera begreppet sunt förnuft? Jag fattar det inte alls. Ska vi rent av kunna avskaffa lagar framöver om vi kör på sunt förnuft istället?
Geniunt intresserad.

Till OP: kundtjänst hade en viss poäng när de påpekar att du inte har tillstånd att öppna prylen. Det var ju faktiskt inte din. Du har ju inte betalt än.

Plus! För att bestrida fakturor på ett bra sätt bör du betala den först. Sjukt nog. Det är ju inte kul om du förlorar tvisten och behöver betala ev juridiska kostnader i tvistemålet plus hamna hos kronkalle för att fakturan förfallit.

Nej, man ska givetvis inte betala en faktura man bestrider. Om man inte bestrider hela beloppet måste man dock betala den delen som inte bestrides.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Nej, man ska givetvis inte betala en faktura man bestrider. Om man inte bestrider hela beloppet måste man dock betala den delen som inte bestrides.

Korrekt, böter däremot betalar man och sedan bestrider, lite förvirring brukar komma därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Tjena! Skulle du kunna vara go och definiera begreppet sunt förnuft? Jag fattar det inte alls. Ska vi rent av kunna avskaffa lagar framöver om vi kör på sunt förnuft istället?
Geniunt intresserad.

Till OP: kundtjänst hade en viss poäng när de påpekar att du inte har tillstånd att öppna prylen. Det var ju faktiskt inte din. Du har ju inte betalt än.

Plus! För att bestrida fakturor på ett bra sätt bör du betala den först. Sjukt nog. Det är ju inte kul om du förlorar tvisten och behöver betala ev juridiska kostnader i tvistemålet plus hamna hos kronkalle för att fakturan förfallit.

Jag skulle då aldrig betala en faktura i ett sådant här fall. Du äger ju rätten att hålla inne betalningen. Sen är det nog tacksamt att det är köpt via Qliro och inte bolaget i sig som skickat ut fakturan. Hade det varit Fynd24 så gissar jag att dom inte tvekat att hota med inkasso och kronofogden direkt, även om jag ändå skulle sitta lugnt i båten och bestrida samtliga.

Konsumentköplag (2022:260)
5 kap.
1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.

3 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som behövs för att ge konsumenten säkerhet för hans eller hennes krav på grund av att varan är felaktig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

cdon... skandinaviens egen wish

Nej, jag litar mer på Wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Haha ja, hur svarar man ens på de? Och hur kan en seriös kundtjänst skriva så? Borde kanske bara anmäla på en gång men kan inte riktigt hålla mig från att fortsätta konversationen, om inte annat för underhållningen xD

Ja det är ju först och främst ingen seriös kundtjänst. Det är väl nån mindre seriös person som öppnat en butik och skickar efter skit från wish och säljer dyrare.. Finns ju hur mycket som helst såna skräpbutiker. Man bör bojkotta alla sådana butiker, samt dra örona åt sig om man ger sig in på cdon. Om man ska jämföra handelssiter så är ju Amazon tusen gånger bättre, och man kan ju säga vad man vill om Amazon. Men Cdon är ju rent skräp rakt igenom (tyvärr).

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av haijen:

Nej, man ska givetvis inte betala en faktura man bestrider. Om man inte bestrider hela beloppet måste man dock betala den delen som inte bestrides.

Jag ser gärna en faktacheck på ditt uttalande. Att använda ordet givetvis talar ju för att du har fakta bakom vilket är bra och fler än jag görna tar del av.

Du menar alltså att det inte är någon risk att drabbas av inkasso om du inte betalar, inte vinner tvisten och fakturan förfallit?

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Jag skulle då aldrig betala en faktura i ett sådant här fall. Du äger ju rätten att hålla inne betalningen. Sen är det nog tacksamt att det är köpt via Qliro och inte bolaget i sig som skickat ut fakturan. Hade det varit Fynd24 så gissar jag att dom inte tvekat att hota med inkasso och kronofogden direkt, även om jag ändå skulle sitta lugnt i båten och bestrida samtliga.

Konsumentköplag (2022:260)
5 kap.
1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.

3 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som behövs för att ge konsumenten säkerhet för hans eller hennes krav på grund av att varan är felaktig.

Absolut har du rätt att hålla inne med betalning. Men det är värt att tänka tanken att du kanske inte vinner tvisten och att fakturan då förfallit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Absolut har du rätt att hålla inne med betalning. Men det är värt att tänka tanken att du kanske inte vinner tvisten och att fakturan då förfallit.

Nu är det förvisso så att Qliro pausar fakturan tills dispyten är löst. Hade det varit direkt från butiken hade det såklart varit en annan sak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Absolut har du rätt att hålla inne med betalning. Men det är värt att tänka tanken att du kanske inte vinner tvisten och att fakturan då förfallit.

Om du bestrider en faktura så får den inte förfalla, det är hela poängen med en bestridan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast problemet är ju för folk som inte är speciellt insatta i kategorin av produkt de ska köpa, det är lätt att säga "använd sunt förnuft" men vet man inte vad förväntat pris ska vara för en produkt så hur ska du veta om det verkar orealistiskt? Det känns inte så bra om det ska krävas research före varje köp för att lista ut om man kan lita på det man köper eller inte.

Ansvaret ska ligga på butiken att sälja produkten de lovar, försök inte skyffla ansvaret till konsumenten då det bara låter företag komma undan med massa skit "för folk borde veta bättre" eller vad de skulle använda för argument.

Att skylla på konsumenten är bedragarnas bästa vän. Då kan man alltid bedra och ändå ha på sitt torra att "kunden borde vetat bättre". Håller helt med dig.

Permalänk

Snabb koll på butikens sida så ser man direkt att allt är antingen bluffsaker eller typiskt billigt skräp från Kina. De äger förmodligen inga produkter heller, utan gör en individuell beställning från deras leverantör i Kina (för en bråkdel av priset) när någon köper något, som sedan skickar produkten till kunden i Sverige (vilket förklarar den långa leveranstiden).

Jag har sett många liknande produkter på både CDON och Amazon för mycket låga priser där de marknadsförs som något det uppenbarligen inte är. Tyvärr vet ju inte alla detta vilket är anledningen till att dessa bedrägerier ibland funkar.

Och ja, även om CDON inte är de som säljer dessa saker, så ligger ju felet fortfarande hos dem eftersom de är dem som marknadsför dessa blufferier på deras webbsida.

Permalänk
Medlem

CDON.com marketplace är fylld av scammers? NÄÄÄÄE?? Det här är väl femtonde gången på två år som CDON.com är i blåsväder pga. att de inte har någon kontroll alls vem som säljer vad på deras marknad.

Skrivet av Richard:

Oj, ja jag kommer ihåg för längesen när CDON var en bra butik som man ibland kunde göra bra fynd på. Numera idag, så som CDON valt att bedriva verksamhet, så finns det bättre alternativ helt klart.

Men på detta sätt kan ju CDON slippa ta ansvar så det är ju bra, för dem.

Du menar när CDON.com faktiskt HADE EN BUTIK innan de införde detta skräp som de kallar för marknad? Även då gick man på ett par minor framförallt när man försökte ha och göra med deras kundtjänst. Förutom det så var det faktiskt en hygglig sida att hålla koll på. Nu är det bara en mer påkostad blocket minus alla seriösa säljare.

Skrivet av CreativeX:

Jag måste haft riktigt tur med CDON, tur att jag inte var en av dem. Lagt minst 10.000 på varor där förut haha

Var antagligen när de hade eget lager och sålde i eget namn. Nu är de bara en glorifierad version av Wish.

Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Tänk om alla tänkte på det sättet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Polisanmäl och kontakta även Skatteverket. Inte en chans att den där rövhatten och banditskojaren omsätter 1-1.5 MSEK. Luktar bedrägeri och momsfusk lång väg. Skatteverket och EBM lär vilja titta på bokföringen.

Precis själv gjort detta.

Tänk på att vem som helst kan anmäla anonymt till Skatteverket gällande misstänkt fusk, tar knappt en minut. Anmäl på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag ser gärna en faktacheck på ditt uttalande. Att använda ordet givetvis talar ju för att du har fakta bakom vilket är bra och fler än jag görna tar del av.

Du menar alltså att det inte är någon risk att drabbas av inkasso om du inte betalar, inte vinner tvisten och fakturan förfallit?

Du kan läsa om processen på Hallå konsument: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-...

Det du pratar om finns också och det kallas att betala under protest. Det är ett alternativ om man är osäker på sin sak, då betalar man men meddelar att man bestrider fakturan - det beskrivs också på den sidan.

Tillägg: Jag kan även lägga till ett litet citat:

"Företaget behöver inte besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska gälla. Om företaget trots ditt bestridande tycker att de har rätt till betalning är det upp till företaget att driva ärendet vidare. Efter att du har skickat ditt bestridande kan du alltså vänta för att se hur företaget agerar. Om företaget inte skickar fler krav behöver du inte göra något mer.

Så länge du kan visa att du har protesterat mot det den felaktiga fakturan riskerar du inte att få en betalningsanmärkning."

Fel term (bestrida under protest -> betala under protest)
Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag ser gärna en faktacheck på ditt uttalande. Att använda ordet givetvis talar ju för att du har fakta bakom vilket är bra och fler än jag görna tar del av.

Du menar alltså att det inte är någon risk att drabbas av inkasso om du inte betalar, inte vinner tvisten och fakturan förfallit?

Vad menar du med drabbas av inkasso?

Det strider mot god inkassosed att vidta inkassoåtgärder om det föreligger sannolika skäl att fordran inte är lagligen grundad, eller om fordringen annars framstår som obefogad (8 § Inkassolagen).

Ansökningar om betalningsföreläggande som inlämnats till Kronofogden kan bestridas och därefter får sökanden bestämma om det ska överlämnas till tingsrätten.

Förlorar man i tingsrätten blir man ålagd att betala fordran. Kostnader för småmål (summan är lägre än ett halvt prisbasbelopp) är begränsade.

Betalar man inte efter dom fallit kan sökande begära verkställighet (indrivning) hos Kronofogden.

Vill du ha en källa så anger jag mig själv. Det här är ett område jag råkar vara expert på.

Permalänk
Medlem

Det känns nästan som att det kan vara rn målvaktssituation snarare än att en 75-årig gubbe sitter och svarar på viset som fynd24 gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Du kan läsa om processen på Hallå konsument: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-...

Det du pratar om finns också och det kallas att betala under protest. Det är ett alternativ om man är osäker på sin sak, då betalar man men meddelar att man bestrider fakturan - det beskrivs också på den sidan.

Tillägg: Jag kan även lägga till ett litet citat:

"Företaget behöver inte besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska gälla. Om företaget trots ditt bestridande tycker att de har rätt till betalning är det upp till företaget att driva ärendet vidare. Efter att du har skickat ditt bestridande kan du alltså vänta för att se hur företaget agerar. Om företaget inte skickar fler krav behöver du inte göra något mer.

Så länge du kan visa att du har protesterat mot det den felaktiga fakturan riskerar du inte att få en betalningsanmärkning."

Ett bra tips är dock att inte betala pengar till en kriminell Tony, som driver företag från någon knarkarkvart i Malmö, om man vill se röken av pengarna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Det känns nästan som att det kan vara rn målvaktssituation snarare än att en 75-årig gubbe sitter och svarar på viset som fynd24 gör.

Fast det är väl inte orimligt att det är suppleanten (som inte är 75) som svarar på det där oprofessionella sättet. Jag tänker inte generalisera här men baserat på hans bakgrundsinfo så känns det inte alls orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett bra tips är dock att inte betala pengar till en kriminell Tony, som driver företag från någon knarkarkvart i Malmö, om man vill se röken av pengarna igen.

Haha, nej precis, det var väl främst för det här fallet jag tidigare skrev "givetvis inte betala" eftersom det är ett uppenbart fel.

Sedan det här med att betala del av faktura är ju tillämpbart och vanligt vid exempelvis byggnationer och liknande, där man ska betala den del av fakturan som är skälig för utfört arbete (om exempelvis ett arbete utförts, men inte i den omfattning som fakturan avser, eller liknande).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

👍 Det var ju en j*kla tur att du tog faktura, Hoppas att det går din väg då eftersom att utredarna har en tendens att lägga ner mindre allvarliga brott.

Funkar att få tillbaka pengarna om man betalar med kort också. Jag fick en budget-hoodie istället för en Northface softshell jacka en gång (förfalskad sida, hade kopierat innehållet från riktiga Northface. Jag hade betalat med Mastercard, och fick tillbaka pengarna efter att ha skapat ett ärende med banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Precis själv gjort detta.

Tänk på att vem som helst kan anmäla anonymt till Skatteverket gällande misstänkt fusk, tar knappt en minut. Anmäl på!

Bra där. Det lär inte skada om fler gör det heller. Man behöver såklart inte spamma Skatteverket men kommer det fler tips är det större chans att de kollar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Haha, nej precis, det var väl främst för det här fallet jag tidigare skrev "givetvis inte betala" eftersom det är ett uppenbart fel.

Sedan det här med att betala del av faktura är ju tillämpbart och vanligt vid exempelvis byggnationer och liknande, där man ska betala den del av fakturan som är skälig för utfört arbete (om exempelvis ett arbete utförts, men inte i den omfattning som fakturan avser, eller liknande).

Yes, helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det är väl inte orimligt att det är suppleanten (som inte är 75) som svarar på det där oprofessionella sättet. Jag tänker inte generalisera här men baserat på hans bakgrundsinfo så känns det inte alls orimligt.

Läste just om honom i tråden och det låter perfekt matchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Tur att du är så duktig!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Varför har jag alltid rätt i mina fördomar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Vänligen bete dig. Detta är inte random Facebookgrup…
Felaktigt prissatta varor säljs hela tiden, även om denna var optimistisk.

Permalänk
Medlem

En Swecare som köper något genom CDON?
Det är en klassisk scam sida, klickar man på "kontakta oss" så hamnar man bara i en loop med färdiga svar.

Trodde det var allmänt känt att man inte köper av dom mer än 1 gång i sitt liv.

Tillägg
Permalänk
Medlem

I vissa fall är gränsen mellan äkta och fake inte helt uppenbar. Tänker närmast på produkter som t.ex. helt nya Intel dual gigabit nätverkskort som slängs efter en för någon hundralapp på ebay och Amazon. Har själv köpt och de fungerar oftast bra, men när man börjar kolla upp serienummer eller MAC-adresser så inser man ganska snart att det är något fuffens. Sannolikt är det en fabrik i Kina som tillverkar äkta kort åt Intel och som kör lite extra kvällpass där de tillverkar kort som säljs via sina egna kanaler. Lite smått obegripligt att EU och USA inte lyckas stoppa denna försäljning av fakeprodukter. Det måste vara en helt enorm industri och omsätta otroligt mycket pengar.