Vilfo VPN-Router.
Som ny på forumet tänkte jag att jag skulle försöka mig på en recension. VILFO är byggd och säljs av svenska företaget bakom VPN-leverantören OVPN. VILFO är en specialbyggd router gjord för att användas med VPN. Den har kraftigare hårdvara än vanliga konsumentroutrar. Detta för att klara av krypteringen som en VPN har. Därför är den förhållandevis dyr. Man kan ha upp till tio olika VPN-leverantörer och använda alla samtidigt om man vill. Själv har jag 4 olika VPN-leverantörer. OVPN, Surfshark Ivacy och NordVPN.
De har två olika paket som man behöver prenumerera på: Home och Home Pro. Har man behov av mer än 25 enheter, 4 grupper och 3 konkurrerande VPN-tunnlar behöver man Pro-varianten då kan man använda "oändligt" många enheter och grupper och 10 konkurrerande VPN-tunnlar. Kostnaden för Home är 49,92kr i månaden och Pro 83,25kr. När man köpt VILFO får man ett år gratis på Pro-varianten.
När paketet med routern kommit skruvar man bara i de två antennerna, om man nu vill använda VILFOs wifi. Men dess Wifi är ganska medelmåttig. Själv har jag satt min gamla router (Asus AX88) som Accesspoint istället. Sen kopplar man in bredbandet. Den använder en specialkonfigurerad variant av OpenWRT. Man loggar sen in via ett webgränsnitt i webläsaren. Allt är ganska lättfattligt när man väl loggat in.
I dagsläget finns 27 olika förkonfigurerade VPN-leverantörer. Allt man behöver göra är att ange användarnamn och lösenord och VILFO sköter resten. Dock kräver en del VPN-leverantörer, som Surfshark t.ex. att man loggar in på deras hemsida och hämtar speciellt lösenord för router. Skulle inte en VPN-leverantör vara listad i VILFO kan man göra som i vanliga routrar och importera konfigurationsfiler.
Jag har fiber med hastigeten 500/500 och med OVPN's VPN i routern får jag ut runt 450 Mbit/s, vilket jag anser vara acceptabelt. De andra tre ligger något under vid 390-440Mbit/ Detta med OpenVPN-protokollet och närmaste server i Sverige. Mot England t.ex. blir det kring 220Mbit/s och runt +100Mbit/s mot USAs östkust.
För några veckor sedan släpptes en betaversion av deras nya firmware där Wireguard är inbyggt.
Jag har bara kört med OVPN's Wireguard då jag inte förstått hur jag ska aktivera det på de andra VPN jag har. Då stiger hastigheten upp i stabila 475Mbit/s.
Man kan strömma t.ex. Netflix och andra strömningtjänsters amerikanska versioner. Man lägger då enheten som man strömmar i t.ex. NordVPNs grupp i routern. Dock tycker jag att det är lite hit and miss med att det fungerar, man får testa sig fram genom att byta amerikanska servern till en annan stad i routern i den gruppen där man har enheten som man vill använda till detta. Det är enkelt i gränsnittet att flytta enheten, t.ex. SmartTV eller AppleTV, mellan olika VPN-leverantörer eller grupper. Likaså även om man vill avaktivera en speciell enhets VPN.
Jag har haft VILFO sen årsskiftet. Har varit påslagen dygnet runt och jag har inte haft några problem. Eller jo, ett som jag inte förstår. Jag bytte till WPA3 i min ASUS-router som jag har som Accesspoint efter att jag installerat och konfigurerat allt, och då falierade allting såpass att jag fick göra om allt från början.
Så, har man pengarna (i dagsläget 3499kr) och behov av en snabb VPN-router kan jag inget annat än att rekommendera denna.
Man kan även installera deras VILFO OS i en vanlig router, dvs byta ut firmware, men då får man naturligtvis inte samma hastigheter.
CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound