Hej SweClockare!
Jag köpte nya componenter nyligen, nämligen
som jag installerade i mitt gammla chassi tillsammans med PSUn Corsair RM750x som jag köpte för 8-9 år sedan.
Efter att jag installerade och satte igång så var allt bra. Jag testade att dra igång några spel och upptäckte snabbt ett högljud coil whine ljud. Jag undersökte och hörde att ljudet kom mer eller mindre från GPUn. Jag gjorde då följande tester
Bytte till min gammla GPU -> gav samma ljud fast svagare (jag hade inte detta problemet i mitt gammla bygge)
Testade den andra PCI-e slotten -> upptäckte att den inte fungerade då jag inte fick någon bild från båda GPUerna
Begränsa FPS -> reducerade ljudet
Då jag även hörde detta ljudet i hörlurarna när jag använde trådade hörlurar så misstänkte jag att det var moderkortet som var defekt och bytte ut det mot MSI MAG B650 Tomahawn wifi. Tyvärr så löste det inte problemet utan jag gjorde mer undersökningar (samma som innan).
Med hjälp av en tidning så upptäckte jag att ljudet kommer från området där strömkabeln går in i GPUn (oavsett Arc eller den gammla). Sen låter det mer då GPUn drar mer ström för att kunna leverera mer FPS (och kanske i kombo med att CPUn behöver med ström också). Det verkar m.a.o. som att jag får mer ljud när PSUn levererar mer effekt. Jag läste någonstans om att byta kablarna skulle kunna åtgärda det och det känns onödigt att byta PSU då den är mer än tillräckligt för att försörja systemet.
Enbart CPU tester
Jag testade att göra CPU tester för att se om den skapade oljudet, vilket det inte gjorde. Det verkar vara kombinationen av CPU+GPU last, mao när jag spelar.
Vad tror ni? Har ni stött på liknande problem? Vad tror ni problemet är och hur skulle man kunna lösa det?