Ny disk inte initierad/allokerat

Permalänk
Medlem

Ny disk inte initierad/allokerat

Har infskaffat en ny intern disk, som gjorts om till extern disk

Dator hittar disken, på, disken syns inte på den här datorn

Men syns på datorhantering/diskhantering

För att disken ska bli synlig, användbar, bästa använda ett partionsprogram då?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Högerklicka och skapa en ny volym på den (välj NTFS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Högerklicka och skapa en ny volym på den (välj NTFS)

På den här datorn finns inget att högerklicka på, och på datorhanteringen är partionen markerad svart

Men använder jag minitool partition kan jag formatera disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

På den här datorn finns inget att högerklicka på, och på datorhanteringen är partionen markerad svart

Men använder jag minitool partition kan jag formatera disken?

I Diskhantering, högerklicka på disken (den som är markerad svart) och välj "Ny volym..."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

I Diskhantering, högerklicka på disken (den som är markerad svart) och välj "Ny volym..."

Ok det kom först upp ett meddelande på ett fönster jag inte såg innan, jag var tvungen intstallear något hantera disken, då kunde jag inte komma åt något

Men när jag installerade det som krävdes, då kan jag välja, finns 4 volumer att välja på, antar det är "enkel volym"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ok det kom först upp ett meddelande på ett fönster jag inte såg innan, jag var tvungen intstallear något hantera disken, då kunde jag inte komma åt något

Men när jag installerade det som krävdes, då kan jag välja, finns 4 volumer att välja på, antar det är "enkel volym"?

Korrekt Sen är det i regel bara att klicka nästa tills det är klart.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Korrekt Sen är det i regel bara att klicka nästa tills det är klart.

Av alla diskar man köpt genom åren, är det här första gången man gör detta

Men antar det beror på den var intern?

Man lär sig något nytt, tack för hjälp

Nu har man i alla fall disk göra back up på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Av alla diskar man köpt genom åren, är det här första gången man gör detta

Men antar det beror på den var intern?

Man lär sig något nytt, tack för hjälp

Nu har man i alla fall disk göra back up på

Ja, alla interna diskar kommer helt utan partitioner och filsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, alla interna diskar kommer helt utan partitioner och filsystem.

Har tidigare mest köpt externa diskar, då var det bara koppla in och använda

Men mellanskillnaden var för stor mellan intern och extern inte köpa intern i stället

Permalänk
Rekordmedlem

Oftast är externa billigast och folk som vill ha interna diskar plockar ut disken ur lådan för att montera den internt men du gör tvärt om för att det var billigare, vad är det för disk?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oftast är externa billigast och folk som vill ha interna diskar plockar ut disken ur lådan för att montera den internt men du gör tvärt om för att det var billigare, vad är det för disk?

Externa har väl alltid varit dyrare än interna, pga den är skyddad med fodral och det följer med usb och vägguttag?

Fick den 1000 kr billigare än vad den hade gått på extern

Är en Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Externa har väl alltid varit dyrare än interna, pga den är skyddad med fodral och det följer med usb och vägguttag?

Fick den 1000 kr billigare än vad den hade gått på extern

Är en Seagate

Ehh, de brukar vara billigare med externa USB-diskar vid samma storlek än interna lösa diskar - trots kapslingen, nätaggregatet och USB-gränssnittet med sladd...

Men samtidigt är det idag ofta de enklaste SMR-desktopdiskarna instoppade i dessa och dagarna det var NAS-diskar i dessa i olika batcher är nog förbi...

Skall man ha icke SMR-diskar i externa USB-diskar så får man blicka på diskar från 10 TB storlek och större..