Mobil i backen behöver tillgång till bilder från telefonen

Permalänk
Medlem

Mobil i backen behöver tillgång till bilder från telefonen

Mobilen en android åkte i backen. Startar inte längre
Finns det någon tjänst som kan hjälpa mig få tag på de bilder som finns i telefonen. Finns nämligen på anhörig som inte längre är i livet så det skulle betyda mycket. Hur går man tillväga, kan jag göra något själv. Tyvärr finns det inte sparat på något cloud. Jag vet dock bättre nu men är lite sent att vara efterklok :(((

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal85:

Mobilen en android åkte i backen. Startar inte längre
Finns det någon tjänst som kan hjälpa mig få tag på de bilder som finns i telefonen. Finns nämligen på anhörig som inte längre är i livet så det skulle betyda mycket. Hur går man tillväga, kan jag göra något själv. Tyvärr finns det inte sparat på något cloud. Jag vet dock bättre nu men är lite sent att vara efterklok :(((

Om den inte startar och bilderna inte finns i något moln så vet jag inte riktigt vad du vill att vi ska komma med för förslag? Möjligtvis att använda en så kallad data recovery tjänst, men dom brukar kosta minst 10000 i alla fall när det gäller vanliga hårddiskar, vet ej om de hanterar mobiler

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har du nån backup, molnlagring eller liknande?
Ex Onedrive, Dropbox eller nån annan tjänst?
Iom att du har Android, har du kollat vilka bilder som finns på Google foto? Vet inte hur det är på Android om appen synkar per automatik eller om man måste slå på det.
Men det kan vara värt att kolla och se vilka bilder du eventuellt har tillgång till, några finns garanterat där inne. Det kräver däremot att du har tillgång till en dator.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken mobil är det? Är det en äldre modell finns en (liten) chans att den har ett micro sd-kort med bilder på, en släkting köpte en Galaxy s8 där butiken slängde i ett extra minneskort för att sockra erbjudandet.

Är telefonen 100% död, och inte bara skärmen? Vad händer om man kopplar in en laddare eller en dator?

Med tur kan det gå att laga telefonen utan att förstöra innehållet. En kompis tappade en mobil som verkade död, var bara powerknappen som hamnat på sniskan. Men är typ "moderkortet" trasigt är det nog krångligt värre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du nån backup, molnlagring eller liknande?
Ex Onedrive, Dropbox eller nån annan tjänst?
Iom att du har Android, har du kollat vilka bilder som finns på Google foto? Vet inte hur det är på Android om appen synkar per automatik eller om man måste slå på det.
Men det kan vara värt att kolla och se vilka bilder du eventuellt har tillgång till, några finns garanterat där inne. Det kräver däremot att du har tillgång till en dator.

Google Fotos säkerhetskopiering måste du aktivera själv. När du öppnar Google Foto appen för första gången får du en fråga om du vill säkerhetskopiera eller säkerhetskopiera inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google Fotos säkerhetskopiering måste du aktivera själv. När du öppnar Google Foto appen för första gången får du en fråga om du vill säkerhetskopiera eller säkerhetskopiera inte

Ah det är så. Var ett tag sen man rörde en telefon från det gröna laget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken mobil rör det sig om? En släkting tappade sin mobil nyligen och då bytte jag skärmen på den. I hennes fall var också innehållet på mobilen det viktigaste. Jag köpte en skärm på Aliexpress för runt 400 kr.

Detta förutsätter såklart att enbart skärmen är trasig.

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge du inte skadat minneskretsen så går det nog att få ut bilderna men det är inte billigt men kontakta Ibas.
https://www.ibas.com
Oxh i det här läget är det antagligen en fördel att telefonen inte startar för då kan den inte radera nått på minnet.

Men kolla som sagt om du verkligen inte har en backup via nån onlinetjänst innan du lägger tusentals kronor på att läsa ut data direkt ur minneskretsarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av towhatend:

Vilken mobil rör det sig om? En släkting tappade sin mobil nyligen och då bytte jag skärmen på den. I hennes fall var också innehållet på mobilen det viktigaste. Jag köpte en skärm på Aliexpress för runt 400 kr.

Detta förutsätter såklart att enbart skärmen är trasig.

Du klarade dig undan PostNords hanteringsavgifter?

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Du klarade dig undan PostNords hanteringsavgifter?

Aliexpress sköter det numera, så det är inget man behöver tänka på längre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kjellkritisk:

Du klarade dig undan PostNords hanteringsavgifter?

Skrivet av towhatend:

Aliexpress sköter det numera, så det är inget man behöver tänka på längre.

Köp under typ 1500 kr går under OSS - https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/index_en
Större köp över detta kommer du få förtulla själv och troligen går postnord in och tar slantar för detta.
Kräver även att handlaren löser OSS korrekt. Står det fel så betalar man OSS i butik + får betala hos postnord och tullverket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vad händer om du kopplar den till en dator med usb-sladd? Ofta om dom lever lite dyker dom upp som vilket usb-minne som helst. (om telefonen är inställd på det)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp under typ 1500 kr går under OSS - https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/index_en
Större köp över detta kommer du få förtulla själv och troligen går postnord in och tar slantar för detta.
Kräver även att handlaren löser OSS korrekt. Står det fel så betalar man OSS i butik + får betala hos postnord och tullverket.

Tack för info!

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5