Söker råd och information gällande bredbandsleverantör

Permalänk
Medlem

Söker råd och information gällande bredbandsleverantör

Så...

Jag sitter nu och håller äntligen på att bli fri från Allentes två år långa servering av bajsmacka, och på grund av detta så sitter jag därför och kikar efter alternativ gällande bredband.

Enkelt sagt så gick jag idag in på bredbandsval.se och fick då upp (som första alternativ) NWT Media Bredband... Problemet är att jag än så länge har misslyckats med att hitta information på dem bortom vad deras egna sida visar... Och olikt många andra sidor som erbjuder en produkt/tjänst, så saknar NWT media en närvaro på sidor som trustpilot. Använder jag mig av google så kommer det heller inte upp mycket annat om dem annat än att de är en tidning som funnits sedan 1836 och att de under 2021 bestämde sig för att ge sig in i bredbandsmarknaden.

De är det absolut billigaste alternativet, har ingen bindningstid och har en uppsägningstid på en månad... Så bortsett från deras bristande närvaro online så är de ett rätt frestande alternativ. Problemet är att det nu är lördag och därför är deras kundsupport stängd, så jag kan inte ta reda på om de tillåter sådant som portfowarding eller ej... Mitt bästa alternativ är annars Halebop, vilket är 60kr dyrare, och utifrån vad jag lyckats samla ihop från deras kundsupport vid ett tidigare tillfälle så stödjer åtminstone de öppnande av portar.

Är det någon här som har någon erfarenhet av NWT Media som bredbandsleverantör?

Permalänk
Medlem

Jag undra också om detta bolaget. Är det någon som testat? Riktigt bra pris just nu.

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att pröva och det har fungerat än så länge. De kör med dubbel NAT (eller vad det nu heter) dock, så går inte att öppna portar i ens nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluk3:

Bestämde mig för att pröva och det har fungerat än så länge. De kör med dubbel NAT (eller vad det nu heter) dock, så går inte att öppna portar i ens nätverk.

CGNAT heter det.
Går det att få publik IP alls? Om inte det går finns det ju ingen anledning för typ nån på detta forum att ha dom som leverantör iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ska ta och kolla, men tror inte att de har det. Är det något de erbjuder så tar de säkert extra för det.

Permalänk
Medlem

Nej.
Från deras hemsida:
Kommer jag att få en publik IP-adress?
Du kommer att tilldelas en privat IP-adress när du surfar med vårt bredband. Vi använder oss utav s.k. CG-NAT (Carrier-grade NAT), vilket innebär att du som användare blir anonym på nätet då du delar samma publika IP-adress som flera andra användare.

Tilldelningen sker automatiskt via DHCP-tilldelning (Dynamic Host Configuration Protocol) och det är därför viktigt att dina enheter som är inkopplade till fiberuttaget är inställda på DHCP-tilldelning. Så här ställer du in rätt DCHP-inställningar i din Windows och i din Mac.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Då kan vi ju sortera ut den operatören i sophögen. Tack tack.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hehe, verkar som det.

Permalänk
Medlem

NWT? en tidning som internetleverantör... KAOS

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag tror detta blir vanligare och vanligare. Något bolag som har ip-adresser över som de inte använder.

Inplacering av en CGNAT-box på ett operatörshotell i närheten och ett underliggande stadsnät och hey.. du är en ISP helt plötsligt. Tidigare krävdes det omfattande egen infrastruktur, global peering och stora block av IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Här är en lista över de ASN som finns i Sverige och hur många Ipadresser de har:
https://ipinfo.io/countries/se#section-summary

AS (Autonomous System) är de enheter mellan vilka extern routing sker på Internet.
ASN är numrerings systemet för AS.
En ISP (Internet Service Provider) kan ha ett eller flera ASN.
Möjligheten att få nya Ipadesser för en ASN tog slut i Europa den 14 September 2012.
Sverige har för övrigt näst mest Ipadresser per invånare, 3336. USA är etta med 4911.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag ser hur det kan ge ökad säkerhet iom att de med en länk, istället för flera (kunders routrar), eliminerar risk som medförs med öppnade portar... Det vore trevligt om de räknat in ett sätt att nå adresser under ett CGNAT (utan VPN), men att de då skulle ha stängt sådana portar som har med SSH osv att göra. Majoriteten av kunder kör ju ändå stängt, men det vore trevligt om man ändå hade möjligheten att göra ändringar i sin ända på eget bevåg.

Är det egentligen inte bara "riskabelt" att ha en port öppen om det är något program som sitter och konstant lyssnar i mottagande ända? Finns ju alltid risk, men störst risk vore det väl om man körde något utdaterat sh!t med säkerhetshål (typ som någon opatchad instans av ett javaprogram som är öppet för log4j eller liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Här är en lista över de ASN som finns i Sverige och hur många Ipadresser de har:
https://ipinfo.io/countries/se#section-summary

AS (Autonomous System) är de enheter mellan vilka extern routing sker på Internet.
ASN är numrerings systemet för AS.
En ISP (Internet Service Provider) kan ha ett eller flera ASN.
Möjligheten att få nya Ipadesser för en ASN tog slut i Europa den 14 September 2012.
Sverige har för övrigt näst mest Ipadresser per invånare, 3336. USA är etta med 4911.

Per tusen invånare skulle det stått. Så 3 per person.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluk3:

Jag ser hur det kan ge ökad säkerhet iom att de med en länk, istället för flera (kunders routrar), eliminerar risk som medförs med öppnade portar... Det vore trevligt om de räknat in ett sätt att nå adresser under ett CGNAT (utan VPN), men att de då skulle ha stängt sådana portar som har med SSH osv att göra. Majoriteten av kunder kör ju ändå stängt, men det vore trevligt om man ändå hade möjligheten att göra ändringar i sin ända på eget bevåg.

Är det egentligen inte bara "riskabelt" att ha en port öppen om det är något program som sitter och konstant lyssnar i mottagande ända? Finns ju alltid risk, men störst risk vore det väl om man körde något utdaterat sh!t med säkerhetshål (typ som någon opatchad instans av ett javaprogram som är öppet för log4j eller liknande).

Nästan alla operatörer filtrerade redan portar som ofta missbrukas, som SMB och SMTP. NAT behövs inte för att göra det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluk3:

Jag ser hur det kan ge ökad säkerhet iom att de med en länk, istället för flera (kunders routrar), eliminerar risk som medförs med öppnade portar... Det vore trevligt om de räknat in ett sätt att nå adresser under ett CGNAT (utan VPN), men att de då skulle ha stängt sådana portar som har med SSH osv att göra. Majoriteten av kunder kör ju ändå stängt, men det vore trevligt om man ändå hade möjligheten att göra ändringar i sin ända på eget bevåg.

Är det egentligen inte bara "riskabelt" att ha en port öppen om det är något program som sitter och konstant lyssnar i mottagande ända? Finns ju alltid risk, men störst risk vore det väl om man körde något utdaterat sh!t med säkerhetshål (typ som någon opatchad instans av ett javaprogram som är öppet för log4j eller liknande).

Alla kunders routrar blockerade ju ändå inkommande trafik till annat än portar som kunden själv öppnat. Varför ska vi totalt förstöra internet för alla andra, bara för att några enstaka pluggat in utrustning direkt mot internet? Varför skulle man inte få SSH:a hem om man har en server stående där? Vem bestämmer vad som är tillåtet och inte?

CGNAT är ingen säkerhetsfunktion, och leder till en rad problem som kan vara svåra att felsöka. Det ökade användandet av CGNAT är en illavarslande trend som ger oss en icke-fungerande infrastruktur med samma problem som många U-länder. Den korrekta lösningen på problemet med bristen på IPv4 har trots allt funnits väldigt länge, så det finns inga ursäkter att vi ska gå bakåt i utvecklingen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Alla kunders routrar blockerade ju ändå inkommande trafik till annat än portar som kunden själv öppnat. Varför ska vi totalt förstöra internet för alla andra, bara för att några enstaka pluggat in utrustning direkt mot internet? Varför skulle man inte få SSH:a hem om man har en server stående där? Vem bestämmer vad som är tillåtet och inte?

CGNAT är ingen säkerhetsfunktion, och leder till en rad problem som kan vara svåra att felsöka. Det ökade användandet av CGNAT är en illavarslande trend som ger oss en icke-fungerande infrastruktur med samma problem som många U-länder. Den korrekta lösningen på problemet med bristen på IPv4 har trots allt funnits väldigt länge, så det finns inga ursäkter att vi ska gå bakåt i utvecklingen.

Är det IPV6 som är lösningen du nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluk3:

Är det IPV6 som är lösningen du nämner?

Jag antar det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis en sak till nu. Kunde hosta lobby under tidigare leverantör som också körde CGNAT, men kan inte längre det här då spelet sätter min NAT-typ som strikt... Så med andra ord så går det inte heller hosta saker i sin ända som inte nödvändigtvis kräver/krävt port forwarding för att de ska fungera.

Blir väl att avsluta o teckna Halebop efter förljande månad då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluk3:

Är det IPV6 som är lösningen du nämner?

Ja, det stämmer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Förlåt men före en som inte är så insatt i detta... Vad innebär det ni skriver? Varför skall denna operatör sorteras bort?

MVH

Permalänk
Medlem

Man kan väll se CGNAT lite som att använda ett gästnät på en skola/företag eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Förlåt men före en som inte är så insatt i detta... Vad innebär det ni skriver? Varför skall denna operatör sorteras bort?

MVH

Det innebär att ett stort antal kunder hamnar bakom samma IP-adress. Detta leder till att tjänster ibland väljer att neka dig åtkomst på grund av att någon annan kund misskött sig, att du inte kan sätta upp något som tillåter anslutning från internet till din tjänst/enhet, att diverse tjänster kan funka dåligt eftersom de inte fungerar bra bakom CGNAT (eller dubbel NAT generellt), etc. Du kan även få prestandaproblem på grund av överbelastning, längre svarstider, etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q