Varför har Seagate IronWolf Pro gått upp i pris?

Permalänk

Varför har Seagate IronWolf Pro gått upp i pris?

Varför har diskarna gått.upp så mycket?

Rubrik. // MOD
Permalänk

Tillgång kontra efterfrågan brukar det handla om.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Kolla på en längre period

Permalänk

Ja, iofs ser man en del där men är det bara valutan so spelar in? Kollar en annan. WD Red Plus NAS. Vad hände här?

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är för dyrt 💸

$300 för 16TB, rena rama rånet. Wallet r*p3.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Exos är också rätt bra diskar, de kan gå att hitta lite billigare sägs det.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk

Kanske bara är julpriser. Köpte precis armband till fru i födelsedagspresent. Höjning till jul som jag slapp för de glömt att ändra prislappen. Kanske ska vänta till efter jul 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Exos är också rätt bra diskar, de kan gå att hitta lite billigare sägs det.

Hur bra är dem? 🤔

Hur bra är Toshiba? Såg "nåt billigt" men vågade inte chansa p.g.a. Att det verkar vara ett märke från 90 -talet samt att i "3:e världen datorer" petar de alltid in Toshiba... Nahhh...I'm skeptisk...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Hur bra är dem? 🤔

Hur bra är Toshiba? Såg "nåt billigt" men vågade inte chansa p.g.a. Att det verkar vara ett märke från 90 -talet samt att i "3:e världen datorer" petar de alltid in Toshiba... Nahhh...I'm skeptisk...

Har ett två mindre toshibadiskar som kommer från div laptops och de har nog alla gått iaf 5-10år snart efter att de blev plockade ur mina laptops och då är det ju oem diskar dessutom.

Tror det ena är en 500GB och den andra en 750GB

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har ett två mindre toshibadiskar som kommer från div laptops och de har nog alla gått iaf 5-10år snart efter att de blev plockade ur mina laptops och då är det ju oem diskar dessutom.

Tror det ena är en 500GB och den andra en 750GB

Tryggare kan man alltid vara med Toshibas HDD:ar således?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hur bra är dem? 🤔

Toshiba är inte bara i "3:e världen", de är också trea i världen bland hårddisktillverkare med ~20% av marknaden. De köpte bland annat delar av HGST när WD av konkurrensskäl inte fick ta över hela.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hur bra är dem? 🤔

Jag har en Toshiba HDD i min bärbara dator, fungerar alldeles utmärkt. Den är från typ 2010 eller däromkring. Bild från Hard Disk Sentinel om hur den mår:

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu rör mitt svar kanske inte just Toshibas diskar men Backblaze brukar lämna ut intressanta siffror ifrån deras datacenters hårddiskhaverier.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q3-2...

Jag tycker det är intressant statistik och det kanske kan sprida lite ljus över eventuella hårddiskval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Toshiba är inte bara i "3:e världen", de är också trea i världen bland hårddisktillverkare med ~20% av marknaden. De köpte bland annat delar av HGST när WD av konkurrensskäl inte fick ta över hela.

Jag vet att de inte är "enbart" 3:e världen HDD:ar men att man oftast ser dessa i försäljning i Afrika och Latinamerika, därav min skepsism.

Skrivet av jnsson:

Jag har en Toshiba HDD i min bärbara dator, fungerar alldeles utmärkt. Den är från typ 2010 eller däromkring. Bild från Hard Disk Sentinel om hur den mår:
<Uppladdad bildlänk>

Tusen tack, ska kolla in bilden efter posten.

Skrivet av Samsite:

Nu rör mitt svar kanske inte just Toshibas diskar men Backblaze brukar lämna ut intressanta siffror ifrån deras datacenters hårddiskhaverier.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q3-2...

Jag tycker det är intressant statistik och det kanske kan sprida lite ljus över eventuella hårddiskval.

Ska kolla efter att ha postat. Det känns bra att få hjälp av Sweclockers experter, tusen tack grabbar. ^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Ska kolla efter att ha postat. Det känns bra att få hjälp av Sweclockers experter, tusen tack grabbar. ^^

Man får till och med hjälp av någon annans inlägg

Permalänk
Medlem

Hårddiskan har inte gått upp så mycket i pris utan det är computersalg som har fulat sig. Kollar man slutet av september och början på oktober när dem var ca 2000kr billigare så var det inte nya hårddiskar som computersalg länkade till utan då länkade det till recertiferade hårddiskar som såldes till det priset vilket är hårddiskar som gått sönder men sedan har lagats av tillverkaren

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/