Permalänk
Medlem

Hur tvättar du bilen?

Automathall, "gör-det-själv"-tvätthall, garageuppfarten... alternativen är många, med sina för- och nackdelar. Hur tvättar du bilen och varför?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Automattvätt pga lat.

Permalänk
Medlem

Spotta och gnugga tumme beroende på bil. Annars hos någon firma som handtvättar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Körde sån där utomhustvättbås sist. Är bra att man själv kan välja mängd och plats även om det inte är nämnvärt billigare än maskintvätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Automattvätt pga lat.

Jag är lagd åt samma håll, men läser så mycket om att borstarna repar lacken. Frågan är om det är ett tillräckligt stort problem för att man ska välja annorlunda eller om det är ett godtagbart pris att betala? 🙈

Visa signatur

---

Permalänk
99:e percentilen

Alltid OKQ8 Tvätta Själv. Brukar använda naturavfettning följt av Optimum Car Wash och ibland Optimum No Rinse Wash & Shine om jag orkar. Automattvätt kommer inte på fråga: bilen är en Tesla Model 3 och det är allmänt känt att det är handtvätt som gäller för Tesla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är medlem i en förening där det finns mekplats med lyft och tvättplats med högtryckstvätt.
Tvättar alltid där med egna grejer. Köpte ett kitt med foamlance och sånt.

Permalänk
Medlem

Allt hänger väl på hur pass rädd om bilen man är.

Vad det gäller automattvättar så tycker jag det repar lacken. Spelar ingen roll hur bra de än påstår att borstarna ska vara skonsamma mot lacken.
Sen finns det ju borstlösa automattvättar också, men jag tycker inte bilen blir ren av detta.

Värt att tillägga är väl då att jag är en putsnisse när det kommer till bilen. Så för min del är det alltid GDS-Hall som gäller. Under sommarhalvåret tvättar jag bilen minst 1 gång i veckan. Under vinterhalvåret beroende på hur mycket snö, slask osv det är så kan det bli 2-3 gånger i veckan.
Men just under vintern är det mest snabb avspolning med lite avfettning och alkalisk avfettning.

Men en tvätt för mig under sommaren ser ut såhär:
Avfettning på nedre delar av bilen (från handtag och neråt typ) och fälgrengöring till fälgar (flygrostlösare).
Sen väntar jag några minuter och kör sedan alkalisk avfettning med foamlance på hela bilen och låter detta verka 3-5 minuter.
Efter detta spolar jag av bilen för att i nästa steg tvätta bilen med schampoo. Vad man använder för något är väldigt mycket baserat på vad man tycker själv då det finns med avrinning, vax, keramiskt osv osv. Själv föredrar jag Carcareproducts Silica schampoo.

Efter detta är väl bilen ren. Men sen kan man ju alltid göra det där lilla extra, tex snygga till plastdetaljer, lägga detailers etc.

Men så ser en vanlig tvätt ut för mig, brukar ta mig 30-60minuter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Automat/tvättfirma beroende på om jag behöver bara tvätta utsidan eller fräscha upp både in och utsidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Tvätthall som är utrustad med högtryck, dammsugare, tryckluft och även medel(avfettning och schampo), jag kör dock med egna medel
Blir att man tvättar 3-4 gånger i månaden.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tvättar med högtryckstvätt, spann och svamp hemma på gårdsplanen

Edit: först en vända på behörigt avstånd med högtrycktsvätten, vilket tar bort mesta skit och grus från lacken. Därefter en vända runt med svampen och schampo, och sist(om det är soligt) kör jag en snabb vända med microfiberduk. Går rätt snabbt, och ger ok resultat:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

På vintern oftast automattvätt och typ var 4;e tvätt kör jag i självtvätt.
Sommartid blir de tvättat lite oftare för hand.

Pillade mycket på bilar när jag var yngre, numera är de mest ett transportmedel och lägger tiden på dem därefter.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Köper poletter på ett ställe några km bort, där det finns tvättbås. Kör en avspolning med högtrycksvarmvatten och tvättmedel, sen avspolning med bara vatten. Tar 3-4 minuter. Jag gör det några gånger om året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltid handtvätt på okq8 "gör det själv" hallen. Har Foam Lance å hela kittet.

Tjärlösare ValetPRO Citrus Tar Remover
King Carthur Control Snow Foam
Flygrostlösare ValetPRO Dragon's Breath
Bilschampo Gyeon Q²M Bathe Essence
Lackförsegling Gyeon Q² Syncro EVO

Kör såklart med tvätthandske osv. Tvättar bilen 4-5ggr/månaden och

Permalänk
Medlem

Tvätthall, på vår och sommar så har fåglar en tendens att skita ner min bil så jag köper tvättpoletter för att spola av bilen när behovet kommer.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hemma på tomten, så ohyggligt mycket billigare än övriga sätt och det blir bättre också än typ automat om man lägger lite tid på det. Händer nån gång att de kan bli en automattvätt / gör det själv plats om det är akut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Är medlem i en förening där det finns mekplats med lyft och tvättplats med högtryckstvätt.
Tvättar alltid där med egna grejer. Köpte ett kitt med foamlance och sånt.

Vad är det för förening? Någon student-grej eller finns det såna där vanliga människor kan gå med? Funkar det i praktiken med delad mekplats? Jag skulle kunna föreställa mig att det alltid är upptaget av någon biltokig.

Permalänk
Medlem

Kör oftast sån där automat utomhus där man kan spola högtryck. Ibland tvätthall på OK om jag vill tvätta lite mer noggrannt. Brukar dock inte behövas så ofta, om jag inte kör nån dammig grusväg. Kör mest när det är fint väder på sommaren.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter regnet göra jobbet, kanske någon automattvätt någon gång i halvåret.

Permalänk
Medlem

Cirka en gång om året heltvätt hos en rekondfirma

Annars självtvätt och självdammsugning + carwipes i interiören + glasrengöring på rutorna inuti.

på vintern kör jag bara avfettning och en rejäl spolning ganska ofta för att bli av med salt och snömodd.

Försöker köra kontaktlösa tvättar för att inte få tvättrepor.

Efter vintersäsongen kör jag en gång i en automattvätt för underspolningen.

Polering + vax var 3e år ungefär

Fälgarna storstädas efter varje säsong med fälgrengöring och fälgborste.

Underredsbehandling så fort det bara går efter jag köpt den, dinitrol föredrar jag så slipper man rinnande pluggar.

Lackskydd skippar jag helt och hållet, räcker med polering + vax lite då o då, tycker det är svårt att fylla i stenskott själv när man har lackskydd på bilen.

Kör cirka 2500-3000 mil om året så gäller att ta hand om bilen

Just nu har jag en 2017 Mazda 6 AWD Optimum 2.2 diesel 175hk som närmar sig 20k mil, dock beställt en ny Mazda 3 Homura e-skyactiv-x 2.0 186hk som har preliminärt leveransdatum i Mars 2024, blir väl sista fossildrivna bilen innan man blir tvungen att köra något annat? brukar förövrigt byta ut mina bilar efter 6-7 år, nya bilen ska jag försöka ha sålänge det är tillåtet att köra med den eller tills det blir oekonomiskt, blev less när dieseln gick över 25kr litern under hösten och beställde denna istället.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Alltid automattvätt men jag har aldrig ägt någon dyr bil. Har inte märkt att några repor skulle uppstå på grund av detta. Kör typ 800mil per år och åker genom tvätten 4ggr per år

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har högtryckstvätt så för det mesta hemma, ibland okq8 gds

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Vintertid lämnar jag in den på handtvätt ett par gånger och borstlös automattvätt däremellan.
Sommartid blir det oftast gör-det-själv-bås.

Bilen är gammal men fin, så den lilla mängd klarlack som finns kvar vill jag behålla

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad är det för förening? Någon student-grej eller finns det såna där vanliga människor kan gå med? Funkar det i praktiken med delad mekplats? Jag skulle kunna föreställa mig att det alltid är upptaget av någon biltokig.

Det är en föredetta FMK (Försvarets Motor Klubb) som blev förening när försvaret lade ner det.
Det är för "alla" man måste bjudas in av en redan medlem.

För 1500kr/år får man tillgång till lyft, mekplats på golv och två tvättplatser. Det finns allehanda verktyg, däckmaskin med balanserare, press osv. Man kan även hyra släp.

Lyften måste man boka via inlogg på deras hemsida, resten är först till kvar. Det är rätt lagom med medlemmar då de inte vill ha för många, så det är aldrig trångt eller för mycket spring. Jag är superglad att vara medlem där!

Permalänk
Medlem

GDS hall på OkQ8

1. Kallavfettning från handtagen och neråt, fälgrengöring på fälgarna, alkalisk avfettning ovanför. Låter verka några min.
2. Avspolning med högtryck.
3. Vax-schampo med tvätthandske och hink.
4. Det som återstår i hinken använder jag till fälgarna med borste + handske för fälg.
5. Avspolning.
6. Tork med filt.

Om det behövs:
Beroende på hur smutsig bilen är går jag även på med avfettning av trösklar och insida dörrar, sedan avspolning.

Flygrostborttagare på sidorna.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Aldrig. Den regnar eller snöar ren.

Tvättade bilen senast 2013-2014, tror den fick en vaxning kring 2011-2012.

Undantag : Rutor och lyktor svabbar jag av vid behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Spolar av den me en vattenslang nån gång om året runt semestern.

Om ja har hemma ev med hink å tvättsvamp.

Skiter i repor i lacken kör så mycket på små traktorvägar att det är mer repor än färg ändå. Pga grenar som drar mot bilen överallt när man tränger sig fram mellan granarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast

Är inne på fjärde? året utan tvätt.

Bilen är metallic grön

den skiner som på bilden ovan året runt oavsett tvätt eller ej.

Polaren har en svart volvo, den ser brun ut efter 30min på sin uppfart efter att den tvättats.

Tvätta en bil, vettefan... för mig är bilen ett varmt litet rum att sitta i medans man kommer till affären eller till jobbet, har ingen större emotionell investering i det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är inne på fjärde? året utan tvätt.

Bilen är metallic grön

https://i.ytimg.com/vi/ODPsE7FB9CY/hqdefault.jpg

den skiner som på bilden ovan året runt oavsett tvätt eller ej.

Polaren har en svart volvo, den ser brun ut efter 30min på sin uppfart efter att den tvättats.

Tvätta en bil, vettefan... för mig är bilen ett varmt litet rum att sitta i medans man kommer till affären eller till jobbet, har ingen större emotionell investering i det hela...

Det är inte min emotionella investering som får mig att vilja tvätta den, utan istället den finansiella investeringen. Har fått för mig att bilen rostar fortare om man inte tvättar den, men det kanske inte stämmer?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Är inne på fjärde? året utan tvätt.

Bilen är metallic grön

https://i.ytimg.com/vi/ODPsE7FB9CY/hqdefault.jpg

den skiner som på bilden ovan året runt oavsett tvätt eller ej.

Polaren har en svart volvo, den ser brun ut efter 30min på sin uppfart efter att den tvättats.

Tvätta en bil, vettefan... för mig är bilen ett varmt litet rum att sitta i medans man kommer till affären eller till jobbet, har ingen större emotionell investering i det hela...

Samma som för mig då.

Det är en arbetshäst behöver inte se bra ut ha en mille pollar under huven eller va ett specifikt märke bara den kan ta mig från punkt a till b tillförlitligt.

Min är vit och den är beige efter 5min på grusväg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows