Fjärrstyra morsans iphone från min iphone?

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra morsans iphone från min iphone?

Morsan är gammal och behöver ofta hjälp med sin telefon.

Jag kan inte hjälpa henne fysiskt eftersom jag bor på andra sidan landet.

Har Apple nån smidig lösning så jag kan se hennes skärm och fjärrstyra hennes iphone från min iphone när hon behöver hjälp?

Utgå från att båda har iphone 12 eller senare.

OBS, jag vill inte behöva använda tredjepartslösningar som t.ex. Teamviewer för mobil, då det funkat rätt dåligt innan när jag testat på andra smartphones.

Ju enklare desto bättre, en totalt okunnig pensionär ska kunna starta/hantera denna funktion.

Permalänk

https://support.apple.com/en-me/HT212734

Det här är nog det närmaste du kommer, i och med hur iOS sandboxar allt. Hon kan visa sin skärm och du får berätta vad hon ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

https://support.apple.com/en-me/HT212734

Det här är nog det närmaste du kommer, i och med hur iOS sandboxar allt. Hon kan visa sin skärm och du får berätta vad hon ska göra.

OK tack för svar. Morsan har redan en DORO-smartphone nu (en sån där pensionärstelefon) men den har inte imponerat, och fjärrstyrning via Teamviewer quick support har som sagt funkat dåligt.

Jag vill att hon ska ha en maximalt "pensionärs-vänlig" telefon, men eftersom jag själv har iphone så kan jag troligen hjälpa henne felsöka bäst om hon också har en sådan. Det lutar åt typ en iphone 12 där vi kör FaceTime med screen sharing vid behov, samt att jag ställer in telefonen så den blir så simpel som möjligt att använda för en äldre person.

Kan man ställa in en iphone så att den blir sjukt enkel att använda för gamla teknik-okunniga människor? Eller finns det bättre varumärken/modeller för det?

Permalänk
Skrivet av Fierze:

Kan man ställa in en iphone så att den blir sjukt enkel att använda för gamla teknik-okunniga människor?

Man kan ju åtminstone minska den uppenbara komplexiteten genom att flytta alla appar som inte är uppenbart användbara till App Library-skärmen. Kolla också igenom Accessibility-inställningarna: där gömmer sig mycket bra på iPhone.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar.

En viktig grej är att kunna minimera antalet popup-meddelanden i inställningarna, eftersom hon alltid blir lamslagen av dem och inte vet vad hon ska svara.

Det som är ett ryggmärgsinstinktivt "OK"-klick för nån i yngre ålder blir nämligen lätt ett oöverstigligt hinder för en gammal människa utan smartphone-vana. Känslan är att om man svarar "fel" på en popup-fråga från en app eller iOS så går allt åt helvete och telefonen sprängs, typ. Eller att telefonen blir kapad av hackers. ALLT är ett hot.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden då morsan nu fått en iphone SE3 istället för den gamla DORO-skiten.

Har Apple nån smidig lösning så jag kan se morsans skärm och fjärrstyra hennes iphone från min iphone12 när hon behöver hjälp?

Permalänk
Medlem

Tips till nästa gång är att se till så morsan får en Android-lur nästa gång, finns launchers / inställningar så den går att optimera väldigt bra för äldre personer och det går att fjärrstyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Tips till nästa gång är att se till så morsan får en Android-lur nästa gång, finns launchers / inställningar så den går att optimera väldigt bra för äldre personer och det går att fjärrstyra.

Hon har precis haft en androidlur från DORO nu i fyra år.

Den funkade tyvärr SKIT. Inställningarna och fjärrstyrningen också. Så tack men nej tack.

Som sagt, hur skulle ni göra om ni har två iphones och vill fjärrstyra den ena från den andra?

Permalänk

Så du har gått från ett känt kasst märke (Doro) på en plattform som till viss del har stöd för det du vill. Till en plattform som absolut inte har det?

Bästa hade som tidigare nämnts varit en annan android från en bra tillverkare. Tror du satt dig djupare i skiten med den iPhonen, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Hon har precis haft en androidlur från DORO nu i fyra år.

Den funkade tyvärr SKIT. Inställningarna och fjärrstyrningen också. Så tack men nej tack.

Som sagt, hur skulle ni göra om ni har två iphones och vill fjärrstyra den ena från den andra?

Fast det är nog mer DORO än Android som var problemet i så fall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har inte testat det här själv men det kanske fungerar för det du tänkt göra? https://www.helpwire.app/blog/remote-control-iphone/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Hon har precis haft en androidlur från DORO nu i fyra år.

Den funkade tyvärr SKIT. Inställningarna och fjärrstyrningen också. Så tack men nej tack.

Doro är som sagt skit och går inte att jämföra med en Androidtelefon.
Farsan hade en Doro, han stod ut med den i några veckor, sen blev det en Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swerkelina:

Så du har gått från ett känt kasst märke (Doro) på en plattform som till viss del har stöd för det du vill. Till en plattform som absolut inte har det?

Bästa hade som tidigare nämnts varit en annan android från en bra tillverkare. Tror du satt dig djupare i skiten med den iPhonen, tyvärr.

Bytet är högst medvetet från min sida. Det kommer bli bättre för morsan med iphone då jag kan felsöka hennes mobilproblem effektivare, eftersom jag själv haft iphone länge. Jag upplever även helt ärligt att iphonen kan anpassas till en bättre seniortelefon än vad Doron kunde. Exempelvis har den bara en knapp på framsidan medan Doron hade tre, och redan där blev det krångligt för morsan.

Angående fjärrstyrning:

1. Chrome Remote desktop kan väl användas även via iphone?

2. Btw, Finns inte Teamviewer eller liknande för iphone?

Jag kan för övrigt annars Facetime:a henne och så kan hon dela skärm vilket nog funkar lika bra som fjärrstyrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Bytet är högst medvetet från min sida. Det kommer bli bättre för morsan med iphone då jag kan felsöka hennes mobilproblem effektivare, eftersom jag själv haft iphone länge. Jag upplever även helt ärligt att iphonen kan anpassas till en bättre seniortelefon än vad Doron kunde. Exempelvis har den bara en knapp på framsidan medan Doron hade tre, och redan där blev det krångligt för morsan.

Angående fjärrstyrning:

1. Chrome Remote desktop kan väl användas även via iphone?

2. Btw, Finns inte Teamviewer eller liknande för iphone?

Jag kan för övrigt annars Facetime:a henne och så kan hon dela skärm vilket nog funkar lika bra som fjärrstyrning.

Punkt 2. Troligtvis tillåter inte Apple sånt.

För övrigt så går det att anpassa Android mycket om man köper en Samsung / Google / någon annan Android telefon (som inte är Doro). De flesta Android telefoner har inte någon fysisk knapp, förutom power och volymknappar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Punkt 2. Troligtvis tillåter inte Apple sånt.

För övrigt så går det att anpassa Android mycket om man köper en Samsung / Google / någon annan Android telefon (som inte är Doro). De flesta Android telefoner har inte någon fysisk knapp, förutom power och volymknappar.

Ja och morsan skulle bli totalförvirrad helt utan fysisk knapp, så iphone med (1) homeknapp var nog rätt beslut. Jag tror generellt att många mobiltillverkare skiter i hur riktigt gamla människor klarar att hantera produkten, eftersom den målgruppen är en liten minoritet som ändå kommer vara borta inom några år. Jävligt sorgligt men nog sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Hon har precis haft en androidlur från DORO nu i fyra år.

Den funkade tyvärr SKIT. Inställningarna och fjärrstyrningen också. Så tack men nej tack.

Som sagt, hur skulle ni göra om ni har två iphones och vill fjärrstyra den ena från den andra?

Det kommer aldrig fungera att remotestyra en iphone Aplle jobbar inte så, eventuellt att hon kan dela skärm via nån 3e parts app.

Jag har kört remote mot en pixel med airdroid och det har fungerat klockrent, doro är som sagt skit och bör undvikas.

det finns som sagt launchers som är anpassade för folk som är fumliga och har problem med synen, och konfgiureras så hon endast kommer åt det hon ska komma åt.

Permalänk
Medlem

Tycker du fått lite väl hårda mothugg i tråden. Min erfarenhet är att en iPhone är den bästa seniortelefonen, troligen SE-varianten då den dessutom har (precis som du säger) en fysisk hemknapp. Det mesta är väldigt intuitivt i iOS, upplever att jag väldigt sällan behöver agera it-support efter att ha övertalat släktingar att byta till iPhone. En annan fördel är att saker som FaceTime och iMessage är native - så gruppchattar, bilddelning och videosamtal fungerar riktigt bra och direkt ur lådan.

Jag tror du gjorde rätt i valet att byta till iPhone. Skärmdelningen via FaceTime torde vara tillräckligt för att supporta din kära mor, genom att hon gör stegen själv kanske hon lär sig något om sin lur under tiden också.

Permalänk
Medlem

Som teknisk support i familjen skulle jag absolut INTE rekommendera Doro till någon. Riktigt segt OS och väldigt ostabilt. Deras launcher slutar svara ett par gånger per dag och jag vet inte hur många gånger jag fått starta om för att den slutar ta emot samtal.

Håller nog med om att iPhone är bästa seniortelefonen då du inte har så många valmöjligheter. Alla viktiga funktioner är integrerade och om resterande familjen också har iPhone kan alla hjälpa till med felsökning 😉

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Förstår att det är lättare för dig om hon har en iphone eftersom du också har det men generellt sett så är Androidlurar mycket bättre på anpassningar än Apple som låser in dig i deras GUI till 100%.

Till Android finns launchers som byter hela gränssnittet på mobilen till nåt som man själv väljer. Finns ett antal olika "senior"-launchers som gör hela luren enklare om man ser dåligt (större text och knappar) och har svårt med att skilja på långt tryck/kort tryck, hur snabbt eller långt man ska swipa o.s.v.

Några exempel för Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=name.kunes.andr...
https://play.google.com/store/apps/details?id=xyz.arjunsinh.e...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.elementique...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.silveractiv...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tct.simplel...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.simplemobil...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beforesoft....
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beforesoft....

Några exempel för iOS:
Oops! Hittade ingenting som ens påminner om att kunna anpassa gränssnittet till en äldre person...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Några exempel för iOS:
Oops! Hittade ingenting som ens påminner om att kunna anpassa gränssnittet till en äldre person...

Du hittade inga lämpliga inställningar i menyn "Hjälpmedel"? Det finns en hel del inställningar som kan göras där kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Förstår att det är lättare för dig om hon har en iphone eftersom du också har det men generellt sett så är Androidlurar mycket bättre på anpassningar än Apple som låser in dig i deras GUI till 100%.

Till Android finns launchers som byter hela gränssnittet på mobilen till nåt som man själv väljer. Finns ett antal olika "senior"-launchers som gör hela luren enklare om man ser dåligt (större text och knappar) och har svårt med att skilja på långt tryck/kort tryck, hur snabbt eller långt man ska swipa o.s.v.

Några exempel för iOS:
Oops! Hittade ingenting som ens påminner om att kunna anpassa gränssnittet till en äldre person...

Ja, den stora fördelen är väll att man inte behöver sådan tredjepartsmjukvara som oftast buggar ut till höger och vänster för det finns redan stöd för sådant native på iPhone, se nedan.

Tips @Fierze:
https://support.apple.com/sv-se/guide/assistive-access-iphone...

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du hittade inga lämpliga inställningar i menyn "Hjälpmedel"? Det finns en hel del inställningar som kan göras där kan jag tycka.

Har ingen iphone att titta i så nej. Det är bra att det finns inställningar inbyggda. Fortfarande styrda av Apple så något val har man ju inte men helt klart bättre än ingenting.

I Android finns samma sak inbyggd under namnet "enkelt läge".

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Ja, den stora fördelen är väll att man inte behöver sådan tredjepartsmjukvara som oftast buggar ut till höger och vänster för det finns redan stöd för sådant native på iPhone, se nedan.

Tips @Fierze:
https://support.apple.com/sv-se/guide/assistive-access-iphone...

Att den oftast buggar ur är ju en kraftig överdrift. Jag har testat diverse launchers(inga av de i mina exempel dock) på mina mobiler och plattor. En del är bättre, en del är sämre men alla har funkat stabilt och utan att "bugga ur".

Kanonbra att det finns visst stöd inbyggt. 👍

Det finns i Android också. Där kallas det "enkelt läge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Har ingen iphone att titta i så nej. Det är bra att det finns inställningar inbyggda. Fortfarande styrda av Apple så något val har man ju inte men helt klart bättre än ingenting.

I Android finns samma sak inbyggd under namnet "enkelt läge".

Nja, jag tror inte det är samma sak. "Åtkomststöd" kanske är motsvarande sak men det är en väldigt liten del av det som finns under "Hjälpmedel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Att den oftast buggar ur är ju en kraftig överdrift. Jag har testat diverse launchers(inga av de i mina exempel dock) på mina mobiler och plattor. En del är bättre, en del är sämre men alla har funkat stabilt och utan att "bugga ur".

Kanonbra att det finns visst stöd inbyggt. 👍

Det finns i Android också. Där kallas det "enkelt läge".

Nae, det är inte samma sak. Enkelt läge på Android är bara stora ikoner på hemskärmen. Åtkomststöd på iPhone tar det mycket längre genom att förenkla användarinterfacet i många av de vanligaste apparna, tex hur man använder kameran. Så skulle påstå att iPhone är överlägsen på den här fronten.

Har begränsad och gammal erfarenheter av Android men på min tid hade externa lunchers aldrig samma flytande och stabila upplevelse som stock launchers, även om det blev snyggare och man fick mer features. Sen kunde man aldrig vara säker på om en OS uppdatering skulle förstöra något.

Permalänk
Medlem

Facetime med skärmdelning är absolut bäst. Tredjepartsprogram funkar men då ska ni få till att det funkar också.
Det enda riktiga remote verktyget jag känner till som är inbyggt används ju enbart av apple och jobbar du inte där så kommer det inte funka.

Som nån skrev ovan. Se till att göra hemskärmen så enkel som möjligt, använder hon någon webbplats ofta skapa en genväg för den. Slå av notiser. Förstora texten om det behövs etc.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Nae, det är inte samma sak. Enkelt läge på Android är bara stora ikoner på hemskärmen. Åtkomststöd på iPhone tar det mycket längre genom att förenkla användarinterfacet i många av de vanligaste apparna, tex hur man använder kameran. Så skulle påstå att iPhone är överlägsen på den här fronten.

Har begränsad och gammal erfarenheter av Android men på min tid hade externa lunchers aldrig samma flytande och stabila upplevelse som stock launchers, även om det blev snyggare och man fick mer features. Sen kunde man aldrig vara säker på om en OS uppdatering skulle förstöra något.

Nej det är inte bara stora ikoner på hemskärmen.
Nu har jag inte använt det själv men tittar jag i inställningarna så ska det slå igenom även på appar. Ljud blir generellt starkare och de funktioner man använder ofta samlas på ett ställe så man lättare hittar dem. Möjligt att den inbyggda i iphone har mer features än enkelt läge för Android men det är inte lika anpassningsbart eller bra som en riktig launcher.

Det är avsevärd skillnad på "gammal" Android som ex. v7 mot nuvarande v13/14. Jag har inte sett en launcher krascha på många år om ens nånsin och då har jag testat många olika och på många olika fabrikat av mobiler och på många versioner av Android.

Att man dessutom på "gammalt" sätt kan ha Android med tre funktionsknappar längst ner som alltid fungerar på samma sätt medans man i iphone måste lära sig en massa swiperörelser för att navigera i mobilen är en stor fördel om man är äldre och lite darrig på handen. Det är ju rätt hopplöst att man i iphone inte har nåt generellt sätt för att backa t.ex. Det är ju olika i var och varannan app.

Nu är det här inte nån tråd om Android vs iphone även om såna diskussioner ofta är rätt kul så innan det blir en sån tråd så tycker jag fokus ska tillbaka till bra lösningar för trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Möjligt att den inbyggda i iphone har mer features än enkelt läge för Android men det är inte lika anpassningsbart eller bra som en riktig launcher.

Hur vet du att det är mindre anpassningsbart? För några timmar sedan visste du ju inte ens att man kan anpassa iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Nej det är inte bara stora ikoner på hemskärmen.
Nu har jag inte använt det själv men tittar jag i inställningarna så ska det slå igenom även på appar. Ljud blir generellt starkare och de funktioner man använder ofta samlas på ett ställe så man lättare hittar dem. Möjligt att den inbyggda i iphone har mer features än enkelt läge för Android men det är inte lika anpassningsbart eller bra som en riktig launcher.

Det är avsevärd skillnad på "gammal" Android som ex. v7 mot nuvarande v13/14. Jag har inte sett en launcher krascha på många år om ens nånsin och då har jag testat många olika och på många olika fabrikat av mobiler och på många versioner av Android.

Att man dessutom på "gammalt" sätt kan ha Android med tre funktionsknappar längst ner som alltid fungerar på samma sätt medans man i iphone måste lära sig en massa swiperörelser för att navigera i mobilen är en stor fördel om man är äldre och lite darrig på handen. Det är ju rätt hopplöst att man i iphone inte har nåt generellt sätt för att backa t.ex. Det är ju olika i var och varannan app.

Nu är det här inte nån tråd om Android vs iphone även om såna diskussioner ofta är rätt kul så innan det blir en sån tråd så tycker jag fokus ska tillbaka till bra lösningar för trådskaparen.

Jo, krasst så är det lite större ikoner och lite större font som är Easy Mode tillsammans med små justeringar som tex ändrade ”tangentbordsfärger”. Appars UI påverkas inte nämnvärt förutom t.ex fontstorlek och liknande globala inställningar. Detta finns ju också endast på Samsung-telefoner.

Alla dessa motsvarande features är standardinställningar som går att anpassa separat under hjälpmedel för den ”inte lika anpassningsbara” iPhonen.

Åtkomststöd ändrar ju fullständigt UI’t på en helt annan nivå för att pensionärer eller funktionshindrade enkelt ska kunna hitta och verkligen kunna använda appar & verktyg.

Jämför Easymode:

Med Åtkomststöd:

Försök att få en grön pensionär att förstå hur man ska nå kameran och ta en bild i Androids fotoapp mha Easy Mode och jämför sen hur det ser ut från en iOS enhet där man kan göra allt sådant utan att swipa och med en stor knapp för att backa, som du var oroad över.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Jo, krasst så är det lite större ikoner och lite större font som är Easy Mode tillsammans med små justeringar som tex ändrade ”tangentbordsfärger”. Appars UI påverkas inte nämnvärt förutom t.ex fontstorlek och liknande globala inställningar. Detta finns ju också endast på Samsung-telefoner.

Nej det är verkligen inte bara på Samsungs mobiler. Alla märken har det kanske inte men alla de större har det inbyggt.
Jag har en gammal Oneplus 8 Pro med Android 13. Den har "enkelt läge" inbyggt och det är både lätt att aktivera och avaktivera. Förutom de redan nämnda inställningarna man kan göra så kan man t.ex. även ställa in hur lång tid ett kort resp. långt klick på skärmen ska vara. Att använda Androids knappar längst ner på skärmen istället för gester förenklar också väldigt mycket.
Det går att ställa in färger för högre synbarhet, ha uppläsning av text, upplästa beskrivningar av foton/bilder, talkback för det man väljer på skärmen, ta bort animeringar, inställningar för hörapparater, eq-påverkan för tydligare tal, ställa in så upprepade tryck på skärmen pga darrande fingrar ignoreras mm mm.

Nån hade gjort en liten kort inte alltför uttömmande artikel i ämnet: https://www.mobil.se/tips-och-tricks/tips-sa-kan-du-gora-en-v...

Släpper det här nu då det går mer och mer mot Android vs iphone vilket är rätt ointressant då det diskuterats oändligt antal ggr. Det enda som är säkert är att de två lägren med närmast religiös övertygelse hävdar att deras val är det bästa, för alla...