Permalänk

Bekymmer med nätaggregat

Hej,

Jag köpte en ny dator på mellandagsrean hos Netonnet. En medion erazer engineer p10. Jag har nu stött på problem efter 1.5 månad. Mitt nätaggregat har börjat låta när datorn blivit varm, liksom varvar upp och ner. Finns sen ett rasslande ljud som kommer med jämna mellanrum, som att något slår mot fläkten. Har försökt tittat med hittar ingenting, vad kan det vara? Har ett litet videoklipp som man hör hur det låter men hittar ingenstans att ladda upp det på.

Och ja, jag har varit i kontakt med Netonnet men vill inte skicka iväg datorn då det tar upp mot 3 veckor. Så vill först kolla om någon här vet vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carefree92:

Hej,

Jag köpte en ny dator på mellandagsrean hos Netonnet. En medion erazer engineer p10. Jag har nu stött på problem efter 1.5 månad. Mitt nätaggregat har börjat låta när datorn blivit varm, liksom varvar upp och ner. Finns sen ett rasslande ljud som kommer med jämna mellanrum, som att något slår mot fläkten. Har försökt tittat med hittar ingenting, vad kan det vara? Har ett litet videoklipp som man hör hur det låter men hittar ingenstans att ladda upp det på.

Och ja, jag har varit i kontakt med Netonnet men vill inte skicka iväg datorn då det tar upp mot 3 veckor. Så vill först kolla om någon här vet vad det kan vara.

Det kan ju vara så enkelt att nätagget är kass och behöver bytas och då är det nog enklare att bara skicka in datorn till Netonnet. Videoklipp laddar du upp exempelvis på Youtube och länkar hit. Rasslande ljud kan vara kullagret i en fläkt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Det kan ju vara så enkelt att nätagget är kass och behöver bytas och då är det nog enklare att bara skicka in datorn till Netonnet. Videoklipp laddar du upp exempelvis på Youtube och länkar hit.

Ja såklart kan det vara så. Men efter 1,5 månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carefree92:

Ja såklart kan det vara så. Men efter 1,5 månad?

Det händer ibland. Särskilt om det är delar av sämre kvalitet som det ofta är i färdigbyggda datorer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Det händer ibland. Särskilt om det är delar av sämre kvalitet som det ofta är i färdigbyggda datorer.

Okej.. Det började låta helt plötsligt iaf. Har laddat upp ett klipp som du kan lyssna på om du vill.

https://youtube.com/shorts/VQiQeW69dnE?si=5aeiCD7LiIXuygs4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carefree92:

Okej.. Det började låta helt plötsligt iaf. Har laddat upp ett klipp som du kan lyssna på om du vill.

https://youtube.com/shorts/VQiQeW69dnE?si=5aeiCD7LiIXuygs4

Svårt att bedöma om det skulle vara PSUn, ser mer ut som att du filmar CPU kylaren och utblåset bakåt. Låter absolut som att det är något som slåt emot nånstans/dålig lager i en fläkt. Kan som sagt inte utesluta att det är PSU.

Däremot skulle jag absolut ta det till netonnet och lämna in den. Visst, du blir av med datorn i 3 veckor kanske, men det vore ju också något otroligt trist om du nu låter det vara och sen slutar datorn fungera om 3 månader. Då kan netonnet hänvisa till att du inte genomfört din reklamation inom skälig tid från att felet uppkommit (vanligtvis 2 månader) och eventuellt inte hjälpa dig.

Så reklamera den nu för att slippa eventuell huvudvärk i framtiden.

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Svårt att bedöma om det skulle vara PSUn, ser mer ut som att du filmar CPU kylaren och utblåset bakåt. Låter absolut som att det är något som slåt emot nånstans/dålig lager i en fläkt. Kan som sagt inte utesluta att det är PSU.

Däremot skulle jag absolut ta det till netonnet och lämna in den. Visst, du blir av med datorn i 3 veckor kanske, men det vore ju också något otroligt trist om du nu låter det vara och sen slutar datorn fungera om 3 månader. Då kan netonnet hänvisa till att du inte genomfört din reklamation inom skälig tid från att felet uppkommit (vanligtvis 2 månader) och eventuellt inte hjälpa dig.

Så reklamera den nu för att slippa eventuell huvudvärk i framtiden.

Har lokaliserat ljudet till PSUn, känt med handen under fläkten och det är den fläkten som varvar upp och ner, samt låter. Ja det får bli att jag skickar iväg datorn.