Permalänk
Medlem

Hur talar ni i mobiltelefon?

Som född på 70-talet hänger jag uppenbarligen inte med längre hur folk använder sina mobiltelefoner. Nuförtiden upplever jag att en klar majoritet av dem som talar i telefon på stan, använder den som "knäckemacka" och talar med sina vänner i högtalarläge. Håller mobiltelefonen på att förvandlas till nån sorts walkie-talkie?
Personligen förstår jag inte glädjen av att alla ska höra vad kompisen i andra änden säger men kanske börjar jag bli gammal. Hur gör ni?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk

Även jag som är född på 80-talet använder telefonen som man ska göra. Mot örat så jag hör bra och alla runt mig slipper höra allt som den jag pratar med säger. Men jag kanske är för gammal för att förstå fördelarna med att prata med en macka.

Permalänk
Medlem

Född senare delen av 70-talet, och telefon använder man som telefon. Fattar verkligen alla dessa människor som ska envisas med högtalarsamtal, och värst är väll dom som sitter på en buss/tåg, måste bara ha högsta volym, och mer el. mindre skrika i telen.
Pratar jag i telefonen så ska väll det pratas mellan mig och den jag pratar med, inte allt och alla runtom.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Mot örat. Förstår verkligen inte varför så många använder högtalare. Hörlurar är väldigt billiga.
Är det för att de vill använda mobiltelefonen till annat under tiden?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

är väl strålningen säkert folk är rädda för men är väl kanske om man ringer hela dagarna och länge kanske

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Radiovågornas energi kan tas upp av kroppen, då en mobiltelefon hålls mot örat under samtal kan exponeringen för radiovågor från mobilen leda till en svag icke kännbar lokal uppvärmning. Det medför inte några kända hälsorisker. Dock finns en svag misstanke om att exponering av radiovågor vid användning av mobiltelefon kan medföra hälsorisker. Av försiktighetsskäl rekommenderar vi därför att du använder mobilens högtalarfunktion eller handsfree och att du håller ut telefonen från kroppen under samtal.

Permalänk
Medlem

Helst med trådlösa in-ear.

Blir så jävla svettigt på örat i långa konversationer.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om ingen är i närheten (d.v.s. när jag är hemma) så blir det knäckemacka (eller ja, oftast liggande på bordet egentligen, men ...) då det bara är onödigt att sitta och hålla i fanskapet, särskilt om det är långpratare (vilket det är närmare 100% för min del).
I bilen är det handfree förstås.
Annars är även jag gammal nog att förstå att 1) alla vill inte höra mina telefonsamtal, och 2) den som ringer mig vill prata med mig, inte nödvändigtvis alla i min omgivning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Som född på 70-talet hänger jag uppenbarligen inte med längre hur folk använder sina mobiltelefoner. Nuförtiden upplever jag att en klar majoritet av dem som talar i telefon på stan, använder den som "knäckemacka" och talar med sina vänner i högtalarläge. Håller mobiltelefonen på att förvandlas till nån sorts walkie-talkie?
Personligen förstår jag inte glädjen av att alla ska höra vad kompisen i andra änden säger men kanske börjar jag bli gammal. Hur gör ni?

Hmm jag pratar aldrig i mobilen men jag skulle nog hålla upp den vid örat tror jag.

Nittotalist.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Mot örat. Förstår verkligen inte varför så många använder högtalare. Hörlurar är väldigt billiga.
Är det för att de vill använda mobiltelefonen till annat under tiden?

asså högtalare är nice när man inte orkar hålla luren i örat men varför de gör det på bussen är bortom mig, jag personligen har aldrig på "speaker-phone" igång när jag ute offentligt om inte det är så att flera fysiskt kring mig kan behöva vara med i samtalet så man slipper upprepa något som redan blivit sagt.

Permalänk
Medlem

Beror helt på situation
Är man själv högtalare, annars mot öra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett bidragande problem är ju att högtalar(en/na) på många telefoner numera fokuseras på annat än att erbjuda ett så bra samtalsljud som möjligt. Eftersom telefonen skall vara en multimediaapparat och därtill ingen vill ha en tjock överkant där en högtalare kan placeras utan vill ha så mycket skärmyta och tunna kanter som möjligt blir det rent praktiskt väldigt svårt att pula ihop en konstruktion som även fungerar bra för telefonsamtal. Istället för att ljudet riktas enbart framåt riktas det ofta uppåt/utåt, och man behöver därför hitta exakt rätt vinkel för att ljudet skall landa i örat istället för i omgivningen. Jag har då viss förståelse att en del kör högtalarläge eftersom alternativet blivit så opraktiskt. Det är givetvis fortfarande ohyfsat och självcentrerat, men... lite liiite förståelse

I den lilla mån jag över huvud taget talar i telefon med andra människor runtomkring blir det generellt med öronsnäckor, eller som telefonen "skall" hållas om det är för mycket bakgrundsljud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

högtalare när jag är hemma och det inte stör någon annars som vanligt med headet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Jag blandar då jag lyckades skaffa mig en neurologisk sjukdom som påverkar muskler i halsen vilket gör det lättare för mig att tala och artikulera brett med den som "knäckemacka", dock endast hemma eller om ingen annan är i närheten. Annars är det "som man skall göra"... dels för att inte störa andra och dels för att de inte behöver ta del av min kommunikation på det viset.

Helst av allt går jag gärna undan oavsett om det finns människor runt, eller håller det så kort som möjligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

"Som man ska" men 99% av samtal blir med headset

Permalänk
Medlem

"Som man ska", även om det innebär att jag bläddrar runt i menyerna med örat. (Min Xiaomi-lur är bra på mycket, men inte på att låsa skärmen när man håller den mot örat)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Rekordmedlem

Som man ska göra dvs med headset och/eller för videosamtal och det är ju tråkigt att bara filma ett mörkt öra och lite hår så telefonen hålls i princip aldrig mot örat, mot örat är så förra årtusendet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltid mot örat, ingen knäckemacka här alls. Tycker det hörs bättre framför allt, med luren mot örat (för båda parter). Men sen är det ju även störande för omgivningen om man kör knäckemacka när man är ute bland folk. Har aldrig riktigt förstått vitsen med det, bortsett från om man har nån form av "handikapp" som gör att knäckemackan är ett bättre alternativ.

Sen har jag en liten fundering. Säger dom som kör knäckemacka till den dom pratar med att dom gör det, så att dom vet att omgivningen kan höra allt dom säger? Tycker att det borde höra till, men gissar att många inte gör det.

Permalänk
Medlem

Eller så gör ni som min far. Sitter man vid någon middag eller något svarar han gärna och börjar tala så högt i telefonen att övriga vid bordet kan glömma att fortsätta konversera med varandra. Han både hör dåligt och är väl märkt av hur dåliga telefonerna var när de kom in i hem vid kanske 40-50-talet eller vad det nu kan vara. Jag säger alltid till karln att gå iväg när han ska snacka i telefonen.

Att folk snackar i telefonen på stan med kaviarmacka-stance tycker jag mest är fånigt men blir inte överdrivet störd av det givet att deras samtal är rimligt kort eller att jag bara temporärt är på samma plats.

Vad som dock gör mig uppretad som gubbe är de som lyssnar på musik från sin telefon i högtalaren. Jag känner då: "Du Nisse-Lasse, jag är inte intresserad av din betongdjungel-hiphop."

Permalänk
Medlem

Mot örat, avskyr folk som använder högtalartelefon på offentliga platser.

Permalänk
Medlem

Med airpods förstås, ytterst sällan jag håller telefonen som man ska. Folk som däremot använder högtalartelefon utanför telefonbås alternativt i ett rum med stängd dörr borde stå en timme vid stadens skampåle!

Bästa jag läste var om kvinnan mitt-emot på tåget som tröttnade på att höra mannen försvarade sig mot sin flickvän som anklagade honom för att vara otrogen över högtalartelefon genom att luta sig fram och säga "kommer du snart älskling?".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag är född under 80-talet och håller telefonen mot örat när jag pratar med någon, alternativt använder mitt headset. Har sett allt fler som håller sina telefoner som en knäckemacka (helt slående namn för det för övrigt - älskar't! ), främst ungar. En viss krets har gjort detta till en norm, tyvärr.

Sist gång jag såg en ung person (mellanstadieåldern) prata med någon via högtalaren, var på vårdcentralen för några dagar sedan. Telefonhavaren och en till gick in i väntrummet och pratade med sin vän, som var i ett undersökningsrum. Alla hörde vad de sa till varann. Ingen integritet där inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bästa jag läste var om kvinnan mitt-emot på tåget som tröttnade på att höra mannen försvarade sig mot sin flickvän som anklagade honom för att vara otrogen över högtalartelefon genom att luta sig fram och säga "kommer du snart älskling?".

Haha klockrent!

Permalänk
Medlem

Mestadels mot örat men min telefon har högtalare runtom så det spelar mindre roll om man kör högtalare eller inte

Jag vill köra headset men micarna fungerar ju aldrig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det är hyfs att använda den på normalt sätt, både då gällande andra i omgivningen jag befinner mig i, men även för den jag pratar med, hen skulle varken veta att jag har på högtalaren på eller vilka som befinner sig i mitt närområde och kan ju få för sig att säga saker som hen inte kanske hade velat dela med andra.

Permalänk
Snusfri

Som man skall göra om jag är tex på jobbet.
Cyklar eller går jag blir det ofta genom mina Pixel Buds Pro, hemma om jag sitter tex vid datorn så blir det med högtalaren på så man göra annat samtidigt utan att behöva hålla i nallen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Gissar att det där är en skröna uppdiktad av någon som hatar användningen av högtalartelefon och hur folk sitter och pratar personliga saker helt öppet i telefon.

Permalänk
Medlem

Jag sätter på högtalare och trycker in merparten av telefonen i munhålan. Sjukt praktiskt då båda händerna blir fria och man utnyttjar gommens naturliga resonans.

Permalänk
Medlem

Folk som kör högtalare vill ju enbart störa omgivningen, vill vara så kaxig att säga att merparten som gör det också lider av en narcissistisk personlighetsstörning

Permalänk
Medlem

Brukar stå på händerna och likt @izzie så kör jag in luren i munnen med högtalaren på.

Permalänk
Medlem

"Knäckemacka" om jag är hemma (bor själv). Hörlurar om jag är ute.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM