Permalänk
Medlem

DDR5 minnen har dålig prestanda.

Hej, har precis installerat ett par 48 gb DDR 5 (24 gb x 2).
Men prestation är minst sagt dålig på mina minnen.
Har givetvis aktiverats i bios så att minnen går i 8000 MHz Cl 40-48-48-128 1.35v
Men när jag testar i AIDA 64 extreme v7.35.7 så får jag i läs= 57146mb/s, skriv = 85854 mb/s, kopia= 57648 mb/s och 72.7 ns. (Skriv är det enda som får knappt godkänt)

Prestation är som ett DDR 4 3200 MHz.

Moderkort : x670e Aurus Master, med senaste bios.
CPU: 7600x
Grafikkort: 7800xt
Ssd hårddisk.
Minnen: G-skill 48 GB DDR5 8000 MHz, (F5-8000J4048F24GX2-TZ5RK) dessa är enl moderkortet hemsida 100% funktion kompatibla.

Är det fel på minnena?

Windows 11 med senaste uppdateringen.

Permalänk
Moderator
Moderator

Din processor stöder officiellt inte högre minneshastigheter än 5200 MT/s. 6000 MT/s eller lite högre bör du kunna nå, men där någonstans sätter processorn stopp. Eftersom minneskontrollern i processorn inte klarar av att matcha ditt minne uppstår nu osynk och det är antagligen det som orsakar prestandatappet.

Se exempelvis TPU - Ryzen 7000 / AM5 Memory guide (DDR5 6000+ stability, slow boots, memory training etc).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så med en bättre processor så förbättras prestandan?
Den nya 9900 x som är ute vilken dag som helst är bra ?

Permalänk
Medlem

Testa sätta till 6000MT/s och se vad som händer. Du har nog kastat pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan U:

Låter ju rätt troligt att det blir bätrte prestanda med en bättre processor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan U:

9000 serien har endast officiellt stöd för 5600 MT/s, så endast lite högre. Sen hur mycket bättre de kommer fungera med 8000 är svårt att veta utan att testa.

Lite falsk marknadsföring från Amd's sida då de använder högre hastighet på sina egna benchmarks, samt tillåter moderkortstillverkade att marknadsföra högre hastigheter. Samma med intel

la till Intel för att undvika särskiljning och krig.
Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Låter ju rätt troligt att det blir bätrte prestanda med en bättre processor..

Är du säker? Detta test mäter enbart minnets hastighet ..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Stefan U:

9900-serien kommer inte stödja såpass höga minneshastigheter, bland konsumentprocessorer är det mig veterligen bara Intels som eventuellt kan klara av det. Du kan antingen köra dina minnen i lägre hastighet (men då har du betalat en massa pengar helt i onödan) eller byta ut dem mot lägre specade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som jag lämnar tillbaka minnena och köper 6000 MHz cl 30 istället, kostar halva priset.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Stefan U:

Låter som jag lämnar tillbaka minnena och köper 6000 MHz cl 30 istället, kostar halva priset.

Är just minnesprestanda avgörande för dig kan det också vara vettigt att avvakta lite och se hur 9000-serien lägger sig, om du ändå överväger en uppgradering dit. Det är troligt att lite högre (men återigen, inte i närheten av 8000 MT/s) minneshastigheter kommer stödjas.

Men ja, att returnera de du köpt är onekligen den bästa lösningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Se till att synka minnena med IF så får du ut en bra sweetspot, bandbredd vs latency. Jag vet inte vad 7000-serien brukar klara om man kör många minnesstickor så det får någon annan svara på. Fyra stickor samt dual rank brukar vara den sämsta kombinationen.

Min gamla 5950x med 64GB 3600 CL14 får högre score på read samt copy, så något är ju mindre optimalt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan U:

är det XMP eller EXPO överclockning aktiverat i bios? finns fler profiler eller bara 1?

alltså fel på minnena är också fullt möjligt, finns typ inget att utgå ifrån på internet tyvärr om vad de borde klara och vad som är normala hastigheter. Och du har satt dem i korrekta slots, alltså med ett gap emellan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Lite falsk marknadsföring från Amd's sida då de använder högre hastighet på sina egna benchmarks, samt tillåter moderkortstillverkade att marknadsföra högre hastigheter. Samma med intel

Brukar de verkligen göra det?
De har sagt många gånger att DDR5-6000 CL30 är sweetspot på 7000-serien (och tycks blir det på 9000 också, ev att 6400 kan funka lite bättre än nu).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Brukar de verkligen göra det?
De har sagt många gånger att DDR5-6000 CL30 är sweetspot på 7000-serien (och tycks blir det på 9000 också, ev att 6400 kan funka lite bättre än nu).

kanske inte "falsk marknadsföring" är helt rätt, men i alla fall blir det ändå lite dumt att officiellt då inte stödja 6000 som för att avstå sig all ansvar ifall det inte fungerar

Permalänk
Avstängd

du skulle hållt dig till 16 / 32 / 64 / 128 osv

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av klockish:

du skulle hållt dig till 16 / 32 / 64 / 128 osv

Det har absolut ingenting med problemet att göra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du skriver att du har senaste bios, vilken version visar cpu-z för dig?

Det ska vara F32b och den kom för 7 dagar sedan

Improve DDR compatibility
Jul 23, 2024

https://download.gigabyte.com/FileList/BIOS/mb_bios_x670e-aor...

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Jag kan ju bara tala för mig själv, men skulle jag köpa ett moderkort för 5000kr så skulle jag uteslutande hålla mig till Asus

Permalänk
Medlem

Den här tråden kanske kan ge dig några nya "aha" upplevelser om hur Ryzen fungerar ut mot RAM, du måste få tre frekvenser att synka med varandra på ett bra sätt: Den bästa inställningen sägs vara "auto:1:1" för (fclk:uclk:mclk), men jag vet inte om det är en sanning även för 8000. Håll också utkik efter CUDIMM-minnen (ny JEDEC-standard kompatibel med DDR5) senare i år.

Citat:

1. Higher is not always better - Look at the insane latency on the first result.
2. Lower is not always slower. 1800Mhz was only 0.009% slower than 2000, while being faster than 2067.
3. You can only run UCLK at half or full speed, halving has around a 3ns penalty. If you fix stability issues by halving it? Do so!

https://www.techpowerup.com/forums/threads/ryzen-7000-am5-mem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

är det XMP eller EXPO överclockning aktiverat i bios? finns fler profiler eller bara 1?

alltså fel på minnena är också fullt möjligt, finns typ inget att utgå ifrån på internet tyvärr om vad de borde klara och vad som är normala hastigheter. Och du har satt dem i korrekta slots, alltså med ett gap emellan?

Nu har jag köpt expo amd vänliga Ram på 5600 MHz cl 28-34-34-80 cr1 kostade halva priset mot 8000mhz
Och i AIDA64 får jag nu läs:63176mb/s skriv:86175 mb/s kopia:63178mb/s och 66.9ns

Bättre resultat än dom dyrare minnen på 8000 MHz.
Tack för all hjälp !

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Corsair 7200MHz cl34 och dessa gav bättre hastigheter än 6000MHz cl30 kitten jag provat.

Man får kolla så inte cl springer iväg för mycket emot MHzen

Detta på mitt amd 7800x3d system i sign.
Och nyaste bios.

Mvh