Sonos skjuter upp lanseringar – vill fixa app först

Permalänk
Melding Plague

Sonos skjuter upp lanseringar – vill fixa app först

Sonos har nya ljudprodukter på ingång, men har beslutat att appen måste lagas innan de släpper nya produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smart beslut. Jag köpte två Sonos one v2 när de kom och det har varit problem ända från början när man ska få dem att fungera. Man måste ju installera dem i nätverket med deras app och det har alltid tagit X-antal försök innan appen ens hittat högtalaran. Nu har jag förvisso inte använt dem på några år sen jag köpte Apples högtalare, men försökte igen när de kom med sin nya app för jag tänkte att kanske man skulle sälja dem till någon istället för att de samlar damm. Men icke, efter 10 försök gav jag upp. Så, får prova igen nån gång när uppdatering kommer. För det är bra högtalare, särskilt i par.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Bra där, fler företag borde satsa på att göra välpolerade appar innan dom gör nåt annat. Typ Spotify får gärna fixa sina innan dom slösar tid på nå random lossless eller vad det nu är dom har tänkt komma med snart.

Permalänk
Sötast

Tänk att företag som frångår gamla enkla system som fungerat stabilt i snart 100år istället byter till ny teknologi och samtidigt lanserar sörja som de sedan ber om ursäkt för.

Låt teknikerna köra skjuta istället för verklighetsfrånvarande chefer please.
Jag vet, appar är sjukt ballt. "Till å med barnbarnen använder såna juee!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Bra där, fler företag borde satsa på att göra välpolerade appar innan dom gör nåt annat. Typ Spotify får gärna fixa sina innan dom slösar tid på nå random lossless eller vad det nu är dom har tänkt komma med snart.

Något Sonos skulle gjort från början för deras senaste app är katastrofalt dålig! Så något ”bra där” förtjänar dom inte, snarare ett ”kom ni på det nu era klåpare!?”

Permalänk
Medlem

Hade en Sonos Arc tidigare och appen kunde ibland inte hitta produkten så man var tvungen att dra ut strömsladden för att få det att funka igen. Sålde skiten och skaffade ett riktigt ljudsystem utan dessa knasiga finesser med appar. Nu är allt trådat och med en fjärrkontroll styr man allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Något Sonos skulle gjort från början för deras senaste app är katastrofalt dålig! Så något ”bra där” förtjänar dom inte, snarare ett ”kom ni på det nu era klåpare!?”

Ja där har du en poäng, dom valde att släppa nåt som var en ren försämring, dock vill jag ändå ge dom ett "bra där" för att dom faktiskt lyssnade på kritiken, vilket många företag inte alls gör. T ex Spotify, jävlarrr vad folk klagat på den där nya vänsterpanelen i desktop-Spotify, men dom låtsas som att ingenting har hänt utan bara tuffar på med den där vanskapta grejen som att det är det bästa sen skivat bröd.

Permalänk
Medlem

Har ofta problem med att inte hitta sonos systemet i min samsung, så för att lösa det måste jag starta om routern vilket inte är superoptimalt. Funkar bättre för min sambos iphone där hon inte har några problem. Så det finns definitivt problem för android användare som de behöver lösa.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk att företag som frångår gamla enkla system som fungerat stabilt i snart 100år istället byter till ny teknologi och samtidigt lanserar sörja som de sedan ber om ursäkt för.

Låt teknikerna köra skjuta istället för verklighetsfrånvarande chefer please.
Jag vet, appar är sjukt ballt. "Till å med barnbarnen använder såna juee!"

Hur tänker du att uppkopplade högtalare skulle fungera med 100-åring teknik och utan app för styrning?

Permalänk

Jag kör sonos arc kopplad till Ethernet. Sedan kör den sonosnet. Funkar toppen.

Permalänk
Medlem

Låter smart, annars blir det massa missnöjda köpare. Just nu är det viktigaste att de behåller de gamla kunderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Smart beslut. Jag köpte två Sonos one v2 när de kom och det har varit problem ända från början när man ska få dem att fungera. Man måste ju installera dem i nätverket med deras app och det har alltid tagit X-antal försök innan appen ens hittat högtalaran. Nu har jag förvisso inte använt dem på några år sen jag köpte Apples högtalare, men försökte igen när de kom med sin nya app för jag tänkte att kanske man skulle sälja dem till någon istället för att de samlar damm. Men icke, efter 10 försök gav jag upp. Så, får prova igen nån gång när uppdatering kommer. För det är bra högtalare, särskilt i par.

Det är inte så att du har en RT-router?

Jag köpte en RT-router och systemet fungerade fint tills jag tog med några högtalare till en fest och installerade de där, när jag tog hem dem igen så gick det inte att installera dem.
Inte förräns jag provade med en gammal router, då fungerade det direkt att installera dem.

Permalänk
Sötast
Skrivet av keyser:

Hur tänker du att uppkopplade högtalare skulle fungera med 100-åring teknik och utan app för styrning?

Det gör jag inte. Jag tänker att man helt enkelt kan skapa en app och testa den innan man lanserar en produkt för att sedan vänta vad... 10? år för att patcha den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det gör jag inte. Jag tänker att man helt enkelt kan skapa en app och testa den innan man lanserar en produkt för att sedan vänta vad... 10? år för att patcha den?

Vet inte om du missförstår eller om jag missförstår vad du skriver. Men det handlar alltså om deras nya app som de lanserade i maj detta år.

Jag har inte haft några problem med den nya appen. Jag hade dock problem för nått år sedan med att högtalare ibland inte hittades och det är väldigt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vet inte om du missförstår eller om jag missförstår vad du skriver. Men det handlar alltså om deras nya app som de lanserade i maj detta år.

Jag har inte haft några problem med den nya appen. Jag hade dock problem för nått år sedan med att högtalare ibland inte hittades och det är väldigt jobbigt.

Jag har det problemet nu, appen hittar inte alltid högtalarna (har en play 1 och en beam) och när appen väl hittar högtalarna kan det ta upp till 20 sekunder innan den reagerar att man trycker.. sådär kul när man ska byta låt. Dock funkar det via Spotify på apple tv så jag går den vägen.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att de ska åtgärda saker, men utöver sleep timer som de lagt tillbaka, så har jag inga problem med den nya appen. Under alla år som jag haft Sonos grejer så kan jag räkna på en hand när det krånglat och då har deras support löst problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Den krånglande nya appen är väl den 3e större uppdatering om jag inte räknat fel, som släpptes i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Både Sonos (som säljer bra) och Spotify som är marknadsledande verkar ju inte lida av det och folk köper/använder ändå. Sen att Sonos dessutom är patenttroll verkar inte heller bekymra folk samt att de håller på med planned obsolescens och för Spotifys del är ju det en prioritet att folk kan lägga upp årslistor på vad dom lyssnat på under året så de får gratis reklam när folk lägger upp det i sociala medier.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leopard01:

Hade en Sonos Arc tidigare och appen kunde ibland inte hitta produkten så man var tvungen att dra ut strömsladden för att få det att funka igen. Sålde skiten och skaffade ett riktigt ljudsystem utan dessa knasiga finesser med appar. Nu är allt trådat och med en fjärrkontroll styr man allt.

Haft en Arc sen den släpptes, aldrig någonsin haft problem. Jag använder aldrig appen direkt, man kör ju en Apple TV fjärr t ex.

§1
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Både Sonos (som säljer bra) och Spotify som är marknadsledande verkar ju inte lida av det och folk köper/använder ändå. Sen att Sonos dessutom är patenttroll verkar inte heller bekymra folk samt att de håller på med planned obsolescens och för Spotifys del är ju det en prioritet att folk kan lägga upp årslistor på vad dom lyssnat på under året så de får gratis reklam när folk lägger upp det i sociala medier.

Va? Du vet att man måste försvara patentintrång annars blir patenten ogiltiga... Dessutom vann man ju mot Google.

Det har absolut ingen "planned obsolescens", finns få företag som supporterar enheter så länge som Sonos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Va? Du vet att man måste försvara patentintrång annars blir patenten ogiltiga... Dessutom vann man ju mot Google.

Det har absolut ingen "planned obsolescens", finns få företag som supporterar enheter så länge som Sonos.

Ett par högtalare skall bara fungera, möjligtvis så får man kanta om dom med åren men i övrigt skall de bara fungera. Jag har aktiva högtalare som är äldre än Sonos som företag. De fungerar fortfarande och hänger jag på en CCA så har jag fungerande streaming. Sonos är bokstöd och duger inte till annat.

Eftersom CCA numera kan styra ljudet på alla samtidigt så har man uppenbarligen tappat det och det var givetvis ett tramspatent och ingen verkshöjd alls.

https://www.theverge.com/2023/10/10/23910694/sonos-google-pat...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk

Som många andra i tråden har jag haft en del problem sen nya appen. Hade initialt rejäla problem med att ens hitta systemet, gruppera enheter mm. Har bättrats nåtgot, men problem finns fortfarande ibland med att starta musik/radio, lägga till enheter i grupp till redan spelande enheter mm.

Tror de flesta problemen härrör från att appen verkar mycket mer uppkopplad nu än tidigare, frågan är om den gör så mycket lokalt? Kan fortförande dröja innan den hittar systemet när man öppnar den. Den är seg som sirap jämfört med förut.

Bra att de tänker göra något åt den, men jag är extremt skeptisk till att köpa fler Sonos-produkter i framtiden. Har som tur var inget behov just nu, har hela lägenheten full (7 enheter). Har verkligen gillat Sonos för just multirum, spela radio när man springer runt på morgonen, städar eller så, men även för tv och för att strömma flac-biblioteket till stereon. Men på sikt får det kanske bli nåt annat. Kan inte rekommendera Sonos som det är nu iaf. Har faktiskt börjat avråda folk från att köpa Sonos.

Permalänk
Medlem

Inte haft några direkta problem med den nya appen. Den må vara annorlunda men fortfarande ungefär lika medioker och svårnavigerad som förra versionen, varför jag försöker undvika den så långt det går och spela via Spotify Connect. Men så kör jag ju Apple och de som verkar ha överlägset mest problem är väl de på Android?

Tyvärr har just Spotify Connect också börjat fungera avsevärt mycket sämre de senaste månaderna. Väldigt ofta när man skall börja spela musik som Spotify antingen misslyckas ansluta till en högtalare, eller så ansluter Spotify och hävdar att uppspelning har påbörjats men inget ljud kommer. Svårt att veta om felet ligger hos Sonos eller i Spotifys bibliotek…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Vilket bullshit! Alla som jobbar med liknande typer av produktutveckling vet att det inte är samma folk som jobbar med appen som med mjukvaran i produkterna. Skulle gissa på att de har något annat problem med hårdvaran och att de skyller förseningen på att "de måste fokusera på appen".

Visa signatur

Fractal Design North | 9800X3D | 64 GB DDR5-6000 | Gigabyte RTX 5080 | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI |
ASUS TUF Gaming 1000W | Thermalright Peerless Assassin 120 digital

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Barilla08:

Sonos har satt fungerande produkter i Recycle mode, dvs stäng av dem via en uppdatering och erbjudit 30 % rabatt om man "pantade apparaten mot en ny."
Definitivt en typ av artificiellt åldrande, det är illa nog att sluta stödja produkter med uppdateringar men de stängde helt enkelt av apparaterna och gav ett otrevligt meddelande till den grundlurade torsken som köpt deras pryl.
https://www.theverge.com/2019/12/30/21042871/sonos-recycle-mo...

Sonos försökte patentera en rätt gammal funktion, den har funnits ungefär så länge vi haft system för musikdistribution typ minst 70 år men den har inte styrts via en app men funktionen med en "mastervolym" är inget nytt som de uppfunnit utan patentet var trams och ett försök att missbruka patentsystemet, lyckligtvis förlorade de när det överklagades.

Sonos är ett skurkföretag som försöker sälja prylar dyrare än vad de presterar och de skiter i sina kunder och anser bara att de ska mata dem med pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Ett par högtalare skall bara fungera, möjligtvis så får man kanta om dom med åren men i övrigt skall de bara fungera. Jag har aktiva högtalare som är äldre än Sonos som företag. De fungerar fortfarande och hänger jag på en CCA så har jag fungerande streaming. Sonos är bokstöd och duger inte till annat.

Eftersom CCA numera kan styra ljudet på alla samtidigt så har man uppenbarligen tappat det och det var givetvis ett tramspatent och ingen verkshöjd alls.

https://www.theverge.com/2023/10/10/23910694/sonos-google-pat...

Vad pratar du om? De fungerar fortfarande med gamla appen... Gnäller du när nya windows släpps med hårdvarukrav också?

Fast man vann först mot google så det var inget som helst trams.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Sonos har satt fungerande produkter i Recycle mode, dvs stäng av dem via en uppdatering och erbjudit 30 % rabatt om man "pantade apparaten mot en ny."
Definitivt en typ av artificiellt åldrande, det är illa nog att sluta stödja produkter med uppdateringar men de stängde helt enkelt av apparaterna och gav ett otrevligt meddelande till den grundlurade torsken som köpt deras pryl.

Sonos försökte patentera en rätt gammal funktion, den har funnits ungefär så länge vi haft system för musikdistribution typ minst 70 år men den har inte styrts via en app men funktionen med en "mastervolym" är inget nytt som de uppfunnit utan patentet var trams och ett försök att missbruka patentsystemet, lyckligtvis förlorade de när det överklagades.

Sonos är ett skurkföretag som försöker sälja prylar dyrare än vad de presterar och de skiter i sina kunder och anser bara att de ska mata dem med pengar.

Nej Sonos har inte satt några högtalare i recycle mode, man erbjöd folk att uppgradera OM MAN VILLE och då stängdes den gamla högtalaren av efter 21 dagar, men vill man inte det går den fint att köra med den gamla appen.
Du kan inte ha läst länken du själv postade...

"It works like this: you check if one of your Sonos gadgets is eligible for the trade-up promo. Then you confirm in the Sonos app that you’d like to “trade” your current device toward a new one. Sonos instantly grants you a 30 percent discount, and then automatically starts a 21-day countdown before your old device goes into Recycle Mode"

Nu var det dock många år sedan man tog bort denna funktion men erbjuder fortfarande en uppgraderingsrabatt för dina högtalare, underbar service, vilket annat företag för så? 30% rabatt på den nya modellen bara för att du äger den gamla?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Detta sammanfattar väl det hela ganska bra! Har varit Sonosägare sen ca 2011-12 nånting. Minns när de skulle göra de gamla play 5 och amps mm obsoleta och det blev uppror att de skulle brickas (om man använde rabatten) innan de även den gången backade och lät de gamla högtalarna leva kvar även om man bytte uppe sig . Dum som jag var använde jag de där 30% rabatten, bytte upp mig, och dumpade de gamla på päronen som var i behov av lite multirum. Jag kommer inte att göra om samma misstag igen... hoppas jag. 🤔

Edit: mitt minne är kasst, de skulle bricka enheterna om man använde rabatten, så var det va? Men det backade de på sen. Är ju dock fortfarande så att de inte "klarar av" den nya appen och måste köras separat.

Dåligt minne
Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad pratar du om? De fungerar fortfarande med gamla appen... Gnäller du när nya windows släpps med hårdvarukrav också?

Fast man vann först mot google så det var inget som helst trams.

Läs på länken. Det spelar ingen roll om man vinner i lägre instans och det går vidare och man blir fullkomligt slaktad.

"US District Judge William Alsup tossed out the company’s $32.5 million jury verdict win against Google and said two of Sonos’ key patents are unenforceable and invalid."

“This was not a case of an inventor leading the industry to something new,”

"Sonos is also said to have discreetly made amendments to the documents, which greatly frustrated the judge."

Det sista citerade visar dessutom på att de verkligen är patenttroll.

När det gäller M$ och krav för windows borde du kollat på min signatur...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_Lasse_of_Us:

Detta sammanfattar väl det hela ganska bra! Har varit Sonosägare sen ca 2011-12 nånting. Minns när de skulle göra de gamla play 5 och amps mm obsoleta och det blev uppror att de skulle brickas (om man använde rabatten) innan de även den gången backade och lät de gamla högtalarna leva kvar även om man bytte uppe sig . Dum som jag var använde jag de där 30% rabatten, bytte upp mig, och dumpade de gamla på päronen som var i behov av lite multirum. Jag kommer inte att göra om samma misstag igen... hoppas jag. 🤔

Edit: mitt minne är kasst, de skulle bricka enheterna om man använde rabatten, så var det va? Men det backade de på sen. Är ju dock fortfarande så att de inte "klarar av" den nya appen och måste köras separat.

Yes det sammanfattar det bra, Sonos ger alltså sina kunder 30% rabatt på en ny högtalare om man har en gammal, vilket otrolig service! Nämn något annat företag som gör något liknande.
Den enda högtalaren som inte stödjs av S2 appen är Play 5 från 2009.

De tog bort "brickningskravet" rätt fort.

Så jag förstår inte gnället. Tvärtom är Sonos marknadsledande när det gäller att ta hand om sina kunder.