Krönika: Reklam kommer döda Youtube som kunskapskälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Median vs medel... medel är hög i sverige pga att vi har många miljardärer. Medianlönen är extremt låg.

Jag tror inte att miljadärernas löner har så stor inverkan på medellönen.

Permalänk
Medlem

Den överväldigande andelen användare som kör adblockers har väl iförsig också i allra högsta grad varit med och drivit denna utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Median vs medel... medel är hög i sverige pga att vi har många miljardärer. Medianlönen är extremt låg.

Medellön:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

år kvinnor män totalt 2023 37 800 42 000 39 900

Medianlön:

år kvinnor män totalt 2023 34 300 37 000 35 600

Vilket får mig att undra hur låg du verkade tro att medianlönen skulle vara om den, enligt dig, var extremt låg, och även var du fått den idén från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Miljardärer har sällan någon lön alls, så tror inte ditt påstående stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Funderar hur vettigt det är, att som reklamförsäljare, försöka sälja tjänster och grejer till folk som inte ens vill betala 150kr mån för Youtube.

Känns som dom riktar sig till alla dom som är minst villiga att betala för saker, alla andra har ju förmodligen ledsnat och skaffat Premium för länge sen.

Gamers och nyblivna mammor är tydligen de köpstarkaste grupperna enligt youtube själva för något år sedan. Det är därför dessa ofta kan mer eller mindre leva på det redan vid 100k subs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Medellön:

år kvinnor män totalt 2023 37 800 42 000 39 900

Medianlön:

år kvinnor män totalt 2023 34 300 37 000 35 600

Vilket får mig att undra hur låg du verkade tro att medianlönen skulle vara om den, enligt dig, var extremt låg, och även var du fått den idén från?

Baserat på att de flesta svenska medborgare är skuldsatta över öronen och vi köper en pizza för 170kr istället för 36 kronor i bulgarien.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Baserat på att de flesta svenska medborgare är skuldsatta över öronen

Vad innebär detta i kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Baserat på att de flesta svenska medborgare är skuldsatta över öronen och vi köper en pizza för 170kr istället för 36 kronor i bulgarien.

Att folk är skuldsatta över öronen innebär inte att medianlönen blir extremt låg.

Du får hitta något mer standardiserat. Att jämföra två priser på pizza säger inte något. Jag kan hitta pizzor mycket billigare här än 170 och med all säkerhet mycket dyrare i Bulgarien.

Tex, vad är priset på en Big Mac i Bulgarien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har du nån slags konkret källa till dina påståenden?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Staten kom runt det där för fem år sedan och drar direkt på skatten istället.

Jag är ändå tvungen att betala någon som distribuerar kanalutbudet om jag ska ha något mer än bollibompa eller vad det heter nuförtiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är marginalen? Det som kostar?

Ursäkta sent svar. Marginalen är vad du tjänar i förhållande till försäljningen i procent. En marginal på 50% innebär alltså att du tjänar 50 kronor per hundralapp av försäljning. Det förekommer dock olika definitioner av vilka kostnader som räknas med i marginalen, oftast avses bruttovinst vs. försäljning och kan då kallas bruttomarginal/vinstmarginal, men inte alltid. Dvs normalt ingår inte t.ex. finansiella kostnader.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det finns flera aspekter i det här.

Som framkommit så har nog ganska många här ekonomiska möjligheter att KUNNA betala för detta om man nu vill. Det finns ju dock andra aspekter, vissa har sämre ekonomiska marginaler, många bor i andra länder och världsdelar och har kanske inte samma möjligheter. Youtube har väl varit något som google kunnat säga kan "förbättra" världen genom kunskapsspridning etc. Man kanske då skulle kunna ha det som en Goodwill-spridare att inte tvinga användare in i betalträsket.

OM man vill och har råd.

Det sistnämnda kriteriet tycks åtminstone vara uppfyllt, uppenbarligen inte försnämnda.

Det finns även lite andra aspekter i detta som kan vägas in. Dels som konstaterat producerar inte youtube något vettigt själv, dom har visst något som kallas youtube music som mest verkar vara en ursäkt att kunna ta ut mer pengar. Annars är det bara en ren plattform för producenter. Det gör väl lite svårare att se någon rättfärdighet i saken.

En annan sak som jag inte vet om det diskuterats i tråden är integritet. Har man kontot (betal eller icke betal) kommer den enskilda kundens konsumtion på ett självklart sätt att kartläggas vilket kunden kanske inte vill. Kunden kanske då hellre velat använda någon typ av anomymisering i kombination med att då inte använda inloggning. Det går ju självklart inte, man måste ju självklart vara inloggad som en användare hos Google/Youtube om man vill utnyttja premiumdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboj1:

Medianlön i Sverige är ~35000 kr

Inte konstigt! De flesta av den medianen bor i sthlm och där har man mycket högre lön än resten av sverige.

Skrivet av Conqvistadoren:

Ursäkta sent svar. Marginalen är vad du tjänar i förhållande till försäljningen i procent. En marginal på 50% innebär alltså att du tjänar 50 kronor per hundralapp av försäljning. Det förekommer dock olika definitioner av vilka kostnader som räknas med i marginalen, oftast avses bruttovinst vs. försäljning och kan då kallas bruttomarginal/vinstmarginal, men inte alltid. Dvs normalt ingår inte t.ex. finansiella kostnader.

Tack då förstår jag bättre!

Permalänk
Medlem

När jag har gnällt på youtubes reklamande och allt, så blir jag oftast bemött med "Finns en enkel lösning, betala". Men jag precis som skribenten, har använt Youtube sen början på 00-talet och aldrig lagt en krona.
Jag säger inte "jag har aldrig betalat, ergo ska jag aldrig behöva göra det!", men det är svårt att motivera att börja betala, helt plötsligt. Och mer motvalls blir jag när Google ändrar i sina API-standarder för att tvinga adblockers att sluta existera mer eller mindre, nu kör jag alltid firefox och gjort sen Firebird-tiden. Och när de gör sådär, då blir man lite "david mot goliat"...

Många kreatörer säger också att de ju inte blir rika på youtube, och letar alternativa vägar.
Sen förstår jag också att Google har sina kostnader att bära... Men när de nu höjt priserna och ökat reklamen, så blir man ju... mer anti.

Permalänk
Medlem

Har premium just för hur mycket jag använder YT. Men en sak jag noterar senaste året, och kanske är det bara i min fantasi, men det finns snart inte en video som inte prålar med en enorm click bait.
Funderar på om detta kan ha att göra med den ev större konkurrensen att någon ska klicka på just ditt klipp eller om det bara en ett enormt uppsving i bad practice?

Hur som helst börjar startsidan på YT bli mer och mer parodisk för varje vecka som går...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Geeks
Grundare

Hej Edin - Edin här.
I många år tänkte jag som du. Men i år köpte jag premium och livet har aldrig varit bättre. Man slipper den här inre stressen av att hata reklam och inte göra något åt saken. Dessutom slipper barnen bli bombade med reklam.

Edin. Edin rekommenderar dig att svälja stoltheten, tunna ut plånboken och gå till verket. Du kommer inte att ångra dig. Dessutom blir det en till krönika om hur fel du hade!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Har premium just för hur mycket jag använder YT. Men en sak jag noterar senaste året, och kanske är det bara i min fantasi, men det finns snart inte en video som inte prålar med en enorm click bait.
Funderar på om detta kan ha att göra med den ev större konkurrensen att någon ska klicka på just ditt klipp eller om det bara en ett enormt uppsving i bad practice?

Hur som helst börjar startsidan på YT bli mer och mer parodisk för varje vecka som går...

YT själva har uppmanat till Click Bait videos.
Loggar du in på YT sutdios så brukar dom ha lite "tips" i höger hörn före skapare, där har dom haft just sådan tips tidigare.

Så click bait är nåt YT vill se för det visar ju reklam och därmed ger dom pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Funderar hur vettigt det är, att som reklamförsäljare, försöka sälja tjänster och grejer till folk som inte ens vill betala 150kr mån för Youtube.

Känns som dom riktar sig till alla dom som är minst villiga att betala för saker, alla andra har ju förmodligen ledsnat och skaffat Premium för länge sen.

Månatliga återkommande kostnader som olika typer av abonnemang är, tenderar att vara en stor anledning till att ens inkomst/kapital urholkas.
En månad och en hundralapp verkar harmlöst. Men när man adderar alla små återkommande kostnader och leker med tanken att de ska betalas en hel livstid så blir summorna ofta betydande.

Permalänk
Medlem

Yup.
Känns som att Youtube väldigt mycket ville konkurrera bort alla konkurrerande videoströmningstjänster, och nu tänkt ta betalt av alla som valt att stanna ändå.

Det finns såklart mycket man kan göra ändå, ublock origin har inte slutat bita än här, och cmd-tankande av klipp man gillar ska tydligen gå det med.

Tystnar nu så jag håller mig i skinnet.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Loggar du in på YT sutdios så brukar dom ha lite "tips" i höger hörn före skapare, där har dom haft just sådan tips tidigare.

Så click bait är nåt YT vill se för det visar ju reklam och därmed ger dom pengar.

Riktigt irriterande trots adblock samt sponsorblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fy fan! Är ju värdelöst när hälften av klippen inte ens handlar om det bilden visar. Hade man kunnat lita på rubriken hade det ju varit en väg attngå. Men även den är ju skriven som click bait...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det iaf bra för mig att alla dessa tjänster överöses med premium-tjänster och reklam. Jag använder dom mindre. Mitt internetanvändande över lag har minskat senaste året och jag gör mer saker med familj och med mina andra hobbysar i stället.

Så även om jag också svär och grymtar över hur internet tas över mer och mer av betaltjänster och reklam så blev det ändå rätt positivt för mig personligen

Permalänk
Medlem

Tvingas titta på två reklamsnuttar som pausas om man byter flik. Sedan avbryts klippet av sponsrat innehåll från content creatorn som kan vara upp till 5 minuter långt.
Fyfan!

Youtube är skitjobbiga med sina anti ad block teknologier också.

Permalänk
Medlem

Enda jag hör är att krönikören vill ha kakan och äta den.
Vet du kostnaden för att streama video? Särskillt högupplöst video.
Eller den skyhöga kostnaden för livesänd video?

Nu försvarar jag inte prishöjningen som skett för premium.
Men priset för gratisanvändare är definitivt en förlustaffär.

Permalänk

Hur mycket av månadsavgiften hamnar hos kreatörerna?
Kan vara motiverat om de som skapar innehållet får en del av den kakan också.
Personligen har jag dragit ner på mitt användande av tjänsten (kraftigt!!), istället för att skaffa ett premium abonnemang.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag står ut.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag testade nån modifierad youtubeapp på Iphone, den funkar rätt bra, sponsorblock är otroligt trevligt, typ alla videos jag sett så funkar sponsorblock.

Enda nackdelarna är att man måste förnya den en gång per vecka, sker iofs automatiskt om man har en dator som inte går i viloläge.
Sen funkar inte notifications, såvida man inte betalar Apple 999kr. Det är största nackdelen för mig.

Permalänk
Medlem

Youtube har svämmat över av dynga sedan många år tillbaka och har inte medvetet använt tjänsten sedan strax innan Covid. Tills de rensat bort all clickbait fortsätter jag rösta med plånboken.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Betalar gärna för Youtube premium, slutade däremot betala för och titta på TV för många år sedan.

Hade nog inte ens gjort det om jag fick all TV gratis idag.

Tv kostar dig fortfarande, istället för att du ska vara ärlig o betala så gjorde dom om det så det dras på skatten från alla istället så ingen kommer undan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Tv kostar dig fortfarande, istället för att du ska vara ärlig o betala så gjorde dom om det så det dras på skatten från alla istället så ingen kommer undan.

Vissa av oss ÄR och VAR ärliga.
Utöver när jag var hemma hos min mamma när hon levde eller mina polare, så har jag inte kollat på (linjär-)tv sedan kanske 2005-hållet. Nu är jag tvungen att betala skatt till skiten via skattesedeln istället.

Sedan betalar jag premium för spotify och måste ändå lyssna på reklam (eller skippa 18 gånger per avsnitt)