Skynda på uppdateringen till Windows 11 24H2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

som vadå? kör 24H2 på hemmaburkarna pluss på jobbet har inga problem.

Muspekare som försvinner
sfc scannow som inte funkar
Easy Anticheat och 24h2 går inte ihop
BSOD's
Buggen som rapporterar 8.6GB skräpdata från WU, deras nya checkpoints verkar inte bra.
Fingeravtrycksläsare som slutar fungera
DirectAccess slutar fungera
och alla andra ickerapporterade

Kommer inte göra nya ISO's för deployment på några månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Muspekare som försvinner
BSOD's
Buggen som rapporterar 8.6GB skräpdata från WU, deras nya checkpoints verkar inte bra.

Inte haft någon av dem, DirectAccess e ju depricated så de kanske "råkade" göra så att de slutar funka

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Inte haft någon av dem, DirectAccess e ju depricated så de kanske "råkade" göra så att de slutar funka

Likväl är det bekräftade rätt allvarliga buggar s'atte, inbyggda funktioner ska ju funktionera liksom:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tråkig attityd i kommentarerna!

Själv kör jag beta på Windows 11 sedan länge utan problem. Alltid undrat om man kan tvinga in uppdateringarna snabbare, ibland får jag inte de senaste direkt trots beta.

Dags att uppdatera om du fortfarande sitter på beta..... ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

lol noobs, Win 7 ftw. Kommer aldrig att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är knepet för att få den långsammare? Vill inte betatesta med min huvuddator.

Registerhacket som beskrivs i artikeln men med "23H2" angivet är själva grunden, men behövs några nycklar till för att låsa det.

https://www.grc.com/incontrol.htm är ett färdigt gränssnitt för att vara välja version.

https://www.grc.com/incontrol/details.htm förklarar nycklarna om du vill fixa själv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Windows + P funkar inte längre för mig, inte heller att manuellt klicka på DisplaySwitch. Någon annan med detta problem? Måste högerklicka på skrivbordet, välja Display settings och därifrån byta skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Muspekare som försvinner
BSOD's

BSOD's är relaterat till EAC, varför uppdateringen stoppas om EAC är installerat.

Permalänk
Medlem

Jag brukar uppdatera tidigt men ska nog varna lite för denna.

Upplever att det är något mer problem och den jobbigaste är att Auto HDR är helt förstört i vissa spel. Kör Ready or Not och där går det inte längre slå på Auto HDR utan helt förstörda kontraster och färger. Nvidia RTX HDR funkar inte heller, men kanske var problem innan också. Vissa spel gynnas ändå av Auto HDR när de själva inte implementerat något stöd.

Förresten finns ett alternativ som jag upplever lättare. Gå till https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11 och ladda ned Installation Assistant. Sen är det bara köra så kommer 24h2 installeras direkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DasIch:

BSOD's är relaterat till EAC, varför uppdateringen stoppas om EAC är installerat.

Det låter iaf som en hyffsad grej att stoppa 24H2 om EAC finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

lol noobs, Win 7 ftw. Kommer aldrig att uppdatera.

Tvivlar på att du är seriös i din kommentar, men så här ser min gamla Core 2 Duo-laptop ut idag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Windows + P funkar inte längre för mig, inte heller att manuellt klicka på DisplaySwitch. Någon annan med detta problem? Måste högerklicka på skrivbordet, välja Display settings och därifrån byta skärm.

Windows + P fungerar hos mig. om möjligt, testa att installerar grafikdrivrutin igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag drog in 24H2 nu, har tidigare testat preview builds. Det är stabilt för mig. Dock saknar jag Copilot i den skarpa versionen av 24H2 - jag hade den tidigare i preview builden. Någon som också "saknar" Copilot i Windows med nya uppdateringen?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Förresten finns ett alternativ som jag upplever lättare. Gå till https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11 och ladda ned Installation Assistant. Sen är det bara köra så kommer 24h2 installeras direkt.

Ja, det är lättare så länge ens dator har officiellt stöd.

Annars får man köra ISO:n med ett registerhack. Satt och bråkade med Installation Assistent för en VM nyligen som jag trodde hade stöd. Assistent sade bara att datorn redan körde Windows 11. Visade sig bero på att WDDM-drivrutinerna från Virtualbox inte uppfyllde kraven (DirectX 12 och WDDM 2.0). Behövde köra WhyNot11 för att lista ut det dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Sweclockers har gått från att vara sidan för de som vill fixa och gå utanför det som är direkt serverat från OEM, till att bli en ny PC För Alla där tips och tricks är hur man får senaste WinZip.

Ja usch att Sweclockers sprider kunskap. Sånt ska vi inte ha.

Vad är det som är problemet? Rätt nice med lite tips ibland.

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag kört 24H2 i ca en vecka. Fungerar bra överlag, det enda jag stör mig på är att:
1. Recall körs i bakgrunden, och går inte att stänga av i vanliga inställningarna.
2. 8 GB fil som inte vill försvinna.
3. Lite drivrutinsbuggar som gjorde att datorn krascha, men det har löst sig.

Sen så gillar jag inte designen av aktivitetsfältet och högerklicksmenyn (som har varit sedan Windows 11 släpptes):
Använder Windhawk för att ändra så som jag vill ha det (avgruppera fönster, liten taskbar etc).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Tvivlar på att du är seriös i din kommentar, men så här ser min gamla Core 2 Duo-laptop ut idag:

https://i.imgur.com/0vLCGrj.png

Insåg precis hur mycket man saknat "Windows Aero".

Man såg det ju nästan aldrig eftersom man arbetade med något program... eller hade något spel igång.

Men de få gångerna man använde Windows egna filhanterare eller pillade med inställningarna så var det trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Osäker på om jag förstod Chris Titus Tech korrekt, men verkar som att Recall är integrerat nu?
https://www.youtube.com/watch?v=jW6b4ObnYMY

Om jag minns rätt skulle väl recall bara finnas på vissa versioner av Windows, men nu ser det ut som det kommer vara tillgängligt till alla. Tänkte att det skulle protesteras duktigt om detta och en massflykt från Windows, men folk verkar acceptera det. Jag är lite förvånad faktiskt. Har ibland tänkt att återvända till Windows, men det känns omöjligt. Det är helt otänkbart att ha Recall på min dator.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vill man skynda att få den ? Varför ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Själv har jag kört 24H2 i ca en vecka. Fungerar bra överlag, det enda jag stör mig på är att:
1. Recall körs i bakgrunden, och går inte att stänga av i vanliga inställningarna.

Sen så gillar jag inte designen av aktivitetsfältet och högerklicksmenyn (som har varit sedan Windows 11 släpptes):
Använder Windhawk för att ändra så som jag vill ha det (avgruppera fönster, liten taskbar etc).

Punkt 2, kan vara visuell bugg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Ja usch att Sweclockers sprider kunskap. Sånt ska vi inte ha.

Vad är det som är problemet? Rätt nice med lite tips ibland.

Problemet är att det är på bekostnad av annat innehåll.

Permalänk

Har faktiskt inte recall appen

Det jag brukar göra är installera med engelska world som region. Det tar bort det mesta bloatware i windows 11.

Installerade från 24H2 iso från microsoft sen använde rufus beta för använda lokalt konto

För stuttering som vissa har sagt stängde jag av fast startup från energi inställningarna.

Har försökt leta efter recall appen eller ngt med det från olika forum men hittar inte den.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Hur ser du Recall? Jag kan inte se något i aktivitetshanteraren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Osäker på om jag förstod Chris Titus Tech korrekt, men verkar som att Recall är integrerat nu?
https://www.youtube.com/watch?v=jW6b4ObnYMY

Skrivet av jnsson:

Kolla filmen (0:21) som Thomaseron länkade...

Permalänk

Fix för blåskärmar om du kör Windows 11 24H2 på en WD-disk: https://www.tomshardware.com/pc-components/external-ssds/west...

Kört 24H2 sedan tidigt i september via release previews (Windows Insider) och det har blåskärmat även nu sedan release. Tanka hem regedit-filen som de länkar till i artikeln och rullat på fint sedan dess.

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju lagt ned Microsoft recall nu och den är aktiverad som standard. Den går inte att inaktivera via UI utan måste inaktiveras via powershell. Om man försöker hacka bort den helt så slutar systemet att fungera som exempelvis file explorer.

Så jag tvekar verkligen om jag vill dra in ännu mer spyware på min dator.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Från minut 4:00 visar han en guide hur man stänger av Recall.
Den körs i bakgrunden på alla datorer tyvärr, men det går att stänga av. Kolla allt från minut 4:00 som sagt.

Permalänk
Avstängd

man behöver inte hålla på och editera några regedit värden,

det är ju bara köra https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764 Windows 11 Installation Assistant

begåvade gör ju dock clean install, när det är såhär stora hopppp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Från minut 4:00 visar han en guide hur man stänger av Recall.
Den körs i bakgrunden på alla datorer tyvärr, men det går att stänga av. Kolla allt från minut 4:00 som sagt.

https://www.youtube.com/watch?v=4LMWUtwNY5w

Ser fortfarande inget bevis på att det faktiskt -körs- bara att featuren är installerad och "på". recall kräver väl AI hårdvara (npu? eller vafan detheter) och har man inte det kan det väl inte köra, eller?

ser inget i min aktivitetshanterare som skulle påvisa att det kör, process eller cpu / gpu användning.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lusten att ha det senaste är starkare än allt vad integritet innebär.
Windows "totall recall" versionen ska jag försöka hålla borta så länge det bara är möjligt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3