Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej att diskutera med Edvin är som en repat skiva, jag svarar inte igen
Du tog upp tråden, jag svarade toompa och dst medan du började citera mig 👍

Du lever ju i en alternativ verklighet. Det var du som citerade mig. Och det var inte jag som ”tog upp tråden igen” utan en annan medlem på det här forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Mac kompletterar en PS5:a på ett utmärkt vis. pc-gamers brukar gorma om rts-spel, övriga strategispel, emulatorer och mp-spel. Då tänker jag ofta: men jag har Mac, och dessa genre är de spelen som är bäst representation på Mac. Det är feta singelplayer-spel som nästan helt saknas på Mac.

Jag känner att det är en form av kompromiss. Personligen tycker jag att Mac är bättre på allt allt förutom spel. Skulle de stå mot varandra skulle jag aldrig byta Mac mot pc. Inte en chans.

Jag sålde min kraftfulla PC för tre år sedan och köpte Mac och XSX och PS5. Ändå är jag nu tillbaka på en speldator ansluten till TVn.

Mycket bättre. Men min Mac Mini M1 ersattes med en MacBook M3 för där hör jag hemma.

Spelupplevelsen blev dock mycket bättre med nya speldatorn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag sålde min kraftfulla PC för tre år sedan och köpte Mac och XSX och PS5. Ändå är jag nu tillbaka på en speldator ansluten till TVn.

Mycket bättre. Men min Mac Mini M1 ersattes med en MacBook M3 för där hör jag hemma.

Spelupplevelsen blev dock mycket bättre med nya speldatorn.

Grattis till din pc. Kul att du är nöjd...personligen tycker jag att en Mac är ett utmärkt komplement till PS5. Ingen köper en Mac för spel, men det finns flera riktigt bra spel som man kan köra på Mac.

Permalänk

Kom ihåg att du också får med kontrollen, motsvarande att få med tangentbord eller mus till datorn. Lägg till det i era listor.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Instämmer, alla mina polare sitter på ps5 när vi kör warzone och det händer alltid att de klagar på lag/frysningar, deras patchning om de inte har på den 24/7 tar typ 2h mot min (samma patch) 10min.

Absolut konsol är enklare men det är mycket svårare att få igång en krånglande konsol då felsökning knappt går att utföra

Be dom ansluta med en nätverkskabel istället för köra wifi, samt dom kan ju sätta den i ström sparläge så uppdateras saker medans dom är på jobbet.

Kört en hel del warzone på ps5 och 120hz hade då inga problem själv med vare sig lag / frysningar och inte heller brorsan och överlag är i alla fall väldigt petig med just sådant men kanske bara är för jag också kör med en ordentlig oled tv som är typ gjord för ps5 och kör med nätverkskabel istället för wifi.

Men ja klart det är lite svårare felsöka osv att fixa något på konsol.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Kom ihåg att du också får med kontrollen, motsvarande att få med tangentbord eller mus till datorn. Lägg till det i era listor.

Det går utmärkt att söka i trådar. Hade du tex sökt på tangentbord i den här tråden så hade visat sig att det redan har ältats fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

I räkneexemplet saknas operativsystem, mus/tangentbord och montering. PS5 Pro kommer inte i delar. Det betyder ju att en rättvis jämförelse är minst 2000 till. Alltså minst 14 000.

Sen tillkommer det ju också att ha en gaming skärm för lätt 2.000kr+. Tv har de allra flesta hem sen innan. Så det blir ett par tusen lappar högre för att spela på pc allt som allt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Sen tillkommer det ju också att ha en gaming skärm för lätt 2.000kr+. Tv har de allra flesta hem sen innan. Så det blir ett par tusen lappar högre för att spela på pc allt som allt.

Jag vill upplysa att pc kan spelas på tv också 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jasså? Själv har jag spelat på 65" Oled i många år, den säljs som en TV.

Med de argumentet så behöver en ps5 en TV, 4k och minst 120Hz för att fungera som det är tänkt. Det är betydligt många fler tusenlappar än en billig datorskärm de?!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

PS5 Pro utan tvekan! Smidigt. PC la jag ner för flera år sedan 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Fast en nackdel med PC är att de exklusiva PS5-spelen som man kan spela direkt på PS5 kan dröja länge när de kommer till PC:en. Om de ens blir konverterade dit öht.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Fast en nackdel med PC är att de exklusiva PS5-spelen som man kan spela direkt på PS5 kan dröja länge när de kommer till PC:en. Om de ens blir konverterade dit öht.

Finns ju samma sak tillbaka? Hur är rts genren på konsol?
Hur är competitive cs/dota/Lol på konsol?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jo fast om du gillar indiespel som jag så kommer majoriteten av de på steam aldrig till ps5 eller xbox.

Kolla Stardew Valley tex, kom 10månader senare till konsoler och då endast för de blev så populärt på PC. Den senaste stora patchen (1.6) släpptes nyligen till konsoler men redan i Mars till PC.

Och gillar du endast AAA-spel så skulle PC ändå vara att föredra då du säkert vill uppleva spelen i bästa möjliga flyt och upplösning med maxad grafik. Dessutom finns de inga begränsningar på kontroller. Själv spelar jag Forza med Dualsense och Last Of Xbox med Xbox elite kontroller.

Men visst är det tråkigt att missa fina exklusiva spel, Gran Turismo tex, de skulle smaka fint på PC de!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk

När man var liten så många prylar man vill ha som man inte hade råd med. Man kunde drömma. Idag skulle PS5 pro kunna vara en sådan sak.
När man blir äldre, så visst är PS5 väldigt dyr för de flesta, det dyraste är nog att frigöra fritiden så man har tid att spela på den, så PS5 Pro inte blir en produkt i gänget bland de prylar man har som man ej använder.

Jag tycker de olika sakerna kompletterar varandra, jag gillar att ha en konsol som har hand om spel. Denna spelmaskin är isolerad för resten av datorerna. Är man student så kanske man gillar samma tanke, men man kan ha behov av en kraftfullare dator i skolan och det blir dyrt att köpa båda.
*edit*
Fritid går att köpa. Anlita en målare för att måla om huset istället för att göra det själv etc. Men denna kostnad vida överstiger vad en Ps5 kostar.

Permalänk

För att göra det rättvist, räkna med disc läsaren då många har spel på skiva och behöver den samt att du kan köpa billigare spel om du har en eftersom dom säljs oftast till lägre pris, samt kan sälja dom du klarat. Lägg sen till 2 handkontroller extra som du behövder köpa in inom 1-2 år pga stickdrift som dom flesta jag pratat med drabbats av mig själv inkluderad. Lägg sen till prisskillnaden på spelen så kan du köpa en dator för några tusen till och landar på samma som PS5 pro kostar men får en betydligt snabbare dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jo fast om du gillar indiespel som jag så kommer majoriteten av de på steam aldrig till ps5 eller xbox.

Kolla Stardew Valley tex, kom 10månader senare till konsoler och då endast för de blev så populärt på PC. Den senaste stora patchen (1.6) släpptes nyligen till konsoler men redan i Mars till PC.

Och gillar du endast AAA-spel så skulle PC ändå vara att föredra då du säkert vill uppleva spelen i bästa möjliga flyt och upplösning med maxad grafik. Dessutom finns de inga begränsningar på kontroller. Själv spelar jag Forza med Dualsense och Last Of Xbox med Xbox elite kontroller.

Men visst är det tråkigt att missa fina exklusiva spel, Gran Turismo tex, de skulle smaka fint på PC de!

Jag skulle säga tvärtom, är man ute efter AAA-spel så är det nästan uteslutet konsol, av samma argument som du drog, att de kommer först till konsol, och nästan inte alls till PC. Även vissa multiplattform titlar som COD körs bättre på konsol än vad de gör på PC.

Permalänk
Medlem

Brace for EdvinR! Incoming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han är nog upptagen med sin PRO

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag skulle säga tvärtom, är man ute efter AAA-spel så är det nästan uteslutet konsol, av samma argument som du drog, att de kommer först till konsol, och nästan inte alls till PC. Även vissa multiplattform titlar som COD körs bättre på konsol än vad de gör på PC.

Ingen av konsolerna leverar i närheten av samma grafik som pc gör, typ Alan wake 2. Inte ens ps5 pro. Man ser ju i reviews på spel att "no shadow reflection, blury low resolution" etc etc

Cod körs i typ 1080p på konsol, tror inte en dator i samma prisklass skulle ha några större problem att få högre fps.

Quality läget :
"With IW9 at the core, we're in familiar territory to Modern Warfare 3. Both PS5 and Series X operate at a 3840x2160 resolution target that dynamically adjusts down to 1920x2160 -" dock har black ops ingen RT

"Again, PS5 and Series X are typically solid, but it is possible to trigger a drop to 50fps on each by triggering explosives. Also, in line with previous Call of Duty titles"

Performance :
"However, PS5 and Series X run the gamut from as high as 120fps, with sharp drops down to the 60fps line. It's highly variable, but most battles do tend to stabilise within the 70-100fps range as you'd expect, coupled with tearing at the top of the display. "

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-call-of-duty-bl...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

De allra flesta AAA spelen kommer väl till PC? Skulle vara Sonys spel då som i bästa fall dröjer några år.

Har ingen direkt koll på Call of Duty men jag skulle nog ändå gissa att PC-versionen är att föredra där med. Högre fps och upplösning samt mus och tangentbord.
De går säkert att spel med mus och tangtbord på konsol (?) men hur många gör de egentligen..
Eller vad menar du med bättre?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Multimedia dator alla dagar och dygnet runt.
Meningslöst att ha en konsol som är en nedskalad dator.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De flesta behöver ändå även en dator, så då blir det snarare så att man lägger på några tusenlappar på priset av datorn som man ändå behöver köpa så får man prestanda likvärdig eller bättre än PS5 Pro.

Bortsett från grafikkortet skulle jag säga att det t.o.m. är svårt att lyckas bygga ihop en dator som presterar sämre än PS5 Pro, då den bygger på en 6 år gammal midrange-processor.

Exakt och att bara lägga lite mer och man har betydligt bättre HW - som sagt inte svårt att mäkta, med tanke 5 år midrange skräp 😁

Själv haft det mesta i konsol väg sedan NES tiden, men ps4 pro, var sista konsolen för mig. Faktiskt alltid bannat mig själv, då jag försökt spela på dem - alla tillkorta kommande som man får med låst HW - superlåg FOV / CA / motion blur osv osv - Rent Skräp och frustrerande, förutom låg fps!

Senaste åren, finns det absolut ingen orsak att nedvärdera sig själv till att spela via detta, då allt i stort sett äntligen kommer till kära Pc!

Kommer aldrig se till en överprisad underpresterande box mera!

Pc All The Way!!

Permalänk
Medlem

Var är det med playstation som somliga pc-gamers gör igång på? Jag är seriöst intresserad av den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej du. Jag står över den här gången. Jag låter er tala ostört om pc den här gången👍

Permalänk
Medlem

Jag köpte min gaminglaptop för 950 dollar i USA i Juli 2024. 13700h och RTX 4070 Mobile (140w) 32Gb ram. Tror inte man kan få mer bang for the buck än så även om den inte är bäst på något. Slängde in en 4tb ssd och nu är det min enda dator. Det jag vill säga är att en pc inte behöver vara stor klumpig och svindyr. Jag kan ta med min daily driver överallt och spela, jobba mm. Gaminglaptops är ett slukt bra alternativ. Om det är en bra pris.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej du. Jag står över den här gången. Jag låter er tala ostört om pc den här gången👍

Det var skrivet med glimten i ögat. Jag håller med att diskussionen är över sedan länge. Det är helt enkelt helt olika produkter för olika syften. Sen råkar det gå att spela på båda. Ingen större vits att göra en sån jämförelse som artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Inget där motsäger det jag har sagt här. Jag märker skillnad mellan 30/60. Men det är mkt svårare för mig mellan 40/60. Mellan 60/120 ingen skillnad alls.

På denna punkten får du faktiskt ge dig. Jag äger min egen upplevelse själv. Vilket inte betyder att du kan ha en annan upplevelse.

Du är oprecis i ditt inlägg. Jag sammanfattar: jag märker skillnad mellan 30 och 60. Men svårare mellan 40 och 60. Men det beror också på vilket spel det är. Jag och en kompis har blindtestag 40/60. Jag går bet varje gång i vissa spel. Det blir som gissningar. Så jag har empiriska belägg för det här.

Nu är vi väldigt off topic. Bäst att lägga ner direkt.

Du ser skillnad mellan 60-120hz.
Bara genom att röra på musen i Windows ser du för bövelen en enorm skillnad haha

I first eller third person spel är det uppenbart.

Säga annat är lögn eller fel på ögonen 😍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

536 inlägg. Hur många % av dom innehåller nåt vettigt?
Ska svara på sista inlägget:
Man ser nästan ingen skillnad när man går upp i Hz, men ner märker man det direkt.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

för mig handlar det inte om fps eller ens kvalitén men att jag känner av att det är sjukt mycket "input lag" när man ex kör warzone på ps5 med mus/tbord. Hur kan man köra så, det är liksom som när jag körde forza motorsport med ffb ratt och märkte att mina inputs var så sjukt fördröjda att jag var tvungen att reagera innan det eg var dags. sjukt irriterande.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

för mig handlar det inte om fps eller ens kvalitén men att jag känner av att det är sjukt mycket "input lag" när man ex kör warzone på ps5 med mus/tbord. Hur kan man köra så, det är liksom som när jag körde forza motorsport med ffb ratt och märkte att mina inputs var så sjukt fördröjda att jag var tvungen att reagera innan det eg var dags. sjukt irriterande.

Om input lag: https://youtu.be/v8na8y6tjTA?si=A7mXEmNZpqNJm6pQ

Jag har aldrig upplevt problemet du beskriver.