Ryzen 7 9800X3D bränd – handhavandefel boven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Don't feed the troll har aldrig sett den användaren säga något positivt om AMD. Måste vara någon sorts religiös övertygelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

-Hej jag bankade ner proppen med en hammare...

<Uppladdad bildlänk>

Instämmer.

Först reagerade jag med fasa och tänkte att nu upprepar sig skiten med 7800x3d igen...

Sen såg jag det där...😬

Då kan vi nog pusta ut litegrann för närvarande.

Permalänk

Vad är egentligen nyttan med att rapportera om ett handhavandefel under rubriken "Ryzen 7 9800X3D bränd på AM5-moderkort"? Vad tjänar SweClockers på sensationsrubriker?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Lät väl inte direkt så när det handlade om handhavandefel med Nvidias kontaktdon eller felmonterade Intel CPU'er fick samma slags brännskador? Varför ska AMD få någon särskild behandling?

Det är väl skillnad på 1 rapporterad händelse och multipla rapporteringar om samma sak?
Händer det många gånger är det ett designfel, händer det enstaka gång är det handhavandefel.

Skrivet av PowerSupply:

Vad är egentligen nyttan med att rapportera om ett handhavandefel under rubriken "Ryzen 7 9800X3D bränd på AM5-moderkort"? Vad tjänar SweClockers på sensationsrubriker?

Click och reklamintäkter, dvs pengar. Allt till en kostnad av kvalitet.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

MSI moderkort och i bilderna på reddit ser sockeln ut att ha någon liten plastbit som ligger i vägen för att sätta processorn rätt, eventuellt.

Men i kommentarerna på reddit ser det även ut som att gamers nexus köper de trasiga delarna av användaren, så gissar att vi snart kommer får en lång intensiv youtube video om exakt vilka som fuckat upp och vad tech jesus har för tnakr om det

Se uppe till vänster i sockeln, har inte AM5 så såvitt jag vet kan det där vara normalt, men ser ju ut mer som en bit extra plast typ.

https://i.imgur.com/mnqB6Wq.jpeg

Ser ju ut som att något hamnat på kant och tvingats ner, varvid en bit plast följt med ner.

Samma gäller piggen en bit ner till vänster som är deformerad, motsvarande pigg till höger är som den skall.

Är förvånande att CPU'n fungerade som den skulle till att börja med.

Annars så var min första tanke att där kommit någon vätska på sockeln, då ett av dom centrala stiften i sockeln är grön av ärg, kan kanske ske om det inte är full kontakt.

Edit:
Båda antaganden är nog korrekta, om man tar en titt på bygeln, så har den förutom spår av kylpasta även spår av något som fått bygeln att oxidera. Den oxideringen verkar fortsätt ut på sockeln där det är bränt, alltså verkar det som att CPU'n har blivit monterad om minst två gånger, första gången där den blivit monterad snett, och andra gången där något blivit spillt över moderkortet.

Oavsett så får vi nog snart en förklaring ifrån GN

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ey, åtminstone är det inte Asus denna gång iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

MSI moderkort och i bilderna på reddit ser sockeln ut att ha någon liten plastbit som ligger i vägen för att sätta processorn rätt, eventuellt.

Men i kommentarerna på reddit ser det även ut som att gamers nexus köper de trasiga delarna av användaren, så gissar att vi snart kommer får en lång intensiv youtube video om exakt vilka som fuckat upp och vad tech jesus har för tnakr om det

Se uppe till vänster i sockeln, har inte AM5 så såvitt jag vet kan det där vara normalt, men ser ju ut mer som en bit extra plast typ.

Jag tycker snarare det ser ut som att personen har lagt processorn uppe på kanten och klämt sönder plasten med hjälp av spännanordningen.inte konstigt om processorn då hamnat snett och kortslutit något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Den som lever får se.

Det är ju en vanlig taktik från storföretagen att skylla på användaren. Lätt att haka på den retoriken också antar jag. Gamer Nexus gjorde ju en granskning av ASUS-supportprocess där det var företaget som hade gjort fel och inte användarna. Så man ska inte vara för snabb att peka finger.

Tittar man på bilderna så ser man tecken på att någon spännt fast en troligtvis sned prolle.
Som bonus har användaren kladdat kylpasta över halva moderkortet så det ger ju knappast ett gott intryck angående personens kompetens.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

UserBenchmark som lagt kylpasta i sockeln och returnerat till Webhallen.
Nej, men skämt åsido så är det svårt att veta om skadorna på sockeln är åsamkade vid montering eller demontering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Trodde det nuförtiden va omöjligt att montera en cpu fel

Permalänk
Medlem

Tråden: ”Leave Britney alone!”

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PowerSupply:

Skrivet av Rebben:

Click och reklamintäkter, dvs pengar. Allt till en kostnad av kvalitet.

Förmodligen kan redaktionschef @Enviro och/eller nyhetsredaktör @Edin_II utveckla, istället för att vi ska behöva sitta och spekulera.

Jag har redan ifrågasatt rubriksättningen, men jag måste verkligen understryka igen hur missvisande den framstår, baserat på det som framkommit hittills. Den lyfter tydligt fram Ryzen 7 9800X3D och AM5, som att det är något speciellt med den hårdvaran i detta avseende. Men av allt att döma verkar det ju snarare som att en rättvisande rubrik vore "Felmonterad processor brändes".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Handhavandefel, precis som Jonas beskriver.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förmodligen kan redaktionschef @Enviro och/eller nyhetsredaktör @Edin_II utveckla, istället för att vi ska behöva sitta och spekulera.

Jag har redan ifrågasatt rubriksättningen, men jag måste verkligen understryka igen hur missvisande den framstår, baserat på det som framkommit hittills. Den lyfter tydligt fram Ryzen 7 9800X3D och AM5, som att det är något speciellt med den hårdvaran i detta avseende. Men av allt att döma verkar det ju snarare som att en rättvisande rubrik vore "Felmonterad processor brändes".

Eller...

Handhavandefel brände sockel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Trodde det nuförtiden va omöjligt att montera en cpu fel

Inget är omöjligt för en händig karl.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag föredrar pinnar på cpun som man låser fast än att fjädringen på pinnarna i sockeln ska hålla kontakt. Antingen handhavande fel men definitivt fel på stiften om den fungerade för att sedan brännas upp tyder på glappkontakt = lågt fjädertryck från siften i sockeln.
Men vad är det man säger, en gång är ingen gång men kommer avvakta med oc ett tag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aka_The_Barf:

Antingen handhavande fel men definitivt fel på stiften om den fungerade för att sedan brännas upp tyder på glappkontakt = lågt fjädertryck från siften i sockeln.

Den fungerade aldrig enligt redditören:

Skrivet av u/TrumpPooPoosPants:

I don't know what the BIOS rev. was because it never worked, unfortunately. It has whatever BIOS it shipped with.

It burned up before I ever entered the BIOS. The socket was brand new when I put the chip in, no bent pins or anything.

Gå till inlägget

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ju spekulativt, men det ser mer ut som att sockeln deformerats då processorn legat snett och kylare sedan skruvats åt. Det är alltså ingen extra bit plast utan en skada efter monteringen.

Du kanske skulle hörsamma din egen uppmaning

Skrivet av medbor:

Skadan på den bilden ser ju ut som att processorn legat delvis uppe på plastkanten runt sockeln och pressats så hårt att plasten delat sig eller spruckit

Om processorn låg i det läget så var den ut position med mer avstånd än storleken på pinnarna i sockeln, och det skulle medföra att pinnar ansluts till fel kopplingsbanor på processorn

Om det helt enkelt är felkopplat är det inte konstigt alls att det kan smälta eller skapa andra problem genom till exempel kortslutning

Det verkar enligt mig som att det finns en ganska naturlig förklaring

Skrivet av Aphex:

Om du tittar på guidepinnen rakt till vänster så ser den också knäckt ut, ska normalt se likadan ut som den på högersidan. Ganska tydligt att processorn legat snett på något vis.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ser ju ut som att något hamnat på kant och tvingats ner, varvid en bit plast följt med ner.

Samma gäller piggen en bit ner till vänster som är deformerad, motsvarande pigg till höger är som den skall.

Är förvånande att CPU'n fungerade som den skulle till att börja med.

Annars så var min första tanke att där kommit någon vätska på sockeln, då ett av dom centrala stiften i sockeln är grön av ärg, kan kanske ske om det inte är full kontakt.

Edit:
Båda antaganden är nog korrekta, om man tar en titt på bygeln, så har den förutom spår av kylpasta även spår av något som fått bygeln att oxidera. Den oxideringen verkar fortsätt ut på sockeln där det är bränt, alltså verkar det som att CPU'n har blivit monterad om minst två gånger, första gången där den blivit monterad snett, och andra gången där något blivit spillt över moderkortet.

<Uppladdad bildlänk>

Oavsett så får vi nog snart en förklaring ifrån GN

Skrivet av DevilsDad:

Jag tycker snarare det ser ut som att personen har lagt processorn uppe på kanten och klämt sönder plasten med hjälp av spännanordningen.inte konstigt om processorn då hamnat snett och kortslutit något.

Ni har alla rätt vid närmare titt, ser mer ut som att sockeln mosats än som att den varit dålig från början, finns väl i teorin ett argument i att den kanske mosats för att den var dålig från början men användarfel låter nog mer sannolikt. Jag har installerat många processorer genom åren, har satt en eller två lite dåligt men aldrig varit med om en sockel som är deformerad.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men skämt åsido så är det svårt att veta om skadorna på sockeln är åsamkade vid montering eller demontering.

Nej alltså userbenchmark har ju redan förklarat att 9800X3D blir ägd av 13600K, enough said

Att plasten är nerpressad vad det ser ut som tyder väl mer på montering, sedan tycker man väl att användaren kanske skulle ha vetat med sig att de liksom bänt fast en processor med en massa kraft och kunde ha nämnt det i posten -_-

Skrivet av Wyver:

mata inte trollen

Men hur ska de växa sig stora och starka om vi svälter dem? Det går bra för AMD nu ju, anti-AMD troll kommer behövas för att sätta dem på plats snart

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Att plasten är nerpressad vad det ser ut som tyder väl mer på montering, sedan tycker man väl att användaren kanske skulle ha vetat med sig att de liksom bänt fast en processor med en massa kraft och kunde ha nämnt det i posten -_-

Jag har varit med om att en släkting bad mig om hjälp med ett nytt datorbygge som ej fungerade. Det visade sig att han hade lyckata klämma fast processorn på fel håll, helt ovetandes. PCBt blev helt böjt pga piggarna som ska se till att man inte kan sätta den åt fel håll. Det var en i5a ur 6000-serien tror jag. Vi böjde tillbaka PCBt, och mirakulöst nog fungerar den processorn än idag... 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, det är det inte. Överbelastningsskador uppstår inte vid demontering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Till och med att ta med mer eller mindre flottiga fingrar på undersidan av CPU kan ge högre resistans och värme. Men här verkar det vara felmontering som är boven i dramat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ett till 99% garanterat användarfel och meningslös nyhet, Innan man ens vet om de rör sig ett fabrikationsfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har varit med om att en släkting bad mig om hjälp med ett nytt datorbygge som ej fungerade. Det visade sig att han hade lyckata klämma fast processorn på fel håll, helt ovetandes. PCBt blev helt böjt pga piggarna som ska se till att man inte kan sätta den åt fel håll. Det var en i5a ur 6000-serien tror jag. Vi böjde tillbaka PCBt, och mirakulöst nog fungerar den processorn än idag... 😅

...hur fan överlevde den det?

Har gjort tre stora misstag i mina datorbyggen:

1: Köpte en begagnad burk av en polare för att få hans 6970 så jag kunde köra crossfire. Minns inte var det var för PSU han hade men inte något stort märke, två kablar var märkta "GPU" och tänkte att jag skulle testa med en gång. Ena GPU brann lite lätt, CPU/MOBO/RAM vart toast. Minns att jag var förvånad då PSU egentligen var rätt låg W för att vara SLI/Crossfire, borde ha lyssnat på den tanken.

2: Böjde en pin på någon AMD-processor, böjde tillbaka den och det var lugnt, men när jag väl sålde vidare den la jag upp den för ett låg pris och fick vara ärlig med att en pin vart böjd en gång i tiden.

3: Fick för mig att repasta ett Vega 64 efter ett par år av att konstant mining när jag inte spelade med det, morpheuskylaren jag hade var lite bäng, spräckte något på kortet när jag monterade tillbaka den och fick bli ny GPU.

Har byggt och byggt om så jävla mycket genom åren, och är så slarvig med allt annat i livet att jag konstant är förvånad att mina datorer funkar så bra som de ändå gör.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Om plastbiten orsakat felaktig installation så lär moderkortstillverkaren få hosta upp.

Blir intressant att se vad tech-jesus har att predika.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Kom upp en bild på Reddit som kan vara intressant.

Verkar som att även ramen som man fäller över CPU'n är böjd/misshandlad.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den fungerade aldrig enligt redditören:

Då var det nog handhavande fel, speciellt med tanke på skadan på sockeln delen där cpun ska passas in.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Alling:

Ja, men ja. För det första: Sorry @Alling. Såg att du pingat mig i tidigare nyhet och det har varit på min todo att svara, men det får bli här i stället.

Min filosofi till rubriker är kort och gott "lyft det som är intressant i storyn". Det betyder att fokusera på det som gör storyn läsvärd, vilket i det här fallet är att en 9800X3D har blivit bränd. För mig är det den mer intressanta biten av storyn och jag blir nyfiken och vill läsa mer om varför den brändes när jag ser rubriken.

"Felmonterad processor brändes" hade också funkat, men då hade det varit en annan typ av text. Typ mer en PSA i stil med "därför är det viktigt att placera processorn rätt". Det är faktiskt en bra vinkel och möjligtvis något vi kan göra i framtiden.

Gällande läsningar och sådant, så är väl svaret kortfattat ja. Jag vill att saker vi lägger tid på blir lästa, oavsett om det är nyheter, tester, artiklar eller annat. Och ett sätt att göra det är att skriva lockande rubriker där vi lyfter det som är intressant i storyn.

Men med det sagt, så slängde jag in att det handlar om handhavandefel i ingressen. Håller med om att det borde varit med från början då det är en viktig del i storyn.

Jag hoppas att detta klargör hur vi tänker kring rubbar och jag är supertacksam att sånt här lyfts. Även om jag inte håller med om vissa saker, så är det viktigt att höra vad ni tycker och känner. Det håller oss på rätt köl, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

...hur fan överlevde den det?

Jaadu.. det har uag frågat mig skälv många gånger.

Men vad är det egentligen som är troligt att det skulle gå sönder?

Det finns såklart en risk om vissa pinnar ger spänning som skulle kunna bränna andra pinnar om den monterades på fel håll. Så var uppenbarligen inte fallet.

ESD är helt klart en risk när vi skulle böja tillbaka PCBt.. verkar som vi hade tur där också.

Det sista jag kan tänka mig är att ledningsbanor i PCBt gått sönder när den böjdes. Det var ändå bara biten utanför IHSen som var böjd. Detta är jag mest fachinerad över att det inte hände. Som sagt... vi hade nog tur.

Har du fler förslag på vad som skulle kunna gått sönder? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jaadu.. det har uag frågat mig skälv många gånger.

Men vad är det egentligen som är troligt att det skulle gå sönder?

Det finns såklart en risk om vissa pinnar ger spänning som skulle kunna bränna andra pinnar om den monterades på fel håll. Så var uppenbarligen inte fallet.

ESD är helt klart en risk när vi skulle böja tillbaka PCBt.. verkar som vi hade tur där också.

Det sista jag kan tänka mig är att ledningsbanor i PCBt gått sönder när den böjdes. Det var ändå bara biten utanför IHSen som var böjd. Detta är jag mest fachinerad över att det inte hände. Som sagt... vi hade nog tur.

Har du fler förslag på vad som skulle kunna gått sönder? ^^

Inga förslag, det är väl mer just att om PCB blivit böjd så känns det ju helt otroligt att inget monterat på PCB skadats liksom. Trevligt att slippa problem dock, ibland låter universum en komma undan milt med dumheter

Skrivet av Enviro:

Ja, men ja. För det första: Sorry @Alling. Såg att du pingat mig i tidigare nyhet och det har varit på min todo att svara, men det får bli här i stället.

Min filosofi till rubriker är kort och gott "lyft det som är intressant i storyn". Det betyder att fokusera på det som gör storyn läsvärd, vilket i det här fallet är att en 9800X3D har blivit bränd. För mig är det den mer intressanta biten av storyn och jag blir nyfiken och vill läsa mer om varför den brändes när jag ser rubriken.

"Felmonterad processor brändes" hade också funkat, men då hade det varit en annan typ av text. Typ mer en PSA i stil med "därför är det viktigt att placera processorn rätt". Det är faktiskt en bra vinkel och möjligtvis något vi kan göra i framtiden.

Gällande läsningar och sådant, så är väl svaret kortfattat ja. Jag vill att saker vi lägger tid på blir lästa, oavsett om det är nyheter, tester, artiklar eller annat. Och ett sätt att göra det är att skriva lockande rubriker där vi lyfter det som är intressant i storyn.

Men med det sagt, så slängde jag in att det handlar om handhavandefel i ingressen. Håller med om att det borde varit med från början då det är en viktig del i storyn.

Jag hoppas att detta klargör hur vi tänker kring rubbar och jag är supertacksam att sånt här lyfts. Även om jag inte håller med om vissa saker, så är det viktigt att höra vad ni tycker och känner. Det håller oss på rätt köl, helt enkelt.

Tycker inte rubriken är så konstig egentligen, vill jag flika in. Förstår varför det kanske osar misinfo för många men om man tar det för vad orden faktiskt säger utan en massa antaganden så säger den ju inget inkorrekt. Och tycker inte ni ska behöva göra bedömningar om huruvida något är eller inte är handhavandefel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

så du erkänner att du böjer sanning till den punkten att det kan misstolkas som felinformation då man vill få det att verka mer intressant än vad det egentligen är, istället för att berätta sanningen för den är ju lite halvtråkigt att det var bara nån som montera CPU:n fel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/