Microsoft släpper beta av kritiserade Recall

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper beta av kritiserade Recall

Nu kan den som är sugen och har en Copilot Plus-dator testa den AI-baserade funktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Telescreen, 1984.

Tack, men nej tack.

Permalänk
Medlem

En utförlig tutorial om hur man raderar alla spår av Windows Recall på sin Windows dator av nyare snitt vore tacksamt, det är tydligen inte bara att "avinstallera" Microsoft har krånglat till det rejält. Tala om hål i huvudet funktion.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara ge upp? Känns som chatcontrol som återkommer varje år i en ny skepnad…

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

det är tydligen inte bara att "avinstallera" Microsoft

Lite "kreativ klippning" i citatet absolut....

Men visst tusan går det att avinstallera Microsoft Man måste bara vilja, och våga....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jävla spyware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Lite "kreativ klippning" i citatet absolut....

Men visst tusan går det att avinstallera Microsoft Man måste bara vilja, och våga....

Underförstått, absolut, problemet för egen del är att mina DAW-program är en mardröm under Linux och Mac tvärvägrar jag(personlig preferens), spel skulle jag kunna leva utan men Windows programbibliotek äger för mina ändamål. Synd att dom skall förstöra Windows så gott dom kan.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem

Vänta till du får AI integrerad i bilen typ ChatGbt. Som absolut "inte" lyssnar på allt du säger för dig själv eller andra och säljer den infon för högst erbjudande.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Av erfaranhet så litar jag absolut inte på Microsofts "måste aktiveras manuellt", för det kommer säkert nån uppdatering nån gång som "råkar" aktivera den automatiskt och utan att användaren vet om det. Alternativt att Microsoft efter nåt år bestämmer sig för att nu är det dags, och medvetet gör den till opt-out istället för opt-in.

Permalänk
Medlem

Är ni inte lite väl negativa nu med era foliehattskommentarer? 😒 Ingen data sänds till Microsoft, all data ligger krypterat, och alla beräkningar sker ju på en lokal NPU. Visst var det inte bra att all information under en testperiod låg okrypterat, men det var ju trots under en stängd betaperiod och inte något Microsoft pushade på samtliga med ondskapsfulla intentioner.

Recall och liknande system kan vara otroligt användbart och ett exempel på AI som faktiskt gör våra allt mer komplicerade liv lite lättare att organisera och inte bara något som slösar otroliga mängder energi på strunt. Jag är själv en väldigt stor AI-skeptiker som ofta ställer mig på tvären så fort ordet nämns, men även jag har mina gränser.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Av erfaranhet så litar jag absolut inte på Microsofts "måste aktiveras manuellt", för det kommer säkert nån uppdatering nån gång som "råkar" aktivera den automatiskt och utan att användaren vet om det. Alternativt att Microsoft efter nåt år bestämmer sig för att nu är det dags, och medvetet gör den till opt-out istället för opt-in.

Allt det där är möjligheter, men om inte annat så är det nog rimligt att vänta sig att de kommer börja tjata på användaren.

Det är ju också något slags standardtaktik; ge användaren ett val (för att det typ krävs av dem), men om användaren väljer fel så fortsätt bara tjata tills de väljer rätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är ni inte lite väl negativa nu med era foliehattskommentarer? 😒 Ingen data sänds till Microsoft, all data ligger krypterat, och alla beräkningar sker ju på en lokal NPU. Visst var det inte bra att all information under en testperiod låg okrypterat, men det var ju trots under en stängd betaperiod och inte något Microsoft pushade på samtliga med ondskapsfulla intentioner.

Recall och liknande system kan vara otroligt användbart och ett exempel på AI som faktiskt gör våra allt mer komplicerade liv lite lättare att organisera och inte bara något som slösar otroliga mängder energi på strunt. Jag är själv en väldigt stor AI-skeptiker som ofta ställer mig på tvären så fort ordet nämns, men även jag har mina gränser.

Källa på att detta i framtiden inte kommer ändras? Annan källa på att man kan till 100% lita på vad Microsoft säger i 100% av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Problemet är att dom under många års tid förverkat sitt förtroende. Det behövs något drastiskt som öppen källkod för att de ska kunna vinna tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Ja vi fattar, alla Sweclockers pingviner rusar till kommentarsfältet få fort "Microsoft" nämns i en nyhetsartikel.

Ser att det skulle vara användbart med jobbdatorn, ofta man blir dränkt i mail och pdfer där man lätt glömmer bort vem det var som snackade/skickade in något om x och man lätt kan få fram det utan att bläddra i massa filer.

Annars har jag svårt men vad funktionen skulle hjälpa med, men det verkar som dom försöker sälja in det här för jobbdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Ja vi fattar, alla Sweclockers pingviner rusar till kommentarsfältet få fort "Microsoft" nämns i en nyhetsartikel.

Ser att det skulle vara användbart med jobbdatorn, ofta man blir dränkt i mail och pdfer där man lätt glömmer bort vem det var som snackade/skickade in något om x och man lätt kan få fram det utan att bläddra i massa filer.

Annars har jag svårt men vad funktionen skulle hjälpa med, men det verkar som dom försöker sälja in det här för jobbdatorn.

Billigt sätt att försöka trixa bort diskussionen om sakfrågan.

Permalänk
Skrivet av Rhymez:

ingen förnekar nog att det kan vara användbart, det är inte problemet med funktionen. Lär garanterat bli en del av Microsofts "productivity score" och ett verktyg för arbetsgivare att piska sina arbetare

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

ingen förnekar nog att det kan vara användbart, det är inte problemet med funktionen. Lär garanterat bli en del av Microsofts "productivity score" och ett verktyg för arbetsgivare att piska sina arbetare

Har jag missat var Microsoft annonserat dessa extra-funktioner arbetsgivare ska kunna använda sig av för att snoka på sina anställda? Eller är det något hemlighetsmakeri Microsoft bara delar med sig till bolags-ledningar runt om i världen?

Känns bara som foliehatt-tankar ala Richard Stallman.

För mig känns det bara som Microsoft försöker komma på produkter att använda AI men inte tänkte rätt med säkerheten.

Jag gissar att 100% av er använder det ultimata "spionverktyget" smarttelefonen som är flera hundra gånger värre integritetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Har jag missat var Microsoft annonserat dessa extra-funktioner arbetsgivare ska kunna använda sig av för att snoka på sina anställda? Eller är det något hemlighetsmakeri Microsoft bara delar med sig till bolags-ledningar runt om i världen?

För mig känns det bara som Microsoft försöker komma på produkter att använda AI men inte tänkte rätt med säkerheten.

Jag gissar att 100% av er använder det ultimata "spionverktyget" smarttelefonen som är flera hundra gånger värre integritetsmässigt.

Varför är det så viktigt för dig att försvara Microsoft och misstänkliggöra de kritiker som blir allt fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Källa på att detta i framtiden inte kommer ändras? Annan källa på att man kan till 100% lita på vad Microsoft säger i 100% av fallen.

Varför ska jag ge källa på ett påstående jag inte ens kommit med? Om vi ska ta diskussionen den vägen vill jag att du först ger mig en källa på att det i framtiden kommer att ändras 🙄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Varför är det så viktigt för dig att försvara Microsoft och misstänkliggöra de kritiker som blir allt fler?

Kritiken av säkerheten kring det hela såg jag som legitima, riktigt klantigt av MS att inte tänka på sånt, det har dom ju tagit åt sig, försenat produkten och korrigerat.

Just nu är det bara rena dagis och foliehatt-nivå, som självklart endast pingviner spammar runt på Reddit och diverse forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

För mycket av kritiken ni kommer med är bara antaganden och fantasier, och om ni inte vill att vi som är lite mer nyanserade i vår kritik kommer och avbryter er runkcirkel av negativitet med fakta så bör ni göra det i en mer privat omgivning.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Kritiken av säkerheten kring det hela såg jag som legitima, riktigt klantigt av MS att inte tänka på sånt, det har dom ju tagit åt sig, försenat produkten och korrigerat.

Just nu är det bara rena dagis och foliehatt-nivå, som självklart endast pingviner spammar runt på Reddit och diverse forum.

Skrivet av Kyraal:

För mycket av kritiken ni kommer med är bara antaganden och fantasier, och om ni inte vill att vi som är lite mer nyanserade i vår kritik kommer och avbryter er runkcirkel av negativitet med fakta så bör ni göra det i en mer privat omgivning.

Jag håller med er. Jag gillade inte att den skulle vara aktiv som standard och inte få någon fråga. Men MS har ju gjort en hel del ändringar sedan dess.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Skrivet av Kyraal:

Därmed har ni underskridit dagisnivån och jag övergår att diskutera med vuxna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror inte de inför denna funktion av en ren välgärning för användarens bästa. Vad vinner de på att användarna får en AI-databas som tränas lokalt? Det är logiskt att tänka att de kommer vara hungriga efter den enorma mängd träningsdata som lagras på användarnas maskiner. Det vore marknadsekonomisk idioti att inte vilja ta del av den datan för att träna sina egna AI-modeller med. Men det är klart, det är å andra sidan Microsoft vi skriver om här. Och å tredje sidan, det är Microsoft vi skriver om här. På ett eller annat vis kommer de vilja använda detta för något slags vinstsyfte framöver. Reklam i OS:et? Löjlig idé för x antal år sedan, och här sitter vi nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Källa på att man inte kan lita på dem 100% av fallen?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tror inte de inför denna funktion av en ren välgärning för användarens bästa. Vad vinner de på att användarna får en AI-databas som tränas lokalt? Det är logiskt att tänka att de kommer vara hungriga efter den enorma mängd träningsdata som lagras på användarnas maskiner. Det vore marknadsekonomisk idioti att inte vilja ta del av den datan för att träna sina egna AI-modeller med. Men det är klart, det är å andra sidan Microsoft vi skriver om här. Och å tredje sidan, det är Microsoft vi skriver om här. På ett eller annat vis kommer de vilja använda detta för något slags vinstsyfte framöver. Reklam i OS:et? Löjlig idé för x antal år sedan, och här sitter vi nu...

Vilket vinstdrivande bolag låter bli att fundera över hur de på ett eller annat sätt ska tjäna pengar på vad de utvecklar? Det vore hål i huvudet för dem att inte tänka i dessa banor, precis som för alla andra vinstdrivande bolag.

Vad som också är hål i huvudet är att påstå något gällande användarens integritet för att sedan på ett eller annat sätt göra tvärt om. Det skadar förtroendet vilket i sin tur minskar antalet kunder, vilket i sin tur minskar vinst/omsättning.

Säger Microsoft att databasen kommer att vara krypterad och enbart åtkomlig från användarens egen enhet så kommer de att behöva hålla sig till detta. Allt annat vore extremt skadligt för dem och det vet de om. Givetvis innebär det inte att man blint kan lita på vad de säger. Man bör ganska hur funktionen är konstruerad, samt att vad de påstår går att verifiera. Funkar recall som det är tänkt så ser jag ingen fara med att använda den funktionen. Man kan så klart tycka vad man vill om den, men man behöver inte spekulera i huruvida Microsoft skulle vara ondskefulla och bara vara ute efter att göra pengar på användarens data oavsett vad användaren tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Därmed har ni underskridit dagisnivån och jag övergår att diskutera med vuxna.

Vet inte hur det var när du gick på dagis, men vi hade i alla fall inte snack om runkcirklar. Jag bjuder dock på en lätt väg ur en annars svår diskussion.

Skrivet av underd0g76:

Håller helt med om att de inte inför funktionen av ren välgörenhet, men det behöver faktiskt inte handla om att de ska smyga informationen ut ur användarens system till Microsofts servrar för djupare analys som de ska tjäna pengar på. Det behöver inte vara mer komplicerat än att de försöker göra en bra produkt som lockar fler användare till sitt system.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Får hem min mac mini nu nästa vecka och så fort det händer så kommer arbetshästen kapas från internet och bara vara ansluten till det interna nätet. Proper old school. Hade samma setup på Fast Liquid Turnkey system (redigering) tidigt 2000 - Krasha aldrig, stabilaste system någonsin. Osäker om win11 kan jämställas med win2000 i stabilitet men jag hoppas jag slipper uppdatera maskinen framöver. Why fix something that isn't broken - hittar jag en bugg som är förjävlig i nån av mjukvarorna kommer jag naturligvis ansluta o ladda ner men om maskinen funkar som den ska så kommer den vara offline.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Snusfri

Med Win11Debloat så kan man bort Copilot, Bing, Recall och en hel del annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Rhymez:

Om du syftar på productivity score så lanserades det runt 2020 https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/blog/2020/10/29...

Jag tror det är naivt att tro att de inte skulle utnyttja AI på detta sättet, det är företagen som är Microsofts inkomstkälla, inte de anställda. I och med arbete på distans så har många gamla mossiga arbetsgivare skrivit spionverktyget på önskelistan.

Spioneri via min telefon, tv, bil eller andra enheter påverkar mig inte i dagsläget och det blir ett för stort steg tillbaka i tiden att inte låta sig spioneras på