Netflix tappar kvalitet trots bra förutsättningar med nätverk

Permalänk

Netflix tappar kvalitet trots bra förutsättningar med nätverk

Hej, har flyttat till en tvåvåningslägenhet. Har en Asus RT AX58U på nedervåningen och sen en kabel till övervåningen där jag har en till RT AX58U som är kopplad med AIMESH.

Kör min apple tv inkopplad i tvn på våning 2 på wifit och alla enheter som mobil och laptop som jag kopplar på detta nät har maximal signalstyrka och bredbandskollen visar 500 mbit upp och samma ner.

När jag kollar på Netflix så tappar den dock i kvalitet ibland och ser förjävlig ut så undrar vad fan det kan vara för problem? Oftast är det bra men det verkar dippa ibland.

Kan såklart dra en kabel men slipper helst det.

Nån som har några teorier? Har inte hunnit prova andra streamingtjänster än så vet inte om det bara är Netlix som är drabbat.

Trodde jag körde 5ghz men icke, provade det nu och so far so good. Borde det dock inte flyta bra på 2.4 med?

verkar funka bättre på 5 ghz-nätet
Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem

2.4GHz har en stor svaghet, det är ungefär samma frekvens som microvågsugnar, vilket gör att det finns en ganska stor risk att bandbredden blir lidande när någon i lägenhetshuset drar igång sin :). Det kan vara det du har upplevt.

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på teoretisk hastighet och faktisk hastighet. 2.4 ger under bra förutsättningar 100-200 mbit. Så byt och kör på 5ghz så borde det funka bättre.

Permalänk
Medlem

2.4GHz når mycket längre och man kan med det få in mycket mer störningar från t ex grannar. Det kan räcka med att göra lite kanalanalyser och se om det finns något band med färre enheter.

Permalänk

My mistake, trodde jag satt alla enheter på 5 men den var på 2.4 ju så förhoppningsvis så var det bara det som var problemet men undrar också hur man gör kanalanalyser? Finns det i mjukvaran nånstans? Tack för snabba svar!

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

My mistake, trodde jag satt alla enheter på 5 men den var på 2.4 ju så förhoppningsvis så var det bara det som var problemet men undrar också hur man gör kanalanalyser? Finns det i mjukvaran nånstans? Tack för snabba svar!

Finns appar till Android telefoner som ger lite data, t.ex. Wifi Analyser.
Vill man en riktig analys så finns det inbyggt i t.ex. Unfi AP.
Till Apple TV finns Speedtest som app.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W