Intel slopar funktioner i nya kontrollpanelen

Permalänk
Melding Plague

Intel slopar funktioner i nya kontrollpanelen

Både streaming och inspelning försvinner när Graphics Software ersätter Arc Control.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Jag förstår att plocka bort strömningsfunktionen då som de nämner finns det bättre verktyg för ändamålet, likt OBS och StreamLabs.

Däremot att slopa inspelningsmöjligheter verkar inte annat än dumt, är ju en huvudorsak att många ens bemödar sig att installera exempelvis Nvidia Appen (f.d. Geforce Experience) – handlar om enkel åtkomst, vilket inte nödvändigtvis är fallet med att behöva installera tredjeparts-applikationer.

Om de inte vill bemöda sig att utveckla en helt egen inspelningsfunktion är det minsta de kan göra att utveckla ett officiellt plugin för OBS, sedan hänvisa till detta i deras gränssnitt på ett tydligt vis.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag förstår att plocka bort strömningsfunktionen då som de nämner finns det bättre verktyg för ändamålet, likt OBS och StreamLabs.

Däremot att slopa inspelningsmöjligheter verkar inte annat än dumt, är ju en huvudorsak att många ens bemödar sig att installera exempelvis Nvidia Appen (f.d. Geforce Experience) – handlar om enkel åtkomst, vilket inte nödvändigtvis är fallet med att behöva installera tredjeparts-applikationer.

Om de inte vill bemöda sig att utveckla en helt egen inspelningsfunktion är det minsta de kan göra att utveckla ett officiellt plugin för OBS, sedan hänvisa till detta i deras gränssnitt på ett tydligt vis.

Finns ju inbyggda funktioner för detta i Windows, på flera ställen.

T.ex. så har du Snipping tool (Win shift S ) eller Gamebar Win + G, båda är inbyggda i windows och stödjer funktionen.

Så att installer något behövs inte då det redan kommer förinstallerat.

Snipping tool är mer gjort för att spela in en begränsad ruta ( eller ta screenshot ) men Gamebar kan spela in spel o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Här var det allt lite click bait, så man ska tro att det gällde den generella kontrollpanelen och inte den för Intels grafikkort som ändå ingen köper.

Permalänk
Medlem

Faktiskt inget jag skulle bli ledsen för om jag hade ett Intel-grafikkort. Lägg utvecklingstiden på att få till stabila och snabba drivrutiner istället, som inte heller behöver väga in på hundratals megabyte när den inte ska bundlas med massa programvara man inte använder ändå. Den där sortens funktionalitet kan tredjepart hålla på med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Här var det allt lite click bait, så man ska tro att det gällde den generella kontrollpanelen och inte den för Intels grafikkort som ändå ingen köper.

Eh, va? Vilken kontrollpanel har Intel kontroll över utöver den för deras grafikkort? Intel har inget med kontrollpanelen i Windows att göra, det tillhör Microsoft. Varför skulle man blanda ihop dem?

Ser ingen clickbait alls, bara en tankevurpa.

Ps. B580 säljer som smör i solsken men det är en annan diskussion

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att använda GFE var ju just hur enkelt det var att spela in video. Inget jiddrande med att starta andra program och få dom att spela in från rätt fönster. Bara trycka på [shortcut] och så funkar det. (när man väl ställt in inställningarna som man vill ha det, dvs)
Så det är iallafall en funktion som jag hoppas intel tar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det man vill ha är fungerande drivrutiner och enkel och snabb mjukvara utan buggar. Inte massa "flashig" seg bloatware med fuktioner man aldrig använder. Tycker många gått åt fel håll här.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tenerezza:

Finns ju inbyggda funktioner för detta i Windows, på flera ställen.

T.ex. så har du Snipping tool (Win shift S ) eller Gamebar Win + G, båda är inbyggda i windows och stödjer funktionen.

Så att installer något behövs inte då det redan kommer förinstallerat.

Snipping tool är mer gjort för att spela in en begränsad ruta ( eller ta screenshot ) men Gamebar kan spela in spel o.s.v.

Hade den diskussionen tidigare i en annan tråd, och rent krasst lämnar Game Bar / Snipping Tool väldigt mycket att önska när det kommer till inställningsmöjligheter vid inspelningen. Funktioner åtminstone jag tar för givet som basfunktionalitet i ett inspelningsprogram (separata ljudspår, bitrate och frekvenslås, enhetsväljare o.s.v.)

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett förnuftigt beslut.
Så de kan fokusera på att få bra prestanda i grejorna de släppt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, va? Vilken kontrollpanel har Intel kontroll över utöver den för deras grafikkort? Intel har inget med kontrollpanelen i Windows att göra, det tillhör Microsoft. Varför skulle man blanda ihop dem?

Ser ingen clickbait alls, bara en tankevurpa.

Haha, du har helt rätt, det är jag som läste galet. Högg lite väl snabbt (den här sortens click bait har dock hänt ett antal gånger tidigare). Ber om ursäkt för eventuella olägenheter detta kan ha orsakat.

Tur att du var där och förklarade som att jag är fem år iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Steam har också inspelningsmöjligheter nu för tiden, inkl GPU-kodning och (valfri) bakgrundsinspelning så man aldrig missar något.
Det är väl ett tredjepartsprogram som bra många har redan.
... fast det verkar dock inte ha stöd för kodning på Intel Arc ser jag nu (bara NVIDIA och AMD), så kanske inte det bästa i just detta fallet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Haha, du har helt rätt, det är jag som läste galet. Högg lite väl snabbt (den här sortens click bait har dock hänt ett antal gånger tidigare). Ber om ursäkt för eventuella olägenheter detta kan ha orsakat.

Tur att du var där och förklarade som att jag är fem år iaf.

Det är mellandagar och fullt med femåringar som behöver saker förklarat utan att känna sig attackerade

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är mellandagar och fullt med femåringar som behöver saker förklarat utan att känna sig attackerade

Ah, jag försökte bara skoja lite. Kände mig inte attackerad, no worries. Skål, broder!