Bredbandspriserna ökade med 8 procent förra året

Permalänk
Medlem

Nu har jag tacksamt nog 1000Mbit/1000Mbit för 169kr/mån. Då man får ta del av bredband, hemtelefoni, TV, samt Telia Play som tjänst. Vet inte riktigt hur detta har gått till? HSB Bolina lades ju in 1999, innan privatiseringen av Telia (så vitt jag vet). Avtalet förhandlas fortfarande med Telia men blir inte direkt dyrare.... Jag skulle gissa att föreningen själva äger fiberlinan?

Vad jag förstår lutar många medelålders män "höger" rent politiskt, och jag förstår inte varför. I min bok borde ju samhälliga funktioner som infrastruktur, skola, sjukvård etc vara statligt ägt, då går ju pengarna till medborgarna, och överskottet går tillbaka till samhället snarare än bonusar till företagstoppar i andra länder. Lögnen om att privatisering och konkurens driver ner priser stämmer helt enkelt inte (Jag menar, kika på sjukvården i USA, där läkemedelsföretag, sjukhus, och försäkringsbolag lever i någon slags symbios för att maximera kapitalintäkter från medborgarna)

Men ja, detta ska inte bli en politiskt diskussion, jag tycker bara att det känns sjukt att min pensionerade-, ensamstående mor inte kan få ett billigare avtal än ~500kr/mån, trots att hon redan betalt en ganska ansenlig avgift för installation av fiber. 500kr/mån är rimligt när man är en hel familj som delar, men det känns rätt "matigt" när man är student, pensionerad, sjukskriven etc. och samtidigt bor i ett singelhushåll.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Hyresföreningar är något nytt för mig, vad är det?
Eller är det fastighetsbolag du tänker på som har hyresrätter?

0kr blir det däremot aldrig, det är antingen inbakat i avgiften om du har en bostadsrätt eller i hyran för en hyresrätt, eller så har man ett tillägg på xx antal kr.

Blev lite fel där jag menade hyresbolag.

Permalänk

Som att 699kr i månaden för 500/500 inte är tillräckligt dyrt hos telia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag spår en framtid när grannar börjar dela på internet i större omfattning. 1gbit räcker väl för en hel trappuppgång.

Rimligen borde priserna börja sjunka nu när mycket är utbyggt och de flesta inte behöver mer fart.

Har en i familjen som gör det redan med grannen. Båda husen har fiber men pensionärerna klarar sig fint på radiolänken. Sen delar de månadskostnaden bara.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Att dina fantasier vad gäller f-skatt är helt fel. Så det är bara att du lägger lite tid på att utbilda dig tänkte jag.

Lagen gällande aktiebolag tar upp vinst men mig veterligen så kan du välja som aktiebolag att inte maximera din vinst om du inte vill.

Att du kallar det fantasier är ju ett patetiskt ordval. Riktigt kass respons också efter att ha bara delat en URL.

Jag har både utländskt och svenskt aktiebolag med svensk F-skatt. Så jag behöver inte någon kaxig uppläxning av någon som inte vill (kan?) utveckla sig.

Det jag refererar till är Inkomstlagen och det som beskrivs som "Vinstsyfte". Det refereras återkommande i lagtexten till Självständighet, Varaktighet och Vinstsyfte.

Det jag menar är att ett Aktiebolag som försöker minimera vinsten, kanske inte har ett vinstsyfte och således saknar rätt till F-skatt.

Men eftersom detta inte är mitt expertisområde får du gärna ge mer kontext. Du kanske är lika insatt som kaxig

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hur många hushåll har din förening?
Jag tolkar det som att föreningen enbart handlat upp att Telia ska tillhandahålla fiber men att varje hushåll ska skaffa eget abonnemang.

Lägg en motion till årsstämman gällande gruppavtal för bredband, nu vet inte jag vad bindningstiden är men ett gruppavtal är alltid bättre än enskilda, ni borde beroende på storlek på föreningen och placering i landet kunna få 1000/1000 för under 100kr per månad.

Är ni en förening på 10 hushåll långt ifrån civilationen ja då blir det dyrt för de räknar oftast på x antal besök för att åtgärda hårdvaran, och den kostnaden vill de ju få in plus lite vinst.

Runt 40st

Jag har börjat en diskussion nu så förhoppningsvis börjar den bollen rulla snart, är bara förvånad att det är den setupen man kört (vi är relativt nyinflyttade så allt är nytt för mig )

Allt finns ju redan (Telia Fiber-mässsigt iaf) men vet att dessa brukar gå över i Öppen Fiber efter x antal år men det visste styrelsen inget om så vi får väl se…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Skall säga upp mitt Telia abonnemang och byta till något billigare, sjukt dyrt med 300/300 för 650kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett annat var att någon som skrev här i forumet att en viss driftoperatör kommer införa databegränsningar i näten t ex. Ett rent skräckscenario som inte borde vara tillåtet i sverige.

Vilken driftoperatör var detta? Vad ska man undvika, om man kan?

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som att det saknas konkurrens på bredbandsmarknaden. Kör samma hastighet idag som jag hade för snart 20 år sedan. Sjukt!

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt nu för tiden.
Förstår om det är dyrare för nätägarna pga elkostnaderna, men elkostnaden har ju överlag gått ned lite igen.
Tycker bredbandskostnaderna borde börja stagnerat nu och till och med börjat gå ned igen.
Skulle vara sjukt intressant att få veta vad det är som har blivit så mycket dyrare för nätägarna nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns inte så mycket i bredbands infrastrukturen som har inflation? Visst några switchar men de sitter ju där i 20år.

Ett uttalande som endast glömmer allt, förutom switcharna.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag spår en framtid när grannar börjar dela på internet i större omfattning. 1gbit räcker väl för en hel trappuppgång.

Rimligen borde priserna börja sjunka nu när mycket är utbyggt och de flesta inte behöver mer fart.

Tre hus borde kunna sätta upp detta utan större problem. Det gäller bara att de husen som leechar litar på ägaren och att ägaren litar på att de andra inte gör något skumrask.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ett uttalande som endast glömmer allt, förutom switcharna.

Med tanke på vinst % på dessa KO så ju inte höjningarna rimliga oavsett

Edit
Sen är väl den dyra utrustningen på leverantören och KO har väl enbart switchar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Att du kallar det fantasier är ju ett patetiskt ordval. Riktigt kass respons också efter att ha bara delat en URL.

Jag har både utländskt och svenskt aktiebolag med svensk F-skatt. Så jag behöver inte någon kaxig uppläxning av någon som inte vill (kan?) utveckla sig.

Det jag refererar till är Inkomstlagen och det som beskrivs som "Vinstsyfte". Det refereras återkommande i lagtexten till Självständighet, Varaktighet och Vinstsyfte.

Det jag menar är att ett Aktiebolag som försöker minimera vinsten, kanske inte har ett vinstsyfte och således saknar rätt till F-skatt.

Men eftersom detta inte är mitt expertisområde får du gärna ge mer kontext. Du kanske är lika insatt som kaxig

Se där. Nu korrigerade du dig själv. Har inte ett skit med f-skatt att göra utan det är precis som du säger nu att det har med Vinstsyfte i inkomstlagen att göra. Hade du skrivit korrekt i ditt första inlägg så hade jag inte behövt korrigera dig men nu till slut så tar du fram relevanta saker. Så, nu kan vi återgå till att skriva saker som har med tråden att göra vilket f-skatt inte har ett skit med att göra.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att fibernätet borde vara statligt.

Fast. Då blire väl som Svenska Kraftnät. Dyrt o värdelöst. XD.

Ja va fan ska man göra. =/

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Känns lite som att fibernätet borde vara statligt.

Fast. Då blire väl som Svenska Kraftnät. Dyrt o värdelöst. XD.

Ja va fan ska man göra. =/

Svenskt kraftnät äger ju dock inte nätet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte prishöjningar på denna typ av digitala produkter.

• Fler och fler måste ju ha bredband av någon typ, alltså ökar ju marknadsunderlaget upp till en viss gräns.

• Vissa tjänsteleverantörer kräver fiber (rätt eller fel får stå för dem) till exempel råkar jag veta att Trygghetslarm skall ha krav på fiber, dock vet jag inte om det är bara på vissa ställen eller överallt.

• Kommuner och regioner lägger pengar på fiberutbyggnad för att nå de där 100% som vi vill ha i landet, men där många har väsentligt lägre siffror än så, ofta norröver. Alltså finns det utbyggnadspotential även om den krymper och det kanske blir dyrt hela vägen ut till Treriksröset.

• Någonstans måste det bli effektivare och snabbare system att hantera bandbredden på.

• Någonstans måste kundsystemen blir effektivare och enklare och snabbare att arbeta med.

Så vem tjänar på det ? Inte är det kunderna.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag begriper inte prishöjningar på denna typ av digitala produkter.

• Fler och fler måste ju ha bredband av någon typ, alltså ökar ju marknadsunderlaget upp till en viss gräns.

• Vissa tjänsteleverantörer kräver fiber (rätt eller fel får stå för dem) till exempel råkar jag veta att Trygghetslarm skall ha krav på fiber, dock vet jag inte om det är bara på vissa ställen eller överallt.

• Kommuner och regioner lägger pengar på fiberutbyggnad för att nå de där 100% som vi vill ha i landet, men där många har väsentligt lägre siffror än så, ofta norröver. Alltså finns det utbyggnadspotential även om den krymper och det kanske blir dyrt hela vägen ut till Treriksröset.

• Någonstans måste det bli effektivare och snabbare system att hantera bandbredden på.

• Någonstans måste kundsystemen blir effektivare och enklare och snabbare att arbeta med.

Så vem tjänar på det ? Inte är det kunderna.

Den som tjänar är ju nätägarna. Storvinster nu när mycket är utbyggt o avbetalad investering. Som diskuterats tidigare i tråden. Dom utnyttjar sitt monopol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Se där. Nu korrigerade du dig själv. Har inte ett skit med f-skatt att göra utan det är precis som du säger nu att det har med Vinstsyfte i inkomstlagen att göra. Hade du skrivit korrekt i ditt första inlägg så hade jag inte behövt korrigera dig men nu till slut så tar du fram relevanta saker. Så, nu kan vi återgå till att skriva saker som har med tråden att göra vilket f-skatt inte har ett skit med att göra.

Troll 🤣

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Telenor höjde min avgift från 399kr/månad till 499kr fr o m nu.
Ironiskt nog har mitt bredband legat nere i mer än 24 timmar sedan igår fram tills nyss, samma dag som de drog den höjda avgiften från mitt konto. Smooth..

Som tidigare påtalat, detta oligopol vi har på bredbandsmarknaden är ett skämt. Storbolagen hålls inte ansvariga för någonting.
De ger varken bra eller tidig info vid störningar, de gör inte heller automatiskt avdrag på kostnaden vid störningar vilket jag tycker är märkligt när du behöver internet för att kunna existera idag mer eller mindre. Prissättningen..
Dålig kundservice/bemötande. Med mera. Ett skämt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det dåliga är att kostader för utbyggnaden smt marknadstänket med "allt ska vara abbonemang i framtiden" är att det har blivit i stort sett en marknad utan faktisk valfrihet i flexibilitet och konkurrens.

För det är på de flesta alternativ tex helt meningslöst att välja 100 istället för 250. Och inte långt större därifrån ens ända upp till 1000.

Spara en tia för hälften lilsom. Eller några stycken för tiondelen. Bananas. Men så blir det när samtliga företag vill ha en viss intäkt som ska motiveras med tjänsten, istället för tvärtom. Vilket brukar vara fallet med alla andra varor och tjänster.

Skrivet av basn:

Tror inte du förstår vilket jobb det är med "bredbandsföretag" som du skriver.
Bara support är en sjukt stor kostnad.

SupportfrISP AB.

Finns varianter på det i andra angränsande tjänster.

En del är iof nästan där ändå om man ska tro alla som haft problem med detsamma.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vilken driftoperatör var detta? Vad ska man undvika, om man kan?

Det är Globalconnect. Nu är det inte helt säkert att det blir verklighet, men det låter som att de kommer gå över till PON och eventuellt kommer de att införa databegränsningar (i praktiken, dvs dyrare för ISP.) för att förhindra överbelastning av det skräpet.

Permalänk
Medlem

Jag har som rutin varje år att sätta mig en ledig dag och ringa runt till de olika operatörerna som finns hos vår tjänsteleverantör(Zitius/Telia). Har full respekt för folk som inte har ork till detta eller tiden. Har senaste 5 åren haft 500/500Mbit och betalade de första 2 åren 299kr/mån. De senaste 2 åren har de gått upp en del, 349kr först och senare 399kr. I år krävde Telia 739 kr/mån b la. när jag ringde till dem. Efter kollat runt lite med Obenetwork, Bredband2, Inleed, Internetport för att nämna några så insåg jag rätt snabbt att jag utan tvekan kunde få 1000/1000Mbit för halva priset emot vad Telia ville ha för 600/600Mbit som de nu använder istället för 500Mbits abonnemanget. Ska tilläggas att familjen även har mobiltelefoni och TV abonnemang, vilket oftast ger mig lite mer spelutrymme gentemot operatörerna som kan erbjuda flera tjänster.
Men efter lagt ner ett antal timmar och skrivit ner samtliga priser i ett notepad dokument på datorn, ringde jag uppsägnings avdelningen hos min nuvarande operatör. Och när jag berättade om alla priser och abonnemang hos deras konkurrenter så började det trixas och fixas i andra sidan luren rätt friskt. Fick också höra om hur de större aktörerna står för ut byggnationen av nätet med mera, men även att de mindre aktörerna hyr in sig på de störes nät etc...då blev mitt svar enkelt: "Jaha så om jag tar detta lilla bolag så kommer jag fortfarande gå i samma nät som nu? Ja men va bra, för de blir ju nästan dubbla bandbredden för nästan halva priset". Därefter halverades priset rätt markant. Som jag sa till kundtjänst - för mig handlar det om att skicka in en router som jag inte ens använder då jag har en egen, samt kanske byta ut några simkort - knappt 5min arbete. Men för er är det en förlorad kund och därav förlorad inkomst.

Det som stör mig mest med att sitta i dessa samtal varje år - Vi har öppet fiber, jag kan praktiskt taget ta "ny kunds erbjudande" varje år hos en ny operatör, för att 1år senare byta tillbaka till föregående operatör och få "ny kunds erbjudande" igen. Eller varje månad om jag så vill. Så varför ska de utsätta sig själva för att förlora kunder på detta vis, när de själva kan se exakt vad som erbjuds i respektive nät? Vissa kundtjänst arbetare jag talade med använde också bredbandsval.se när de kollade vad deras konkurrenter erbjöd på min adress, vilket inte ens stämde överens med tjänsteleverantörens egna hemsida som oftast hade unika erbjudanden. Det roliga med de hela är att de ändå trycker på om att de vore nog vettigt att betala 899kr/mån för 1000/1000 hos dem istället för 435kr/mån för samma tjänst hos en konkurrent(endast ett exempel som jag råkade ut för). Med detta så känns det som de försöker dumförklara sina kunder. I slutändan så fick jag ner priserna till samma nivå som de brukar ligga på, detta efter 1h och 45min i luren med samma kundtjänst arbetare som gjorde sitt yttersta för att få mig nöjd som kund och faktiskt lyckades till slut.
Dock sitter jag fortfarande här ca, 7 dagar senare med en bitter smak i munnen och tankar på om jag kanske skulle bytt operatör trots allt? Ångerrätten finns ju där av en anledning. Men då familjen är nöjda så kanske jag också får hålla mig nöjd tillsvidare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk

att sänka hastigheten och höja priset typ överallt
det är telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Nu har jag tacksamt nog 1000Mbit/1000Mbit för 169kr/mån. Då man får ta del av bredband, hemtelefoni, TV, samt Telia Play som tjänst. Vet inte riktigt hur detta har gått till? HSB Bolina lades ju in 1999, innan privatiseringen av Telia (så vitt jag vet). Avtalet förhandlas fortfarande med Telia men blir inte direkt dyrare.... Jag skulle gissa att föreningen själva äger fiberlinan?

Vad jag förstår lutar många medelålders män "höger" rent politiskt, och jag förstår inte varför. I min bok borde ju samhälliga funktioner som infrastruktur, skola, sjukvård etc vara statligt ägt, då går ju pengarna till medborgarna, och överskottet går tillbaka till samhället snarare än bonusar till företagstoppar i andra länder. Lögnen om att privatisering och konkurens driver ner priser stämmer helt enkelt inte (Jag menar, kika på sjukvården i USA, där läkemedelsföretag, sjukhus, och försäkringsbolag lever i någon slags symbios för att maximera kapitalintäkter från medborgarna)

Men ja, detta ska inte bli en politiskt diskussion, jag tycker bara att det känns sjukt att min pensionerade-, ensamstående mor inte kan få ett billigare avtal än ~500kr/mån, trots att hon redan betalt en ganska ansenlig avgift för installation av fiber. 500kr/mån är rimligt när man är en hel familj som delar, men det känns rätt "matigt" när man är student, pensionerad, sjukskriven etc. och samtidigt bor i ett singelhushåll.

Hej
Jag förmodar att din pensionerade ensamstående mor inte gör av med många GB per månad. Har ni funderat över att skaffa mobilt bredband? Som exempel. Hallon tar 149:-/mån för 20GB resp. 249:-/mån för 100GB. Stoppa sim-kortet i en mobilbredbandsrouter som kan stå i något hörn. Min egna gamla mor och även en annan äldre dam jag hjälpt(bor här i min BRF) tror jag aldrig gjorde av med ens 5-10GB i månaden. Tele2(svin) sålde på damen ännu mer data trots att hon aldrig gjorde av med det hon hade.
Vid blackfriday och liknande tillfällen så har Hallon haft erbjudanden om att man får dubbel data till samma pris. Skulle kunna spara många tusenlappar om året. Jag tycker 500:-/mån är galet mycket pengar.
Jag körde själv med mobil bredband i många år(jobbmobilen hade 200GB/mån) och under coronatiden när jag jobbade hemma varje dag och flickvännen flyttade in så var det bara i några enstaka månader som vi lyckades göra slut på dessa 200GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det är Globalconnect. Nu är det inte helt säkert att det blir verklighet, men det låter som att de kommer gå över till PON och eventuellt kommer de att införa databegränsningar (i praktiken, dvs dyrare för ISP.) för att förhindra överbelastning av det skräpet.

Det är redan verklighet.
Nu är priset per TB hysteriskt, men det går inte att låta bli att känna att det är en slags straffskatt.

Hade man sänkt grundpriset och infört överföringstaxa hade det förmodligen blivit billigare för tjänsteleverantörerna, men nu är det bara en extra avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Kan inte någon starta ett bredbandsföretag för folket med minimal avkastning, bra villkor och vettiga priser?

lycka till att köpa fibern, har du inte kontroll över fibern så är du fked

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1lle:

Det är redan verklighet.
Nu är priset per TB hysteriskt, men det går inte att låta bli att känna att det är en slags straffskatt.

Hade man sänkt grundpriset och infört överföringstaxa hade det förmodligen blivit billigare för tjänsteleverantörerna, men nu är det bara en extra avgift

Vart har du en prislist per TB nånstans? Vilka tar betalt för trafik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vart har du en prislist per TB nånstans? Vilka tar betalt för trafik?

GlobalConnect tar betalt av tjänstleverantörer i nät dom är KO.

Du kan läsa mer här https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503...

Jag har prislistan, men det är inget jag känner mig trygg att dela vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1lle:

GlobalConnect tar betalt av tjänstleverantörer i nät dom är KO.

Du kan läsa mer här https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503...

Jag har prislistan, men det är inget jag känner mig trygg att dela vidare.

Oh fy fan. Konstigt att man inte läst nåt om det nån annanstans. o.O

Visa signatur