Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Ny fråga.
Jag har ett par stycken Styrbar och Rodret som är anslutna till Home Assistant via Home Assistant Sky Connect.
Dessa knappar har en liten led på toppen. Dessa används väl när man skall synka knappen med home assistant. Men annars så används dom väl int.
Finns det någon möjlighet att dessa lyser så att man kan hitta knappen om det är mörkt?

Det finns ett identifieringskommando man kan skicka till knappen. Problemet där är att man måste väcka den för att den ska ta kommandot. Allt hänger på att de ska spara ström

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått hdmi CEC att fungera med home assistant? Hade velat kunna använda VEC signalen för att höja och sänka volymen på min stereo, för buggig direkt mellan stereo och tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Är det någon som fått hdmi CEC att fungera med home assistant? Hade velat kunna använda VEC signalen för att höja och sänka volymen på min stereo, för buggig direkt mellan stereo och tv.

Jag håller på och labbar med CEC - det verkar inte riktigt finna något färdigt OOB (bortsett från den inbyggda integrationen, men min HA-burk är inte riktigt en pryl man stoppar i stereobänken). Jag köpte https://smartlight.me/smart-home-devices/wifi-devices/slwf-08... och kör esphome på den. Jag lyckas med att läsa av CEC, och har lyckats kontrollera lite grann - sen har det lite runnit ut i sanden. (Jag kör mot en 15 år gammal Phillips som var den billigaste Full-HD-42" Elgiganten hade vid tillfället - om minnet inte sviker gav jag 3333 kronor för den, och en Yamaha RXV-A830 som receiver).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Officiell jultomte

Har precis inhandlat dessa frient brandvarnare till båda våningar i huset. Integreras väldigt väl med Zigbee & Alarmo.

Används såklart i första hand som brandlarm, men utnyttjar även sirenerna om larmet löser ut hemma. Testade det efter installation och det blir ett jäkla ljud i hela huset. 2 flugor i en smäll

Temp-sensorer i brandlarmen får man på köpet.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Om tänkt återanvända din gamla Mac mini, så rekommenderar jag att du kör home assistant OS i bottnen, så du får supervisor.

Efter att ha grunnat länge så är det nu gjort. Flashade in HAOS på SSD som jag sen satte in i macminin och det verkar rulla fint.MEN nu till frågorna.

1 På min gamla rpi-installation så kör jag HAOS på fast ip. Den nya installationen på macen har så klart en helt annan. Om jag kör en restore från backup kommer den gamla fasta IPn hänga med eller ska jag in i router eller annat och fixa?

2 ska den rpi-installationen stängas före jag gör backup av så gamla IP inte blockeras när den nya ska ta över?

3 Nåt annat att tänka på?

Permalänk
Medlem

@To33eAW: det är routern som tilldelar ip-adress.
Du får sannolikt en ny ip då det är annan hårdvara, det vanliga är att routern har DHCP påslaget. Beroende på routern kan du ändra så macminin får samma ip som du hade innan.
Men jag hade nog bara låtit det bli vad det blir, får andra till ny ip på några ställen men för mig var det inte något större jobb

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag försöker skapa en automation i HA, där HA skickar en notis när min telefon connectar till ett särskilt Wi-Fi. Jag har internetsökt men hittar inga guider som riktigt täcker det här, någon som fått det att lira? Jag använder iPhone, har companion-appen och SSID-triggers aktiverat. Har notiser på zoner etc. men aldrig fått just SSID at lira:

Notis-bitarna fungerar för när jag triggar automationen så får jag notisen på telefonen. Men den slår inte när jag aktiverar Wi-Fi. Någon som direkt ser vad jag gör fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Jag försöker skapa en automation i HA, där HA skickar en notis när min telefon connectar till ett särskilt Wi-Fi. Jag har internetsökt men hittar inga guider som riktigt täcker det här, någon som fått det att lira? Jag använder iPhone, har companion-appen och SSID-triggers aktiverat. Har notiser på zoner etc. men aldrig fått just SSID at lira:

<Uppladdad bildlänk>

Notis-bitarna fungerar för när jag triggar automationen så får jag notisen på telefonen. Men den slår inte när jag aktiverar Wi-Fi. Någon som direkt ser vad jag gör fel?

Använder du rätt sensor? Min heter t.ex. sensor.pixel_8_wifi_bssid, men jag har också en som heter sensor.wifi_ssid som verkar vara min router.
Om du kollar loggboken, ser du att din sensor ändras?
edit: kolla så att den ändras till Wifi-SSID, min får en IPv6 MAC-adress

Pixel 8 Wi-Fi BSSID changed to <not connected>
8:31:15 AM - 1 hour ago
Pixel 8 Wi-Fi BSSID changed to e2:b3:70:c2:9c...
8:30:32 AM - 1 hour ago

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av meteor:

<Uppladdad bildlänk>

Appen för iPhone är otroligt seg på att uppdatera vissa sensorer. Kontrollera först att du har rätt sensor aktiverad. Gör sedan detta:

1. Koppla bort från Wi-Fi
2. Öppna HA-appen
3. Koppla på Wi-Fi
4. Gå till appen igen

Jag testade precis detta och det fungerade. Öppnar jag dock inte appen som skickar uppdatering direkt så hände det ingenting, och då kan det dröja länge innan sensorn får en uppdatering. Stort problem hos iOS vad jag har märkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Använder du rätt sensor? Min heter t.ex. sensor.pixel_8_wifi_bssid, men jag har också en som heter sensor.wifi_ssid som verkar vara min router.
Om du kollar loggboken, ser du att din sensor ändras?
edit: kolla så att den ändras till Wifi-SSID, min får en IPv6 MAC-adress

Pixel 8 Wi-Fi BSSID changed to <not connected>
8:31:15 AM - 1 hour ago
Pixel 8 Wi-Fi BSSID changed to e2:b3:70:c2:9c...
8:30:32 AM - 1 hour ago

Skrivet av Moseby:

Appen för iPhone är otroligt seg på att uppdatera vissa sensorer. Kontrollera först att du har rätt sensor aktiverad. Gör sedan detta:

1. Koppla bort från Wi-Fi
2. Öppna HA-appen
3. Koppla på Wi-Fi
4. Gå till appen igen

Jag testade precis detta och det fungerade. Öppnar jag dock inte appen som skickar uppdatering direkt så hände det ingenting, och då kan det dröja länge innan sensorn får en uppdatering. Stort problem hos iOS vad jag har märkt.

Tack! Jag kunde se i loggboken att mitt SSID ändrades, prövade med både SSID och BSSID. SSID är den sensorn jag skulle använda. Men jag tror inte jag ändrade något i min automation, kanske det var loggboken som gjorde att något refreshades för efter jag granskat där inne så hoppade notiserna fram. Så antagligen något i det du beskrev Moseby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Efter att ha grunnat länge så är det nu gjort. Flashade in HAOS på SSD som jag sen satte in i macminin och det verkar rulla fint.MEN nu till frågorna.

1 På min gamla rpi-installation så kör jag HAOS på fast ip. Den nya installationen på macen har så klart en helt annan. Om jag kör en restore från backup kommer den gamla fasta IPn hänga med eller ska jag in i router eller annat och fixa?

2 ska den rpi-installationen stängas före jag gör backup av så gamla IP inte blockeras när den nya ska ta över?

3 Nåt annat att tänka på?

Skrivet av glemmy:

@To33eAW: det är routern som tilldelar ip-adress.
Du får sannolikt en ny ip då det är annan hårdvara, det vanliga är att routern har DHCP påslaget. Beroende på routern kan du ändra så macminin får samma ip som du hade innan.
Men jag hade nog bara låtit det bli vad det blir, får andra till ny ip på några ställen men för mig var det inte något större jobb

Jag hade definitivt rekommenderad en restore ifrån din gamla home assistant. Det är ett par grejer som du kommer behöva fixa efter restoren.
1. om RPI hade bluetooth och du körde bluetooth integration till något, där du nu vill köra intern bluetooth i mac:en, så måste du ta bort den gamla itnegrationen och lägga om den.
2. IP: Precis som @glemmy skriver så kommer din router ge en annan IP, om du har port routing i din router för att komma åt homeassistant utanför nätverket, så är den sannolikt routad via ditt fasta IP. Jag hade tagit bort den "gamla" fasta ip:n, och lagt till din nya HAOS på det "gamla" ip:t. Då kommer du inte behöva konfigurera om något i home assistant eller addons (alternativt nginx proxy manager om du kör det som separat service).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag hade definitivt rekommenderad en restore ifrån din gamla home assistant. Det är ett par grejer som du kommer behöva fixa efter restoren.
1. om RPI hade bluetooth och du körde bluetooth integration till något, där du nu vill köra intern bluetooth i mac:en, så måste du ta bort den gamla itnegrationen och lägga om den.
2. IP: Om du har port routing i din router för att komma åt homeassistant utanför nätverket, så är den sannolikt routad via ditt fast IP. Jag hade tagit bort den "gamla" fasta ip:n, och lagt till din nya HAOS på det "gamla" ip:t. Då kommer du inte behöva konfigurera om något i home assistant eller addons (alternativt nginx proxy manager om du kör det som separat service).

Precis som @To33eAW skriver s

1 ingen BT igång. Endast en skyconnect för zigbee inkopplad i rpi, behöver jag göra något med den (utöver att flytta den rent fysisk?)
2 Kör Nabu Casa för att komma åt HA utifrån

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Cove:

2. IP: Om du har port routing i din router för att komma åt homeassistant utanför nätverket, så är den sannolikt routad via ditt fast IP. Jag hade tagit bort den "gamla" fasta ip:n, och lagt till din nya HAOS på det "gamla" ip:t. Då kommer du inte behöva konfigurera om något i home assistant eller addons (alternativt nginx proxy manager om du kör det som separat service).

Precis som @To33eAW skriver s

Off topic men gratulerar till den 1000e posten i denna tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

1 ingen BT igång. Endast en skyconnect för zigbee inkopplad i rpi, behöver jag göra något med den (utöver att flytta den rent fysisk?)
2 Kör Nabu Casa för att komma åt HA utifrån

Du skall inte behöva göra något för skyconnect donglen, annat än att flytta den fysiskt. Jag gjorde en flytt nyligen (ifrån en gammal nuc till mitt homelabb som VM).
Kör du Nabu Casa subscription så behöver du antagligen inte confa något. Bara köra på.

Skrivet av Moseby:

Off topic men gratulerar till den 1000e posten i denna tråd

Tack

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Vad gör jag gör fel?
Ska byta batterier i ett par enheter Aqara temp och rörelse sensor, byter batterier men de vill ej åter koppla. Försöker reconnect genom HA device, hålla in knapp på enheterna, starta om datorn men inget vill funka.

Ska man behöva åter installera enheterna helt på nytt? Någon som en aning vad det vara för fel?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av bärplockaren:

Vad gör jag gör fel?
Ska byta batterier i ett par enheter Aqara temp och rörelse sensor, byter batterier men de vill ej åter koppla. Försöker reconnect genom HA device, starta om datorn men inget vill funka.

Ska man behöva åter installera enheterna helt på nytt? Någon som en aning vad det vara för fel?

Borde hoppa igång av sig själva, de gånger mina Aqara tempsensorer inte hoppat igång direkt så har jag tryckt på den lilla knappen för att väcka den.

Kör du ZHA, Zigbee2mqtt eller Deconz?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Borde hoppa igång av sig själva, de gånger mina Aqara tempsensorer inte hoppat igång direkt så har jag tryckt på den lilla knappen för att väcka den.

Kör du ZHA, Zigbee2mqtt eller Deconz?

Jag kör ZHA.
Provar även knappen på sensorerna utan framgång tyvärr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör ZHA.

Jag brukar få sätta de i parningsläge och lägga till i HA igen, då kommer den in med samma namn, inställningar etc som den hade innan batteribytet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör ZHA.

Precis som @svalle säger så kan du behöva sätta de i parningsläge och lägga in igen, och de bör komma tillbaka som tidigare

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@svalle @Edvin-89
Tack för tipset, det hjälpte!

Hur tillförlitligt är batteri nivån som visas, för ena visa 9% trots nytt batteri?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@svalle @Edvin-89

Hur tillförlitligt är batteri nivån som visas, för ena visa 9% trots nytt batteri?

Det kan ta en timme innan det rättar till sig

Permalänk

Jag hade för längesedan möjlighet att använda Google Nest enheter för att kontrollera home assistant.
Jag följde en guide på youtube men nu när jag vill ha igång detta igen så ser jag att google har ändrat om rejält på https://console.actions.google.com/ och https://console.home.google.com/.
Så jag vet inte längre hur jag skall gå till väga för att få mina google nest enheter att fungera ihop med Home Assistant.
Har nån någon länk/guide till mig som är släppt väldigt nyligen?

Nästa fråga är om jag på något sätt kan få in Home Assistant voice i en google Nest mini (Gen 1) och google nest hub (Gen 1)?
Hur i så fall. Detta skulle vara bättre lösning tror jag.

Och sista frågan.
Jag fick en Amazon Echo Input av en vänlig medlem här på Sweclockers. Jag får den inte att fungera så som jag vill. Jag vill främst casta musik till denna. Men jag har inte lyckats hur jag gör.
Det som jag skulle vilja är att casta musik från Biblotek i Home Assistant och youtube Music till en liten stereo som har en linjeingång.
Några tips och ideer uppskattas.
En lösning är om man får tag på en chromecast audio om någon har liggandes.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag hade för längesedan möjlighet att använda Google Nest enheter för att kontrollera home assistant.
Jag följde en guide på youtube men nu när jag vill ha igång detta igen så ser jag att google har ändrat om rejält på https://console.actions.google.com/ och https://console.home.google.com/.
Så jag vet inte längre hur jag skall gå till väga för att få mina google nest enheter att fungera ihop med Home Assistant.

Nästa fråga är om jag på något sätt kan få in Home Assistant voice i en google Nest mini (Gen 1) och google nest hub (Gen 1)?

Och sista frågan.
Jag fick en Amazon Echo Input av en vänlig medlem här på Sweclockers. Jag får den inte att fungera så som jag vill. Jag vill främst casta musik till denna. Men jag har inte lyckats hur jag gör.
Det som jag skulle vilja är att casta musik från Biblotek i Home Assistant och youtube Music till en liten stereo som har en linjeingång.

Gjorde nyligen om den konfigurationen, lite förvånad över arr jag inte hittade någon uppdaterad guide, men med lite trial and error så löste jag det.
Kan skriva en separat guide senare under dagen. Länkar den här i tråden.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@svalle @Edvin-89

Mina har alltid visat 100% efter batteribyte, så jag skulle säga att det är pålitligt men 9% är lite för lite för att det kan stämma?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan lyckas trigga på att en Roborocks last clean end har passerat X sekunder? Det står så här i gränssnittet men det är datum och tid när man kollar historiken.

Hade velat göra en automation som triggar när roboten är på väg tillbaka till dockan efter en körning och den där entityn verkar vara den som faktiskt uppdateras ganska omgående. Men andra förslag är välkomna.

edit: Behövde inte vara så avancerat ändå. Räckte att bara trigga på state change öht på last clean end eftersom den inte ändras förrän den är klar.

alias: "Roborock: Åk till sopkorgen efter städ" description: "" trigger: - type: not_running platform: device device_id: 6f201a842c52628d2436ecc3abd8c6a6 entity_id: c7c9a077b2a0b481c91ee0706d087684 domain: binary_sensor enabled: false - platform: state entity_id: - sensor.s5_max_last_clean_end condition: [] action: - service: vacuum.pause target: entity_id: vacuum.s5_max - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - service: vacuum.send_command target: entity_id: vacuum.s5_max data: command: app_goto_target params: - 20000 - 23000 mode: single

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Och sista frågan.

Skrivet av Cove:

Gjorde nyligen om den konfigurationen, lite förvånad över arr jag inte hittade någon uppdaterad guide, men med lite trial and error så löste jag det.
Kan skriva en separat guide senare under dagen. Länkar den här i tråden.

Här är en guide på hur du lägger till google home integration till din home assistant med de nya sidorna.
Google Home integration till Home Assistant

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Du skall inte behöva göra något för skyconnect donglen, annat än att flytta den fysiskt. Jag gjorde en flytt nyligen (ifrån en gammal nuc till mitt homelabb som VM).
Kör du Nabu Casa subscription så behöver du antagligen inte confa något. Bara köra på.

Tack

Nu körs det på MacMinin men är lite frågande ang vad som kan anses vara ok temp för cpu? Just 80C och det känns ju väldigt högt? Hör inte något från fläkten så undrar om den körs. Går det att se hur/om cpu-fläkten jobbar i HAOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Nu körs det på MacMinin men är lite frågande ang vad som kan anses vara ok temp för cpu? Just 80C och det känns ju väldigt högt? Hör inte något från fläkten så undrar om den körs. Går det att se hur/om cpu-fläkten jobbar i HAOS?

Lite beroende på modell men det kan vara fullt normalt.
Använde en 2011 med amd gpu som pfsense burk i många år, den låg runt 80 också. Bytte till MX-5 kylpasta men det gjorde bara några grader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Cove:

Här är en guide på hur du lägger till google home integration till din home assistant med de nya sidorna.
Google Home integration till Home Assistant

Underbart. Tack

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lite beroende på modell men det kan vara fullt normalt.
Använde en 2011 med amd gpu som pfsense burk i många år, den låg runt 80 också. Bytte till MX-5 kylpasta men det gjorde bara några grader.

Låter ju lite betryggande iaf men rent generellt, hur hög temp klarar en cpu? om man nu kan uttala sig om det