Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

2,5gbit på AP är klart finnt dom lödar det, för det kostar inget extra. Men att du skulle kunna använda över 1000mbit på Wiifi realistiskt... nja njo.

Det är inga problem idag, gick även att få via wifi6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är inga problem idag, gick även att få via wifi6.

Jag menar teori vs praktik.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag pratar om praktik. Självklart måste det finns gynnsamma förhållanden men med wifi7 och man sitter i samma rum som sin accesspunkt så är >1Gbit/s inte alls exotiska hastigheter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag får ca 1,5-2 Gbit/s i praktiken på mobilen hemma, dock i samma rum som AP:n. Det är med WiFi 6E på 6 GHz med en mer rimlig kanalbredd på 160 MHz. På 320 MHz och WiFi 7 hade hastigheten förmodligen varit mer än nog för att maxa 2,5 Gbit/s-interfacet.

Med MLO kan man få ytterligare en rejäl boost under bra förhållanden, men det är inget jag har testat att aktivera än eftersom jag inte har någon enhet som stödjer det ännu.

Sedan finns det givetvis delar av WiFi 7 som är mindre realistiska att uppnå i annat än extremt nära AP:n och optimala förhållanden, men det är inte dessa vi pratar om.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Utan att leka h4xx0r. En Ipad Pro Gen5 1meter ifrån (fri sikt) en Asus XT12. Båda enheter precis nollställda. Ger i princip 1gbit via wifi. Detta i ett drömscenario. I verklighet är 200-250mbit Wifi på en 6E pryl med vanliga vägar hemma och flera enheter.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Utan att leka h4xx0r. En Ipad Pro Gen5 1meter ifrån (fri sikt) en Asus XT12. Båda enheter precis nollställda. Ger i princip 1gbit via wifi. Detta i ett drömscenario. I verklighet är 200-250mbit Wifi på en 6E pryl med vanliga vägar hemma och flera enheter.

Hur har du konfigurerat dem? Jag har som sagt inga problem att få dubbla hastigheten med vad som ändå får anses vara ganska rimliga inställningar, inte specifikt optimerat för drag racing. Låter som att ett konfigurations- eller kompabilitetsproblem tycker jag.

200-250 Mbit/s låter väldigt lågt, om det inte är så att de kör trådlös mesh utan separat backhaul. Även då låter det lågt i och för sig, om vi inte pratar flera väggar mellan och i utkanten av din APs täckningsområde. Jag fick 400-600 Mbit/s på min gamla AP som enbart hade 802.11ac Wave 1 med 80 MHz kanalbredd på 5 GHz.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q