Western Digital slutar tillverka SSD:er – Sandisk tar över

Permalänk
Melding Plague

Western Digital slutar tillverka SSD:er – Sandisk tar över

Bolaget kommer fortfarande tillverka mekaniska hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Phew. Jag kör alltid en mekanisk WD Black för lagringsyta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Phew. Jag kör alltid en mekanisk WD Black för lagringsyta.

Tror inte man behöver oroa sig på ett bra tag. Sålänge de fortfarande är mindre än hälften så dyra per TB lagring så kommer det finnas en efterfrågan. Samtidigt som när SSD når samma pris på TB så finns det plötsligt ingen som helst anledning att köpa roterande rost ändå

Permalänk
Medlem

Märkligt beslut kan man ju tycka, men visst, prisbilden indikerar att flashminnesmarknaden är rätt överetablerad. Kanske är vettigare att fokusera på den sannolikt betydligt mindre konkurrensutsatta marknaden för mekaniska diskar tills de är omsprungna på alla fronter av solid state-lagring. Man får väl anta att WD:s ledning vet vad de håller på med.

Skulle det ske något paradigmskifte kanske det dessutom rent av är en fördel att inte vara för djupt investerad i nuvarande flashminnesteknik.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hmm, ett rejält etablerat varumärke och som får i vart fall mig att titta åt det hållet när jag ska välja en SSD. Att bygga upp varumärken tar lång tid, att förstöra dom går snabbt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Lite trist ändå, men får väl hoppas att motsvarande segment fortsätter hos Sandisk.
Tidigare varit Samsung ganska trogen sedan 840, men har en SN850X 4TB samt en SN750 i min main nu.

Har förvisso en hel del minneskort (edit: som fungerar bra), men Sandisk för mest mina tankar till mina små USB-minnen som överhettar och i princip inte fungerar. >_<

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Risk för att komponenter byts ut mot billigare, har hänt innan med olika tillverkare.

Jag köpte min sn850x förra året och den är hamrad dygnet runt i en hypervisor, återstår att se om det var bättre kvalitet innan bytet av tillverkare.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Riktigt trist! WD gjorde de bästa ssd-diskarna enligt mig. Hur blir det med garanti? Tar Sandisk över garantidelen?

Permalänk
Medlem

Märkligt beslut med tanke på hur nere i botten Sandisks varumärke har gått gällande just SSD. Litar på WD med SN850X, men skulle nog inte lita på en SSD det står Sandisk på.

Permalänk
Medlem

bryr sig folk fortfarande vilket märke det är på ssder?

Va en väldans stor grej på sata ssd tiden, mer eller mindre samsung/intel man ville ha, idag känns det lite hugget som stucket!
Hade personligen köpt en Kingstone om det skulle köpas ny idag bara då dom har bättre livslängd jämfört med alla andra samtidigt som dom bland dom billigare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag gillade WD. Det är dock inget fel på SanDisk heller.

Permalänk
Medlem

Vad ska Western Digital syssla med då? Tänker att mekaniska hårddiskar har väl inte så väldigt hög utvecklingspotential?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Va en väldans stor grej på sata ssd tiden, mer eller mindre samsung/intel man ville ha, idag känns det lite hugget som stucket!
Hade personligen köpt en Kingstone om det skulle köpas ny idag bara då dom har bättre livslängd jämfört med alla andra samtidigt som dom bland dom billigare.

Tror att det sitter kvar mycket från förr.
Själv väljer jag bara WD och Samsung av egen erfarenhet då jag inte haft en enda krasch med dessa diskarna (WD mekanisk och Samsung SSD) men haft krasher med andra märken, både mekaniska och ssd.
Kanske är mer skitsamma idag men jag håller mig till det som fungerar.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Tror att det sitter kvar mycket från förr.
Själv väljer jag bara WD och Samsung av egen erfarenhet då jag inte haft en enda krasch med dessa diskarna (WD mekanisk och Samsung SSD) men haft krasher med andra märken, både mekaniska och ssd.
Kanske är mer skitsamma idag men jag håller mig till det som fungerar.

Ja förmodligen mycket sånt som ligger kvar antar jag, har själv just nu en kioxia ssd men va mer eller mindre bara för att prova på grund av ett antaganted att dom gör riktigt bra grejer då deras server prylar är mer eller mindre topp of the line när det kommer till sdd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Då förstår jag varför de reat ut sina 4 & TB nvme diskar då. Tråkigt tycker jag personligen, WD BLACK SN850X produkterna har varit favoriter ett par nu.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maweric:

Vad ska Western Digital syssla med då? Tänker att mekaniska hårddiskar har väl inte så väldigt hög utvecklingspotential?

HAMR/MAMR är ju på gång för att öka lagringstätheten åtminstone. Oavsett utvecklingspotential kommer det dröja länge innan hårddiskar är ute vad gäller lagring i tex NAS, för att inte prata om i datacenter.
20 TB HDD kostar knappt mer än 4 TB SSD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag alltid har en WD Black mekanisk, är att på de 20 år som jag använt dem, har ingen havererat.

Sedan 2016 har jag två havererade Kingston SSD's och en Samsung 850 Evo 500gb, med tidigare OS.

Köpte en ny 2018, från Crucial som har fungerat klockrent (so far)

Så nästa bygge blir en 2Tb Crucial för boot och krims krams, sedan en mekanisk WD Black för spel och OBS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Typiskt. Bytte från att ha varit trogen Samsung till WD eftersom Samsung hade problem med sina NVMe-diskar. Har alltid litat på Western Digital, märket har stått för kvalitét. Kanske finns det orosmoment med deras NVMe-lösningar som inte kommit upp till ytan och därav flykten från den marknaden? Oroväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

...

Lite motsägelsefullt där?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite motsägelsefullt där?

Nej? Går på den som har bäst specifikationer och inte efter tillverkare, förut så kunde du ha två diskar en från Intel eller Samsung och en från säg sandisk och väldigt många skulle välja Intel eller Samsung disken även om dom va identiska och intel/samsung disken va aningen dyrare just iom märket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej? Går på den som har bäst specifikationer och inte efter tillverkare, förut så kunde du ha två diskar en från Intel eller Samsung och en från säg sandisk och väldigt många skulle välja Intel eller Samsung disken även om dom va identiska och intel/samsung disken va aningen dyrare just iom märket.

Jag menar att du säger att du skulle välja specifikt Kingston pga "bättre livslängd".
Då bryr du dig ju om du märket eller hur? Dvs branding är en faktor.
(Kingston har ju massor av diskar med väldigt olika specifikationer på livslängder)

Det jag var ute efter lite var det som några andra nämnde också att det känns som WD har haft snäppet bättre märkesidentitet än Sandisk har, så det känns konstigt att lägga ner det märket.

Och det känns väldigt ointuitivt att fasa ut SSD verksamheten och fokusera stenhårt på gamla tekniken... men kanske marknaden alltid kommer vara stor nog för att det ska löna sig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Western Digital tog över Sandisk helt 2016 för att kunna få med deras SSD:er i portföljen. Nu knoppas Sandisk av till ett eget bolag igen. Det borde inte innebära några större förändringar förutom varumärket (på kort sikt i alla fall).

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Så SSDSD eller SDSSD?

Permalänk
Medlem

Känns ju som ett konstigt beslut.

Att tillverka både HDD och SSD inom samma företag borde vara en fördel.
- Vi kan leverera vad ni än behöver.

Permalänk
Medlem

Det stora jobbet för Sandisk blir nog stt övertyga befintliga WD-kunder om att de exceptionellt usla lågbudget-SSDs Sandisk tidigare producerat åt diverse OEMs nu är ett avslutat kapitel och/eller att de komponenterna inte kommer ”smitta ner” lagringsenheter som framöver säljs under varumärket Western Digital.

Permalänk
Medlem

Låter märkligt. Har högre förtroende för WD på SSD-fronten än vad jag har för SanDisk.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Anledningen till att jag alltid har en WD Black mekanisk, är att på de 20 år som jag använt dem, har ingen havererat.

Sedan 2016 har jag två havererade Kingston SSD's och en Samsung 850 Evo 500gb, med tidigare OS.

Köpte en ny 2018, från Crucial som har fungerat klockrent (so far)

Så nästa bygge blir en 2Tb Crucial för boot och krims krams, sedan en mekanisk WD Black för spel och OBS.

Samma här! WD hade kvalitetsproblem på sina hdd diskar på 00-talet men deras nya sedan tio år tillbaka har alla varit felfria för mig. Även HGST som de äger har varit felfria.

Tycker verkligen det är synd att de lägger ned sina ssd:er. De har bättre rykte nu än Samsung. Snabba och felfria! Sandisk har det inte! Sandisk har haft diverse problem med kvaliteten på sina ssd:er.

Permalänk
Medlem

WD börjar bli riktigt bottennapp.
Hållbarhet är inget att hurra över.
Nyligen försökte jag som företag få igenom RMA.
2 gånger i rad trots påminnelser noterade de inte Advanced RMA trots betalt avgiften för det.
Sedan tog det flera veckor att skicka en ersättningsdisk.
Då hade de inte fyllt i någon tulldeklaration så UPS höll paketet, för att sedan skicka det åter.
WD: Oj, du måste gjort fel.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag menar att du säger att du skulle välja specifikt Kingston pga "bättre livslängd".
Då bryr du dig ju om du märket eller hur? Dvs branding är en faktor.
(Kingston har ju massor av diskar med väldigt olika specifikationer på livslängder)

Det jag var ute efter lite var det som några andra nämnde också att det känns som WD har haft snäppet bättre märkesidentitet än Sandisk har, så det känns konstigt att lägga ner det märket.

Och det känns väldigt ointuitivt att fasa ut SSD verksamheten och fokusera stenhårt på gamla tekniken... men kanske marknaden alltid kommer vara stor nog för att det ska löna sig?

Nej det är bara för att dom specificerar högst TB wtriten av alla som inet säljer, så har inget alls med just märket att göra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

WD börjar bli riktigt bottennapp.
Hållbarhet är inget att hurra över.
Nyligen försökte jag som företag få igenom RMA.
2 gånger i rad trots påminnelser noterade de inte Advanced RMA trots betalt avgiften för det.
Sedan tog det flera veckor att skicka en ersättningsdisk.
Då hade de inte fyllt i någon tulldeklaration så UPS höll paketet, för att sedan skicka det åter.
WD: Oj, du måste gjort fel.

Tråkigt att höra! Supporten har varit en av de starka trumfkorten med WD. De har förmodligen naggat det sista åren.

Gissar att återförsäljargarantin hade passerat?