Hur vet jag om switchen passar i rackskåpet?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om switchen passar i rackskåpet?

Hej.

Funderar på att köpa Zyxel GS1900-24E som det står att det är rackmonteringsbar med en formfaktor på 1U, som jag förstått gäller höjden. Men hur vet jag om den passar i ett 10" rackskåp på bredden? Jag hittar endast breddmått i mm som understiger breddmåttet på rackskåpet, men där blir jag osäker då måttet med all säkerhet syftar på yttermåttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

Hej.

Funderar på att köpa Zyxel GS1900-24E som det står att det är rackmonteringsbar med en formfaktor på 1U, som jag förstått gäller höjden. Men hur vet jag om den passar i ett 10" rackskåp på bredden? Jag hittar endast breddmått i mm som understiger breddmåttet på rackskåpet, men där blir jag osäker då måttet med all säkerhet syftar på yttermåttet.

Om det står 1u så bör den vara standard bred. Då rack har ett färdigt breddmått

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

Hej.

Det där är lurigt. Det allra vanligaste är rack som är 19" breda. Oftast avses 19" bredd om inget särskilt skrivs ut. Om du har ett rack på 10" passar den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det står 1u så bör den vara standard bred. Då rack har ett färdigt breddmått

xU är för höjd och 10" och 19" (den "vanliga") är för bredden. 10" börjar bli mer och mer populärt bland hemmarack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det där är lurigt. Det allra vanligaste är rack som är 19" breda. Oftast avses 19" bredd om inget särskilt skrivs ut. Om du har ett rack på 10" passar den inte.

En snabbkoll på switchen i fråga säger dock att den inte är standardbred (standard som i vanlig rackmonterad switch för professionellt bruk) så om 19" och 10" är de enda standardiserade måtten är den garanterat 10".

Eller ja okej den är väl så klart standardbred även på 10" då men jag menade mer standard som i racken du hittar på företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

En snabbkoll på switchen i fråga säger dock att den inte är standardbred (standard som i vanlig rackmonterad switch för professionellt bruk så om 19" och 10" är de enda standardiserade måtten är den garanterat 10".

Eller ja okej den är väl så klart standardbred även på 10" då men jag menade mer standard som i racken du hittar på företag.

utrustning som är andra mått än standard som är menade att monteras i rack har oftast anpassade bläck, dvs du kan ha en switch som är 16" bred men den har då fästen som man monterar så den blir standard 19". Zyxel GS1900-24 är för 19" rack enligt beskrivningen

https://www.bruksanvisni.ng/zyxel/gs1900-24/bruksanvisning?p=...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Nougie:

Hej.

Enligt manualen till GS1900-24E så ska det medfölja fästen för 19" rack.

Permalänk
Medlem

Har själv monterat en Zyxel switch som var för liten, det följde med bläck eller distanser så det går att skruva fast i 19 rack. Man kan även köpa dessa om det saknas, precis som man kan få tag på korgmuttrar och andra tillbehör till 19 rack. Vart man köper vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Jag skull som tidigare säga att de där är en switch för montering i 19" rack, med hjälp av breda "racköron".
Men för att vara säker så är det ju bara kolla specifikationen för switchen så ser du hur bred den är.

På den här bilden ser du vilka mått som gäller för 19" resp. 10"

Permalänk
Medlem

Enligt Zyxels hemsida så är den där switchen 10.51" bred. Lär knappast få plats i ett 10" rack.