Permalänk
Medlem

@Obenet

Kommer att byta leverantör inom kort och det blir högst antagligen Er valet kommer falla på. Dock kan jag inte hitta min adress på Er hemsida, kan Ni bekräfta att ni levererar överallt där Open Universe/Globalconnect är nätägare. Åsyftar mer specifikt på Kungsängen med Upplands- brohus.

Tack på förhand.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor maila istället.

skulle inte lägga ut min address öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@Necrophor maila istället.

skulle inte lägga ut min address öppet.

Tackar för uppmärksammandet, tänkte inte att det spelar så stor roll med tanke på att precis alla uppgifter om en ändå ligger öppet på nätet etc.

Men tvivlar inte på att fler hyser samma ..."tvekan" ...så har nu redigerat inlägget till att vara mindre specifikt 😃

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@Obenet

Kommer att byta leverantör inom kort och det blir högst antagligen Er valet kommer falla på. Dock kan jag inte hitta min adress på Er hemsida, kan Ni bekräfta att ni levererar överallt där Open Universe/Globalconnect är nätägare. Åsyftar mer specifikt på Kungsängen med Upplands- brohus.

Tack på förhand.

Jag har Obenetwork i Zmarket men inte på deras hemsida.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Representant
Skrivet av Necrophor:

@Obenet

Tack på förhand.

Vårt adressök fungerar inte helt optimalt just nu, men vi håller på att integrera den senaste öppna datan från Lantmäteriet som släpptes förra veckan för att förbättra tjänsten. Maila gärna support@obe.net så får du snabbt svar!

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag har Obenetwork i Zmarket men inte på deras hemsida.

Jag fick som svar att finns min adress på Z-market så går det att beställa
Dock hade jag hellre ringt än att använda den där tröga z-market-sidan....

mvh

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem

Jag såg precis att ni äntligen kommit in i Viaeuropas portal för oss i LKF, bara för någon månad sen fanns där bara 3 leverantörer, nu är det 9 varav ni är en. Kommer kanske byta från Bahnhof till er snart.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag såg precis att ni äntligen kommit in i Viaeuropas portal för oss i LKF, bara för någon månad sen fanns där bara 3 leverantörer, nu är det 9 varav ni är en. Kommer kanske byta från Bahnhof till er snart.

Gjorde detta bytet idag, so far so good.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vårt adressök fungerar inte helt optimalt just nu, men vi håller på att integrera den senaste öppna datan från Lantmäteriet som släpptes förra veckan för att förbättra tjänsten. Maila gärna support@obe.net så får du snabbt svar!

Är det relaterat till varför jag får andra priser från eran webbsida när jag trycker in min address i beställ tjänst jämfört med när jag söker upp tjänsten från GlobalConnect tjänstval sidan? Den säger även Iponly vilket onekligen inte stämmer då det är GlobalConnect/OpenUniverse nät.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Är det relaterat till varför jag får andra priser från eran webbsida när jag trycker in min address i beställ tjänst jämfört med när jag söker upp tjänsten från GlobalConnect tjänstval sidan? Den säger även Iponly vilket onekligen inte stämmer då det är GlobalConnect/OpenUniverse nät.

Det låter onekligen som att du borde dra iväg ett mail till deras support och höra vilka priser som är de korrekta i ditt fall.

Har inte IP Only blivit GlobalConnect nu förövrigt?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter onekligen som att du borde dra iväg ett mail till deras support och höra vilka priser som är de korrekta i ditt fall.

Osäker, men mitt stadsnät var Zitius till relativt nyligen och bytte sen till GlobalConnect så var aldrig IP Only. Är 99% säker att det är priset globalconnect visar som stämmer då det var pris sänkning på 1000/1000 tjänsten i början av den här månaden och priset där uppdaterades korrekt.

Men ja kommer definitivt prata med supporten direkt om jag lägger en beställning (vilket jag antagligen kommer göra snart) och inte det där formuläret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Den säger även Iponly vilket onekligen inte stämmer då det är GlobalConnect/OpenUniverse nät.

Skrivet av blunden:

Skrivet av RaidSoft:

Osäker, men mitt stadsnät var Zitius till relativt nyligen och bytte sen till GlobalConnect så var aldrig IP Only.

Ja alltså, GlobalConnect och IP-Only slogs ihop för typ 5 år sedan, och slutade (officiellt) använda namnet IP-Only gentemot svenska privatkunder några år efter det.

Men det är väl kanske IP-Onlys infrastruktur detta handlar om, så är väl möjligt att namnet står kvar här och var.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja alltså, GlobalConnect och IP-Only slogs ihop för typ 5 år sedan, och slutade (officiellt) använda namnet IP-Only gentemot svenska privatkunder några år efter det.

Men det är väl kanske IP-Onlys infrastruktur detta handlar om, så är väl möjligt att namnet står kvar här och var.

Jag fick också upp IP-Only trots att jag hade OpenUniverse innan, som nu också är en del av Globalconnect. Priset på portalen säger 419:-/månad för 250/250 (Kan inte beställa då det verkar som man måste ha bank-id på fil) men på deras hemsida säger de att priset är 479:-/månad.

Går inte att ringa dem och beställa heller, den jag fick tala med var kort i tonen och inte alls intresserad av att jag ville skaffa bredband hos dem. Därav blev det Bredband2 istället, vilket jag tyckte var lite synd då jag hade fått en bra uppfattning av Obe från detta forum.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Ni är mycket billigare än Bredband2 här jag bor.

Kan få 1gbit för samma pris som 500/500 jag har idag via bredband2

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Svar Ja,

GC verkar ha som affärside att köpa upp vartenda litet stadsnät de kan komma över, och sen höja priserna som fan.

Inväntar helt utan entusiasm deras bokslut för 2024, då de känns som de facto rotorsaken till att bredbandspriserna skenar.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Kan man lösa att inkoppling avgiften stryks om man väljer er istället @Obenet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Svar Ja,

GC verkar ha som affärside att köpa upp vartenda litet stadsnät de kan komma över, och sen höja priserna som fan.

Inväntar helt utan entusiasm deras bokslut för 2024, då de känns som de facto rotorsaken till att bredbandspriserna skenar.

Fast de köper väl inte upp de fysiska näten? Bara erbjuder att vara KO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Fast de köper väl inte upp de fysiska näten? Bara erbjuder att vara KO.

De köper upp de fysiska fibernäten. De brukar även överklaga avtal som ingås med andra bolag.

De är genomruttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Det ska gå att lösa IPv6!

Vart dags att beställa, men får dock ingen ipv6 =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

<Uppladdad bildlänk>

Tryckt på apply? XD

Sen kan det kanske vara så att din nätägare inte supportar ipv6.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@Obenet

Kan ni leverera IPv6 i https://globalconnect.se/osterakersstadsnat/ ?

Mitt nuvarande avtal gick ut i sommarstugan och jag kollar på alternativ som inte är hutlöst dyra, förra avtalet fick vi en deal på 36 månader som gjorde det till en rimlig kostnad även när man räknade bort vintern.

Skrivet av Obenet:

Det ska gå att lösa IPv6!

Skrivet av Mullvaden83:

Tryckt på apply? XD

Sen kan det kanske vara så att din nätägare inte supportar ipv6.

Kanske var otydligt men jag har så klart tryckt på apply redan, och jag fråga innan om de kan leverera ipv6 just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kanske var otydligt men jag har så klart tryckt på apply redan, och jag fråga innan om de kan leverera ipv6 just där.

Att kontakta dem via de officiella supportvägarna istället går nog snabbare.

Det kanske är så att de behöver göra någon konfiguration på sin sida för att få IPv6 i det nätet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att kontakta dem via de officiella supportvägarna istället går nog snabbare.

Det kanske är så att de behöver göra någon konfiguration på sin sida för att få IPv6 i det nätet.

Självklart, men supporten har inte öppnat ännu.

Permalänk
Medlem

Hej Obenet

Helt missat att ni fanns. Har ni planer på att erbjuda fast IP via Itux? Idag är det endast Bitcom som erbjuder det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bader:

Hej Obenet

Helt missat att ni fanns. Har ni planer på att erbjuda fast IP via Itux? Idag är det endast Bitcom som erbjuder det.

Är inte DynDNS eller liknande ett alternativ till att ha en fast (statisk) IP?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Hej Obenet

Vill minnas att de har skrivit här, eller om det står på deras hemsida om att de kan sätta en fast IP via DHCP om det inte är möjligt med en riktig fast IP inom det stadsnätet. Läs igenom tråden (tror det är i början) eller vänta på deras svar

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Hej Obenet

Borde funka i alla nät så länge de har egen DHCP-server. Samma gäller för IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Självklart, men supporten har inte öppnat ännu.

Löste det sig?

Skrivet av backspace:

Är inte DynDNS eller liknande ett alternativ till att ha en fast (statisk) IP?

Det beror på varför man vill ha det. Om det enbart är för att kunna ansluta till en server hemma eller liknande så duger DynDNS bra. Om man istället behöver det för att ens IP ska vitlistas hos någon annan part så duger det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Löste det sig?

Det beror på varför man vill ha det. Om det enbart är för att kunna ansluta till en server hemma eller liknande så duger DynDNS bra. Om man istället behöver det för att ens IP ska vitlistas hos någon annan part så duger det inte.

Inte ännu. Men mailade så kanske får ring på måndag om jag inte fått svar.

Ang ddns så klarar ju tex pfsense att skapa regler på dns-namn istället för ip.

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

<Uppladdad bildlänk>

Maila oss på support@obe.net och ange IPv6 som fält så kikar vi. Det finns lite udda nät hos GC (de har köpt så många mindre nät) som kan vara IPv6 känsliga så behöver kolla på just din adress.

Skrivet av Bader:

Hej Obenet

Vi kan definitivt erbjuda det via DHCP låsning. Lite osäker om Itux erbjuder riktig fast-ip - men om de gör det så är svaret ja det ordnar vi. Behöver du "riktig" fast-ip eller funkar det med DHCP?

Skrivet av OsNy:

Vill minnas att de har skrivit här, eller om det står på deras hemsida om att de kan sätta en fast IP via DHCP om det inte är möjligt med en riktig fast IP inom det stadsnätet. Läs igenom tråden (tror det är i början) eller vänta på deras svar

Yes, stämmer!

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net