högskoleingenjör - hoppa av? råd?
såhär är situationen, uppskattar om någon orkar ta sig tiden att läsa. blev mer text än vad jag tänkte mig:
jag gick ut gymnasiet med 20.7 merit, jobbade 1 år och ansökte sedan till civ. ing. industriell ekonomi på annan ort, men hoppade av. det gick inte alls bra, klarade 5 av 8 kurser och hoppade av efter 1 år. jag var dålig på att ta hand om mig själv, introvert samt programmet var nog inget för mig heller, för mycket management. men studentliv var kul så länge det varade. slösade bort ett helt år. bra start.
jag identifierade att jag hade något som strulade för mig och sökte till hög. ing. elektronik på mitt lokala lärosäte för att bo hos föräldrarna, dvs inget i klass med KTH direkt...
jag bor nu i en friggebod hos mina föräldrar. 0kr hyra. jag fyller 24 i år.. här sitter jag typ dygnet runt och nu känner jag att det börjar bli påtagligt, jag har inte tagit mig nånstans i livet ännu. jag har svårt att hitta dygnsrutinerna, med mera. jag har sparat allt jag kan på börsen vilket var den enda anledningen till att jag började studera här, så jag har samlat ihop en del kapital, men det gör mig inte lyckligare just nu
problemet är att jag känner att allt faller isär. nästa år läser jag 30hp + examensarbete + 10 veckor praktik. det är bara jag och en till från min 'årgång' som har praktikupplägget, och den andre tänker hoppa av nu. om inte det vore nog så har jag kuggat 2st mattekurser (diff ekv och en till.. men jag har klarat envar 7.5hp och linjär 7.5hp + intromatte 7.5hp) och jag har med handen på hjärtat en icke existerande motivation till att någonsin ta tag i dessa resttentor. som tur är så är lärosätet mycket slappa med förkunskapskrav, så jag har fått läsa alla kurser ändå, tex reglerteknik. jag har rent av usla betyg enligt mig, i de flesta ämnen har jag C, men i matte E, sen har jag något D också. men betyg spelar ingen roll har man ju blivit matad med..
jag har gått från att vara elit på i min mening ett av Sveriges bästa gymnasium till en jävla sopa. och nu sitter jag helt plötsligt och siktar mot en filosofie kandidatexamen i elektronik på typ Sveriges sämsta lärosäte. det var inte riktigt såhär jag hade tänkt mig att livet skulle spela ut sig när jag var 17..
vad ska jag göra i min situation? någonstans känner jag att jag bara vill hoppa av, flytta långt bort och skaffa ett spännande meningsfullt jobb, kanske i försvarsindustrin eller i Norge (önsketänkande). men med min sopiga skolgång är jag inget förstahandsval gissar jag på, även om jag samlat på mig lite arbetserfarenhet, men iofs har väl alla andra studenter ändå sommarjobbat så...
jag kan såklart kämpa mig igenom till en examen (inte nödvändigtvis för att kurserna är svåra). men till vilket pris? vi pratar lönebortfall för 7.5 månader för att få ut en sumpig filosofie kandidatexamen här... och inte nog med det. nu är jag lite på dåligt humör också då mitt ex från gymnasiet har sökt upp kontakt med mig trots att hon har sambo, och hon har landat en schysst praktik på en fin advokatfirma i hjärtat av Stockholm och det om något fick mig att känna mig riktigt sopig!!!
någon kommer säkert säga 'men testa flytta till studentlägenhet då'. ja, visst, men 1. jag är rädd att det kommer gå lika dåligt som när jag läste civ.ing. och 2. de kostar rätt mycket, alltså 6100/mån (gratis juni/juli) för 20kvm + 500 för parkering, och det är det billigaste alternativet. och ja, jag behöver bil. 3. jag är själv kvar, alla andra jag pluggat med examinerar nu/hoppar av. vi var bara en handfull från början 4. jag har ändå bara 1 år kvar, kan lika gärna bo kvar
jag VET att jag är smart och att jag har det i mig men den här studentgrejen är bara inget jag är lämpad för. jag känner mig betydligt mer fungerande när jag får arbeta
vad ska jag göra? har vi några riktigt kloka ingenjörer (andra är också välkomna att försöka) här som kan tygla mina tankar? är utbildningen ens värd pappret den är skriven på?
är alla stockholmare inkompetenta?